VW Passat 1.9TDI -98 håller inte temp

Greyhackers
23 december 2014 · 18 Inlägg

I somras började temperaturmätaren på instrumentpanelen svaja. Ibland gick den upp till normalt oftast och stannade där, ibland nådde den inte upp dit alls.
Sedan oktober gick den inte upp till "mittenläget" (90 grader) alls, och det tog lång tid att få mätaren att öht röra sig uppåt.

häromdagen bytte jag termostat, körde ca 2 mil och den gick upp till sina 90 efter bara 1 mil, rekord.

Idag då, efter ca 2 mil kom en lång, brant uppförsbacke, då sjönk temperaturen från 90 ner till 80, sedan pendlade den mellan 80-85 hela resterande resan.

Samma sak vid nästa färd. Fortfarande varm kom den fort upp till 90, men vid körning i rusningstrafik 20 minuter senare tappade den temp igen till 80-85.


Skillnad mellan gammal och ny termostat:
• Gamla kom inte upp i 90 alls.
• Den gamla "pendlade" ännu mer i temperatur, till skillnad från den nya (80-85) EFTER att 90 grader uppnåtts.
• Värmen i bilen kommer mycket snabbare med den nya.


Kan det vara någonting annat än termostaten som spökar?
Eller har jag fått ett måndagsexemplar?

Senast redigerat av Greyhackers (23 december 2014)

TimeJudge
24 december 2014 · 183 Inlägg

Det kan vara tempgivaren som håller på att lägga av. min gjorde nästan likadant tills jag bytte den efter det så visar den rätt.
Den kostar 130kr på skruvat

Det är inte laddet som dödar.
ValP2k
24 december 2014 · 1 122 Inlägg

på TDI maskinerna jag haft 3 st så har jag alltid bytt termostat och monterat kartong framför kylarn bara för att få lite snabbare å bättre värme. Under vintern förstås

Senast redigerat av ValP2k (24 december 2014)

gasa nu foer faen!
Greyhackers
25 december 2014 · 18 Inlägg

Tack för svaren!

Tror nu också mer och mer att det är tempgivaren.
Kan ju vara den som får "spel" ibland efter ett tag, om jag förstått det rätt.

Är väl ofta så att två saker går sönder samtidigt, bara för att jävlas lite extra...
Blev ju klart bättre med ny termostat, nästan bara tempgivaren som återstår. Magkänslan säger att den har rätt temperatur men mätaren visar fel.

Blir att byta efter helgen.
Återkommer om det funkar eller inte.


Det med kartong verkar vara en bra idé, särskilt vid kortare sträckor.

Greyhackers
22 januari 2015 · 18 Inlägg

Japp, efter lång leveranstid kom tempgivaren - utan oring... hmm

Efter jag löst problemet med tätningen har den gått upp i temperatur och stannat där! smile
Ny tempgivare var alltså lösningen.

Tack!

TimeJudge
23 januari 2015 · 183 Inlägg

Greyhackers skrev:
Japp, efter lång leveranstid kom tempgivaren - utan oring... hmm

Efter jag löst problemet med tätningen har den gått upp i temperatur och stannat där! smile
Ny tempgivare var alltså lösningen.

Tack!

Det va ju bra att det löste sig.

Ja man får spara den oringen som finns.
Vart köpte du din tempgivare?

Det är inte laddet som dödar.
Greyhackers
23 januari 2015 · 18 Inlägg

Den gamla var stenhård och läckte ihop med den nya tempgivaren, troligtvis från tiden då bilen tillverkades.
Skruvat.se var det. Leveranstiden berodde på att de inte hade någon hemma...
Får dra iväg ett mejl till dem angående tätningen.

TimeJudge
23 januari 2015 · 183 Inlägg

Okej. Jag köpte min på skruvat oxå dock utan oring.
Jag har även bytt plaströret som den sitter på för den packningen som är mot toppen va som bakelit och läckte vid påfrestningar, men nu så kan man dra vagnen igen och tempmätaren står där den skall..

Det är inte laddet som dödar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang