Lagar om snökedjor i sverige

FreZz
24 december 2014 · 36 Inlägg

Tjena med bakhjulsdriften så gick det inte så bra att ta sig upp för det mindre mount everest man bor på nu då snön kom så jag funderar på snökedjor och om det kanske skulle hjälpa mig att bestiga det här berget.

dock hur är det med lagar om hur man får köra med dom, får man ens ha snökedjor på vanlig väg, hur fort får man köra antar inte över 50 så man kommer väll åka på att sätta på dom jävlarna så fort man ska hem eller?

har funderat på dom ifrån biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … -st-37122/ vill ju inte spendera en halv förmögenhet på dom.

är det någon som har köpt dom här och vet om dom kanske skulle hjälpa mig?

har provat allt för att ta mig upp till huset låg och pintade ur han på 2an och kom inte upp tar stopp så fort han kommer till den stora slutningen från vägen

_Thor_
24 december 2014 · 512 Inlägg

Det tar lång tid att ta av och på snökedjor, dem slits mycket fort på annat än is och dem är inte billiga!

Kan vara värt att pröva skruvdubb om du har rejält med mönster kvar på däcken.

Snökedjor är dock otroligt bra på is i backar och skönt att ha med sig.

Biltemas ser lite latjo ut men kanske funkar OK ändå.

Dupond och Dupont
24 december 2014 · 581 Inlägg

Lägg i vikt i bagaget så kanske det biter bättre. smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
cyberk2
24 december 2014 · 214 Inlägg

Fixa nya bakdäck på fälg, fixa kedjor som är snäppet för små. Montera kedjorna utan luft i däcket. Pumpa sen upp däcket och då ska kedjorna vara tajta som s-an... Njut av greppet smile Så kan du enkelt byta däck bara om du vill ha kedjor eller inte

FreZz
25 december 2014 · 36 Inlägg

_Thor_ skrev:
Det tar lång tid att ta av och på snökedjor, dem slits mycket fort på annat än is och dem är inte billiga!

Kan vara värt att pröva skruvdubb om du har rejält med mönster kvar på däcken.

Snökedjor är dock otroligt bra på is i backar och skönt att ha med sig.

Biltemas ser lite latjo ut men kanske funkar OK ändå.

Okej ska kolla runt lite om man kanske ska använda skruvdubb

Dupond skrev:
Lägg i vikt i bagaget så kanske det biter bättre. smile

provade med det idag, la i 4 däck och 15 kg sand hjälpte inte

cyberk2 skrev:
Fixa nya bakdäck på fälg, fixa kedjor som är snäppet för små. Montera kedjorna utan luft i däcket. Pumpa sen upp däcket och då ska kedjorna vara tajta som s-an... Njut av greppet smile Så kan du enkelt byta däck bara om du vill ha kedjor eller inte

Det här låter dock inte som en bra idé kan dock funka.

baltis
25 december 2014 · 1 948 Inlägg

Vet ju inte om du kan köra bil i vinterföre eller ej men blir tveksam  utav kommentaren "låg och pintade ur han på 2an och kom inte upp tar stopp så fort han kommer till den stora slutningen från vägen" antar att det betyder att du låg på full gas?

Hjulen ska INTE spinna! då slirar det, dvs kör på dragläget, spinner det? gasa mindre! låt han tuffa på på tomgång uppför backen. Spinner det fortfarande ändå? UT I VÄGGRENEN! i den fina oplogade/ej tillplattade och hala snön, där finns greppet! Men samma sak här, inte full gas!

Kört ganska många tusen mil på vintervägar med lastbil och det är det typ 10ggr svårare att ta sig uppför backen med än personbil smile
Och ja full gas kan funka på personbil, men då behöver du köra RALLY uppför backen (vi snackar inte om att åka runt på 2an och småsladda).


Kommer du fortfarande inte upp? Gör som alla oduglia storstadsbor, köp en 4hjulsdriven bil, snökedjor e bara å glömma, för jobbigt, då hade jag sandat vägen istället smile

Såg precis att det e ju en gammal volvo du har! svetsdiffa den! då får du MINST 100% bättre drivning framåt, fast det e inte så roligt till vardags, men ett säkert tips är ju att köpa typ 100kg sand/salt och lägga i skuffen HJÄLPER MYCKET + att om du nu inte kommer upp så har du å sanda med smile

FreZz
25 december 2014 · 36 Inlägg

baltis skrev:
Vet ju inte om du kan köra bil i vinterföre eller ej men blir tveksam  utav kommentaren "låg och pintade ur han på 2an och kom inte upp tar stopp så fort han kommer till den stora slutningen från vägen" antar att det betyder att du låg på full gas?

Hjulen ska INTE spinna! då slirar det, dvs kör på dragläget, spinner det? gasa mindre! låt han tuffa på på tomgång uppför backen. Spinner det fortfarande ändå? UT I VÄGGRENEN! i den fina oplogade/ej tillplattade och hala snön, där finns greppet! Men samma sak här, inte full gas!

Kört ganska många tusen mil på vintervägar med lastbil och det är det typ 10ggr svårare att ta sig uppför backen med än personbil smile
Och ja full gas kan funka på personbil, men då behöver du köra RALLY uppför backen (vi snackar inte om att åka runt på 2an och småsladda).


Kommer du fortfarande inte upp? Gör som alla oduglia storstadsbor, köp en 4hjulsdriven bil, snökedjor e bara å glömma, för jobbigt, då hade jag sandat vägen istället smile

Såg precis att det e ju en gammal volvo du har! svetsdiffa den! då får du MINST 100% bättre drivning framåt, fast det e inte så roligt till vardags, men ett säkert tips är ju att köpa typ 100kg sand/salt och lägga i skuffen HJÄLPER MYCKET + att om du nu inte kommer upp så har du å sanda med smile

jo jag låg på ettan och körde ut den växeln och växlade till 2an kanske låg i 30 komm fortfarande inte upp, jag kom halvvägs upp för min backe http://i.imgur.com/qgKfcCp.jpg dålig bild men det fattas en bil längd tills jag är uppe på min parkering, det här är dock typ worst case scenario just nu oplogat/oskottat och ingen grus alls med en hyffsat lätt bil, håller på att vänta till han med traktorn har sandat så får jag se hur det går då.

Senast redigerat av FreZz (25 december 2014)

Andyah
25 december 2014 · 242 Inlägg

ut med sand/salt blandning. om inte isen smälter bort helt så fastnar gruset i isen åtminstonde

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 december 2014 · 14 077 Inlägg

FreZz skrev:

baltis skrev:
Vet ju inte om du kan köra bil i vinterföre eller ej men blir tveksam  utav kommentaren "låg och pintade ur han på 2an och kom inte upp tar stopp så fort han kommer till den stora slutningen från vägen" antar att det betyder att du låg på full gas?

Hjulen ska INTE spinna! då slirar det, dvs kör på dragläget, spinner det? gasa mindre! låt han tuffa på på tomgång uppför backen. Spinner det fortfarande ändå? UT I VÄGGRENEN! i den fina oplogade/ej tillplattade och hala snön, där finns greppet! Men samma sak här, inte full gas!

Kört ganska många tusen mil på vintervägar med lastbil och det är det typ 10ggr svårare att ta sig uppför backen med än personbil smile
Och ja full gas kan funka på personbil, men då behöver du köra RALLY uppför backen (vi snackar inte om att åka runt på 2an och småsladda).


Kommer du fortfarande inte upp? Gör som alla oduglia storstadsbor, köp en 4hjulsdriven bil, snökedjor e bara å glömma, för jobbigt, då hade jag sandat vägen istället smile

Såg precis att det e ju en gammal volvo du har! svetsdiffa den! då får du MINST 100% bättre drivning framåt, fast det e inte så roligt till vardags, men ett säkert tips är ju att köpa typ 100kg sand/salt och lägga i skuffen HJÄLPER MYCKET + att om du nu inte kommer upp så har du å sanda med smile

jo jag låg på ettan och körde ut den växeln och växlade till 2an kanske låg i 30 komm fortfarande inte upp, jag kom halvvägs upp för min backe http://i.imgur.com/qgKfcCp.jpg dålig bild men det fattas en bil längd tills jag är uppe på min parkering, det här är dock typ worst case scenario just nu oplogat/oskottat och ingen grus alls med en hyffsat lätt bil, håller på att vänta till han med traktorn har sandat så får jag se hur det går då.

Har du provat att skotta och sandat din egen garageuppfart???

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
zzr94092
25 december 2014 · 4 406 Inlägg

vad har du för däck? nya/gamla?

Concretum
25 december 2014 · 67 Inlägg

Kan inte kommun komma ut med en sandlåda?

FreZz
25 december 2014 · 36 Inlägg

zzr94092 skrev:
vad har du för däck? nya/gamla?

inte nya men fräscah det är bra dubb på dom

Concretum skrev:
Kan inte kommun komma ut med en sandlåda?

inte kommunen som sköter sandningen nån kille som plogar och skrapar gör det

granadadr
25 december 2014 · 7 298 Inlägg

fyy faan vilken infart,, jag har en infart som lutar ca 70 cm på 7 m,, meo inget jämfört med denna,, och min bil ville ej stå kvar förra vintern,,  iof ren blankis,,
usch kan tänka mig denna när det är is sad

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Mervolic Yawn...
25 december 2014 · 3 151 Inlägg

Varför kör ni på ettan när det är halt? Ju högre varvtal på motorn, desto lättare spinner det. Lägg i en högre växel och gasa lugnt och fint istället.

granadadr
25 december 2014 · 7 298 Inlägg

Mervolic skrev:
Varför kör ni på ettan när det är halt? Ju högre varvtal på motorn, desto lättare spinner det. Lägg i en högre växel och gasa lugnt och fint istället.

he he om du kollar bilden så förstår du att han kör på 1ans vxl

Mervolic Yawn...
25 december 2014 · 3 151 Inlägg

granadadr skrev:

Mervolic skrev:
Varför kör ni på ettan när det är halt? Ju högre varvtal på motorn, desto lättare spinner det. Lägg i en högre växel och gasa lugnt och fint istället.

he he om du kollar bilden så förstår du att han kör på 1ans vxl

Svårt att se, men... Tyckte inte det såg så farligt ut? Brant backe, ja, men tror fortfarande att man kan krypa upp på tvåan där. Men som sagt, svårt att bedöma på en bild. Kameran förlorar mycket perspektiv.

Men tänker man såhär, förr i tiden var nästan alla bilar bakhjulsdrivna. Ändå klarade folk att ta sig upp för backar, det gäller bara att ha rätt teknik.

FreZz
25 december 2014 · 36 Inlägg

Mervolic skrev:

granadadr skrev:

Mervolic skrev:
Varför kör ni på ettan när det är halt? Ju högre varvtal på motorn, desto lättare spinner det. Lägg i en högre växel och gasa lugnt och fint istället.

he he om du kollar bilden så förstår du att han kör på 1ans vxl

Svårt att se, men... Tyckte inte det såg så farligt ut? Brant backe, ja, men tror fortfarande att man kan krypa upp på tvåan där. Men som sagt, svårt att bedöma på en bild. Kameran förlorar mycket perspektiv.

Men tänker man såhär, förr i tiden var nästan alla bilar bakhjulsdrivna. Ändå klarade folk att ta sig upp för backar, det gäller bara att ha rätt teknik.

för att ge lite perspektiv, då jag står i backen så skiner mina lampor på andra våningen så det är en ganska bra lutning på den.

Mervolic Yawn...
25 december 2014 · 3 151 Inlägg

FreZz skrev:

Mervolic skrev:

granadadr skrev:

he he om du kollar bilden så förstår du att han kör på 1ans vxl

Svårt att se, men... Tyckte inte det såg så farligt ut? Brant backe, ja, men tror fortfarande att man kan krypa upp på tvåan där. Men som sagt, svårt att bedöma på en bild. Kameran förlorar mycket perspektiv.

Men tänker man såhär, förr i tiden var nästan alla bilar bakhjulsdrivna. Ändå klarade folk att ta sig upp för backar, det gäller bara att ha rätt teknik.

för att ge lite perspektiv, då jag står i backen så skiner mina lampor på andra våningen så det är en ganska bra lutning på den.

Ja, det är det ju. Men å andra sidan ser den inte så lång ut. Är det inte möjligt att komma med lite fart, och sedan hålla jämn och fin gas hela vägen upp för backen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang