Går som en traktor Volvo 745 -87 LÖST

Samuel3
8 januari 2015 · 360 Inlägg

Jag satte i rotorn och dammskölden i den nya lösa fördelarlocket och det passade väldigt bra, det går i linje med varandra eller hur man ska säga.
Sitter nästan alltid på mobil därför blir det knappt några bilder i tråden!

Samuel3
9 januari 2015 · 360 Inlägg

Idag har jag monterat tillbaka spridarna, det är att rekommendera att använda nya o-ringar/tätningar! Har satt dit nya fördelarlocket och rotorn. Med lite försiktiga iaktagelser kunde jag se att dammskyddet kom på plats. Bytte olja i motorn då jag hade för mycket i innan, desutom var den svart.

Bilen går fortfarande som en traktor. När bilen har gått en stund stängde jag av och kände på grenrören och kollade stiften (nr. 1 och 4) Första cylinderns grenrör var svalt och stiftet oljigt, Fjärde cylinderns grenrör var väldigt hett och stiftet torrt -Fungerar nog den som den ska! Kollade gnistan på första cylindern, dessvärre var batteriet så urladdat just då så startmotorn orkade inte dra runt. Kunde se att gnista kom ialllfall.
Kanske är dags att kolla kompressionen?

Senast redigerat av Samuel3 (9 januari 2015)

simlar
9 januari 2015 · 5 528 Inlägg

Låter som den inte tänder på 1ans cylinder eftersom grenröret var svalt och stiftet oljigt.

Prova flytta tändstiftet från t.ex 4ans cylle och se om det hjälper.
Annars är det nog kompressionsprov som gäller, såvida det inte är tändkabeln till 1ans cylle som är felet (kommer inte ihåg om du bytt kablar/provat med kablar du vet är bra).

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Samuel3
10 januari 2015 · 360 Inlägg

simlar skrev:
Låter som den inte tänder på 1ans cylinder eftersom grenröret var svalt och stiftet oljigt.

Prova flytta tändstiftet från t.ex 4ans cylle och se om det hjälper.
Annars är det nog kompressionsprov som gäller, såvida det inte är tändkabeln till 1ans cylle som är felet (kommer inte ihåg om du bytt kablar/provat med kablar du vet är bra).

Tack för svaret!
Jag ska testa flytta stiften som du skrev. Tändkablar har jag inte bytt, har bara kört med dessa jag har nu.

simlar
10 januari 2015 · 5 528 Inlägg

Kan ju då vara att 1ans tändkabel är dålig. Når t.ex 2ans tändkabel till 1ans stift? Isf kan du prova byta plats på de kablarna både på stiften och på fördelarlocket, är det då 2ans utblås som inte blir varmt så är det tändkabeln som är trasig.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Samuel3
10 januari 2015 · 360 Inlägg

Idag gick orken till att skotta bort 3dm snö, jätteschysst svar ska återuppta mekandet imorgon! Har startat bilen idag ,  lät som den gick på 2-3 cylindrar först då den nästan dog, sen gick den bättre. Såg att det läcker avgaser från utblåset på första cylinder. Är bara en liten strimma rök dock.

jaka54
10 januari 2015 · 5 752 Inlägg

Hej!
Hur mycket soppa har du i tanken?
Du har två pumpar ,en i tanken och en under förarstolen.
Funkar bara den pumpen under stolen så har motorn svårt att få soppa vid halvtank eller mindre.
Har du bytt stift till Volvo original? Undvik Biltemas stift!

Samuel3
10 januari 2015 · 360 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Hur mycket soppa har du i tanken?
Du har två pumpar ,en i tanken och en under förarstolen.
Funkar bara den pumpen under stolen så har motorn svårt att få soppa vid halvtank eller mindre.
Har du bytt stift till Volvo original? Undvik Biltemas stift!

Tankmätaren lever sitt eget liv, men jag har hällt i sammanlagt ca 15 liter, strax under. Tankmätare brukar visa som mest 1/4 tank vilket kan stämma om tanken rymmer 60 liter.

Det med pumparna vet jag. Bytte den under stolen alldeles i början och efter det har bilen gått jättebra...... tills kylan kom. Bilen startade inte när jag fick den, testade förövrigt pumpen direkt på batteriet.

Jag har bytt ett stift till bosch), det motsvarar dom andra (BPR6ES) (NGK)


Biltema säljer inga egna stift, enligt hemsidan och katalogen. Fast så stod det också om fördelarlocket och rotorn men dom fick jag i biltema kartonger... stod inget på delarna heller! Trodde det skulle vara bosch

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
10 januari 2015 · 3 730 Inlägg

Samuel3 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Hur mycket soppa har du i tanken?
Du har två pumpar ,en i tanken och en under förarstolen.
Funkar bara den pumpen under stolen så har motorn svårt att få soppa vid halvtank eller mindre.
Har du bytt stift till Volvo original? Undvik Biltemas stift!

Tankmätaren lever sitt eget liv, men jag har hällt i sammanlagt ca 15 liter, strax under. Tankmätare brukar visa som mest 1/4 tank vilket kan stämma om tanken rymmer 60 liter.

Det med pumparna vet jag. Bytte den under stolen alldeles i början och efter det har bilen gått jättebra...... tills kylan kom. Bilen startade inte när jag fick den, testade förövrigt pumpen direkt på batteriet.

Jag har bytt ett stift till bosch), det motsvarar dom andra (BPR6ES) (NGK)


Biltema säljer inga egna stift, enligt hemsidan och katalogen. Fast så stod det också om fördelarlocket och rotorn men dom fick jag i biltema kartonger... stod inget på delarna heller! Trodde det skulle vara bosch

Vänta nu... Du har varit och köpt ETT STIFT? Av vilket fabrikat då? Menar du på fullaste allvar att du trodde att det ligger Boschstämplade grejjer i Biltemas svettiga vita kartonger? Eller missuppfattade jag dig på något vis?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Samuel3
10 januari 2015 · 360 Inlägg

Stiftet köpte jag på meca, 55kr kostade det.

På Biltema stod det att dom sålde Bosch men när jag hämtade ut dom på kundservice tänkte jag inte på vad det stod på kartongen, det var först efteråt jag såg att det var Biltemas egna.blåa kartonger föresten smile

jaka54
11 januari 2015 · 5 752 Inlägg

Hej!
Köp fyra nya stift!
Sen är det ofta inte själva pumpen (bak) som är problemet utan ärgade kontakter inne i den fastgjutna plastplupp som sitter på det stora tanklocket.

Sedan din tankmätare! Du har antagligen samma fel som brorsan hade på sin 745:a -från -87.
Det sitter två svarta elektrolyt kondensatorer på kretskortet, de åldras! Jag bytte bägge och sedan fungerade mätaren perfekt. På en annan 740 var det en sprucken zenerdiod på kretskortet som var orsaken till att mätarnålen hela tiden vandrade fram och tillbaka. Bägge dessa delar kostade under 5kr på ELFA:

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-dbbb0c17f92d7c966532b0ca80dde0ad.jpg
tankmätare 745-87

Samuel3
11 januari 2015 · 360 Inlägg

Ska tillägga att det finns frostskyddsavlagringar runt ventilkåpan. Tanklocket var kladdigt brunt när jag skulle byta olja i motorn. Kan det säga någonting? När batteriet är laddat ska jag testa det med stiften och kablarna.

Jaka54: Okej, kanske får kolla det någongång!


Kan någon förklara hur man mäter upp tempgivaren till mätaren? Har en multimeter som jag aldrig har använt förut.

Senast redigerat av Samuel3 (11 januari 2015)

Samuel3
14 januari 2015 · 360 Inlägg

Hallå. Jo det är så att jag skulle starta bilen igår och då hörde jag ett ganska så kraftigt slag i motorn! Jag har ingen aning vad det kan vara men jag stängde av motorn direkt och har inte rört något sedan dess! Bilen mår knappast bra, HJÄLP

jaka54
14 januari 2015 · 5 752 Inlägg

Hej!
"Slag"???
Vad händer om du försöker starta? Låter motorn konstigt igen?? Om inte det går...Har du försökt att dra runt motorn för hand? Ta tag i remhjulet och vrid runt motorn!

Senast redigerat av jaka54 (14 januari 2015)

Samuel3
14 januari 2015 · 360 Inlägg

Den går inte riktigt igång.den låter inte konstigt när startmotorn går. Torkade rent ev. fukt i fördelarlocket idag. Jag vet inte hur jag ska beskriva "slag" annorlunda, det hände bara en gång.

Maxen Teknisk
14 januari 2015 · 328 Inlägg

Samuel3 skrev:
Den går inte riktigt igång.den låter inte konstigt när startmotorn går. Torkade rent ev. fukt i fördelarlocket idag. Jag vet inte hur jag ska beskriva "slag" annorlunda, det hände bara en gång.

Kan det vara så att den "knackade" pga dålig förbränning?

Endera har du problem med tändningen, dåligt bränsle (gammal bensin, vatten i tanken etc) eller så är det något allvarligare mekaniskt fel. Kan även vara kamremmen som kuggat över.

Hursomhelst så är det svårt att gissa vad som är felet utan att titta på bilen IRL.

Du har ingen bekant som är duktig på bilar som kunde ta sig en titt?

Har du ännu inte köpt nya stift, så är det min första rekommendation att göra det. Gärna Volvo original (inte så dyrt som man kan tro), eller NGK-stift hos typ Mekonomen.

Det är den svagaste länken i kedjan som gör att den brister och det passar väldigt bra in på tändsystemet.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Samuel3
14 januari 2015 · 360 Inlägg

Maxen skrev:

Samuel3 skrev:
Den går inte riktigt igång.den låter inte konstigt när startmotorn går. Torkade rent ev. fukt i fördelarlocket idag. Jag vet inte hur jag ska beskriva "slag" annorlunda, det hände bara en gång.

Kan det vara så att den "knackade" pga dålig förbränning?

Endera har du problem med tändningen, dåligt bränsle (gammal bensin, vatten i tanken etc) eller så är det något allvarligare mekaniskt fel. Kan även vara kamremmen som kuggat över.

Hursomhelst så är det svårt att gissa vad som är felet utan att titta på bilen IRL.

Du har ingen bekant som är duktig på bilar som kunde ta sig en titt?

Har du ännu inte köpt nya stift, så är det min första rekommendation att göra det. Gärna Volvo original (inte så dyrt som man kan tro), eller NGK-stift hos typ Mekonomen.

Det är den svagaste länken i kedjan som gör att den brister och det passar väldigt bra in på tändsystemet.

Jo jag har fått hjälp av en volvo expert, han har dock bara dygt upp en gång irl. Då var inte spridarna moterade så det blev inte så mycket felsökning. Jag ska beställa nya stift från skruvat med detsamma.  Som sagt, inga missljud eller så och motorn går runt som den brukar!

Samuel3
19 januari 2015 · 360 Inlägg

Hej alla! Jag köpte 4 nya stift på biltema idag. a-line brisk, 30 kronor styck. Nu går bilen som en klocka igen! Får jag tacka alla som har bidragit till att lösa detta!

Ang. temp.givaren till mätaren, jag vill mäta upp den för att veta om den fungerar. Ska jordkabeln på batteriet sitta på under mätningen? Jag testade mäta med batteriet urkopplat och då visade displayen på multimetern ingenting.

nixon89 klabbarpan
19 januari 2015 · 3 041 Inlägg

Du kunde köpt riktiga stift typ ngk för nån krona mer bara. Biltemas aline/briska är inget säkert kort.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
19 januari 2015 · 3 730 Inlägg

nixon89 skrev:
Du kunde köpt riktiga stift typ ngk för nån krona mer bara. Biltemas aline/briska är inget säkert kort.

Håller med

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang