simlar skrev:
Skitenkelt att byta kylare.
Du skruvar loss fläktkåpan och flyttar den så nära motorn det går.
Skruva loss slangklammerna som håller fast kylarslangarna på kylaren (köp nya klammer, helst i rostfritt, då de gamla brukar vara sönderrostade)
Vrid på slangarna så dem släpper från kylaren och dra loss, var beredd på att anslutningarna kan gå av då plast blir skör med tiden.
Skruva loss båda kylarfästena, 1st M6 (10mm skalle) per fäste.
Lyft kylaren uppåt.
Lägg i nya kylaren.
Skruva fast fästena.
Sätt nya klammer på slangarna och tryck på slangarna på kylaren.
Skruva åt klammerna.
Sätt tillbaka fläktkåpan.
Fyll på kylarvätska (50/50 glykol-vatten, kylsystemet rymmer ca 9L)
Starta bilen och lufta kylsystemet.
För att lufta kylsystemet vrider du på max värme på värmereglaget, håller motorn runt 2000-2500rpm och när termostaten öppnar tar du och klämmer på kylarslangarna.
Fyll på allteftersom kylarvätskan går efter.
När det inte längre går efter kylarvätska så är det färdigluftat, bara skruva på locket på expansionskärlet och smälla igen huven.
Tack för hjälpen!! Ett lysande inlägg må jag säga.
Kyl köpte jag på den lokala skroten. 400 kr.
Gjorde sen som du skrev. Hållarna som håller ned och fast kylet drog jag givetvis av, men annars så gick resten fint. Fixade till en tillfällig lösning med ståltråd som håller fast kylet bara för att testa att allt var okey.
Fick bara i 6 liter vätska. 4,5 liter vatten och 1,5 liter koncentrerat glykol.
Vad jag kan se så kommer det ingen direkt vit rök, så förhoppningsvis har topplockspackningen klarat sig.
Tempmätaren står fint i mitten.
Men nu har jag ett annat problem. Det kommer ingen värme. För det är det ni menar med att termostaten öppnar? Alltså öppnar den inte?
Senast redigerat av Kattkatt (29 december 2014)