Byta kylare volvo 740

Kattkatt
29 december 2014 · 54 Inlägg

Har inte haft någon glycol i vattnet i vinter och det har givetvis resulterat i att motorn kokat pga att vattnet frusit. Första gången igår.
Tänkte köpa glycol efter jobbet dagen efter så löste det för tillfället med att hälla i ljummet vatten i kylaren.

Idag så tog jag alltså en chansning och lät bilen stå på tomgång i ca 20 minuter för att naivt hoppas på att vattnet skulle smälta så att jag kunde ta mig till jobbet. Tempen stod stadigt på 50 % under den tiden. Men 3 minuter efter att jag åkt iväg så for mätaren snabbt upp till max och jag fick snällt stänga av bilen och rulla in på en parkering.

Då exploderade kylet!

Inget konstigt med det. Men iomed att bilen står utomhus och jag har aldrig bytt kyl tidigare så vill jag vara förberedd innan jag gör någonting. Det lär ju bli kallt om jag ska stå där och byta, så vill inte spilla onödig tid.

Så hur gör man för byta kyl på en Volvo 740 - 89:a? Vad kan en begagnad kosta på skroten? Nypris på Volvo ska vara 1000 kr.
Kan motorn ha tagit stryk av det här?

Tack på förhand

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 december 2014 · 14 079 Inlägg

Jaja, jag säger då det. Överaskande att det blir minus i Sverige eller?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Kattkatt
29 december 2014 · 54 Inlägg

Vettemannen skrev:
Jaja, jag säger då det. Överaskande att det blir minus i Sverige eller?

/Benny

Eller ren och skär lathet wink

Du vill inte passa på att hjälpa mig när du ändå skriver i tråden? smile

Kattkatt
29 december 2014 · 54 Inlägg

Jag har hittat ett kyl på skroten för 400 kr iallafall. Ett problem mindre.

simlar
29 december 2014 · 5 539 Inlägg

Skitenkelt att  byta kylare.

Du skruvar loss fläktkåpan och flyttar den så nära motorn det går.

Skruva loss slangklammerna som håller fast kylarslangarna på kylaren (köp nya klammer, helst i rostfritt, då de gamla brukar vara sönderrostade)

Vrid på slangarna så dem släpper från kylaren och dra loss, var beredd på att anslutningarna kan gå av då plast blir skör med tiden.

Skruva loss båda kylarfästena, 1st M6 (10mm skalle) per fäste.

Lyft kylaren uppåt.

Lägg i nya kylaren.

Skruva fast fästena.

Sätt nya klammer på slangarna och tryck på slangarna på kylaren.

Skruva åt klammerna.

Sätt tillbaka fläktkåpan.

Fyll på kylarvätska (50/50 glykol-vatten, kylsystemet rymmer ca 9L)

Starta bilen och lufta kylsystemet.


För att lufta kylsystemet vrider du på max värme på värmereglaget, håller motorn runt 2000-2500rpm och när termostaten öppnar tar du och klämmer på kylarslangarna.
Fyll på allteftersom kylarvätskan går efter.
När det inte längre går efter kylarvätska så är det färdigluftat, bara skruva på locket på expansionskärlet och smälla igen huven.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
uhlin
29 december 2014 · 2 834 Inlägg

Lär nog att bli svårt och lufta den då hela kylsystemet numer består av en stor isklump, men annars så är tillvägagånssättet så som skrivs.

Men ställ den inne i värmen så den får tina upp först, det måste du nästan göra, om det inte blir sommar igen nu.

Beroende på hur kallt det varit så kan frostpluggar farit ut, i värsta fall hela motorblocket vars sprucket.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 december 2014 · 14 079 Inlägg

uhlin skrev:
Lär nog att bli svårt och lufta den då hela kylsystemet numer består av en stor isklump, men annars så är tillvägagånssättet så som skrivs.

Men ställ den inne i värmen så den får tina upp först, det måste du nästan göra, om det inte blir sommar igen nu.

Beroende på hur kallt det varit så kan frostpluggar farit ut, i värsta fall hela motorblocket vars sprucket.

Jaa, det är mycket som latheten kan ställa till med.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
uhlin
29 december 2014 · 2 834 Inlägg

Vettemannen skrev:

uhlin skrev:
Lär nog att bli svårt och lufta den då hela kylsystemet numer består av en stor isklump, men annars så är tillvägagånssättet så som skrivs.

Men ställ den inne i värmen så den får tina upp först, det måste du nästan göra, om det inte blir sommar igen nu.

Beroende på hur kallt det varit så kan frostpluggar farit ut, i värsta fall hela motorblocket vars sprucket.

Jaa, det är mycket som latheten kan ställa till med.

/Benny

Jo, glykol har man ju i kylsystemet även sommartid då det inte enbart funkar som frostskydd.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 december 2014 · 14 079 Inlägg

uhlin skrev:

Vettemannen skrev:

uhlin skrev:
Lär nog att bli svårt och lufta den då hela kylsystemet numer består av en stor isklump, men annars så är tillvägagånssättet så som skrivs.

Men ställ den inne i värmen så den får tina upp först, det måste du nästan göra, om det inte blir sommar igen nu.

Beroende på hur kallt det varit så kan frostpluggar farit ut, i värsta fall hela motorblocket vars sprucket.

Jaa, det är mycket som latheten kan ställa till med.

/Benny

Jo, glykol har man ju i kylsystemet även sommartid då det inte enbart funkar som frostskydd.

Självklart så ska man ha glykol året runt. Jag har alltid en 25-litersdunk stående med 50/50 glykol/vatten.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Kattkatt
29 december 2014 · 54 Inlägg

simlar skrev:
Skitenkelt att  byta kylare.

Du skruvar loss fläktkåpan och flyttar den så nära motorn det går.

Skruva loss slangklammerna som håller fast kylarslangarna på kylaren (köp nya klammer, helst i rostfritt, då de gamla brukar vara sönderrostade)

Vrid på slangarna så dem släpper från kylaren och dra loss, var beredd på att anslutningarna kan gå av då plast blir skör med tiden.

Skruva loss båda kylarfästena, 1st M6 (10mm skalle) per fäste.

Lyft kylaren uppåt.

Lägg i nya kylaren.

Skruva fast fästena.

Sätt nya klammer på slangarna och tryck på slangarna på kylaren.

Skruva åt klammerna.

Sätt tillbaka fläktkåpan.

Fyll på kylarvätska (50/50 glykol-vatten, kylsystemet rymmer ca 9L)

Starta bilen och lufta kylsystemet.


För att lufta kylsystemet vrider du på max värme på värmereglaget, håller motorn runt 2000-2500rpm och när termostaten öppnar tar du och klämmer på kylarslangarna.
Fyll på allteftersom kylarvätskan går efter.
När det inte längre går efter kylarvätska så är det färdigluftat, bara skruva på locket på expansionskärlet och smälla igen huven.

Tack för hjälpen!! Ett lysande inlägg må jag säga.

Kyl köpte jag på den lokala skroten. 400 kr.
Gjorde sen som du skrev. Hållarna som håller ned och fast kylet drog jag givetvis av, men annars så gick resten fint.  Fixade till en tillfällig lösning med ståltråd som håller fast kylet bara för att testa att allt var okey.
Fick bara i 6 liter vätska. 4,5 liter vatten och 1,5 liter koncentrerat glykol.

Vad jag kan se så kommer det ingen direkt vit rök, så förhoppningsvis har topplockspackningen klarat sig.
Tempmätaren står fint i mitten.

Men nu har jag ett annat problem. Det kommer ingen värme. För det är det ni menar med att termostaten öppnar? Alltså öppnar den inte?

Senast redigerat av Kattkatt (29 december 2014)

uhlin
29 december 2014 · 2 834 Inlägg

Du har en ispropp i värmepaketet eller i slangarna som går genom torpedväggen in till värmepaketet.

Termostaten har inget med själva värmepaketet att göra, utan den släpper ut vattnet till kylaren då motorn når sin arbetstemperatur.

Förövrigt tycker jag det är lite med glykol fortfarande, brukar ha 50/50 av vatten/glykol.

Kattkatt
29 december 2014 · 54 Inlägg

uhlin skrev:
Du har en ispropp i värmepaketet eller i slangarna som går genom torpedväggen in till värmepaketet.

Termostaten har inget med själva värmepaketet att göra, utan den släpper ut vattnet till kylaren då motorn når sin arbetstemperatur.

Förövrigt tycker jag det är lite med glykol fortfarande, brukar ha 50/50 av vatten/glykol.

Hur vet jag om motorblocket har spruckit? Är det farligt att köra med en ispropp i värmepaketet?

Körde bilen 500 meter hem efter att jag sett att tempnivån varit stabil hmm

Yes, ska hälla i mer glykol. Finns ca 2 liter kvar i dunken.

Merzacl500
30 december 2014 · 121 Inlägg

simlar skrev:
Skitenkelt att  byta kylare.

Du skruvar loss fläktkåpan och flyttar den så nära motorn det går.

Det går att få upp kylaren utan lossa fläktkåpan. Men den måste ju över till nya om det följer med smile

400 kr för en begagnad tyckte jag va dyrt, Betalade 150 kr för farsans när en plastanslutning for.

uhlin
30 december 2014 · 2 834 Inlägg

Kattkatt skrev:

uhlin skrev:
Du har en ispropp i värmepaketet eller i slangarna som går genom torpedväggen in till värmepaketet.

Termostaten har inget med själva värmepaketet att göra, utan den släpper ut vattnet till kylaren då motorn når sin arbetstemperatur.

Förövrigt tycker jag det är lite med glykol fortfarande, brukar ha 50/50 av vatten/glykol.

Hur vet jag om motorblocket har spruckit? Är det farligt att köra med en ispropp i värmepaketet?

Körde bilen 500 meter hem efter att jag sett att tempnivån varit stabil hmm

Yes, ska hälla i mer glykol. Finns ca 2 liter kvar i dunken.

Det hade du redan märkt isåfall, tro mig.

Har du tillgång till ström kan du sätta en kupevärmare inne i bilen och rikta den upp mot elementet och låta stå på en stund.

Så länge den inte kokar för dig skulle jag säga det inte gör så mycket att köra, men kanske inte optimalt.
Fast det finns ju en chans att isen lossnar och du får cirkulation med om du kör med den, men håll koll på tempmätaren.

Kattkatt
31 december 2014 · 54 Inlägg

uhlin skrev:

Kattkatt skrev:

uhlin skrev:
Du har en ispropp i värmepaketet eller i slangarna som går genom torpedväggen in till värmepaketet.

Termostaten har inget med själva värmepaketet att göra, utan den släpper ut vattnet till kylaren då motorn når sin arbetstemperatur.

Förövrigt tycker jag det är lite med glykol fortfarande, brukar ha 50/50 av vatten/glykol.

Hur vet jag om motorblocket har spruckit? Är det farligt att köra med en ispropp i värmepaketet?

Körde bilen 500 meter hem efter att jag sett att tempnivån varit stabil hmm

Yes, ska hälla i mer glykol. Finns ca 2 liter kvar i dunken.

Det hade du redan märkt isåfall, tro mig.

Har du tillgång till ström kan du sätta en kupevärmare inne i bilen och rikta den upp mot elementet och låta stå på en stund.

Så länge den inte kokar för dig skulle jag säga det inte gör så mycket att köra, men kanske inte optimalt.
Fast det finns ju en chans att isen lossnar och du får cirkulation med om du kör med den, men håll koll på tempmätaren.

Alltså verkligen jätte tack alla för all hjälp och info.

Antagligen var det en ispropp, för igår när det var plusgrader så åkte jag ut en längre runda. Värmen fungerar och tempmätaren står stadigt i mitten. Ingen vit rök och inget vatten försvinner smile

Fasiken va gött!!

Mycket tack cool

uhlin
31 december 2014 · 2 834 Inlägg

Va bra det löste sig...... se nu till att ha glykol i även på sommaren då det skyddar mot korrision odyl.
Glykolen har även viss smörjande effekt för vattenpump också.

Sen slipper du detta problem med när kylan kommer big_smile

Gott nytt år förresten

Senast redigerat av uhlin (31 december 2014)

uhlin
1 januari 2015 · 2 834 Inlägg

volvo_Tobias skrev:
Glykolen ska du alltid blanda med vattnet innan du häller det i kylaren, blir aldrig bra att blanda direkt i kylaren.

Det blandar sig att ändå, bättre det än rent vatten wink

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 januari 2015 · 14 079 Inlägg

uhlin skrev:

volvo_Tobias skrev:
Glykolen ska du alltid blanda med vattnet innan du häller det i kylaren, blir aldrig bra att blanda direkt i kylaren.

Det blandar sig att ändå, bättre det än rent vatten wink

Klart det gör men jag blandar alltid 50/50 i en 25 litersdunk och sedan så häller jag upp det på 5 litersdunkar. Det är lättare att hantera de små dunkarna när man står och hänger över motorn.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
volvo_Tobias
1 januari 2015 · 687 Inlägg

uhlin skrev:

volvo_Tobias skrev:
Glykolen ska du alltid blanda med vattnet innan du häller det i kylaren, blir aldrig bra att blanda direkt i kylaren.

Det blandar sig att ändå, bättre det än rent vatten wink

Ja det är bättre än rent vatten men blir aldrig lika bra o blanda direkt i kylaren.

Evildan
1 januari 2015 ·

Till TS, töm systemet nu och fyll på med kylarvätska som är blandad 50% glykol.
Det kostar ingen förmögenhet och hjälper din motor att må bra samt du slipper detta problem i framtiden om det skulle frysa på nu då du uppskattningsvis har en blandning som klarar väldigt få minusgrader då den totala fyllnadsmängden är 8.5-10liter.
Du behöver alltså köpa 3liter glykol av den sort du redan har kvar.
Blanda separat i en dunk innan du häller i bilen så vet du att du får 50% blandning istället för den 20% du i bästa fall har nu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang