Hur mycket elförbrukning med elelement (2000W)?

Teknikale
1 januari 2015 · 64 Inlägg

Tänkte köpa ett 2000 w konvektorelement och värma upp garaget när jag är där för lite service.

Kanske 5-10 timmar max i veckan.

Spelar det någon stor roll om det är isolerat och antal kvm hur mycket el ett sådant element drar?

http://www.jula.se/catalog/bygg-och-far … nt-411122/

caromania Forummoderator
1 januari 2015 · 9 296 Inlägg

2kr per timme om det går för fullt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 januari 2015 · 14 078 Inlägg

Teknikale skrev:
Tänkte köpa ett 2000 w konvektorelement och värma upp garaget när jag är där för lite service.

Kanske 5-10 timmar max i veckan.

Spelar det någon stor roll om det är isolerat och antal kvm hur mycket el ett sådant element drar?

http://www.jula.se/catalog/bygg-och-far … nt-411122/

Det drar 2 kw (2000 w) när det går. Det beror ju på hur bra isolerat det är hur ofta det slår till. Strömförbrukningen på en elförbrukare räknas efter att det står på fullt under en timma. Ett 2 kw-element som går en halvtimme varje timme drar ju självklart 1 kw (1000 w) per timme i snitt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Evildan
1 januari 2015 ·

Jag förutspår att förbrukningen som efterfrågas blir 2kWh när elementet används på full effekt.

Är garaget isolerat kan förbrukningen bli mindre beroende på temperaturskillnaden i lokalen kontra den önskade temperaturen och givetvis hur många m3 som skall värmas.

Mervolic Yawn...
1 januari 2015 · 3 151 Inlägg

Om garaget är oisolerat blir det svårt att få värme där inne, oavsett vad. Så länge varmluften bara smiter ut så spelar det ju ingen roll, ett litet element lyckas inte värma upp luften så snabbt.

Det bästa du kan göra egentligen är att köpa en 20 kW dieselkanon på Jula för 1999 kr. Du tankar den med 24 liter diesel och så har du uppvärmning för två veckor framöver (12 timmar). En sådan dieselkanon värmer 588 kubikmeter luft varje timme, och det går fort att få upp en vettig temperatur. Är garaget oisolerat så faller temperaturen snabbt igen, men fördelen med dieselkanonen är att du kan rikta den där du behöver värmen.

Inköp: 1999 kr.
Diesel: ~6900 kr per år (behövs bara kalla halvåret) eller 26 kr per timme (baserat på 260 timmar per år, alltså 10 timmar i veckan under kalla halvåret).

Visst, det blir dyrare, men ett element är bortkastade pengar då du aldrig kommer att kunna få vettig värme i ett oisolerat garage. Ett element baseras på cirkulerande luft. Varmluft stiger, så när elementet värmer närliggande luft stiger den mot taket, skapar ett baksug som drar upp kalluft, som i sin tur värms upp och stiger mot taket, osv. När den stigande luften är kallare än luften nedanför, sjunker den igen, och cirkeln fulländas. Är garaget oisolerat, så försvinner den varma luften ut genom taket istället för att vända åter till elementet, och alltså kommer elementet att konstant gå på maxeffekt och bara värma upp kall luft helt i onödan.

Senast redigerat av Mervolic (1 januari 2015)

-matte En Medlem
1 januari 2015 · 405 Inlägg

För samma pris som att köpa en dieselvärmare för 1999kr så kan TS köpa ett konvektorelement för 199kr och låta den vara påslagen i ca 900 tim, om elpriset är 1kr/kWh.

Om TS bara ska vara där 5-10 timmar i veckan så räcker det i värsta fall till 90 veckor, vilket ger nästan två års (1.73år) om den går drift 10 timmar i veckan! (uppvärmningstid inte inräknad)

Finns ju även alternativ som blåser mer direkt på golvnivå typ byggfläkt på jula för 279kr, också med 2kW. Har du tillgång till ex trefas i garaget vore det optimalt, för en snabb uppvärmning.

Det hänger lite på hur lokalen ser ut, isolering yta, osv. Däremot att köra en dieselkanon inomhus, det är inte särskilt bra, kräver mycket god ventilation.

Teknikale
1 januari 2015 · 64 Inlägg

-matte skrev:
För samma pris som att köpa en dieselvärmare för 1999kr så kan TS köpa ett konvektorelement för 199kr och låta den vara påslagen i ca 900 tim, om elpriset är 1kr/kWh.

Om TS bara ska vara där 5-10 timmar i veckan så räcker det i värsta fall till 90 veckor, vilket ger nästan två års (1.73år) om den går drift 10 timmar i veckan! (uppvärmningstid inte inräknad)

Finns ju även alternativ som blåser mer direkt på golvnivå typ byggfläkt på jula för 279kr, också med 2kW. Har du tillgång till ex trefas i garaget vore det optimalt, för en snabb uppvärmning.

Det hänger lite på hur lokalen ser ut, isolering yta, osv. Däremot att köra en dieselkanon inomhus, det är inte särskilt bra, kräver mycket god ventilation.

100 kvm, öppen planlösning och oisolerat.

-matte En Medlem
1 januari 2015 · 405 Inlägg

Teknikale skrev:

-matte skrev:
För samma pris som att köpa en dieselvärmare för 1999kr så kan TS köpa ett konvektorelement för 199kr och låta den vara påslagen i ca 900 tim, om elpriset är 1kr/kWh.

Om TS bara ska vara där 5-10 timmar i veckan så räcker det i värsta fall till 90 veckor, vilket ger nästan två års (1.73år) om den går drift 10 timmar i veckan! (uppvärmningstid inte inräknad)

Finns ju även alternativ som blåser mer direkt på golvnivå typ byggfläkt på jula för 279kr, också med 2kW. Har du tillgång till ex trefas i garaget vore det optimalt, för en snabb uppvärmning.

Det hänger lite på hur lokalen ser ut, isolering yta, osv. Däremot att köra en dieselkanon inomhus, det är inte särskilt bra, kräver mycket god ventilation.

100 kvm, öppen planlösning och oisolerat.

Tillgång till 3-Fas elförsörjning?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 januari 2015 · 14 078 Inlägg

Räkna med 70-80 watt per kvadrat för att få en något så när uppvärmning om det inte är så bra isolerat. Det skulle alltså behövas element med kapacitet på 7-8 kw.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
caromania Forummoderator
1 januari 2015 · 9 296 Inlägg

Vafan, du kan ju inte värma upp 100kvm med en 2kw radiator.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 januari 2015 · 14 078 Inlägg

Detta googlade jag mig fram till:


http://www.lviprodukter.se/komfort/effektberakning.htm
Effektberäkning
För ett genomsnittligt hus i nordiskt klimat med standardisolering och en takhöjd på 2,40-2,50 meter är effektbehovet cirka 70-75 W per kvadratmeter golvyta. För att beräkna hur mycket effekt som går åt för andra takhöjder kan du räkna med ett effektbehov på 30 W per kubikmeter. För golvvärme kan det i vissa fall vara en fördel att ligga på en bruttoeffekt av 100 W/m2 för bästa funktion. Denna beräkning gäller hus i nordiskt klimat men kan variera med hänsyn till husets standard. För mer information om elförbrukningen i hus i andra klimatzoner, kontakta din lokala elektriker eller energirådgivare.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (1 januari 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mervolic Yawn...
2 januari 2015 · 3 151 Inlägg

-matte skrev:
För samma pris som att köpa en dieselvärmare för 1999kr så kan TS köpa ett konvektorelement för 199kr och låta den vara påslagen i ca 900 tim, om elpriset är 1kr/kWh.

Om TS bara ska vara där 5-10 timmar i veckan så räcker det i värsta fall till 90 veckor, vilket ger nästan två års (1.73år) om den går drift 10 timmar i veckan! (uppvärmningstid inte inräknad)

Finns ju även alternativ som blåser mer direkt på golvnivå typ byggfläkt på jula för 279kr, också med 2kW. Har du tillgång till ex trefas i garaget vore det optimalt, för en snabb uppvärmning.

Det hänger lite på hur lokalen ser ut, isolering yta, osv. Däremot att köra en dieselkanon inomhus, det är inte särskilt bra, kräver mycket god ventilation.

Konvektorelement? Men snälla nån, läs mitt inlägg igen. Det går inte att värma ett oisolerat garage med ett element på 2000 watt oavsett hur det är utformat.

Om du har ett kallt hus, öppnar du dörrar och fönster då också för att få det varmt lite snabbare eller? En oisolerad vägg är nästan lika illa som ingen vägg alls, när det kommer till isolervärde.

Har du ens någon erfarenhet av att värma upp ett oisolerat garage? Jag gör det flera gånger i månaden under vinterhalvåret eftersom det krävs i mitt yrke. Givetvis behöver man leda ut koldioxid som bildas vid förbränningen genom en skorsten, men det trodde jag var uppenbart...

Anders1984
2 januari 2015 · 82 Inlägg

75W per kvadrat är i underkant om du bor i de norra delarna i Sverige, och det gäller dessutom om du har det isolerat.

2kW element i ditt fall kommer inte göra någon skillnad, annat än nån meter framför elementet. Då känner du att det är lite varmare just där, men inte mer än så.

Enda alternativet är att isolera eller köra med en "tillfällig" lösning, t.ex. dieselkanon som någon skrev ovan.

Byggfläkt på 2 kW fungerar, men då krävs det att du har tillräckligt med kräm in i garaget, för du behöver 3-4 st byggfläktar om du ska få upp värmen i vettig tid.

/ Elektrikern

Man kan inte baka en kaka utan MYCKET DEG!
Saab 9-5 Vector SC Biopower "Mackanized" (2007)
-matte En Medlem
2 januari 2015 · 405 Inlägg

Mervolic skrev:

-matte skrev:
För samma pris som att köpa en dieselvärmare för 1999kr så kan TS köpa ett konvektorelement för 199kr och låta den vara påslagen i ca 900 tim, om elpriset är 1kr/kWh.

Om TS bara ska vara där 5-10 timmar i veckan så räcker det i värsta fall till 90 veckor, vilket ger nästan två års (1.73år) om den går drift 10 timmar i veckan! (uppvärmningstid inte inräknad)

Finns ju även alternativ som blåser mer direkt på golvnivå typ byggfläkt på jula för 279kr, också med 2kW. Har du tillgång till ex trefas i garaget vore det optimalt, för en snabb uppvärmning.

Det hänger lite på hur lokalen ser ut, isolering yta, osv. Däremot att köra en dieselkanon inomhus, det är inte särskilt bra, kräver mycket god ventilation.

Konvektorelement? Men snälla nån, läs mitt inlägg igen. Det går inte att värma ett oisolerat garage med ett element på 2000 watt oavsett hur det är utformat.

Om du har ett kallt hus, öppnar du dörrar och fönster då också för att få det varmt lite snabbare eller? En oisolerad vägg är nästan lika illa som ingen vägg alls, när det kommer till isolervärde.

Har du ens någon erfarenhet av att värma upp ett oisolerat garage? Jag gör det flera gånger i månaden under vinterhalvåret eftersom det krävs i mitt yrke. Givetvis behöver man leda ut koldioxid som bildas vid förbränningen genom en skorsten, men det trodde jag var uppenbart...

Mervolic, du gör gott i att notera att mitt inlägg skrevs när ingen beskrivning fanns om lokalen.

Har TS inte tillgång till 3 faser i lokalen så är det enklaste någon typ av luftburen förbränningsvärme.
Då är det billigaste alternativet troligtvis någon typ av diesel eller gasolbrännare om produkterna skall köpas direkt från hyllan. Rekommenderar att TS köper en apparat med separat utledning av rökgaserna, då betydlgt mer än bara koldioxid och vattenånga bildas vid förbränningen. En Julabrännare kör inte direkt ett AFR på14.5/1 diesel.

Mervolic Yawn...
2 januari 2015 · 3 151 Inlägg

-matte skrev:
Mervolic, du gör gott i att notera att mitt inlägg skrevs när ingen beskrivning fanns om lokalen.

Har TS inte tillgång till 3 faser i lokalen så är det enklaste någon typ av luftburen förbränningsvärme.
Då är det billigaste alternativet troligtvis någon typ av diesel eller gasolbrännare om produkterna skall köpas direkt från hyllan. Rekommenderar att TS köper en apparat med separat utledning av rökgaserna, då betydlgt mer än bara koldioxid och vattenånga bildas vid förbränningen. En Julabrännare kör inte direkt ett AFR på14.5/1 diesel.

Helt rätt, beskrivning om isoleringen saknades då. Jag var nog lite trött och fick för mig att det var sagt att det var oisolerat redan vid den tidpunkten, så jag ber om ursäkt för mitt tidigare inlägg.

Ifall det är ett isolerat garage är det givetvis idioti att köra en dieselkanon, då är en mer permanent uppvärmning bättre. Då kan man ha underhållsvärme (typ 5-10 plusgrader) när man inte är där och enkelt öka upp när man ska använda garaget. 100 kvm tar dock ett tag att få upp temperaturen i, så eventuellt någon byggfläkt som komplement om man behöver få upp temperaturen snabbt.

Svanb3rg
2 januari 2015 · 187 Inlägg

Anders1984 skrev:
75W per kvadrat är i underkant om du bor i de norra delarna i Sverige, och det gäller dessutom om du har det isolerat.

2kW element i ditt fall kommer inte göra någon skillnad, annat än nån meter framför elementet. Då känner du att det är lite varmare just där, men inte mer än så.

Enda alternativet är att isolera eller köra med en "tillfällig" lösning, t.ex. dieselkanon som någon skrev ovan.

Byggfläkt på 2 kW fungerar, men då krävs det att du har tillräckligt med kräm in i garaget, för du behöver 3-4 st byggfläktar om du ska få upp värmen i vettig tid.

/ Elektrikern

Jag har en panna till golvvärmen på 3,7kw, plattan är 125kvm och en genomsnittlig takhöjd på 3,30m...vilket ger 31w/kvm i Luleå. Inga problem trots att det kan vara -35 veckor i sträck...

Never underestimate the power of stupid people in large groups...
Volkswagen Passat 3,2 FSI 4-Motion DSG "The Nitrous Express" (2007)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 januari 2015 · 14 078 Inlägg

Svanb3rg skrev:

Anders1984 skrev:
75W per kvadrat är i underkant om du bor i de norra delarna i Sverige, och det gäller dessutom om du har det isolerat.

2kW element i ditt fall kommer inte göra någon skillnad, annat än nån meter framför elementet. Då känner du att det är lite varmare just där, men inte mer än så.

Enda alternativet är att isolera eller köra med en "tillfällig" lösning, t.ex. dieselkanon som någon skrev ovan.

Byggfläkt på 2 kW fungerar, men då krävs det att du har tillräckligt med kräm in i garaget, för du behöver 3-4 st byggfläktar om du ska få upp värmen i vettig tid.

/ Elektrikern

Jag har en panna till golvvärmen på 3,7kw, plattan är 125kvm och en genomsnittlig takhöjd på 3,30m...vilket ger 31w/kvm i Luleå. Inga problem trots att det kan vara -35 veckor i sträck...

Man räknar olika när det gäller golvvärme resp. radiatorvärme.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Anders1984
3 januari 2015 · 82 Inlägg

radiatorvärme o golvvärme är inte samma sak nej, således kan man inte räkna på det sättet heller smile

Man kan inte baka en kaka utan MYCKET DEG!
Saab 9-5 Vector SC Biopower "Mackanized" (2007)
torpis Forummoderator
4 januari 2015 · 10 574 Inlägg

Vettemannen skrev:
Man räknar olika när det gäller golvvärme resp. radiatorvärme.

/Benny

Ehm, den var ny. Mig veterligen är det samma tillåtna effekt oavsett radiatortyp. Där emot skiljer det beroende på var man bor.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 januari 2015 · 14 078 Inlägg

torpis skrev:

Vettemannen skrev:
Man räknar olika när det gäller golvvärme resp. radiatorvärme.

/Benny

Ehm, den var ny. Mig veterligen är det samma tillåtna effekt oavsett radiatortyp. Där emot skiljer det beroende på var man bor.

Men golvvärme är inte radiatorer utan slingor i golvet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang