Volvo 740 startar inte! ingen gnista eller soppa

alexanderkaldenvik
8 januari 2015 · 28 Inlägg

Har ett helvete problem. Ingen soppa genom spridarna och ingen gnista... Jag får gnista från tändspolen men inget igenom fördelaren. Har mätt osv.varvmätaren rör på sig så hallgivaren funkar. Bytt:hallgivare, fördelarlock,rotor,tändspole,tändslutsteg. Soppapumpen går inte och har provat o bygla ..  all hjälp uppskattas!  Tack på förhud!

Senast redigerat av alexanderkaldenvik (8 januari 2015)

Samuel3
8 januari 2015 · 360 Inlägg

Kan det vara svänghjulsgivaren som inte berättar för styrboxen att motorn går runt?

jaka54
8 januari 2015 · 5 815 Inlägg

Hej!
Kolla vad jag skrivit i tidigare inlägg angående ärgade kabelanslutningar till bakre pumpen (anslutningarna sitter på tanklocket)!

alexanderkaldenvik
8 januari 2015 · 28 Inlägg

Har bytt svänghjulsgivaren och om den skulle vara paj så skulle inte varvmätaren röra på sig. Styrboxen känns långt ifrån smile ska checka det jaka54. 

Men problemet med gnista är så här: jag får ström från tändspolen till mittenstiftet i fördelaren. Men det kommer inte ut till dom övriga stiften genom rotorn... Gammal som nytt rotor o fördelare spelar ingen roll hur ja vrider och vänder på det..

alexanderkaldenvik
8 januari 2015 · 28 Inlägg

För om det finns gnista så ska spridarna öppna sig om jag inte är helt ute o cyklar big_smile impulsgivare-tändbox-bränslebox

beckstroem
8 januari 2015 · 871 Inlägg

Kamremmen hel å inte kuggat? smile inte alltid de hörs så väl på b230 om remmen gått av/kuggat  smile

alexanderkaldenvik
8 januari 2015 · 28 Inlägg

Kollade nollningen innan ja skrev och ett kugg fel men ställde den rätt. smile den har stått i fyra år så körde vi hem den och efter de så startade den inte om de är något bra o veta smile

JacobSoh
10 januari 2015 · 72 Inlägg

Sätt i en lysdiod med 470 ohms motstånd (tror jag de ska vara för lysdioder och 12v) i spridarkontakterna å kolla om signal kommer ur kablaget.

Går inte bensinpumpen vid tändningen eller överhuvudtaget är de ända där bak felet kan vara.. Iaf om vi snackar bränsle..

En bekant till mig fick byta hela fördelaren, för jag tror han sa att axellagringen hade gett upp.

alexanderkaldenvik
15 mars 2015 · 28 Inlägg

Kompisen som ägde bilen körde den till skroten så problemet är löst så att säga. Tack för all hjälp!  smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang