Ni som har coils, hjälp mig, bromsslangfäste!

JacobSoh
10 januari 2015 · 72 Inlägg

Har nyligen köpt coilovers till min Volvo 240. Märkte nu när jag fick hem dem att de inte finns något fäste för bromsslangarna som originalbenen har. Hur löser man detta på ett sätt som besiktningen accepterar?

Vill ogärna svetsa dit originalfästet för slangarna på de nya benen, då blir de ju inge snyggt. hmm

M_G Mårre
12 januari 2015 · 246 Inlägg

Var så på mina Yellowspeed jag köpte till Forden också. Jag använde kattstrypare/buntband och drog fast dom i fjäderbenet ungefär där ett fäste skulle kunna sitta.
Besktningen sa inget om detta. smile

"Dream it, build it, drive it!"
Stefan7neson
12 januari 2015 · 394 Inlägg

JacobSoh skrev:
Har nyligen köpt coilovers till min Volvo 240. Märkte nu när jag fick hem dem att de inte finns något fäste för bromsslangarna som originalbenen har. Hur löser man detta på ett sätt som besiktningen accepterar?

Vill ogärna svetsa dit originalfästet för slangarna på de nya benen, då blir de ju inge snyggt. hmm

Använd en avgasklammer i lämplig dimension och svetsa dit ett fäste på den.
Snyggt eller inte, beror ju på hur mycket du klabbar. Ifall man lägger ner lite jobb så går det att göra det tillräckligt snyggt, om inte din 240 är en riktig show-bil så duger det gott.

JacobSoh
12 januari 2015 · 72 Inlägg

Okej okej. Grejen är att fjäderbenen är ytbehandlade och jag vill inte förstöra ytbehandlingen. De ska få se ut som nya så länge de går tänkte jag.
Men om besiktningen godkände buntband och avgasklämmor så borde man ju få kapa upp en bit av ett avgasrör och svetsa dit vingar på, med hål i. Så det blir som en hylsa typ, och linda 'hylsan' kring röret och dra åt det med 2st slangklämmor?

M_G Mårre
12 januari 2015 · 246 Inlägg

JacobSoh skrev:
Okej okej. Grejen är att fjäderbenen är ytbehandlade och jag vill inte förstöra ytbehandlingen. De ska få se ut som nya så länge de går tänkte jag.
Men om besiktningen godkände buntband och avgasklämmor så borde man ju få kapa upp en bit av ett avgasrör och svetsa dit vingar på, med hål i. Så det blir som en hylsa typ, och linda 'hylsan' kring röret och dra åt det med 2st slangklämmor?

Du kan ju alltid försöka!
Sen så måste man ha turen att få "rätt besiktningsman" också.

"Dream it, build it, drive it!"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang