Bilbatteriladdares kapacitetsmärkning, förstår ej varför kapaciteten (ah) på batteriet är begränsat?

Canom
11 januari 2015 · 27 Inlägg

Hej!

Har varit på jakt efter en bilbatteriladdare rätt länge nu, hittade en från märket Cotech som laddar med 4 Ampere.
Denna laddare är enligt instruktionsboken för upp till 120ah batterier. Min totala batteribank överstiger dock detta, då den ligger på 154 ah, fördelat på två batterier. När jag laddar mina batterier kopplar jag därför isär batteribanken.

Fråga/diskutionsunderlag: Hur kommer det sig att laddaren begränsar sig till en maxkapacitet på batteriet, då den enligt all logik borde ladda upp alla 12v batteriet, nästintil oavsett storlek, fast det borde ta mycket längre tid. Krävs det verkligen högre ampere för att ladda större batterier?  Kan jag ändå ladda min större batteribank, vad skulle jag isåfall riskera!

Peace.

Ps, har sökt som en tok efter svar på denna frågan.

cyberk2
11 januari 2015 · 214 Inlägg

Är väl inge problem, tar längre tid bara. Lite svinn blir det på laddningen i förluster därför dom skriver maxstorlek. Du bör ha en laddare per batteri för maximal livslängd på batterierna. Alla batterier är lite olika så dom kommer bli snedladdade lixom, så ena är fulladdat och det andra kanske bara är på 80%. Då kommer laddaren laddda vidare och den ena hinner bli överladdat innan det andra är fulladdat.

Canom
11 januari 2015 · 27 Inlägg

cyberk2 skrev:
Är väl inge problem, tar längre tid bara. Lite svinn blir det på laddningen i förluster därför dom skriver maxstorlek. Du bör ha en laddare per batteri för maximal livslängd på batterierna. Alla batterier är lite olika så dom kommer bli snedladdade lixom, så ena är fulladdat och det andra kanske bara är på 80%. Då kommer laddaren laddda vidare och den ena hinner bli överladdat innan det andra är fulladdat.

Okej! En smartladdare skall väl ändå inte överladda batterier? Det går ju över till underhåll automatiskt?

Vad menar du med : Lite svinn blir det på laddningen i förluster därför dom skriver maxstorlek ?

jaka54
11 januari 2015 · 5 814 Inlägg

Hej!
För det första: Du bör inte ladda flera 12V batterier samtidig (Åtminstone inte parallellt)! Du ska ladda batterierna var för sig!
För det andra: Varför det finns laddare med olika ampertal ? Jo! Därför att en sådan laddare kan ladda större  batterier snabbare. Sen är det så att en laddare som klarar att ge mer ström (ampere) är dyrare (Innehåller dyrare komponenter,transistorer, zenerdioder osv ) och alla har vi inte nytta av en laddare som klarar av höga ampertal. För vanlga bilbatterier räcker en 4A laddare.
För det tredje: Du kan ladda ett vanligt bilbatteri (12v, 50-100A) med viken laddare som helst, 1A eller 10A laddare spelar ingen roll, det är bara laddtiden som ökar.
Men tänk på att ett bilbatteri inte tar emot laddning så bra när det är kallt ute.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 januari 2015 · 14 079 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
För det första: Du bör inte ladda flera 12V batterier samtidig (Åtminstone inte parallellt)! Du ska ladda batterierna var för sig!
För det andra: Varför det finns laddare med olika ampertal ? Jo! Därför att en sådan laddare kan ladda större  batterier snabbare. Sen är det så att en laddare som klarar att ge mer ström (ampere) är dyrare (Innehåller dyrare komponenter,transistorer, zenerdioder osv ) och alla har vi inte nytta av en laddare som klarar av höga ampertal. För vanlga bilbatterier räcker en 4A laddare.
För det tredje: Du kan ladda ett vanligt bilbatteri (12v, 50-100A) med viken laddare som helst, 1A eller 10A laddare spelar ingen roll, det är bara laddtiden som ökar.
Men tänk på att ett bilbatteri inte tar emot laddning så bra när det är kallt ute.

Jo, ladda bara ett batteri åt gången. Att ladda olika stora batterier tar bara olika lång tid. Jag tror också att vid långsammare laddning så håller batterierna längre men det kan vara fel. Rätta mig om jag har fel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
cyberk2
12 januari 2015 · 214 Inlägg

Batteriet blir varmt när man laddar det. Därav svinnet...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang