740 -90 går ojämt och lambda lampa lyser?

zimpan304
20 januari 2015 · 236 Inlägg

Hallå! Det började såhär! Bilen gick hur bra som helst, jag körde till coop och skulle handla sen när jag gick ut och skulle köra iväg med bilen igen så gick den orent, knappt gick att gasa då det typ inte hände något och small till ifrån motorhuven vid höga varv ibland, så jag trodde det var för lite bensin i så jag åkte och tankade. Körde sen kanske nästan en mil och den gick fortfarande konstigt! Men sen helt plötsligt så gick den bra igen, så jag fortsatte att köra och leka lite i snön, men sen när jag skulle hem så återstår problemet? Precis när jag nästan är hemma så försöker jag varva ur den(som knappt går) och då smäller det till lite under huven igen, sen så började även lambda lampa lysa?

Blir galen på sånthär, vad kan det vara för fel? D:  sad

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
20 januari 2015 · 3 730 Inlägg

Du skulle handlat på Ica och åkt raka vägen hem.

Skämt åsido. Kolla felkoder. Googla hur man gör. Det ska alla Volvoägare kunna

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
zimpan304
20 januari 2015 · 236 Inlägg

DiwraZ skrev:
Du skulle handlat på Ica och åkt raka vägen hem.

Skämt åsido. Kolla felkoder. Googla hur man gör. Det ska alla Volvoägare kunna

haha, jo men ska försöka titta upp de! Men tycker det är skumt att lambda lampan inte lös först när den gick dåligt, utan det kom senare?

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
21 januari 2015 · 3 730 Inlägg

zimpan304 skrev:

DiwraZ skrev:
Du skulle handlat på Ica och åkt raka vägen hem.

Skämt åsido. Kolla felkoder. Googla hur man gör. Det ska alla Volvoägare kunna

haha, jo men ska försöka titta upp de! Men tycker det är skumt att lambda lampan inte lös först när den gick dåligt, utan det kom senare?

Bilar är skumma

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Kamulen
21 januari 2015 · 930 Inlägg

du har ju skrivit problemet själv i topic? lambdalampan lyser kollat med en annan lambda? smile

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
zimpan304
21 januari 2015 · 236 Inlägg

Kamulen skrev:
du har ju skrivit problemet själv i topic? lambdalampan lyser kollat med en annan lambda? smile

Jo kanske borde tittas! Men grejen är ju att lambalampan lös ingenting i början fast att den gick dåligt, det tändes typ precis när jag kommit hem!

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
21 januari 2015 · 3 730 Inlägg

Kamulen skrev:
du har ju skrivit problemet själv i topic? lambdalampan lyser kollat med en annan lambda? smile

Håll tyst om du inte vet vad du pratar om!! Motorelektroniklampan lyser på grund av fel i motorstyrningen. Det kan va fel på syresensorn men det kan va väldigt många andra orsaker oxå. Att folk ska ha så svårt att lära sig det

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
H3dlund Med lem
21 januari 2015 · 1 127 Inlägg

Kamulen skrev:
du har ju skrivit problemet själv i topic? lambdalampan lyser kollat med en annan lambda? smile

På våra europasålda volvos används "lambdalampan" som check engine.

Usa/canada volvos har däremot en riktig "Check engine" lampa som signalerar fel på motorstyrningen.

zimpan304
21 januari 2015 · 236 Inlägg

Jag var nu ute och tittade vilken felkod jag fick, jag fick felkod 1-1-3 "Lambdareglering vid övre gräns (för mager)".

Jag testade även att köra lite med bilen, jag tyckte den gick bra i början då när den va kall, men så fort den började bli lite varm så började den gå dåligt igen :o

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
21 januari 2015 · 3 730 Inlägg

zimpan304 skrev:
Jag var nu ute och tittade vilken felkod jag fick, jag fick felkod 1-1-3 "Lambdareglering vid övre gräns (för mager)".

Jag testade även att köra lite med bilen, jag tyckte den gick bra i början då när den va kall, men så fort den började bli lite varm så började den gå dåligt igen :o

Din tempgivare till motorstyrningen skulle kunna va orsaken. Iom att det ändrar dig med motortempen

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
zimpan304
21 januari 2015 · 236 Inlägg

DiwraZ skrev:

zimpan304 skrev:
Jag var nu ute och tittade vilken felkod jag fick, jag fick felkod 1-1-3 "Lambdareglering vid övre gräns (för mager)".

Jag testade även att köra lite med bilen, jag tyckte den gick bra i början då när den va kall, men så fort den började bli lite varm så började den gå dåligt igen :o

Din tempgivare till motorstyrningen skulle kunna va orsaken. Iom att det ändrar dig med motortempen

ah okey, ska ses över! Kan det inte ha med lambasonden eller med luftmassemätaren att göra också? Får väl ta och testa att byta lite saker och se ifall det fungerar!

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
Acke88
21 januari 2015 · 345 Inlägg

http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/lmpanturinarvot.jpg
Ifall du vill mäta motståndet i tempsensorn. Felet kan i princip vara vad som helst som inverkar på blandningen. Kolla också att lambdans signal oscillerar 0.1-0.9V på tomgång och att pin 3 i LMM ger 2,3V på tomgång.

Volvo 940 (1995)
Volvo XC70 (2005)
Ghurra
21 januari 2015 · 61 Inlägg

Luftmassemätaren kan vara en bov i dramat...
Prova att dra ur kontakten när den går dåligt, går den bättre efter det så får du prova en ny/annan eller beg...

<passing side - suicide>
Mazda 1300 (1975)
zimpan304
22 januari 2015 · 236 Inlägg

Har testat med en annan luftmassemätaren men den går likadant ändå!
Men nu så har även lambdalampan slutat lysa, men bilen går fortfarande lika illa..
Ska testa med en annan lamdasond smile

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
jaka54
22 januari 2015 · 5 753 Inlägg

Hej!
När bytte du enkla saker som fördelarlock och rotor, luftfilter, olja ochfilter och tändstift senast? Alla dessa saker inverkar på motorns gång. Om man är osäker...byt!

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
22 januari 2015 · 3 730 Inlägg

Fick du bara en felkod? Kollat både stift 2 och 6?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
zimpan304
23 januari 2015 · 236 Inlägg

DiwraZ skrev:
Fick du bara en felkod? Kollat både stift 2 och 6?

Fick bara en felkod, tittade både 2 och 6!

Men verkar om om problemet är löst nu! Rätt säker på att det måste varit lambdasonden, vi tog bort den och testade köra utan den och då gick den fortfarande dåligt, men den gick ändå bättre än innan. Så jag bara satte tillbaks lamdasonden igen och då gick bilen hur bra som helst igen! big_smile

Antar att jag att det va något spökigt med den, men antar att jag kommer byta den då det verkar som om det är i sina sista dagar.

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang