AUDI A3 DTM - 3.2L VR6 - Turbokonvertering och massiv ombyggnation

SENAST; Provmontage av fälg bak!
  • 208 Följare
  • 146 472 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 mars 2017
TomBjorklund VAGIS Car Club
29 januari 2015 · 1 093 Inlägg

Dags för bil nummer 2 och självklart då även projekt nummer 2!

Fått en hel del frågor om huruvida bilvalet kom sig så gör en kort lista här för vad jag tänkt:

- Lagom liten bil med mycket motor, åkte tidigare 2.0TFSI (245Hk) och trivdes med den stenhårt.
- Samma drivlina som VW Golf R32 (250Hk)
- Billig bil att äga och försäkra för en själv som fortfarande är ganska ung.
- Finns många delar som passar mellan årsmodellerna (2004-2012), passar de inte rakt av så räcker det med mindre modifikationer.
- Återkommer till att efter 2008 så finns ingen VR6a i Audis bilar (än så länge i alla fall).
- Utrymmet i bilen tillåter att man byter upp stolar, så möjligheterna att ta inredningen längre i projektet är BRA!
- VR6 3.2L är stabilare än V6 3.2L, och på sikt kan även en kompressor eller turbo vara intressant.
- Det klagas på Haldex men det är en tacksam AWD att serva och laga, så ser inget problem i detta.
- Sportback ger något bättre utrymme för passagerare och packutrymme, i alla fall tillsvidare...
- Färg är inte en faktor vid valet av bil denna gången, det är så många byten av exteriöra delar på planeringen att ett bra pris på en hellack kan kosta samma sak.
- Siktar på en manuell låda för att slippa eventuella DSG-haverier när det börjar bli ordentliga mil på bilen.

Jag vet att ni är ett par som hört vad mina planer för bilen kommer att vara, tillsvidare så blir det dock lite hemligt.

Listan med saker att göra och vad som är gjort kommer i detta projekt att ligga på bilen, så in och kika där med jämna mellanrum!

Har ni några funderingar så skriv ett inlägg eller släng iväg ett PM

------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-5c7b61b7082bd7b8e0aded95eb26da3d.jpg

------------------------------------------------------------

Välkomna!

Senast redigerat av TomBjorklund (29 november 2016)

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
29 januari 2015 · 1 093 Inlägg

Respons!

Softishman skrev:
Följer!!!

smile

BlueScreeen skrev:
Följer jag med!!

smile smile

Mack855 skrev:
Följer självklart hör med smile

smile smile smile

DasAuto skrev:
Trodde att 3.2L V6 som fanns i A6 är samma motor som sitter i Golf,A3,TT. Men tydligen inte big_smile

3.2L V6 är den rakställda motorn i alla bilarna med Torsen-drivlina, A4, A6 och så vidare.
Men den tvärställa 6an är en VR, vinklad-rak och fanns tidigare i bland annat Golf MK3 och MK4.
V6 har delat topplock och VR6 ett gemensamt då cylindrarna fortfarande står på en rad smile men det kommer mer information om dessa skillnader framöver!

mangeSBR skrev:
Kul projekt, bromsarna på 3.2 är väl samma som R,S3 osv...dvs 345mm skivor

Har inte denna motorn dragits med lite bekymmer med kamkedjan osv? Eller är det servicelaterade saker

Stämmer bra att det sitter större skivor på modeller med denna motor, dock så kan det vara i sin ordning att uppgradera först skivorna men på sikt även oken smile bekymren handlar oftast om V6an och inte denna.

Softishman skrev:
Kamkedjan kan låta lite om bilen är servad enligt LongLife eller med dålig olja... Men dom flesta klarar dig! Jag kommer dock byta kedjan på min bil för att sova lugnare och kunna gasa mera! wink

Denna säsong och år så kommer motorn få gå med täta oljebyten för att få lite kärlek under nästa vinter

SpendeX skrev:

mangeSBR skrev:
Kul projekt, bromsarna på 3.2 är väl samma som R,S3 osv...dvs 345mm skivor

Har inte denna motorn dragits med lite bekymmer med kamkedjan osv? Eller är det servicelaterade saker

Det är mer problem på kamkedjorna på v6 än vr6 smile


BTW Preem lägges så klart wink

Precis, oftare V6orna lagar mat och gör ventilsallad än VR6. Dock så finns det alltid en risk när man inte har 100 koll på hur bilen har varit servad...

Varmt välkomna och riktigt kul med den responsen innan bilen ens är vald!

//T_one21

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
30 januari 2015 · 1 093 Inlägg

Planen var att kika på en bil idag...

men nuvarande ägaren hade helt enkelt tänkt sig att jag skulle föra över pengar till honom trots att det finns kredit på bilen.

Många säljare må vara ärliga men 99.9% av gångerna så betalar jag inte innan det just är 99.9% klart, bara stålarna kvar...

Så det återstår att se om han kan lösa det idag eller om vi helt enkelt är tvungna att skjuta på det tills ett bankkontor har öppet eller det möjligen går att flytta lånet till mig.

Kul är det i alla fall att ni är på hugget och är sugna redan nu på att se vart detta projekt tar vägen! smile

//T_one21

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
1 februari 2015 · 1 093 Inlägg

Det blev en bil ändå...

Efter att ha pratat med killens finansiär så gjorde vi upp en deal där jag löste krediten och betalade överskjutande belopp på plats.

Den har stått en längre tid avställd men blev besiktad av säljaren i fredags morse med blanka papper och till det en Blocket Begangad-försäkring som lite extra trygghet (hoppas jag...). Den har sin skavanker men är överlag i bra skick. Kika även upp den med Carfax och fick ut att den de första 5000 milen gick som leasingbil (hårt att de ska servas i tid) och efter det enbart 2(!) privata ägare (resten bilfirmor). Indredningen är inte sliten alls mer än knappen för fönsterhissen till förarrutan.

Bjuder självklart på lite bilder och kort info om bilen:

AUDI A3 Sportback Quattro 3,2L
Motor; 6 cylindrar, kamkedja, bensin, 250Hk
Växellåda; Manuell, 6 växlar+back
Diff; Haldex Drivning-> 90/10 normal körning, 50/50 som mest
Hjul; 17" OXXO med friktionsdäck
Inredning; Standard (tygstolar, basic detaljer, ljust tak, svart inredning i övrigt.)
Strålkastare; Original Halogen (2004-2008)
Avgassystem; Original
Färg; Olivgrön Metallic
Mil: 15.000

--------------------------------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-44a91758781e459590da472d30d51723.jpg

--------------------------------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-df83bdbfb21295e9181247c1f2bb0ff9.jpg

--------------------------------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-beb6354808fbdf86e845cbe36bc21ebd.jpg

--------------------------------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-53e52d4aabc60fad6f3e5ed9f630934e.jpg

--------------------------------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-56faacd40cbdd7852027ff97124a608c.jpg

--------------------------------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-a9f61f63db90c491a61c5b167fa5beaf.jpg

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag kommer som jag skrivit tidigare att lägga "Att-göra"-listan under bilen, så vill ni veta vad som är på G lite före det dyker upp här i projektet kan ni smyga in där när den är upplagd!

Har idag tvingat den att gå lite brett och den smyger ut fint wink

//T_one21

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
2 februari 2015 · 1 093 Inlägg

Kliar i fingrarna

Nu har första beställningarna gått iväg på prylar till bilen och jag tänkte inte allt för avslöjande berätta typ vad...
En front alá OEM S-line men fel (gissningar är välkomna wink om man inte redan vet Mr.Billing...), nya strålkastare och även dessa OEM men lite fel. I övrigt så är det lite småplock som belysning till fotbrunnarna och dörrarna smile

Softishman skrev:
Trevligt!!

BlueScreeen skrev:
kul att de löste sig med betalning mm.! smile

Jag nu ska bara ägarbeviset göras klart då finansbolaget satt inne på det tills krediten var löst...

SpendeX skrev:
Riktigt fin bil smile synd att det är inte så många kombi som har den trevliga motorn wink

Nej, det här är nog det närmsta man kommer som är ganska lätt funnet! tongue

mangeSBR skrev:
Snygg färg, inte helt vanlig va?

Nej det tror jag inte, det här är faktiskt den första i den här färgen jag själv sett big_smile även om jag inte riktigt vant mig än så är den rolig i och med att den ser svart ut så fort solen gått ned smile

//T_one21

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
3 februari 2015 · 1 093 Inlägg

En standardinredning...

Precis fått klart med en komplett uppsättning dörrlister, askkopp och plast runt växelspaken som kommer i början på nästa vecka. Skicket är ganska ointressant då de befintliga är repiga och fula...

Vi får helt enkelt se om det blir en lack på dessa eller om jag väljer att klä dem i folie istället.

Som i förra projektet så skall hela bakdelen av bilen faceliftas, det innebär ny stötfångare från 09-12, ny diffuser 09-12, nya bakljusen med LED 09-12 och för detta projekt så ska även spoilern få sig ett redigt lyft.

Jag har aldrig varit mycket för optik-paket som får bilen att framstå som en modell den inte är, till exempel S3- eller RS3-konvertering exteriört av en vanlig A3. Att där emot facelifta eller bygga nya koncept där man matchar motorstyrkan med utsidan är jag ett desto större fan av.

Så i detta projekt ska spoilern få bli om inte OEM RS3 i alla fall en riktigt dräglig eftermarknadskopia, då kanske ni får ett hum om vart det lutar med denna bil?

/T_one21

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
4 februari 2015 · 1 093 Inlägg

Krokar...

Vill gärna uppmärksamma på att jag söker en intercooler från modeller med tvärställd 2.0TFSI (A3, Golf GTi, Seat Cupra, Octavia RS) från 2005-2008. Bör vara hel och ska det kosta större slantar så blir det en ny förstärkt för mig istället... Tänkte bara lägga ut en liten krok redan nu, ruskigt långt i förväg wink

Jag kommer att göra en lista på bilen där saknade eller delar som kommer behövas listas upp, har jag fått tag på det så försvinner det från listan!

Softishman skrev:
Kommer bli snyggt! Älskar OEM+ stuk!

Tack, din ED30 är ruskigt stilren, tanken är väl att det ska ta sig dit med denna med så småning om! smile

Som jag skrev i förrförra inlägget så inväntas nu två strålkastare som är rätt, men fel... Det råkar helt enkelt vara så att jag köpt strålkastare till Audi A3 8P, men facelift (09-12)! En helt annan look och därmed ett något cleanare & råare utseende. Ni som kanske kikat på detta vet att det då blir något mer att tänka på än bara inkopplingen av dessa...

Det är här fronten kommer in i bilden, mellan 2008 och 2009 byttes inte bara utseendet på strålkastarna utan även den utvändiga formen. Det gör sig helt enkelt inte bättre än att man då får byta front för att det ska passa, då råkar det vara så att grillen på 09-12 har en annan form i överkant och även huven behöver bytas. Inte nog med det så passar inte längre framskärmarna mot fronten...

Så för att det här projektet ska komma i mål så krävs det en viss ekonomisk planering för att få en kontinuitet på projektet och händelseförloppet smile Så nu när de flång nya strålkastarna kommer så finns det en viss risk att de inte förblir original, så den processen kommer att ta sin tid. Så även S-line fronten som har lite skador och troligen inte blivit mer hel av en resa med DHL från Tyskland till lilla Västerås.

Det kommer troligen vara så att bilen helt enkelt kommer att vara ur gluggen ett tag framöver och mer fokus på att preparera de nya och "nya" delarna. Hoppas självklart att ni tycker det är minst lika roligt att följa!


Hittills har jag inte haft mycket att visa er i bilder men tänkte lite kort visa skillnaden mellan 8P pre-facelift och 8p facelift delarna i fronten.

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-8b1aa04d7af597650f91094fc4c8953d.jpg

Finns en viss skillnad om man jämför den första mot den sista, och det är detta steg jag siktar på!
Det kommer självklart vara en liten resa bara det, ni är självklart välkomna att kika på det smile

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-2f6319711839fe642d022f8d0379eed5.jpg

Ni som kikade på mitt förra projekt vet att jag hade xenon i halvljuset original då, tyvärr så hade inte denna bil det. Det försvårar montaget avsevärt när det kommer till facelift dessutom då kontakterna är olika samt att det måste eftermonteras nivågivare som skall kodas in mot en modul som stödjer de nya (09-12) bi-xenon strålkastarna...

Så istället för att gräva ned mig i något jag kan tycka känns onödigt (Bi-xenon) så kommer jag att ge 09-12´s halogenstrålkastare ett nytt utseende och modifiera funktionen i dem en del. Allt för att få en OEM+ känsla och strålkastare som ingen annan har, detta bygget kommer behöva det big_smile

Så nummer två i ordningen sitter på plats idag, samt att jag siktar på att klämma dit den sista varianten.
Dock som alltid något lätt modifierat...

-------------------------------------------------------------------------
(vill bara klargöra att de år tal som gäller de första två härrör 8PA (sportback), A3 8P1 (3dr) som började tillverkas redan 2003 har dessa strålkastare med!)

/T_one21

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
8 februari 2015 · 1 093 Inlägg

So it begins!

Ja, jag kan väl inte säga annat än att nu börjar första fasen i faceliftandet av A3an!
Fick ett trevligt paket igår från Tyskland, Bildelaronline24.se som levererade som alltid enligt deras tidplan.

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-7818b06aa587822f83bf8655e35d1acf.jpg

Paketet innehöll totalt 4 lådor och ett oljefilter, det är snart dags för den årliga servicen och där olje/filter-byte är prio smile

-------------------------------------------------------------------------

En av det två mest intressanta lådorna såg däremot ut så här...

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-85aa76cb3ad66718b58a81f8272ca4d0.jpg

-------------------------------------------------------------------------

Vad kan gömma sig i en sådan om inte en liten facelift strålkastare! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-bb4609bb517c4b523019b0251c951e67.jpg

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-9477c732dd8d2ed6a61135b085f02a25.jpg

-------------------------------------------------------------------------

DasAuto skrev:
Prem lagd big_smile Förstår dig angående lyktorna. Min har heller inte xenon. Lider varje gång man ser en A6 med leds fram big_smile

Nej, det värsta är väl just att min förra hade xenon (bortskämd) så då känns det ännumer lockande att göra en ordentlig retrofit med linser på dessa för att få helt egna xenon-strålkastare big_smile

Softishman skrev:
Som vanligt räcker det inte att bara byta strålkastare utan man får byta allt!!! Men snyggt kommer det bli!!

Jag har ju en intercooler liggandes.... wink pm:ar pris..!

Är ganska nöjd med min ed30 men den är inte färdig... wink
Det blir man aldrig...

Nej, stod i valet och kvalet länge om huruvida jag helt enkelt skulle bygga på 05-08 front eller 09-12...
Men efter lite snack med bland annat Billing så fastnade jag för den något nyare grillen framför allt!
Eftersom jag ändå övervägt att byta framskärmar så kvittade det om jag i så fall skulle leta efter pre- eller post-facelift. Så då är det enbart huven kvar om man räknar in att jag ändå ville ha tag på fräsha strålkastare och den nyare grillen (då inkl nyare fronten).

Det blev en intercooler som förhoppningsvis får plats tillsammans med 3.2an, donatorn är Softishman´s VW Golf Gti som rullar med en uppgraderad IC. I mitt fall vill jag först veta att den faktiskt går att montera innan jag ger mig på att shoppa bättre varianter än original.

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-984173b1084c70246f897e9e549b0478.jpg

-------------------------------------------------------------------------

Nej det här projektet har väl växt lite från att jag började fundera på att byta upp mig i motorvolym till dagens läge, dessutom är jag väl lite lätt oroad att det inte kommer stanna vid de nuvarande planerna heller... wink



Det gick inte ens ett dygn innan jag började riva i ena strålkastaren, så upp med den på operationsbordet...

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-e0328c3bbef355837a58c8476385c2f3.jpg

Jag ser till att behålla skyddsplasten så länge det bara går nu för att undvika skador på glaset(plasten).

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-e2601e9d0f6ac7c51302f3a85c18ac8b.jpg

Längst ut till vänster finns det en möjlighet att stoppa i en extra lampa, så jag överväger att montera en orange lampa för att kunna köra US-stuk. Mitten sitter positionsljuset, idag en glödis men det ska få bli en diod istället så klart! längst till höger i bild sitter blinkersen smile

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-34d241a5ea24246db1485bb429d9ae9f.jpg

Precis som mina förra strålkastare så är det enklast att värma dessa i ugnen för att kunna plocka isär dem.
Så in i ugnen och ställa den på 75 grader, så fort ungen har kommit upp i temperatur så plockar man ur dem och bänder upp dem lite fint. Smidigast tycker jag personligen är att ta en bredare kniv och börja på undersidan för att undvika skador som blir synliga när huven väl är öppen smile

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-9101b53f3518f000475285aee1e76f01.jpg

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-691db2f45cd812b75b561f7f62e0a8ab.jpg

Mer än så här kommer jag inte att plocka ner den just pga att jag behöver xenon-linserna som kommer om några veckor. I samma veva kommer jag även behöva kontrollera nuvarande ljusinställningar på bilen för att inte råka låsa linserna i ett läge där besiktningen ber mig byte strålkastare för att de inte går att justera tillräckligt!

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-1f52ea85f3b0cadd089839d3c93fadf9.jpg

Jag avslutar nattens update med att visa något jag faktiskt tror de få tidigare ägarna antingen helt missat eller helt enkelt inte behövt! Oavsett så finns original första hjälpen kvar i bilen under passagerarstolen i förvaringsfacket.

-------------------------------------------------------------------------

Allt för denna vända, ska klura vidare på US-modd och hur jag ska lacka ner strålkastarna.
Kom gärna med förslag!

/T_one21

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
8 februari 2015 · 1 093 Inlägg

Softishman skrev:
Lacka det matta silvriga svart och behåll chromelinjen längst fram...

mm, min tanka med, överväger att lite fint tona det interna glaset något, för att få det att smälta in med resten i strålkastaren, tankar?

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
8 februari 2015 · 1 093 Inlägg

Så skönt när man har igen idé, ställer frågan vad andra tycker och de tycker likadant (i stort wink )!
Men jag kommer börja med det sidensvarta oavsett, så får vi se hur det blir när linserna dyker i med!

Ja visst är de något råare än befintliga i alla fall!! :p

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
10 februari 2015 · 1 093 Inlägg

När det trillar in lite godis...

Igår var en ganska trevlig måndag;
- En front blev levererad
- Fick utbytes-shourds till linserna (som inte kommit än)
- Blev 500 medlemmar i VAGIS!

Jag ska berätta lite kort om mina planer för bilen nu när det landat lite...

Jag har tidigare varit ett stort fan av A4 B7 Sedan, en bil med skön form och trevligt utseende. Självklart är då A4 DTM snäppet värre och en riktigt trevlig design och liten tweak på en redan stilig bil!

Så då föddes en liten ide om att bygga en A3 DTM, då självklart med största motorn.

För att ta mig dit och göra bygget något mer intressant så fick det ingå en komplett facelift vilket även öppnade möjligheterna att dra nytta av en något nyare front dessutom.

I mina ögon så består en A3 DTM av följande; (MY=Model year)
MY09-12 Sline front som modifieras för att likna en A4 DTM-front
MY09-12 S3 grill eller ett kolfiber-alternativ
Cupra läpp
MY09-12 S3 sidokjolar
MY09-12 A3 stötfångare bak
Diffuser med DTM-stuk i glasfiber eller kolfiber
MY09-12 S3/Sline vinge

Som sagt så innefattar detta en komplett facelift av fronten, vilket är anledningen till att även framskärmar, huv, strålkastare och sidospeglar skall bytas till MY09-12.

Tänkte hyvla upp lite bilder för de som inte vet hur A4 DTM skiljer sig från en vanlig B7 framför allt i fronten.
Efter det fortsätter vi med det som trillade in igår!

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-71376e6ed1d237465fc35b0e39095f95.jpg

Fronten bygger något lägre till en början, gälarna är betydligt sportigare än original, sidokjolar som plockar en del av avståndet till marken.

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-e441370ac51b9ddf109d1947c105522c.jpg

Bara en ren front från A4 DTM som visar tydligt på de lite tuffare linjerna, detta utan att bli för utmärkande!

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-81f50e64d18ae305dff966dde0039958.jpg

Jämför här den vita (A3 Sline MY09-12) med en svart halv front från en A4. Storleken på gälarna matchar vilket innebär att de ökat i storlek avsevärt från MY05-08 för A3an!

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-deb7fde57759622787f6d378ff23bebb.jpg

Även bredden på nedre delen är otroligt lika!

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-e04292be2babaa3e7b759ebaa870218f.jpg

A4 är nästan 10mm större på höjden, men...

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-7fb8f5cb2789ac6c88cfdf9bb65995b0.jpg

det tar A3ans front igen på att istället ha öppet något längre bakåt längs med sidan!

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-2a9665fa738cb636fa5d7121bfe08f8e.jpg

Fronten kom i alla fall från någon som kunde det här med att packetera!

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-e5e201bc145bc0aff2541a4a77f925fe.jpg

Den har sin märken och små skador, men är ett perfekt objekt att börja bygga denna bil med smile

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-f330e3f6d0d2918f4f22d5c6d5606ea9.jpg

Fick även hem dessa shoruds som ska monteras mot xenonlinserna sedan när de väl har kommit!
Kommer att få anpassa dessa för att de ska få plast i strålkastarhuset men det känns som ett mindre problem...

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-60d8ff7b9a388333969b0b29ad4dbbbe.jpg

Vad tror ni; shoruden i svart eller chrome? (hjälp uppskattas!)

-------------------------------------------------------------------------

Förutom detta så har jag äntligen fått tag i en snäll ägare till en DTM som låter mig mäta lite förhoppningsvis i nästa vecka...

Nu vet ni vart jag siktar och jag hoppas att ni följer med hela vägen in i mål smile
/T_one21

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
10 februari 2015 · 1 093 Inlägg

Twins skrev:
chrome skall shrouden vara i !
köpte du från retrofit ?
dem har tvärbra projector hid kits smile

Lutade åt det tongue
Nej kom undan betydligt billigare med en annan firma istället, men de har som du säger rätt sköna prylar i sortimentet!

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
13 februari 2015 · 1 093 Inlägg

De kommer en massa roliga saker!

Igår kom det nya registreringsplåtar, utan utrymmet för skattemärket, men det känns konstigt att börja hänga dit dem redan nu när jag vet att det kommer att plockas bort och monteras på en nylackad bil fram över. Så det hamnar tillsvidare i montage lådan tillsammans med lite andra små saker som inte är värt mödan att montera nu.

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-4265c69490492d39b126b5d0531487ab.jpg

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-67930ff850156559ed02ee48cf784391.jpg

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-2ecef39d4a22a185909dc0b2ab9ed304.jpg

-------------------------------------------------------------------------

Igår var det även dags att påbörja lite lackering av delar till strålkastaren, tyvärr så kom första missödet lite väl fort... Trots en ruskigt bra (snäll) maskeringstejp så försvann den kromade ytan av tejpan trots att den bara satt på plats i 30 sekunder.

Så då var det bara att tänka om, lösningen; lackera allt! Mattsvart bas med alu-look på ytterkanten.

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-e9e5ffa031a775ce227458814b6791af.jpg

Före lackering

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-8a782114d7d02b96c96741559734ee65.jpg

Efter lackering (inte monterad helt, knöligt att få isär och undre delen måste monteras i strålkastaren först)

-------------------------------------------------------------------------

Vi får se hur länge projektorlinserna dröjer, det är dessa som kommer att avgöra när jag kan montera ihop strålkastarna igen!

Trevlig fredag alla följare!

/T_one21

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
16 februari 2015 · 1 093 Inlägg

Ett steg närmare en komplett front-konvertering

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-7ef2b99e4340a1c2e2b638f47e0e5baf.jpg

-------------------------------------------------------------------------

Fick ett paket i fredags från Frankrike, med något som för tillfället är helt värdelöst för projektet men jag kunde inte låta bli... Så en komplett sats med interiörlister i exclusive landade utanför dörren!

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-5a0e33fa540e26798bb7f9ff8fc9745e.jpg

-------------------------------------------------------------------------

Nu kommer det inte att få förbli en träimitation utan de ska kläs eller lackas om, men fördelen är att dessa redan är släta, vilket mina nuvarande alu-lister inte är.

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-e71e0c4ef4a6c7562b2d33d08ab91167.jpg

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-f9c54ee1a82fa8c59851a736f4dcddaa.jpg

-------------------------------------------------------------------------

BlueScreeen skrev:
Vad är det för laser pryl då köpt? smile

Det är egentligen bara en laser som ritar ett sträck på en valbar längd bakom bilen, bör enbart vara på när tex dimljuset är påslaget bakåt. Enda syftet med den är att varna bakomvarande att den kör för nära eller en fingervisning vad som är lämpligt avstånd. Det finns ingen störrer risk att blända då den dels blir monterad under normal ögonhöjd samt riktas ned i marken. Men är det dimma ute så lyser även dimman upp lite grann.

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-04b0bfa5c2f7ebd95e4f67f69500278b.jpg

Enda egentliga nyttan med korthållaren... Där av kommer jag inte sakna den när samma förändring sker som i förra bilen...

-------------------------------------------------------------------------

Vann igår en uppsättning sidospeglar från en -11 A3 Cab, så ska bli intessant att se hur mycket som är lika, förhoppningsvis allt wink Men de lär inte komma förrän tidigast nästa vecka, tyvärr!

Vill även passa på att berätta en annan rolig sak, projektet har fått sin första sponsor klar!
Det är tyska BKS-tuning(.com) som kommer att bidra med en del till denna skapelse, det tackar jag varmt för!
Kika in på deras hemsida om ni letar OEM-prylar eller OEM+ till framför allt VAG!

Allt för denna gång smile
/T_one21

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
17 februari 2015 · 1 093 Inlägg

Jag har väntat så länge! (egentligen bara någon vecka...)

Igår så dök projektorlinserna upp, så självklart blev det provmontering av en i strålkastaren. Så jag bjuder på ett gäng bilder bara som får förklara! Även de lackerade delarna fick ställa upp på en bild i strålkastaren.

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-97c783be0183be2b15c957334c0b7383.jpg

En lins med lite monteringstillbehör och en shroud!

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-087fcafe9c0dafc57ba89214f829a77b.jpg

Före lack!


-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-ceec76eb6f2e2288f8e250b6e7c797f0.jpg

Efter lack och lins!

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-a86e33aad8aaec5c1644c5050545e7cd.jpg

Testar stora shrouden...

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-600e471d29ae4d11d1909272e3ec89d6.jpg

Men bestämt mig för den lilla!

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-82d0cb1ea65878e49f1de4a75f4f2076.jpg

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-71e7182f56ba9fbc79c42d623fd8aeeb.jpg

Nu är det bara justeringar kvar!!

-------------------------------------------------------------------------

SpendeX skrev:
Kul med spons! Grattis wink

Tack big_smile känns kalaskul!

BlueScreeen skrev:
jaha, verkar vara en smart laser pryl! smile

Mja, den är inte helt dum tongue


Får se om jag hinner börja med den andra idag tongue

/T_one21

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
1 mars 2015 · 1 093 Inlägg

Väntan...

Nu väntar jag på lite mer delar som ska vara på väg, S3 sidokjolar och RS3-spoiler.

Jag har sedan förra uppdateringen petat med lite extra belysning i strålkastarna, limmat igen den första och ska snart limma ihop nr. 2! Så looken på dem är fastställd, tyvärr så går inte de LED-lampor jag beställa in i hålen för pos.ljuset, så ska kika efter en något mindre variant smile

I fredags passade jag på att svänga förbi Casper och tog lite mått och kikade former på A4 DTM-fronten. Vill som sagt modifiera A3 MY09 Sline-fronten till att få lite mer av DTM-looken så att få kika lite på en live var perfekt. Får se när det är läge att börja modifiera den wink

VAGIS hade ett mini-meet 21/2 i Ekolsund (mellan Stockholm och Västerås) som 30 hade anmält sig till, räknade vi rätt så var det totalt 35 bilar som dök upp trots att temperaturen låg runt nollan och det skulle komma lite snö.
Riktigt roligt! Där emot så fick min bil oväntat besök i stötfångaren bak när jag stannade vid en stopp-skylt...
Som tur var så täckte krockbalken upp hela den yta som bilen bakom gick emot, så det blev att montera ner den nuvarande på söndagen med Preasty och hoppa ut bulan wink Så får den sitta tills det är dags för Facelift smile

Gick betydligt sämre med bilen bakom (byte av framskärm, huv, front, grill, strålkastare, krockbalk och lite skit bakom fronten) av det som gick att se på plats. A3or verkar vara hårda tongue

BlueScreeen skrev:
Riktigt stiligt det blev med linsen! smile

Oxygen skrev:
Ser bra ut som vanligt!

Tack! smile kul med lite kommentarer!

Det kommer en egen post senare med en hel drös bilder smile

/Tom

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
4 mars 2015 · 1 093 Inlägg

BILDER!

Ber om ursäkt för fördröjningen men lite annat hann tyvärr komma emellan!

Nedan följer en något större del av förfarandet med strålkastarna! efter denna bildföljd monteras shrouden, glaset som positionsljuset och blinkers och sist strålkastarglaset! (De sista delarna samt lacken på pos./blinkersglaset finns bland tidigare bilderna)

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-0ca484b3380e18c309e40e11a6cf22fa.jpg

Lite spik(!) som ska ur innan glaset går att rubba...

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-507b116110411278a933366401bad99a.jpg

Ugnen i 70 grader under 10-15 minuter räcker för att butylen ska bli mjuk nog att arbeta med

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-1052219172994c074efcf3cb3c9e5ba7.jpg

När den väl är öppen så åker glaset för blinkers och positionsljus ur som tidigare, avskärmningen bakom US-glaset längst ut och även "halvljus-korgen" som sitter i halvljus-reflektorn.

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-3ae8026b6c311ccea94cd974245ae1d0.jpg

Sträckt bild tongue men biltemas plast primer tillsammans med fälgfärgen är riktigt trevlig

-------------------------------------------------------------------------

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2358075

Noggrann maskering runt reflektorn!

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-88a12c87a96e83dd652852ba8ae98383.jpg

Primern blev det två lager av och sedan två lager med svart färg för att få en bra yta

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-713b911ffbf42a4a2da08bb740462c5f.jpg

En siden-matt yta som kommer kunna suga åt sig lite ljus istället för att reflektera det framåt!

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-254b9885e7343bd7e004175e5f94ef3e.jpg

Den nya reflektorn till projektorlinsen på plats, skruvas fast med mutter från baksidan av strålkastaren.

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-f85796d80e9505205fe5f57bb6422ef5.jpg

Ni som kikat i mitt andra projekt vet att jag byggde in Devil-eyes när jag öppnade de strålkastarna, så självklart halkar det i lite godis här med när den ändå är öppen!

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-6d845a0048c836556bac787582cc7969.jpg

Inget av LED-listen syns från framsidan av linsen tack vare att den är så pass konvex

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-682eb9c90278b7451d60bdd4c56acf20.jpg

Linsen på plats och sladdarna dragna för både LED-list och till styrningen för hel-/halv-ljus (bi-xenon projektor).
Nu saknas det bara shrouden som limmas på plats och sedan sakll pos./blinkersglaset som är lackerat på plats.
Sist limmas strålkastarglaset tillbaka med samma procedur; 70 grader i ugnen i 10 minuter och sedan pressa ihop, saknas det butyl kan man komplettera med det eller använda silikon om man inte behöver kunna öppna dem igen.

-------------------------------------------------------------------------

mangeSBR skrev:
Köpte du glasfiberkjolar? Återkom gärna i ärendet om kvaliten på dom

Det ska jag absolut göra! smile


Allt för denna update, hoppas snart att jag kan börja med lite nya dragningar i kupén och dessutom börja skapa lite nytt med fronten!

/Tom

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
9 mars 2015 · 1 093 Inlägg

Jag hade tänkt att vänta, men vänta kan man göra när man är klar!

Jag hade flyt, så enkelt är det faktiskt smile
Satte mig på tåget hem från jobbet i förra veckan och öppnade Facebook, 10 minuter tidigare hade en kille i Bollnäs (2,5 timme bort med bil) lagt upp en annons med en komplett uppsättning säten från en RS4 med två skavanker: en skada i baksätet och en airbag som löst ut i förarstolen.

Tokbilligt pris och mor min har en maskin för att sy läder så var det givet att jag bara skulle se till att hämta den...
Efter lite hjälp med sökning efter en airbag så visar det sig att jag troligen kan flytta en ur mina befintliga stolar pga att art nr är identiskt utom just bilbeteckningen (första tre tecknen i ett artikelnummer). Så kan ha blivit en riktigt billig historia med lite fräschare inredning wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-68b8018b3b9b7dca347ec8861700a1d0.jpg

Softishman skrev:
Ser mkt bra ut!!!! Kul med bilder på allt!!

Twins skrev:
snyggt gjort !

Kul med respons! Uppskattas!

/Tom

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
13 mars 2015 · 1 093 Inlägg

The plast has arrived!

I början på veckan så trillade (bars) S3-kjolarna in och igår så kom även spoilern!
Ska prova passformen på dem någon gång under helgen och då självklart leverera en hög med bilder.
Hämt av RS4-inredningen är planerad till på måndag, så lite mer detaljerade bilder på den kommer också att dyka upp snart här framöver.

Nästa två steg är att dels börja på fronten och förändra den lite samt att börja riva delar av inredningen som jag normalt inte använder till vardags och således inte kommer att behöva innan lackering heller!

Det kan ju innebära att jag kanske hinner provmontera lite inredning före lack i alla fall... big_smile

AOTP skrev:
Den inredningen är ju sjukt snygg!

SpendeX skrev:
Fan vad kul! Kommer göra sig gött med den "nya" inredningen wink

BlueScreeen skrev:
Sådana fynd är alltid roligt att hitta som man bara måste åka på direkt man ser de! smile

Skönt att höra att jag inte är ensam om att uppskatta den! Håller tummar och tår att den får plats, andra fästen och dylikt spelar ingen större roll, det brukar gå att lösa men just utrymme brukar det vara lite värre med...

Ska bli intressant att se hur mycket material av klädseln jag kommer behöva byta med på grund av skador/slitage, men så länge det inte saknas tyg/läder så ska det nog gå att få ihop det snyggt och prydligt!

Roligt att se att detta projekt snart har lika många som följer på mindre än två månader som mitt förra hade på ett år!

//Tom

Senast redigerat av t_one21 (13 mars 2015)

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
20 mars 2015 · 1 093 Inlägg

Prioriteringar

Det blir lite förändrade hemförhållanden här fram över så vi får se hur bilbudgeten blir reviderad.
Ska hjälpa Preasty inför lack av hans bil nu så jag hoppas att kontot hinner med det sista delarna inkl lackeringen!

Jag var ju som jag tidigare skrivit iväg och hämtade en RS4 (B7) inredning med kompletta stolar fram och bak.
Priset var som hittat med förebehållet att jag skulle behöva byta delar av skinnet i ena stolen samt baksätet på grund av skador som uppkommit vid en krock samt att en airbag i förarstolen då löst ut.

Airbag har jag fått tag på tack vare en kompis som bytt sina stolar i sin B7a och hade två stolar som skulle til ltippen. Så det kommer en fin beskrivning av hur man demoterar och monterar en airbag framöver.

Som vanligt så kommer det ett gäng bilder, var tvungen att provmontera och se att stolarna passade som det är tänkt...


-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-389e3a7c710604d9214053af7851943c.jpg

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-ae0168b27418551024294cda4a4cbb99.jpg

Fyra stycken XZN-bultar, tre kontaktstycken och en Monster senare är stolen ur!

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-4d07b1c1e82e32ad467f3df6558bbfc4.jpg

Efter lite mätande så konstaterade jag att skenorna för stolarna är helt identiska förutom en styrsprint extra på RS4ans skena. Så fram med borrmaskinen och anpassa bilen något (ett 8mm hål...)

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-dd676dcb5b07655079ac05dfd6f81ed4.jpg

Då gick den i fint! Kontaktstyckena är inte likadana, så jag kommer behöva stifta om de innan jag kan släcka airbaglampan och få både elstyrning och stjärtvärme att fungera. Jag inte inte lagt en minut på att göra rent stolen för att få prova om den gick i först. Så nu skall det beställas lite material för att laga de ytor som är skadade i stolarna!

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-ec1343738689a68f39329d3886b92bed.jpg

Liten bil med en massa utrymme, till det ligger ytterligare två stolar bak!
Tacksam över att man kan få lite support med prylar från alla möjliga håll, hade inte möjligheten till att återanvända begagnade grejer funnits för mig hade detta projekt varit helt omöjligt rent ekonomiskt.
Så jag är helt klart glad över att det finns de som vill hjälpa till med tid och prylar till bilen! smile

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-c101dcd692f2562cd2c2d12355e605a9.jpg

La i sitsen till baksätet och kikade lite på eventuella problem som kan dyka upp men överlag så ser det ljust ut.
närmast dörren sticker det ut lite för mycket men det är förhållandevis lätt justerat i tyget/skinnet och ramen.

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-d6a14976cae424fcb71382e83f414061.jpg

Det bästa är att centrum på varje sittplats bak är på precis samma ställe som original, vilket bådar gott för inpassningen av ryggstödet! tongue

-------------------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-00c29b6bc6269e5ce4604462c617b2c2.jpg

En kort koll på RS3-spoilerns passform får avsluta dagens update!

-------------------------------------------------------------------------

//Tom

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang