Saab 9-3 SS 2.0t Tickande vid acceleration

doggepe
29 januari 2015 · 12 Inlägg

Min Saab 9-3 har jag noterat börjat ticka när jag accelererar hårt.. Hörs ej om jag inte gasar fullt eller nästan fullt iallafall, börjar runt 2000 rpm då turbon kommer upp på max ladd och försvinner mellan 3500-4500 rpm, turbons ladd börjar sedan sjunka runt 5000 rpm vilket det ska göra på dessa. Tickandet verkar komma från turbon vad jag skulle tro alltså, men en turbo ska väl ej kunna ticka? Några ideér på var det kan komma ifrån egentligen? Annars laddar turbon som den ska och ingen brist på effekt..

Tickar även väldigt fort.

Senast redigerat av doggepe (29 januari 2015)

doggepe
29 januari 2015 · 12 Inlägg

Kan tillägga att det bara är ibland, senast jag körde med bilen var ca 30 minuter sen, då tickade det vid turboladd/full gas, nu tog jag en tur igen (motor fortfarande varm) och då var det inget tickande..

rasmusz
29 januari 2015 · 8 Inlägg

Kan kanske vara tändningen, kan tända för tidigt av värmen som uppkommer vid kompression i cylindrarna smile kan vara värt att sänka tändningen lite!

Mack Forum- och sitemoderator
29 januari 2015 · 26 189 Inlägg

rasmusz skrev:
Kan kanske vara tändningen, kan tända för tidigt av värmen som uppkommer vid kompression i cylindrarna smile kan vara värt att sänka tändningen lite!

Hur har du tänkt att han skall göra detta då..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
doggepe
30 januari 2015 · 12 Inlägg

rasmusz skrev:
Kan kanske vara tändningen, kan tända för tidigt av värmen som uppkommer vid kompression i cylindrarna smile kan vara värt att sänka tändningen lite!

Mack skrev:

rasmusz skrev:
Kan kanske vara tändningen, kan tända för tidigt av värmen som uppkommer vid kompression i cylindrarna smile kan vara värt att sänka tändningen lite!

Hur har du tänkt att han skall göra detta då..?

Ja det tänkte jag med, bör väl inte vara några problem när den är original? Fast går ju att återställa boxen med, kanske värt att prova om det nu är tändningarna.

rasmusz
30 januari 2015 · 8 Inlägg

Man får förhöja gnistan någon grad! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang