V70 99 Mjuk dämpning / sänkning

Copyright91
3 februari 2015 · 136 Inlägg

Hej

Har en V70 99 2.5L. Dämpningen är väldigt mjuk på den. O om jag inte har helt fel för mig så är de rätt vanligt på den modellen. De är nästan så man får en gungande känsla när man kör.

Jag vill sänka bilen, få en stabilare och mjukare kör känsla.

Räker det med att bytta fjädrarna då? Eller blir den bara lägre men inte styvare? 

Några speciella som kan rekumenderas?

Hur mycket sänkning va ni nöjdast med?

Tack smile

Volvo V70 (1999)
sleepyoh
3 februari 2015 · 1 319 Inlägg

Svårt att förstå.. Du tycker bilen är för mjuk nu, så du vill sänka den och få en mjukare känsla?

Sänk = hårdare obekvämare åktur.

_----------'
Emre
3 februari 2015 · 66 Inlägg

Hade samma problem med min S70-98:a. Beställde 40/40 fjädrar från VPARTS och upplevde en stor skillnad, den gungar inte som ett slagskepp längre..
Tycker att komforten ändå är bra, sen hur lågt man vill att kärran ska ligga mot backen är en smaksak smile Men för min del är 40/40 tillräckligt.

Trevlig kväll!

Copyright91
4 februari 2015 · 136 Inlägg

sleepyoh skrev:
Svårt att förstå.. Du tycker bilen är för mjuk nu, så du vill sänka den och få en mjukare känsla?

Sänk = hårdare obekvämare åktur.

Den är för mjuk nu och jag vill ha den hårdare och stabilare.

Volvo V70 (1999)
Copyright91
4 februari 2015 · 136 Inlägg

Emre skrev:
Hade samma problem med min S70-98:a. Beställde 40/40 fjädrar från VPARTS och upplevde en stor skillnad, den gungar inte som ett slagskepp längre..
Tycker att komforten ändå är bra, sen hur lågt man vill att kärran ska ligga mot backen är en smaksak smile Men för min del är 40/40 tillräckligt.

Trevlig kväll!

En som förstår precis va jag menar ;D

Ja precis så är känslan smile ja men då vet jag smile

Vissa tycker att de ser ut som att den är framåtlutad med 40/40 o kör med mer back en fram om jag förstått rätt... något du upplever?

Tack smile

Volvo V70 (1999)
Emre
4 februari 2015 · 66 Inlägg

Är ju inte de roligaste köregenskaperna precis :p Så det är värt pengarna att kosta på den fjädring!

Upplever inte att den ser ut att vara framåtlutad, utan tycker det ser helt okej ut smile

Varsegod! smile
Ha de gutt!

Mack Forum- och sitemoderator
4 februari 2015 · 26 167 Inlägg

Emre skrev:
Är ju inte de roligaste köregenskaperna precis :p Så det är värt pengarna att kosta på den fjädring!

Upplever inte att den ser ut att vara framåtlutad, utan tycker det ser helt okej ut smile

Varsegod! smile
Ha de gutt!

800-serien och X70 är liiiite framåtlutade original.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Copyright91
5 februari 2015 · 136 Inlägg

Emre skrev:
Är ju inte de roligaste köregenskaperna precis :p Så det är värt pengarna att kosta på den fjädring!

Upplever inte att den ser ut att vara framåtlutad, utan tycker det ser helt okej ut smile

Varsegod! smile
Ha de gutt!

Nej precis smile tack för ditt svar smile

Volvo V70 (1999)
Copyright91
5 februari 2015 · 136 Inlägg

Mack skrev:

Emre skrev:
Är ju inte de roligaste köregenskaperna precis :p Så det är värt pengarna att kosta på den fjädring!

Upplever inte att den ser ut att vara framåtlutad, utan tycker det ser helt okej ut smile

Varsegod! smile
Ha de gutt!

800-serien och X70 är liiiite framåtlutade original.

De stämmer nog... jag tackar smile de blir nya fjädrar när jag har tid smile

Volvo V70 (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang