BMW E30 som kommer att successivt byggas om. I slutändan hoppas jag på att den har helbur, bättre väghållning och kanske en liten M30B35 (kanske turbo, inte besämt än).
Kom på att det var ett tag sen jag uppdaterade här
Har hänt en del saker i garaget sen senast:
- m30 motorn är vid liv och jag har hunnit köra en del med den o justerat in bränslet (inte kommit ner i rullen än men blir nog snart) - Nya/begagnade fjäderben är hämtade. Är Koni dämpare för e36. Så kommer byta spindlar i fram till e36 och sen borra om till fem bult i bak. Har en till bakvagn liggandes med skivbromsar på istället för trummor. - Dashboarden är hyfsat igång. Kommer behöva ändra om lite i koden. Just nu är arduinon lite för långsam för att hinna med att läsa från CAN och samtidigt skriva all data till skärmen. - gjort om avgassystemet en gång. Började med 3" men det blev inte bra så gjorde om till 2,5". - Börjat gjutningen av plugg till huven ska bli intressant o se hur resultatet blir.
Mattias står och drar om lite kablar till fläkten i fram
Nirat gömmer sig fint i handskfacket nu
Nya fjäderbena
Lägger upp lite bilder sen på hur gjutpluggen blir
Nu känns de som att det var ett tag sen jag uppdaterade här
Har hållt på o fixa framvagnen men nya spindlar från e36 för att få dit fjädringen. Dock finns de lite problem med att byta till e36 spindeln som nyss på första bilden
Hjulet hamnar inte så vackert i hjulhuset vid bytet så då blev det att införskappa uniballs och byta bakre fästet för att få det mer justerbart så att hjulet kan justeras in.
Genom att bytta om bakre fästet på bärarmen kan jag justera så att hjulet blir mer centrerat och hamnar där jag vill. En annan fördel är att de blir lite mindre glapp från original gummibustningen.
Även fått tag på lite fräshare fälgar som förhoppningsvis passar bra på de nya spindlarna. E36 spindlarna bytter rätt så mycket i spårvidden också så dessa fälgar har rätt så mycket större ET än original.
Då va bärarmsfästena klara och packetet från spacer.se har kommit hem Har äntligne fått testköra bilen lite med den nya fjädringen. Stor skillnad mot förut, dock är däcken som sitter på lite för dåliga för att säga hur den beter sig. Kan vara lite för hårda fjädrar som sitter på nu. Men det kommer visa sig i senare skede.
Mkt smidiga spacers! Så slipper jag bygga om till 5 bult på ett tag.
Så här blev undre bärarmsfästena
Och en bild när de sitter på bilen De va lite overkill med m20 bult till uniballen, dock så var de bärarmen som bestämde lite då den är 20mm i diameter. Orkade/ville inte ta bort något på den.
Lite skillnad från förut! nu är de bara huven som ska på!
Även ett litet klipp på hur motorn låter
Har tyvärr inte haft tid och sätta ner den i rullen än men det blir nog förhoppningsvis snart
Då va bärarmsfästena klara och packetet från spacer.se har kommit hem Har äntligne fått testköra bilen lite med den nya fjädringen. Stor skillnad mot förut, dock är däcken som sitter på lite för dåliga för att säga hur den beter sig. Kan vara lite för hårda fjädrar som sitter på nu. Men det kommer visa sig i senare skede.
Och en bild när de sitter på bilen De va lite overkill med m20 bult till uniballen, dock så var de bärarmen som bestämde lite då den är 20mm i diameter. Orkade/ville inte ta bort något på den.
Då va bärarmsfästena klara och packetet från spacer.se har kommit hem Har äntligne fått testköra bilen lite med den nya fjädringen. Stor skillnad mot förut, dock är däcken som sitter på lite för dåliga för att säga hur den beter sig. Kan vara lite för hårda fjädrar som sitter på nu. Men det kommer visa sig i senare skede.
Och en bild när de sitter på bilen De va lite overkill med m20 bult till uniballen, dock så var de bärarmen som bestämde lite då den är 20mm i diameter. Orkade/ville inte ta bort något på den.
Lite skillnad från förut! nu är de bara huven som ska på!
Även ett litet klipp på hur motorn låter
Har tyvärr inte haft tid och sätta ner den i rullen än men det blir nog förhoppningsvis snart
Storlek på piporna? Letat bilder på utblåset men inte en enda bild har du hahaha
Hmm de va en bra fråga! tror det är dubbla 2.5" eller 3" men kan kika imorgon vad det är Fick tag på ljuddämparen av kompis då min förra lät för mycket så har inte lagt så mycket tanke på den
Då va bärarmsfästena klara och packetet från spacer.se har kommit hem Har äntligne fått testköra bilen lite med den nya fjädringen. Stor skillnad mot förut, dock är däcken som sitter på lite för dåliga för att säga hur den beter sig. Kan vara lite för hårda fjädrar som sitter på nu. Men det kommer visa sig i senare skede.
Och en bild när de sitter på bilen De va lite overkill med m20 bult till uniballen, dock så var de bärarmen som bestämde lite då den är 20mm i diameter. Orkade/ville inte ta bort något på den.
Har hunnit göra lite saker sen senast. Huven är lackad, hunnit köra bilen en del (bland annat haft ner den till linköping) och så har jag hunnit börjat vinter meckandet
Så nu blir det att riva ner allt igen för att få in bur har även planer på att byta motor igen till en lite annorlunda kombination
Här kommer lite bilder på hur bilen blev med framhuven lackad och hur bilen ser ut i dagsläget.
Burbyggandet har börjat och bilen har tömts på saker ännu en gång detta år
Bakre delen av buren är inpassad
Håller på och se om jag ska sänka rattstången. Bland annat för att få ner föraren och få lite skönare rattvinkeln än original (nästan traktor stuk). Ska även fimpa lite kablar som inte kommer behövas och funderar på att byta värmepaket till ett mindre.
Två stycken till små rosthål som jag hittade, blir att laga dem när de ändå är synliga
GustafHolmgren skrev: Om du ska byta värmepaket är jag intresserad av ditt nuvarande, förutsatt att det funkar förstås
Blev läppen du byggde bra?
Ah okej, värmepaketet fungerar och är ute ur bilen nu Dock har jag inte hunnit fundera på hur jag ska göra med det. Men låt mig tänkta några dagar (om det inte är brådis för dig?).
Läppen blev väl helt okej, la inte super mkt tid på den men jag tycker att bilen såg iaf mycket bättre ut med den än utan den
GustafHolmgren skrev: Om du ska byta värmepaket är jag intresserad av ditt nuvarande, förutsatt att det funkar förstås
Blev läppen du byggde bra?
Ah okej, värmepaketet fungerar och är ute ur bilen nu Dock har jag inte hunnit fundera på hur jag ska göra med det. Men låt mig tänkta några dagar (om det inte är brådis för dig?).
Läppen blev väl helt okej, la inte super mkt tid på den men jag tycker att bilen såg iaf mycket bättre ut med den än utan den
Absolut inte bråttom, men såklart, så fort som möjligt isåfall
JoarH skrev: Snyggt byggt! Har du någon dokumentation på skolprojektet du arbetat med? skulle vara kul att läsa igenom det bygget också!
Kul och höra!
Det finns tyvärr inte super mycket om hela bygget i sig men finns en del om bilarna vi byggt på http://www.liuformulastudent.se/ och så läggs en del bilder och info upp på https://www.facebook.com/LiUFormulaStudent/ sen finns de även lite bilder från när vi vart iväg till england och tävlat på facebook sidan
Då va de dags för en liten updatering har hunnit hållt på och pilla lite med bilen. Låter bilderna tala för sig själva
Började rengöra där buren ska svetsas, va en del o få bort...
Efter en del jobb
Även under bilen.
Hjälper en del o ha lyft när man ska under o grotta sig
Bilen fick även stå ute i höstvädret ett dygn för att jag behövde lyften för att serva en annan bil
Börjat passa in lite saker, även börjat dra om elen till styrsystemet för att snygga till det och påbörjat flytten av batteriet dit bak Det syns inte jättetydligt på denna bild men har också flyttat ner styrstången ca 10 cm för att kunna ha stolen så lågt som möjligt och få lite bättre vinkel på ratten.
Har inte hunnit uppdatera senaste veckan men förrförra helgen hände det i alla fall lite nytta i garaget
Här kommer resultatet
Lite mörk bild men alla rör i dörröppningen är nu klara, ska bara helsvetsas. Sen har jag ett kryss kvar i bak och stag fram till fjäderbenstorna som är kvar att notcha
Blev less på alla kablar som hängde i bilen och så sitter säkringsdosan ivägen för stagen till fjäderbenstornen så var lika bra att riva ut hela elhärvan. Kommer kanske göra om allt det ändå så att endast det som behövs finns där.
Testade även hur det såg ut med instrumentpanelen och stolen, kommer dock nog behöva sänka golvet där stolen sitter pga av att jag slår i buren/taket... nackdelen att vara lång...
Det är lite rör som fortfarande saknas, hoppas på att hinna klart med dem imorgon