Lite råd gällande t6 trimning

Glesmark
18 februari 2015 · 1 938 Inlägg

Volvoknugge skrev:
Ok men då blir det nog en sådan
Hur mycket ska tas bort när jag ska plana toppen?
Och hur mycket ska bort vid toppdeckningen?

Handlar det om bara riktplaning tar man inte bort mer än såpass som toppen är skev.
Är toppen inte skev och man bara vill ha en ren och plan yta så kan man ta 0.1-0.2 mm.
Samma sak med blocket, man slipar/fräser bara bort det som är nödvändigt för att få en plan yta.


Volvoknugge skrev:
Jag kommer ju borra blocket till 81,4
Borde inte cylindervolymen bli lite större då?
Jag är inte så insatt i just detta så jag är tacksam för svar

Skillnaden mellan 81.00 och 81.40 i borr med 90 mm slag är 2.78 liter och 2.81 liter.
Utgått från 90 mm slag enligt uppgift på ett annat internetforum.

Volvoknugge skrev:
Vad är det för kolv orginal på en t6 ?

Utan att veta, så gissar jag på en gjuten aluminiumkolv.

Volvoknugge skrev:
Vad är det som skiljer 2,8an från 3,0an
Mer än volymen
Är det bättre att använda ett 3,0 block när det gäller optimering
För då kanske det blir en 3,0 från en 960 men det känns ju elakt att slakta en 960

2.5 blocket har 81mm borr och 3.0 blocket har 83 mm borr. (enligt folk på forum)
Du har mer material (enligt uppgifter från användare på annat forum) mellan cylinderväggarna på ett 2.5 block än på ett 3.0 block.

Volvoknugge skrev:
Ni får gärna förklara lite om kammarna och ventiler för som jag nämt så vill jag ha råd om vilka ventiler jag ska bruka
Det här ska få bli mitt första riktiga turboprojekt
Det kanske är värt att säga då det framgår i texten jag skrivit ändå...
Tack för svar

När toppen e färdigportad kan man börja kika på vad man skall ha för ventiler, för stora ventiler är lika dåligt för flödet som för små ventiler.
Detta får du räkna fram, det behövs mer siffror än vad du presenterat, så det blir omöjligt att räkna ut utan dom.
Dessutom vet jag inte hur man gör det, du bör konsultera en firma som håller på med kamaxelslipning/tillverkning.

Om t6ans vev håller beror nog på om den är gjuten eller smidd.
Om veven är bättre i R-modellen vet jag ej, men R-modellerna har 5cyl motor och T6 är 6cyl så det passar i vilket fall inte.

Om du skall bygga på ett 2.5 block och ha i en 3.0 vev och ha pyssla med egna längder på stakar och kolvbultsplacering så ökar du belastningar på kolven och cylinderväggar jämfört med original 2.5 vev.


Dessutom bör du använda trovärdiga källor för att kolla slag, borr och cc-mått på borret (och alla andra nödvändiga mått) t.ex Volvo själva lär ha dessa dokument.
Inte läsa på internet, det kan bli väldigt fel, tidsförödande och väldigt dyrt om du specialbeställer 6 vevstakar och 6 kolvar som du utgått från mått på internet som inte stämmer och skall behöva beställa 6 st vevstakar till för ~2500 kr st och 6 kolvar till som har leveranstid på 1-2 månader.

Jag säger återigen att om man inte kan svara på dessa frågor själv så bör man börja läsa på innan man börjar ett 1000hk bygge. För hur vet du att jag inte sitter och ljuger för dig, eller för den delen tror att jag har rätt, när jag i själva verket har fel?

Volvoknugge
18 februari 2015 · 404 Inlägg

Menar du att det är bättre att köra på en 2,8 motor om man ska borra?

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst
Glesmark
18 februari 2015 · 1 938 Inlägg

Volvoknugge skrev:
Menar du att det är bättre att köra på en 2,8 motor om man ska borra?

Läs böcker om trimning av motorer, vad som gör vad och vad som påverkar vad på vilket sätt.
När du gjort det så tar du fram dokument med mått på blocken och jämför och ser vilket som passar dina behov bäst.

Säger jag någon teknisk term till dig så förstår du förmodligen inte vad det har för betydelse för motorn, men om du läser på så är det väldigt enkelt att förstå och veta vilka värden man skall undvika eller sträva efter.

Sånt lär du dig genom att läsa om ämnet, inte kunde du väl räknat matematik idag om du inte gått kurserna i skolan.
Hur jobbigt skulle det inte vara om du försökte lära dig matematik genom att fråga alla frågor på detta forumet?

Eftersom jag inte byggt någon Volvomotor, inte tänkt bygga någon, och inte vet något specifikt om dom, så måste DU läsa på.

Volvoknugge
26 februari 2015 · 404 Inlägg

Nu var det ett tag sen jag svara sist
dåligt nätverk...
det är ju självklart att jag inte bara tar råd här på forumet och sen börjar bygga.
jag har pratat med både BDS, Lidbil, Engdahl motorsport och diverse mekaniker

jag har läst en hel del om VEMS styrsystem de verkar ju både rätt så billiga och kan stödja det mesta
men funkar dem bra om man optimerar till max
det var detta jag har pratat med engdahl om men jag vill ha lite kommentarer från konsumenter 

sen undrar jag om hur stor volym plenumet ska ha. vet att det skulle vara någon procent av slagvolymen eller?
lägg gärna upp bilder på hur ni byggt plenumen

Tack

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst
Glesmark
27 februari 2015 · 1 938 Inlägg

http://www.topplocksverkstan.se/fyrtakt … ktion.html
Där står litegranna som kan vara bra att veta, om du läser under insug så kanske du får svar på några av dina frågor, jag har inte läst genom sidan dock.
Såg att han även ger en kortare förklaring om Pipemax, ett program många har olika åsikter om, men det kan kanske vara kul att titta lite i så får du ett hum om hur olika ventiler, portningar, kamaxeln och massa annat gör för skillnad.

Volvoknugge
28 februari 2015 · 404 Inlägg

Ja den sidan svarade på jag tror alla mina frågor jag hade kvar om toppen
Rättså bra
Pipemax kände jag redan till, ett mycket prisvärt program vad jag förstått

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst
Volvoknugge
2 mars 2015 · 404 Inlägg

Är det nån som kan säga i vilken prisklass pipemax ligger i

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst
Zzoink
3 mars 2015 · 1 229 Inlägg

bara googla pipemax download så så hittar du lite, hittade för 75 dollar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang