Volvoknugge skrev:
Ok men då blir det nog en sådan
Hur mycket ska tas bort när jag ska plana toppen?
Och hur mycket ska bort vid toppdeckningen?
Handlar det om bara riktplaning tar man inte bort mer än såpass som toppen är skev.
Är toppen inte skev och man bara vill ha en ren och plan yta så kan man ta 0.1-0.2 mm.
Samma sak med blocket, man slipar/fräser bara bort det som är nödvändigt för att få en plan yta.
Volvoknugge skrev:
Jag kommer ju borra blocket till 81,4
Borde inte cylindervolymen bli lite större då?
Jag är inte så insatt i just detta så jag är tacksam för svar
Skillnaden mellan 81.00 och 81.40 i borr med 90 mm slag är 2.78 liter och 2.81 liter.
Utgått från 90 mm slag enligt uppgift på ett annat internetforum.
Volvoknugge skrev:
Vad är det för kolv orginal på en t6 ?
Utan att veta, så gissar jag på en gjuten aluminiumkolv.
Volvoknugge skrev:
Vad är det som skiljer 2,8an från 3,0an
Mer än volymen
Är det bättre att använda ett 3,0 block när det gäller optimering
För då kanske det blir en 3,0 från en 960 men det känns ju elakt att slakta en 960
2.5 blocket har 81mm borr och 3.0 blocket har 83 mm borr. (enligt folk på forum)
Du har mer material (enligt uppgifter från användare på annat forum) mellan cylinderväggarna på ett 2.5 block än på ett 3.0 block.
Volvoknugge skrev:
Ni får gärna förklara lite om kammarna och ventiler för som jag nämt så vill jag ha råd om vilka ventiler jag ska bruka
Det här ska få bli mitt första riktiga turboprojekt
Det kanske är värt att säga då det framgår i texten jag skrivit ändå...
Tack för svar
När toppen e färdigportad kan man börja kika på vad man skall ha för ventiler, för stora ventiler är lika dåligt för flödet som för små ventiler.
Detta får du räkna fram, det behövs mer siffror än vad du presenterat, så det blir omöjligt att räkna ut utan dom.
Dessutom vet jag inte hur man gör det, du bör konsultera en firma som håller på med kamaxelslipning/tillverkning.
Om t6ans vev håller beror nog på om den är gjuten eller smidd.
Om veven är bättre i R-modellen vet jag ej, men R-modellerna har 5cyl motor och T6 är 6cyl så det passar i vilket fall inte.
Om du skall bygga på ett 2.5 block och ha i en 3.0 vev och ha pyssla med egna längder på stakar och kolvbultsplacering så ökar du belastningar på kolven och cylinderväggar jämfört med original 2.5 vev.
Dessutom bör du använda trovärdiga källor för att kolla slag, borr och cc-mått på borret (och alla andra nödvändiga mått) t.ex Volvo själva lär ha dessa dokument.
Inte läsa på internet, det kan bli väldigt fel, tidsförödande och väldigt dyrt om du specialbeställer 6 vevstakar och 6 kolvar som du utgått från mått på internet som inte stämmer och skall behöva beställa 6 st vevstakar till för ~2500 kr st och 6 kolvar till som har leveranstid på 1-2 månader.
Jag säger återigen att om man inte kan svara på dessa frågor själv så bör man börja läsa på innan man börjar ett 1000hk bygge. För hur vet du att jag inte sitter och ljuger för dig, eller för den delen tror att jag har rätt, när jag i själva verket har fel?