Har alltid gillat R, och nu kom ett tillfälle att köpa en billigt, fast med knackande motor så fick bara lov att lägga fingrarna på den. Motor ska renoveras då en stake troligtvis är krökt. Sedan blir de en uppfräschning med polering och lite smått och gott bland nya delar. Såklart så kommer det även att kastas lite färg ;)
Japp blev ganska matt när jag hörde att det fortfarande tickade.. Men sitter och skriver lite på NordicR's facebook-sida där jag gjorde ett inlägg om problemet, och nån tror spricka i turbon och en annan är säker på att det är lyftarna då det var precis lika på hans morsas 850. Ska gå att köra med, men jag vill att den ska vara tyst innan jag börjar köra den, spec om den ska ner t skåneland(enkel resa 71mil)
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
BlueScreeen skrev: Japp blev ganska matt när jag hörde att det fortfarande tickade.. Men sitter och skriver lite på NordicR's facebook-sida där jag gjorde ett inlägg om problemet, och nån tror spricka i turbon och en annan är säker på att det är lyftarna då det var precis lika på hans morsas 850. Ska gå att köra med, men jag vill att den ska vara tyst innan jag börjar köra den, spec om den ska ner t skåneland(enkel resa 71mil)
Klart man vill att det ska vara tyst. Jag hade också tickande lyftare efter att jag hade råkat kört halvtomt på olja. Ett par minuters körande efter påfyllning av olja löste problemet.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Det är inte så att du la på för mycket lim när du skulle på med överdelen av toppen? Kladdar man på för mycket så sätta igen dem små kanalerna och oljeflödet blir inte som tänkt med knack från lyftarna som följd. Samma sak gäller i olika mån för alla ställen där man ska använda det där limmet, man ska sikta på att använda så lite som möjligt.
Mack skrev: Klart man vill att det ska vara tyst. Jag hade också tickande lyftare efter att jag hade råkat kört halvtomt på olja. Ett par minuters körande efter påfyllning av olja löste problemet.
Om det man ändå haft det så enkelt! Hur ju gått 29mil så dom borde blivit tysta.. Men undre kommentar kan mycket väl ha rätt också!
Marlboroman skrev: Det är inte så att du la på för mycket lim när du skulle på med överdelen av toppen? Kladdar man på för mycket så sätta igen dem små kanalerna och oljeflödet blir inte som tänkt med knack från lyftarna som följd. Samma sak gäller i olika mån för alla ställen där man ska använda det där limmet, man ska sikta på att använda så lite som möjligt.
Vet tyvärr inte vad som är "lagomt" så visst kan det mycket väl ha blivit för mycket! På tråget hade jag på för mycket, men hade på en del mindre på ventilkåpan men kan inte säga om det var för mkt elr ej. Men som det ser ut nu så kommer ventilkåpan att lyftas av för en undersökning av vad som döljer sig där under. Trist men problemet lär hittas innan jag tänker börja köra den.
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Det blev som sagt så att jag lyfte av ventilkåpan, och det hände igår!
Kåpan av. Det var faktiskt mindre arbete än jag tänkt mig..
Inget lim som hade täppt igen nån kanal vad jag kunde se. Men det jag kunde se var att ena oljekanalen till en avgaslyftare i cyl3 var fylld i olja, i alla andra så hade oljan runnit ner i lyftaren. Så lyfte upp lyftaren och kollade, men då rann oljan ner. Kollade samtliga oljekanaler till lyftarna och dessa var helt rena (sitter i toppen, som firman gjort rent) Så jag tror att det har kommit in nån skit i lyftaren som gör att den inte tar oljan och blåser upp sig. Så jag kommer beställa en eller två nya imorn på Volvo och hoppas att dom får hem dom under dagen. Så får vi kasta ihop allt igen och hoppas på det bästa! Givetvis så kommer alla packningar bytas till nya, så som runt tändstifthålen och packboxarna till kamaxlarna. Det är något jag inte fuskar med då jag inte har lust att riva allt för de läcker olja pga att jag var klantig och inte bytte packningarna
Här syns det att det är olja i kanalen vid den övre lyftaren i bild.
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Hoppas det jag med! Men jag tror som sagt på den där lyftaren där det låg olja kvar i kanalen. Och att det var mittersta cylindern kan ju förklara en del varför jag hade så svårt att avgöra vilket håll det kom ifrån.
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
BlueScreeen skrev: Hoppas det jag med! Men jag tror som sagt på den där lyftaren där det låg olja kvar i kanalen. Och att det var mittersta cylindern kan ju förklara en del varför jag hade så svårt att avgöra vilket håll det kom ifrån.
BlueScreeen skrev: Hoppas det jag med! Men jag tror som sagt på den där lyftaren där det låg olja kvar i kanalen. Och att det var mittersta cylindern kan ju förklara en del varför jag hade så svårt att avgöra vilket håll det kom ifrån.
Jag hade lite såna problem med min nissan 200 och jag fick till svar att om det tickar sådär på tomgång och ljudet följer med upp i varv men att det ska vara tyst när du väl kör framåt, då är det med säkerhet lyftarna som är problemet.
Så kan du höra om det fortfarande tickar medans du kör??
Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Har jobbat med denna bil hela veckan med en hel del motgångar(som vanligt). Men en update dröjer tills jag sitter vid min stationära dator, denna laptop vägrar ladda upp bilder nämligen... Men en update utlovas iaf under helgen! Har heller inte haft tid å uppdatera i veckan då jag har skruvat, jobbat, sovit bara. Å ätit nån gång å för den delen
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
För er som trott att jag kört bilen till skroten så kan jag säga att så är inte fallet! Har inte haft tid med den då jag i helgen flyttade hem till pappa, vilket även betyder att jag har ca. 3-4meter till garaget Så i veckan har jag städat ur lägenheten, eftersom jag och tjejen inte hittat en ny, så fick vi flytta hem istället tills vi hittat nått annat. Sen har jag även under veckan jobbat kväll så det har inte blivit nån tid över.
Jag hade ju lovat en update under helgen som var.. För be om ursäkt för det inte blev av Men jag har som sagt inte haft tid, och större updates måste jag göra från min stationära dator (som står hos pappa nu) då min laptop jävlas med att Chrome ska krascha när jag laddar upp bilder..
Jag var in på biltema idag och köpte en oljetrycksmätare så under helgen ska iaf oljetrycket undersökas!
Men nu kommer iaf updaten
Eftersom att det var olja i en kanal till en av lyftarna så misstänkes det att det var luft i den. Så det fick bli ett oljebad i ultraljudstvätten jag köpte. Det bubblade lite om lyftaren så jag antar att det hjälpte något iaf.
Rengjort från packningsklister och redo att lägga på ventilkåpan igen.
Ventilkåpan på plats igen.
Dock är den inte åtdragen ordentligt.. Det man som mekaniker inte fasar för fick ju lov att hända(min vanliga tur med andra ord). Jo det blev självklart gängpaj! I fler än ett hål också.. Grunden till detta problem var att jag läst fel i Heynes och har dragit åt med 25Nm när det egentligen ska vara 17Nm(!!!) det i kombination med Alu vart inge bra.. Jag hade råkat läsa på raden under, vilket var tändstiften som skulle dras med 25Nm. Men lär sig den hårda vägen..
Så hur gör vi nu då? Jo, vi gör som tjejerna är bra på, går in och surar För att lösa detta fick det bli att sätta i V-coils(insatsgängor). Och detta är M7 vilket inte var vanligt.. Biltema hade inte, inte Mekonomen osv.. Så fick åka till Borlänge Motorrenovering (där jag lämnade in toppen) och fråga. Dom hade som tur var och jag fick även låna deras verktyg för att montera! Åkte dock runt i hela Borlänge i 3timmar och letade efter en 7.3mm borr vilket inte fanns.. Så tillbaks till Motorrenoverarn och fick låna en 7.4mm.
Dagen efter var det hem och borra ur alla gängor.. Utom tre där jag inte kom åt. Det är lika bra att sätta i nya gängor överallt medans jag ändå ska göra det, för annars blir de bara gängpaj på resten(jag vet vilken "tur" jag har..)
Dålig bild.. De svarta prickarna är alltså då bultarna till ventilkåpan(totalt 40st) och de med kryss över är det då alltså gängpaj i (14st om jag räknat rätt)
När vi nu ska borra ur de gamla gängorna vill vi då verkligen inte ha ner nå metallspån i toppen. Så göra rent ordentligt å lägga på maskeringstejp blev min lösning. Och sedan medans jag borrade fick pappa hålla dammsugarn. Var som att borra i smör! Nu är vi på onsdag kväll. Jag gick av jobbet onsdag morgon och är nu ledig till måndag eftermiddag. Österlenrundan med NordicR går av stapeln på lördag (jag tänkte rulla ner till Skåne på fredagen)
Sedan var det fram med gängtappen och gänga upp alla 37st, tog sin tid!
Så här ser de nya gängorna ut, sitter på monteringsverktyget (ett skaft med ett snitt i)
Sedan ska de nya gängorna i, så på med lite klet från Loctite och sedan gänga i dom i hålen jag gängat upp. När Jag gängat i dom lagom (så gängar inte är "över ytan" så tar jag hammarn och slår till på verktyget så tappen på gängan går sönder, och då sitter gängan där den sitter.
Då var de nya gängorna på plats!
Vi är fortfarande på onsdags natten mot torsdag.
Så lite packningsklister på ventilkåpan. Och torka bort spillet som blir bredvid ytan som ska ligga mot toppen.
Ventilkåpan på plats och åtdragen med 17Nm(!!!!!) Fick köpa en ny mindre momentnyckel för att kunna dra 17Nm. Så här avslutade jag detta arbetspass vid strax för 02.
Under torsdagen stod det på schemat att peta ihop resten av bilen så den kan startas. Tanken om den startar och fungerar är att åka iväg till Stockholm för en korv med bröd! för att få lite mil på bilen. Starten ägde rum strax före kl. 15.
Såhär slutade torsdagen, muppen fick stå i garaget och sura! Alltså ingen träff för min del, som jag hade sett fram emot.. Medans de andra R-bilarna gled runt på lördagen så passade jag på att flytta istället. Så nu bor jag iaf alldeles intill bilen Men som jag nämnde i början av detta långa inlägg så blir det nya tag i helgen!
När jag startat den och hör att det tickar än så fick jag ta skruvmejseln och lyssna runt överallt, tyckte inte det var nått märkvärt tickande från ventilkåpan, lät lite mer från förarsidan men inget överdrivet tyckte jag. Dock tycket jag att ljudet hörs mer ovanifrån motorn än under när man bara står vid bilen och lyssnar. Men jag testade men mejlseln mitt på tråget. Inget ljud där. Nästa ställe för provning var bultarna till oljetråget mot fronten, inget ljud. Testa även oljetrågsbultarna mot torpenväggen. Hoppsan, här hade vi nått! Vid testerna på oljetrågen så var samtliga på mitten vid cyl3.
Jag fortsatte inte lyssna nå mer. Men tycker att ingenting hänger ihop! Eftersom att ljudet börjar ca 10sek efter start och har fullt tickande vid 30sek. Oavsett om den är varm eller kallstartad! Om det skulle vara ramlager tycker jag att det borde låta på båda sidor av tråget också!
Här nedan har ni två videos som tar upp tickandet. Ljudet tas upp lite för bra på filmen men själva ljudets tickande har samma "ton".
Så en tävling, gissa ticket?
Det jag annars kan tänka mig är att jag tagit ur för lite ur fodrena och att staken bara nuddar. Hade den tagit i ordentligt hade jag inte fått runt motorn och det hade vart ett hål där och jag startat den så. Men fortfarande så börjar inte ticket direkt vid start och det är inget knackande ljud.
EDIT: Endast en video ville komma med så den andra ligger i nästa kommentar.
Senast redigerat av BlueScreeen (22 maj 2015)
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Vilken otur du ska ha med allt! Beundrar din ork dock..även om man såklart förstår att det ibland inte är långt till att köra ner hela bilen i närmsta sjö..ehm.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mack skrev: Vilken otur du ska ha med allt! Beundrar din ork dock..även om man såklart förstår att det ibland inte är långt till att köra ner hela bilen i närmsta sjö..ehm.
Haha ja visst har sjön vart nära ett par gånger! Tur jag inte har nån i närheten!
Diio skrev: ush vilket tråkigt jobb men gängorna sitter och ryser i kroppen när man läser hoppas det blir bra! och keep up the good work!!!!
Jo gängpaj är ju det sista man vill åka på! Men nu är det fixat och ska hålla mycket bättre
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Djo skrev: Då var det dig jag mötte påvägg från Biltema igår precis vid infarten (tyckte jag kände igen v40)
Tycker ljudet låter som ventilerna (men hopplöst säga på en film)
Vad gjordes åt toppen ?
Det kan det nog ha varit då Ja det är svårt att avgöra ljud utifrån film tyvärr! Dock fick plana den, kolla igenom den och byta ventiltätningar
Diio skrev: filmen, har du sett något spår av metall i oljan? för skulle ex staken gå emot så blir det ju skav som ger metall i oljan?
även sett på x40nordic forumet en kille som fick så att vevaxeln gick emot och skavde men vet dock inte hur det lät på hans bil.
Nepp inge metall spån, förutom de lilla efter första oljebytet men de kom från när jag fräste ur fodrena. Har ju plugg med magnet i. Och det har inte vart nå spån de senaste bytena.
Vevaxeln har jag ju dock inte haft lös så det kändes lite långsökt, men tål att tänkas på!
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Blir en liten snabbupdate om läget här! Har inte gjort nå mer under helgen med denna då det på söndagen blev en dagsutflykt till fjollträsk(Stockholm) för att kolla in starten på Gumball3000 Sen så gick avgasröret av på min V40 i måndags så nu lä jag faktiskt prioritera den eftersom bes går ut på söndag.. Så jag tar mig tid till denna när jag har tid sen! Jag vill väldigt gärna ha igång den så snabbt de går men man måste prioritera vissa gånger.
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Nu har jag börjat ta tag i R'en igen efter jag fått min V40 besiktad! Så nu ska detta förbannade tickande/knackande väck! Och kom och tänka på en sak nyss när jag var ute i garaget, kan man få detta oljud ifall en bult till vevstaken inte är ordentligt momentdragen? Jag är säker på att jag drog åt alla dock men det är iaf en teori. Kan ta beskrivningen av ljudet igen för er som glömt När jag startar bilen börjar det efter ca. 10sek och sen ökar succesivt under 30sek tills det är konstant. Spelar ingen roll om bilen startas kall elr varm utan samma visa oavsett. https://www.youtube.com/watch… Gjorde ett försök nyss att installera en oljetrycksmätare men får inte bort givarn för har bara en blocknyckel stlk 22 som störst..
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.