Lämplig dieselmotor till laglig a traktor

dalldall
20 februari 2015 · 97 Inlägg

as topic, finns det nån lämplig hyfsat lågvarvig dieselmotor som dessutom går att hitta på skroten till en a traktor, håller på o bygga till grabben, köra bensinmotor på 5500 varv e uteslutet!

BMW 535 (1988)
NoCooL
20 februari 2015 · 215 Inlägg

d24

mb_pucken
20 februari 2015 · 5 087 Inlägg

Mercedes diesel så klart. Stort utbud och odödliga. Dessutom stort utbud av växellådor då alla lådor passar på alla motorer, utom vissa v8or och varierar mellan dubbelmassesvänghjul och vanligt. Men dom kommer på nyare dieselmotorer.

Senast redigerat av mb_pucken (20 februari 2015)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
dalldall
20 februari 2015 · 97 Inlägg

tänkte mer på en liten bränslesnål motor(lågt varv) kan ju inte behövas mycket i 30km/h

BMW 535 (1988)
Evildan
20 februari 2015 ·

Någon liten Kubotamotor från en minigrävare eller liknande entreprenadmaskin?

C-Magnusson
20 februari 2015 · 125 Inlägg

VW diesel, från en golf III eller liknande

Volvo V70N 2.4D Classic "Familjebilen" (2008)
dalldall
20 februari 2015 · 97 Inlägg

jo en liten motor från en grävare eller så kanske e en ide, har jag förstått det rätt skall den inte tappa för mycket vid lite belastning typ om man drar nåt eller uppförsbacke, undrar hur mycket en golf diesel varvar, jag har ju en gammal ferguson här hemma, den varvar ju 2500 när den går fullt, det är ju helt ok. jävla sjuka regler om a traktor, vanlig bensinmotorm 5000 varv i 30, snacka om miljöförstörelse o bensinkonto, hade dom tittat över reglerna tror jag färre hade kört olagligt, behövs ju egentligen bara en bestämmelse, att den får göra 30, punkt slut, hur den sen gör det kan ju kvitta!

BMW 535 (1988)
C-Magnusson
20 februari 2015 · 125 Inlägg

dalldall skrev:
jo en liten motor från en grävare eller så kanske e en ide, har jag förstått det rätt skall den inte tappa för mycket vid lite belastning typ om man drar nåt eller uppförsbacke, undrar hur mycket en golf diesel varvar, jag har ju en gammal ferguson här hemma, den varvar ju 2500 när den går fullt, det är ju helt ok. jävla sjuka regler om a traktor, vanlig bensinmotorm 5000 varv i 30, snacka om miljöförstörelse o bensinkonto, hade dom tittat över reglerna tror jag färre hade kört olagligt, behövs ju egentligen bara en bestämmelse, att den får göra 30, punkt slut, hur den sen gör det kan ju kvitta!

Beror ju helt på utväxling i låda eller bakaxel, borde ju gå att lösa på någotvis tycker jag..

Volvo V70N 2.4D Classic "Familjebilen" (2008)
Nybergrobin
20 februari 2015 · 2 381 Inlägg

Merca diesel brukar vara väldigt populära vid epa byggen iaf smile

Mack Forum- och sitemoderator
20 februari 2015 · 26 149 Inlägg

Som att grabben kommer köra i 30..



Men ja, D24 är ju en väl beprövad motor i dieselvärlden.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
dalldall
20 februari 2015 · 97 Inlägg

jo, 30 kommer det o gå i eller inte alls, men hur mycket mindre varv blir det med en gammal volvo diesel o håller det?

BMW 535 (1988)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
20 februari 2015 · 3 730 Inlägg

Mack skrev:
Som att grabben kommer köra i 30..



Men ja, D24 är ju en väl beprövad motor i dieselvärlden.

D24 är gamml skit. Beprövat? Säker duglig för 30år sedan. Nu är dom slutkörda över lag.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
frasse4
20 februari 2015 · 736 Inlägg

Är reglerna andra för diesel, är det inte 30 på maxvarv högsta växeln för en d24 varvar ju också 5500?

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Mack Forum- och sitemoderator
20 februari 2015 · 26 149 Inlägg

DiwraZ skrev:

Mack skrev:
Som att grabben kommer köra i 30..



Men ja, D24 är ju en väl beprövad motor i dieselvärlden.

D24 är gamml skit. Beprövat? Säker duglig för 30år sedan. Nu är dom slutkörda över lag.

Det är mycket som är "gamml skit" som fortfarande funkar än idag, käre gorgbroder.

Vad för motor man stoppar i en epatraktor med i stort sett noll säkerhet och en gasvillig tonåring med begynnande acneproblem torde inte spela så stor roll, för fort kommer det att gå i vilket fall som helst när föräldern inte tittar på.
Lita på mina ord.

För övrigt är jag snäll nog att inte meddela okunniga trådskapare om vad som står i forumreglerna om epatraktorer just för att denne uppenbarligen är just nybörjare i forumet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
dalldall
20 februari 2015 · 97 Inlägg

nja, nybörjare o nybörjare, har mekat bil i 25 år nu, dock aldrig byggt en a traktor förr, det enda jag behöver tips om e en lämplig motor som går hyfsat billigt o håller ett tag, många a traktor forum e rena skiten, bara fjuniga pojkar som har ett språk som inte ens jag hade på min tid, tänkte att på garaget kanske man kan få vettig hjälp. så berätta nu vad som står i forumreglerna. och varför tror alla att så fort föräldrarna vänder ryggen till går det undan?? i detta fallet säljs a traktorn vid minsta misstanke om fulmek!

BMW 535 (1988)
Mack Forum- och sitemoderator
20 februari 2015 · 26 149 Inlägg

dalldall skrev:
nja, nybörjare o nybörjare, har mekat bil i 25 år nu, dock aldrig byggt en a traktor förr, det enda jag behöver tips om e en lämplig motor som går hyfsat billigt o håller ett tag, många a traktor forum e rena skiten, bara fjuniga pojkar som har ett språk som inte ens jag hade på min tid, tänkte att på garaget kanske man kan få vettig hjälp. så berätta nu vad som står i forumreglerna. och varför tror alla att så fort föräldrarna vänder ryggen till går det undan?? i detta fallet säljs a traktorn vid minsta misstanke om fulmek!

Läste precis att du har varit här sen 2007 så nej..du var verkligen ingen nybörjare i forumet.
Men då börjar vi med att citera forumsreglerna då;

13§ Vett och etikett
•Diskussioner rörande mopeder, epa-traktorer och annat som normalt brukas av personer under 18 år är inte tillåtna.

Till den senare punkten så är i alla fall jag numer van att bli omkörda av dessa ynglingar med LGF-skyltar baktill..därav mitt påstående att det är allt vanligare att de buskör när föräldrarna vänder ryggen till. Inget personligt åsyftat.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
21 februari 2015 · 3 730 Inlägg

Mack skrev:

DiwraZ skrev:

Mack skrev:
Som att grabben kommer köra i 30..



Men ja, D24 är ju en väl beprövad motor i dieselvärlden.

D24 är gamml skit. Beprövat? Säker duglig för 30år sedan. Nu är dom slutkörda över lag.

Det är mycket som är "gamml skit" som fortfarande funkar än idag, käre gorgbroder.

Vad för motor man stoppar i en epatraktor med i stort sett noll säkerhet och en gasvillig tonåring med begynnande acneproblem torde inte spela så stor roll, för fort kommer det att gå i vilket fall som helst när föräldern inte tittar på.
Lita på mina ord.

För övrigt är jag snäll nog att inte meddela okunniga trådskapare om vad som står i forumreglerna om epatraktorer just för att denne uppenbarligen är just nybörjare i forumet.

Jo så kan det va. Men detta tyska bojsänke är lite extra värdelöst i mina ögon. Möjligen sårar jag sämre vetande om jag fortsätter så jag lägger band på mig.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
satsumas
23 februari 2015 · 56 Inlägg

Bespara allt jobb å bygg en vettig ryckspärr istället smile

Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang