Opel Kapitän P2 1960 - Besiktning till våren 2015?

Målet var att få bilen genom besiktning under våren 2015, det gick inte som tänkt men nu är den besiktad och i stridbart skick. Dessutom 12V konverterad så nu är det bättre sting i lampor, torkare och startmotor. Projektet fortgår.
  • 39 Följare
  • 133 470 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 juli 2019
RobbanGBG
24 maj 2015 · 294 Inlägg

Jaha, där ser man. Alltid är det nåt smile Nu när du säger det så kan man ju fundera på hur luften skall ta sig ur den nedre cylindern, nippeln sitter längst ner och luft är ju lättare än bromsvätska... Men tack för tipset om mopar, det finns ju lite mer skrivet om dem än om Kapitäner, kanske kan googla fram nåt tips om inställning/luftning av dubbla cylindrar...

RobbanGBG
28 maj 2015 · 294 Inlägg

Nä nu är jag less på de här trilskande bromsarna sad Var ute igår igen och smög runt med bilen, bromsarna tar inte jämt. Visst kan det vara så att all luft inte är ute ur systemet, men det finns ingen direkt skumgummikänsla i pedalen utan bromsaran börjar "ta" ganska så distinkt.

Jag har förresten googlat på den här sortens bromssystem, "twin leading shoe brakes" verkar vara den vanligaste benämningen på Utrikiska för den som själv vill fortbilda sig inom trumbromsarnas magiska värld. Och visst verkar även andra bilmärken lida av att vara lite extra trilska att lufta med det här upplägget.

Ofta kommenterar dock proffsen på diverse landrover och mopar forum att en vanlig orsak är att man inte slipat de nya bromsbeläggen till att matcha trummans kurvatur, vilket jag naturligtvis inte gjort...

Så jag ser tre möjliga lösningar på detta:

1) Backarna är vad jag kan se helt symmetriska och bromsbande likadana på både främre och bakre back, så jag kunde byta plats på det främre belägget från vänster frambroms och det bakre belägget på höger frambroms. Då skulle jag ha symmetrisk bromsverkan på höger och vänster sida av bilen. Det främrebromsbelägget på båda frambromsarna skulle då ta lite sämre än det bakre lite som på en duo broms där det främre belägget brukar vara kortare. Det främre belägget stryrs dessutom av den övre cylindern som sitter närmast huvudcylindern och som torde börja ta först, så mjukisbromsning i början och redig broms när man trampar till. Kunde funka...

2) Lossa de ny-renoverade backarna och se hur anlägningsytan ser ut. Jag ruggade ytan med 40 papper så om det bara tagit på kanterna eller i mitten när jag varit ute och nattbromsat så borde man se det och kunna slipa tills anläggningen mot trumman ser bättre ut. Sen sätta ihop och hoppas på jämnare bromsverkan.

3) Byta belägg även på höger sida och få jämndålig bromsverkan på båda sidor smile

Kunde ju även vara super seriös och göra både 2 & 3. Alltså byta belägg på vänster sida och slipa in båda sidor mot trumman... Fast det vore ju även det jobbigaste neutral

RobbanGBG
29 maj 2015 · 294 Inlägg

Gick ner till garaget vid 23 i går kväll med planen att köra nåt av alternativ 1, 2 eller 3. Kom upp ur garaget 03:15 på morgonen och hade utfört det dittils okända alternativ 4...

Jag började med att plocka loss trumman på passagerarsidan, där är ju allt ny-repat så det gick lätt och smidigt. "Tyvärr" såg anlägningsytan väldigt jämn och fin ut det har tagit ganska jämnt över mer eller mindre hela banden. Lite överraskande. Nåja, jag slipade av de punkter där det tagit lite mer, ruggade ytan och sprejade brejkleen, eller vad det nu heter, för att göra rent.

Just då tyckte jag det verkade helt obegripligt att bromsen på förarsidan skulle gå på så mycket hårdare än den på passagerarsidan som var nyrepad och i gott skick. hmm Så, jag kände mig tvungen att plocka loss trumman även på förarsidan trots att den bromsen tog så himla "bra". Döm om min förvåning när det ser ut som skit därinne. Främre bromscylinder är 100% fastrostad och det bandet verkar aldrig ens tagit i trumman. Dessutom har någon lyckats sätta fjädrarna som skall hålla backarna på fel sida, så ena backen är typ helt lös medan den andra (som fungerar) hänger och slänger på ett dåligt sätt... Så, det var den sidan  som tog "för bra".

Det enda jag kan tänka mig är att med bom stopp i övre cylindern så tvingas den nedre ut extra mycket och nyper då åt snabbare. Jätteroligt att upptäcka mitt i natten. Även den cylinder som inte var fastrostad såg ut som skräp i cylinderloppet, rost så det stog härliga till. På sikt måste jag göra något åt det såklart men nu ska jag fan besiktiga bilen snart.mad

Anledningen till att cylindrarna fram rostat så himla illa verkar vara att gummitätningarna dels är helt sladdriga och av sopig kvalitet så att de inte kunnat täta ens under de bästa förhållanden, och dels att någon tomte antagligen satt fjädrarna som skall hålla backarna i position på fel sida backen. Det var i alla fall definitivt så på förarsidan, och om jag inte missminner mig så trillade backarna loss när jag öppnade passagerarsidan så det var nog samma där utan att jag noterade det. Får ta och kolla mina bilder från demonteringen.

Som sagt det var något eftermidnatt när jag insåg detta. Gött att stå där mitt i natten med båda sidor demonterade och fundera på vad man skall ta sig till. Jag beslutatde mig för att gå loss på den fastrostade cylindern i alla fall. Rostlösare, fil, sandpapper, ingen nåd mot rosten. Tid tog det och trots detta fick jag verkligen bromsa hårt som satan för att få loss den till slut. Tyvärr är jag lat och dum och tror ibland att det går fortare att ta genvägar än att göra något seriöst... Rätt sätt (enligt mig i alla fall) att lossa en sån här stenhårt fastrostad cylinder som fastnat längst in är att ta bort den rost man kommer åt i loppet och sen sätta dit backarna och på med trumman och sen bara bromsa hårt som satan. Tyvärr är jag ju lat och dum då tror man att det bästa är att sätta in en hysa i den cylinder som är lös och sen hålla fast den med polygrip och tving. Det går att göra så men det är fan inte bra. Sköt ut den nedre kolven ett antal gånger innan jag fick mitt rappliga tång/tving skräp att hålla emot tillräckligt bra... Nåväl till slut kom även den övre kolven loss. Så nu har jag avrostat och "honat" loppen på både övre och nedre cylinder. Som tur var hade jag beställt extra repsatser från Opus (två tummar upp för Opus motor här). Något förskräckt inser jag dock att de inte passar. Efter att ha försåkt vålda in dem ett tag så inser jag att någon styrt in nån slags tunn plåt "mantel" ytterst i cylindern, jag drog ut dessa och sen passade de nya gummi grunkorna perfekt.

Vid tretiden på morgonen var så allt ihopmonterat igen. Nu är det bara att lufta och se om det tar jämnt när båda kolvarna rör sig på båda sidorna. Någon gån ikväll/natt kommer antingen ett glatt eller argt inlägg från mig om resultatet. Jag hoppas på ett glatt big_smile

Senast redigerat av RobbanGBG (29 maj 2015)

RobbanGBG
29 maj 2015 · 294 Inlägg

Ingen luftning eller bromsning att rapportera än. Har dock varit på biltema och köpt lite mer bromsvätska. Den gamla tog slut...

Finns även ett par andra grejer jag borde ta itu med utöver det som behövs för besiktning. Typ byta alla gamla vätskor i bilen...

Vad ska man ha för olja i motorn? Jag har en orginalmotor i. Enligt farsan råkade han ut för en motorbrand nån gång på sextiotalet och fick då en ny utbytesmotor som skall ha gått ca 600 mil och sen stått undanställd i en lada mer eller mindre 50år sen dess. Vad stoppar man i en sån är det nåt speciellt man måste tänka på. Tror jag har en del olika oljor ståend helsyntet, halvsyntet, nån som skulle vara bra för dieselbilar typ MyrinaX osv...  Vet inte om jag har någon ren mineralolja dock.

Måste man stoppa nåt visst i växellådan också?

RobbanGBG
30 maj 2015 · 294 Inlägg

Luftning var inga problem på förar sidan, men nu tar bromsjäkeln där ännu bättre. Det är ingen hejd på hur bra den nyper åt. Bilen drar fan ännu mer snett än innan. Jag blir tokig mad

Jag börjar få slut på ideer. Kan bromsslangen vara igensatt? Den ser asgammal ut på passagerarsidan men nyare ut på förarsidan. Kan det vara så att om det finns luft längre bak i systemet så tar passagerarsidan sämre än förarsidan? Jag menar huvudcylindern sitter ju på den sidan och jag vet inte riktigt var bromsrören delar sig. Finns det nåt annat? Nån som har någon ide?

För övrigt så har jag insett att det är mycket lättare att komma åt att justera bromsarna när däcket är avtaget.

RobbanGBG
31 maj 2015 · 294 Inlägg

Jo, som tur är så har jag faktist ett par nya slangar hemma smile Får ta och byta, men inte ikväll. Ska också ta och lufta bak igen och se om det hjälper.

RobbanGBG
1 juni 2015 · 294 Inlägg

Var lite dum igår. Skulle gå ner och byta slang men inseratt jag slängt alla mekar kläder i tvåttmaskinen... Blev inget gjort. Dock så var jag ute hos morsan och firade henne på morsdag. Då passade jag på att våtslipa klarlacken jag la på mitt andra projekt för några veckor sen. Det var fösta gången jag provade, men det gick ganska bra. Är en gammal Caddy jag skall sälja på blocket, hoppas få typ 6-7 papp för den. Tanken är att prova grejer på den som jag sen skall göra på Kapitänen. Skulle jag råka sabba nåt på Caddyn är det ingen större katastrof. Får se hur jag gör med lacken dock. Jag önskar jag hade en lackbox...

Det verkar inte längre finnas några bonna-lackare i det här landet... Och att lägga en 50 tusen kronors lack på en gammal Kapitän är ju pengar man aldrig mer ser röken av. Fick en kanske helt stollig ide, kan man köra över bilen till baltikum eller Polen och få den lackad där? Polska snickare verkar ju vara rätt duktiga så jag kan tänka mig att det fortfarande finns bra och billiga hantverkare i östeuropa. Har någon testat något sånt? Hmm, de kanske även kunde få slipa underredsmassa och epoxilacka underredet.. tongue

RobbanGBG
3 juni 2015 · 294 Inlägg

HG_ skrev:
... Ja, dessa bromsar är ju ett kapitel för sig roll ...

Ja det hade du rätt i HG... Jag bytte bromsslang och luftade utav bara fan fram, drog säkert en halvliter bromsvätska genom systemet och den var helt klar och bubbelfri på slutet. Provkörde lite, bilen drog såklart snett fortfarande roll

Kollade på hur bromsrören är dragna och visst är det så att vänster framdäck grenas av tidigare, och höger samt bakåt går i ett gemensamt rör en bit till innan de delas upp. Tänkte att om det är luft baköver så blir det sämre tryck i högerbromsen... Så jag luftade vänster bak. Fick trycka till oväntat hårt på pedalen innan det kom nåt där, men när det kom vätska  så kom den med ett pruttande och fräsande som om någon propp släppt nästan. Det märkliga är att efter det  så kändes pedalen helt annorlunda. Nu känner jag att jag HAR luft i systemet... Innan jag luftade var den stum, men nu känner jag att det finns luft... Konstigt. Frambromsarna tar dock jämt nu... Också konstigt. Tyvärr drog jag av luftningsnippeln bak så det var färdigluftat där för kvällen. Några tips  på hur man tar ut en något fastrostad avdragen luftningsnippel? Kan man slå in typ en insexnyckel eller något fyrkantigt och skruva ut den så? Är INTE sugen på att ta loss trumma och cylinder men det är kanske vad som krävs ändå... Blir ju aldrig klar med detta  mad

RobbanGBG
4 juni 2015 · 294 Inlägg

Vad roligt med sån respons! Det verkar som om avdragna luftningsnipplar engagerar smile Jag provade att banka in en liten torx i hålet inatt, men det räckte inte. Verkar som om jag kommer att få ta ut cylindern ändå... Ska se om jag kan hitta en lämplig mutter där jag kan svetsa genom hålet mot nippeln. Annars kanske jag borrar ur nippeln lite till och slår i en lite större torx. Får se hur jag skall göra... Biltema verkar ha en sats med borr och utdragare som skall bankas in: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000024141/ nån som har provat den?

RobbanGBG
4 juni 2015 · 294 Inlägg

Får se hur hårt den sitter den gick av så att säga i onödan. Hade egentligen luftat färdigt tyckte jag, men skulle bara köra "en gång till" för säkerhets skull. Men det var svårt att få den att täta riktigt så jag skulle byta ställning lite, men tro fan om inte ljuddämparen ramlar ner i huvet på mig. Huvet gick det bra med men det gick hål i dämparen... Blev kanske något förargad så jag drog till för att stänga nippeln, och den gick av...

Så nu måste jag göra nåt åt dämparen också. Kommer bilprovningen att nöja sig med ett ljuddämpar "bandage" eller måste jag svetsa dit nåt temporärt tills jag kan få tag på ett vettigt avgassystem. Och var får man tag på något sådant? Rostfritt vore fint smile

RobbanGBG
5 juni 2015 · 294 Inlägg

Ja, jag är tacksam för alla svar. Anade att mineralolja skulle vara det rätta för min gamla motor. Skall se om jag kan få tag på oljefilter nånstans. Annars har säkert Opus, men det kanske finns något som passar på närmare håll. Typ Biltema om jag har tur smile

Har väl försonats med tanken på att jag kommer att måsta lossa även den sista orörda trumman (vänster bak, där jag drog av nippeln). Tar och köper den där skruvutdragar satsen på Biltema, 349 spänn kan det vara värt. Har läst en hel del positivt om en liknade sats från Rigid, men det verkar inte som om den säljs till privatpersoner. Samma sak med BAHCO 1418S. Jag har alltid hört bra om Bacho men på slutet verkar de tappat lite och så verkar den inte säljas till privatpersoner heller... Så jag chansar på Biltema.

Vad gäller avgassystemet och den bakre dämparen jag lyckades skalla hål i så tänker mäta upp det ikväll och se om jag kan sätta ihop nåt med rostfria universalprodukter från rakarör som finns här i Göteborg. De verkar ha rimliga priser. Behöver ju inte bli 100% exakt som orginal bara man kan ta sig förbi axlar och liknade och det går att fabricera fästen på nåt bra sätt.

RobbanGBG
6 juni 2015 · 294 Inlägg

RobbanGBG skrev:
...

Har väl försonats med tanken på att jag kommer att måsta lossa även den sista orörda trumman (vänster bak, där jag drog av nippeln). ...

Sagt och gjort. Mitt fredagsnöje i bilder:

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-a9f9bde54ae338d60f930fafbd039df8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-afdd88639c5835b8571e747961ee99ec.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-1c0d06e20cafdd4d27b2bce72935e1b3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-511ee8c8c7b09674c3799f5ed0b49db3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-996f042807b019904883f19f498d77ad.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-5b6b86b93abb8434b3cffab2f9932228.jpg

RobbanGBG
6 juni 2015 · 294 Inlägg

Ja, det såg väl inte så trevligt ut därinne... Får ta och restaurera lite tongue

Provade Biltemas verktyg, den lilla pinnen hade inte en chans. Borrade upp till nästa också, inte mycket material kvar av nippeln då. Men näst minsta pinnen rådde inte på den heller. Bankade in en torx men den snurrade också. Nu är jag väldigt nära gängorna utan att få ut resterna av nippeln. Segt. Får se om jag kan rensa bort det sista av nippeln med en 8x1.25 gängtapp eller om jag borrar och gängar för en snäppet större nippel...

Senast redigerat av RobbanGBG (6 juni 2015)

RobbanGBG
6 juni 2015 · 294 Inlägg

Är cylindern för ful inuti så kanske jag skiter i den där nippeln och köper nytt från Opus istället.

Beslutade mig för att köra budgetlösning på ljuddämparen. Fanns en dämpare på Biltema för 439 spänn som jag inte kunde motstå smile Får se hur den funkar.

RobbanGBG
7 juni 2015 · 294 Inlägg

HG_ skrev:
Det går inte & gänga upp hålet med samma gänga som tidigare?
Men det går ju förstås att gänga upp till nästa dim.

Näe, det går ju inte att gänga på riktigt, med samma gäng i samma hål förstås. Men kanske kan man rensa ur det sista skräpet tänkte jag. Det är så otroligt lite kvar av nippeln nu. Begriper inte att den inte släppt... Annars borrar jag upp och gängar med M10x1 tror jag.


Ska hur som helst fixa bakbromsarna lite mer på riktigt till hösten. Blir till att nita bromsband igen, det var faktiskt roligt och ej så himla drygt som resten av bromsjobbet smile Får se hur klurigt det är att lossa bromssköldarna bak, och om det går att ordna blästring på något sätt också. Är det svårt att lossa backarna bak och hur drygt är det att lossa och få fast handbromswire'n igen?

RobbanGBG
13 juni 2015 · 294 Inlägg

Hittar ta mig tusan ingen M10x1.0 gängtapp här i stan. Har dock fått tag på en via Tradera för en billig peng. Får se när den kommer hit, mn det verkar ju inte bli något bromsfix nu i helgen... Har abstinens, är det inte någon annan som har något spännande att rapportera i sina Kapitän projekt (HG_ ...  roll ).

Tänkte ju köpa ljuddämparbandage på Biltema för att tillfälligt plåstra min bakre ljuddämpare. Men insåg att för 100spänn till kunde jag köpa ny dämpare där. Det lär väl i alla fall hålla längre än bandaget... Min "orginal" dämpare var svart, skall det vara så? Vem vet hmm , tror jag tar och sprejar på lite svart Hot-paint på Biltema grejerna innan jag skruvar det dem. Kanske håller de en stund till då smile

Är det förresten någon som sitter på en bakre hjulcylinder med  27mm inre diameter?

Hmm, undrar hur grisigt kan det tänkas bli om man plockar ut bakre drivaxel ändå...

RobbanGBG
13 juni 2015 · 294 Inlägg

Ut med det gamla:

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-b09db3df5a100d6c9343bded1fe01787.jpg

RobbanGBG
15 juni 2015 · 294 Inlägg

Jaha, får ta och fundera på det här med bakaxeln. Oljan borde jag ju byta hur som helst... Min manual säger hypoidolija SAE 90. Är det fortfarande det som gäller och var får man tag på sån? Funkar det med sån här från Biltema http://www.biltema.se/sv/bilvard/olja-o … 000022982/

RobbanGBG
16 juni 2015 · 294 Inlägg

Åhå, tack för svar. Får väl ta och svänga förbi närmsta mack då smile Hittar bara en plugg på kardan, måste man sugpumpa transmissionsoljan eller finns det en plugg till nånstans under lagret av underedsmassa för att fylla månntro?

RobbanGBG
16 juni 2015 · 294 Inlägg

vEight skrev:

RobbanGBG skrev:
Åhå, tack för svar. Får väl ta och svänga förbi närmsta mack då smile Hittar bara en plugg på kardan, måste man sugpumpa transmissionsoljan eller finns det en plugg till nånstans under lagret av underedsmassa för att fylla månntro?

Sitter det inte en plugg på vardera sidan om locket? smile

Ehh, kanske... Det sitter en stor plugg på locket i alla fall. Sen satt det nån slags grejer på var sin sida också men de såg inte riktigt avskruvbara ut... Nåt var stämplat på en av dem också. Jag ska borsta av klumpen med stålborste ikväll och ta en bild på hur det ser ut. Förhoppningsvis säger den mer än tusen ord smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang