Få lite ljud på bilen

Vitabaronen
27 februari 2015 · 35 Inlägg

Tjenare, har en helt original saab 9-3 2.t 00. Och jag undrar om det är något man kan göra för att få fram lite ljud på den. Har tänkt beställa ett steg 1 chip, så kanske något som passar med det smile.

Mvh

Tobzter
27 februari 2015 · 3 145 Inlägg

Ja lite nya högtalare så borde de bli bättre ljud ? Lite svårt och förstå va du menar. .
Men är de avgas så Jt's 3" avgas så lär de låta

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Vitabaronen
27 februari 2015 · 35 Inlägg

tobzter skrev:
Ja lite nya högtalare så borde de bli bättre ljud ? Lite svårt och förstå va du menar. .
Men är de avgas så Jt's 3" avgas så lär de låta

Yep, tänkte mer på motor ljud.

Vitabaronen
27 februari 2015 · 35 Inlägg

Är väldigt ny till bil och allt, men snackar du hela systemet eller bara slutröret? Har inte riktigt budget för hela systemet

Mack855
27 februari 2015 · 1 354 Inlägg

Halvsats, alltså från katalysatorn och bakåt. Får du nog för mellan 3000-5000 så det är inga stora pengar vi snackar. Enkelt att byta själv lär det vara också.

Vitabaronen
27 februari 2015 · 35 Inlägg

Mack855 skrev:
Halvsats, alltså från katalysatorn och bakåt. Får du nog för mellan 3000-5000 så det är inga stora pengar vi snackar. Enkelt att byta själv lär det vara också.

Har kollat på speedparts men hittar inget med katt för rätt pris. Känner du till någon bra sida?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 februari 2015 · 17 483 Inlägg

Vitabaronen skrev:

Mack855 skrev:
Halvsats, alltså från katalysatorn och bakåt. Får du nog för mellan 3000-5000 så det är inga stora pengar vi snackar. Enkelt att byta själv lär det vara också.

Har kollat på speedparts men hittar inget med katt för rätt pris. Känner du till någon bra sida?

Från katten och bakåt så menar nog Mack855 att det ska bytas bakom katten. Jag hade kollat lite på någon mindre simons slutburk som start. Tänk på att om det låter FÖR mycket så blir det jobbigt efter ett tag. Vi har en Alfa med fullflödessystem i rostfritt, man hör bilen lååååångt innan den syns. Det kan vara störande vid längre körningar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DKSS
27 februari 2015 · 67 Inlägg

Raka rör plus en japs då ? Personligen föredrar jag tysta bilar som inte väcker uppmärksamhet utan smälter in på låga varv men på 3-5000 varv vrålar motorn smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 februari 2015 · 17 483 Inlägg

DKSS skrev:
Raka rör plus en japs då ? Personligen föredrar jag tysta bilar som inte väcker uppmärksamhet utan smälter in på låga varv men på 3-5000 varv vrålar motorn smile

Helt rätt! Vår låter mycket "basaktigt" vid normal körning, det hade jag kunna vara utan. Men över 4000 varv byts ljudet ut till ett skrikande som påminner om en operasångerska som får en telefonstole uppskyfflad i ***** utan någon som helst förvarning. Trevligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DKSS
27 februari 2015 · 67 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

DKSS skrev:
Raka rör plus en japs då ? Personligen föredrar jag tysta bilar som inte väcker uppmärksamhet utan smälter in på låga varv men på 3-5000 varv vrålar motorn smile

Helt rätt! Vår låter mycket "basaktigt" vid normal körning, det hade jag kunna vara utan. Men över 4000 varv byts ljudet ut till ett skrikande som påminner om en operasångerska som får en telefonstole uppskyfflad i ***** utan någon som helst förvarning. Trevligt.

Kör man mycket så är ljudet inte lika uppskattat . Hade en Mitsubishi colt med japs och lät som en Nissan skyline utan turbo vände en del huvuden men skrotade bilen efter nån månad efter störning på allmän plats

Vitabaronen
27 februari 2015 · 35 Inlägg

Är ute efter precis det ni skriver om, endast när man gasar på lite ska det ryta till, något tips på vart man kan beställa dessa saker?

Tobzter
27 februari 2015 · 3 145 Inlägg

http://www.jt-tuning.se/shop/prod.aspx? … ;refcode=p
Finns även med en ljuddämpare

Senast redigerat av tobzter (27 februari 2015)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Vitabaronen
27 februari 2015 · 35 Inlägg

tobzter skrev:
http://www.jt-tuning.se/shop/prod.aspx?productid=135550&groupid=9565&sortafter=0&sortafterchild=0&refcode=p
Finns även med en ljuddämpare

Något sånt man är ute efter?
http://www.jt-tuning.se/shop/prod.aspx? … ;refcode=p

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 februari 2015 · 17 483 Inlägg

Vitabaronen skrev:

tobzter skrev:
http://www.jt-tuning.se/shop/prod.aspx?productid=135550&groupid=9565&sortafter=0&sortafterchild=0&refcode=p
Finns även med en ljuddämpare

Något sånt man är ute efter?
http://www.jt-tuning.se/shop/prod.aspx? … ;refcode=p

Gå in till en AD-delar. De brukar ha rätt mycket SIMONS-burkar liggande och alltid roligt att klämma lite på grejerna...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack855
27 februari 2015 · 1 354 Inlägg

Jo precis menade bakom katalysatorn smile Simons, rakarör i Uppsala och JT är nog det jag skulle rekommendera om du inte vill punga ut för mycket, annars har du ferrita men dom kostar lite mera. Finns massa tillverkare men de tre förstnämnda är för 3-5000 smile Lycka till!

DKSS
27 februari 2015 · 67 Inlägg

Kan du bygga själv och svetsa kommer du undan 1500 -2500 för samma grejer men säger de en gång till Saab har en tendens att rasa tyvärr och folk säljer hela bilen för runt 5000 då brukar det sitta en hel godis på bilarna vilket 3" avgassystem och steg 1-3 chip

Komplettera avgassystemet med ett sportfilter ( ej öppet ) och låt orginaldumpen sitta kvar och serva bilen innan de ger mer .

Senast redigerat av DKSS (27 februari 2015)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 februari 2015 · 17 483 Inlägg

DKSS skrev:
Kan du bygga själv och svetsa kommer du undan 1500 -2500 för samma grejer men säger de en gång till Saab har en tendens att rasa tyvärr och folk säljer hela bilen för runt 5000 då brukar det sitta en hel godis på bilarna vilket 3" avgassystem och steg 1-3 chip

Komplettera avgassystemet med ett sportfilter ( ej öppet ) och låt orginaldumpen sitta kvar och serva bilen innan de ger mer .

Att hitta en rasad Saab för kaffepengar är ju inget problem har jag förstått. Kanske bättre och köpa en sådan och ta "godiset" från den... TS bör nog kolla runt lite.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DKSS
27 februari 2015 · 67 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

DKSS skrev:
Kan du bygga själv och svetsa kommer du undan 1500 -2500 för samma grejer men säger de en gång till Saab har en tendens att rasa tyvärr och folk säljer hela bilen för runt 5000 då brukar det sitta en hel godis på bilarna vilket 3" avgassystem och steg 1-3 chip

Komplettera avgassystemet med ett sportfilter ( ej öppet ) och låt orginaldumpen sitta kvar och serva bilen innan de ger mer .

Att hitta en rasad Saab för kaffepengar är ju inget problem har jag förstått. Kanske bättre och köpa en sådan och ta "godiset" från den... TS bör nog kolla runt lite.

Exakt

http://m.blocket.se/vastmanland/Saab_9_ … 11&w=3 orginal men originaldelar o relativt fin att ta vinge,fälgar o diverse delar ifrån

Lite dyrare är denna men du kan nog få ner priset till 10-15 och du har omkring 330 häst då det är jag som trimmat den när jag jobba på Nordic och är nerlagt 65 k på motor o drivlina samt lite annat men orginallådan tål inte mer än 280 hk därav är många med Rasad låda /turbo

http://m.blocket.se/gavleborg/Saab_9_5_ … 11&w=3

Saab är bra bilar men det är inte enbart o trimma mycket gäller de ska hålla även smile

Ska du ha en bil med 3-400 hk rekomendera jag en Audi s6 för dem ligger på 40-45 k och du får ut samma pengar om du säljer den ifall du Chippar ( 340 hk org och 400 med steg 1 o kostar 3500-5000 kr )

Vitabaronen
28 februari 2015 · 35 Inlägg

Alright tack för hjälpen ska fundera lite på hur jag ska göra smile.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang