Ska kolla en begagnad bil idag - har jag tänkt på allt?

Genna
4 mars 2015 · 260 Inlägg

DKSS skrev:

Hybridsmurfen skrev:

DKSS skrev:

Säg han gör en vinst på 10k men vad är de för bil ?

Detta låter inte bra...

Ja håller med , köpte en bmw 325 touring förra sommaren och vart blåst utav helvete killen hade köpt bilen för 1500 och jag köpte den för 18k

Inga fel på bilen i sig så jag var nöjd tills bilen började brinna då ringde jag förra ägaren och han berätta att motorn var bytt , allt satt inte som de skulle m m att de var en hel del fix på den vilket inte syndes på bilen något alls

Vad är de för typ av ägare ? Bilskojare ? Fråga även om hur många bilar han äger me smile möjligt han äger en likadan bil som han tagit motorn ifrån plus andra viktiga delar och allt är nytt enligt säljaren smile

Han har inte haft den så länge och det verkar vara en business han har att köpa in och sälja, ja... hmm

DKSS
4 mars 2015 · 67 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Genna skrev:

DKSS skrev:

Säg han gör en vinst på 10k men vad är de för bil ?

Grejen är att förra ägaren säger att bilen var bra. Och ägaren dessförinnan likaså. De borde inte ha någon anledning att dölja något längre.

Nej, det låter rimligt. Med tanke på priset och märket så antar jag att det är en 2002-2005 årsmodell. Men någonting stör mig i hela affären, troligen har säljaren köpt den för att göra en hacka men varför i hela friden "skänkte" ägaren innan bort den? Hm.

Vad jag tror är att dödläget gick igång på forden så starta inte och ägaren ledsna på o felsöka slängde ut bilen för 10-12 och den köparen sa du får 5 så slipper du se den

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 mars 2015 · 17 512 Inlägg

DKSS skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Genna skrev:

Grejen är att förra ägaren säger att bilen var bra. Och ägaren dessförinnan likaså. De borde inte ha någon anledning att dölja något längre.

Nej, det låter rimligt. Med tanke på priset och märket så antar jag att det är en 2002-2005 årsmodell. Men någonting stör mig i hela affären, troligen har säljaren köpt den för att göra en hacka men varför i hela friden "skänkte" ägaren innan bort den? Hm.

Vad jag tror är att dödläget gick igång på forden så starta inte och ägaren ledsna på o felsöka slängde ut bilen för 10-12 och den köparen sa du får 5 så slipper du se den

Så kan det ju vara!

TS: Du har väl kollat så miltalet stämmer?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DKSS
4 mars 2015 · 67 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

DKSS skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Nej, det låter rimligt. Med tanke på priset och märket så antar jag att det är en 2002-2005 årsmodell. Men någonting stör mig i hela affären, troligen har säljaren köpt den för att göra en hacka men varför i hela friden "skänkte" ägaren innan bort den? Hm.

Vad jag tror är att dödläget gick igång på forden så starta inte och ägaren ledsna på o felsöka slängde ut bilen för 10-12 och den köparen sa du får 5 så slipper du se den

Så kan det ju vara!

TS: Du har väl kollat så miltalet stämmer?

Ta en carfax ( 299 kr för obegränsat med sökningar under en månad )

Genna
4 mars 2015 · 260 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

DKSS skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Nej, det låter rimligt. Med tanke på priset och märket så antar jag att det är en 2002-2005 årsmodell. Men någonting stör mig i hela affären, troligen har säljaren köpt den för att göra en hacka men varför i hela friden "skänkte" ägaren innan bort den? Hm.

Vad jag tror är att dödläget gick igång på forden så starta inte och ägaren ledsna på o felsöka slängde ut bilen för 10-12 och den köparen sa du får 5 så slipper du se den

Så kan det ju vara!

TS: Du har väl kollat så miltalet stämmer?

På Transportstyrelsen? Ja, det stämmer.

Jag har legat vaken typ hela natten och känt att något med det här stör mig också... Jag har inte råd att bli lurad och min gamla bil måste skrotas på ett par veckor. sad

DKSS
4 mars 2015 · 67 Inlägg

Jag hade kollat vidare på annat än focus / mondeo smile

Finns flera bilar smile och bättre än Ford ...

Genna
4 mars 2015 · 260 Inlägg

DKSS skrev:
Jag hade kollat vidare på annat än focus / mondeo smile

Finns flera bilar smile och bättre än Ford ...

Vad rekommenderar du? Jag vill ha en kombi i prisklassen 20 000:- Med dragkrok.

Har haft två bilar i mitt liv, en liten Subaru (najs 4X4 men skrot i övrigt) och en Opel (funkat bra men är gammal och sliten nu).

DKSS
4 mars 2015 · 67 Inlägg

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V … 11&w=1

Nej men du behöver dragkroken antar nu att det är för husvagn ? Eller att du handlar mycket och måste ha släp smile

Du vill säkert inte något äldre än 00a och är en såpass vanlig bil som drar strax under litern och ser bra ut . Och när du köper bil se gärna till att du köper bilens i samma Stad smile så slipper du åka tomhänt smile ps. ta med en kunnig kompis eller fråga runt här / Facebook ifall dem kan köra dig o hjälpa dig mot en ersättning om så önskas smile

Genna
4 mars 2015 · 260 Inlägg

DKSS skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V_70_170_hkr_drkrok_59050426.htm?ca=11&w=1

Nej men du behöver dragkroken antar nu att det är för husvagn ? Eller att du handlar mycket och måste ha släp smile

Du vill säkert inte något äldre än 00a och är en såpass vanlig bil som drar strax under litern och ser bra ut . Och när du köper bil se gärna till att du köper bilens i samma Stad smile så slipper du åka tomhänt smile ps. ta med en kunnig kompis eller fråga runt här / Facebook ifall dem kan köra dig o hjälpa dig mot en ersättning om så önskas smile

Ja, den såg fin ut. Lite högt miltal, men det är å andra sidan en Volvo. smile

Japp, inte äldre än sekelskiftet och dragen är ifall jag flyttar, haha. Vill ha en för alla eventualiteter. Jag kan ju behöva hyra ett släp. En vacker dag. tongue

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 mars 2015 · 17 512 Inlägg

DKSS skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V_70_170_hkr_drkrok_59050426.htm?ca=11&w=1

Nej men du behöver dragkroken antar nu att det är för husvagn ? Eller att du handlar mycket och måste ha släp smile

Du vill säkert inte något äldre än 00a och är en såpass vanlig bil som drar strax under litern och ser bra ut . Och när du köper bil se gärna till att du köper bilens i samma Stad smile så slipper du åka tomhänt smile ps. ta med en kunnig kompis eller fråga runt här / Facebook ifall dem kan köra dig o hjälpa dig mot en ersättning om så önskas smile

Här en en stryktålig vagn i TS trakter:
http://www.blocket.se/lulea/Subaru_2_0_ … _9&w=0

EDIT: Ägaren har dock inte haft den så länge och visst ser annonsen lite risig ut? Men bilen som sådan behöver ju inte vara skrot för det.

Senast redigerat av Hybridsmurfen (4 mars 2015)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DKSS
4 mars 2015 · 67 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

DKSS skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V_70_170_hkr_drkrok_59050426.htm?ca=11&w=1

Nej men du behöver dragkroken antar nu att det är för husvagn ? Eller att du handlar mycket och måste ha släp smile

Du vill säkert inte något äldre än 00a och är en såpass vanlig bil som drar strax under litern och ser bra ut . Och när du köper bil se gärna till att du köper bilens i samma Stad smile så slipper du åka tomhänt smile ps. ta med en kunnig kompis eller fråga runt här / Facebook ifall dem kan köra dig o hjälpa dig mot en ersättning om så önskas smile

Här en en stryktålig vagn i TS trakter:
http://www.blocket.se/lulea/Subaru_2_0_ … _9&w=0

EDIT: Ägaren har dock inte haft den så länge och visst ser annonsen lite risig ut? Men bilen som sådan behöver ju inte vara skrot för det.

Subarun är riktigt bra , hade en som vinterbil och är billig att äga / billig att köra

Genna
4 mars 2015 · 260 Inlägg

Blev inget köp, vi kom inte överens om priset...

Vad gäller btw om man köper begagnat från en bilaffär? Det står i många affärers annonser att "inga garantier gäller" eller "säljes i befintligt skick". Men säger inte konsumentköpslagen att för fel som upptäcks inom 6 månader efter köp, åligger det säljaren att bevisa att de inte fanns där vid köptillfället?
Alltså, i princip en slags 6-mån garanti?

Cupra_
4 mars 2015 ·

Genna skrev:
Blev inget köp, vi kom inte överens om priset...

Vad gäller btw om man köper begagnat från en bilaffär? Det står i många affärers annonser att "inga garantier gäller" eller "säljes i befintligt skick". Men säger inte konsumentköpslagen att för fel som upptäcks inom 6 månader efter köp, åligger det säljaren att bevisa att de inte fanns där vid köptillfället?
Alltså, i princip en slags 6-mån garanti?

Nja, du har ju fortfarande undersökningsplikt. Men han ska upplysa dig om kända fel/brister.

AX3L
5 mars 2015 · 398 Inlägg

Genna skrev:
Blev inget köp, vi kom inte överens om priset...

Vad gäller btw om man köper begagnat från en bilaffär? Det står i många affärers annonser att "inga garantier gäller" eller "säljes i befintligt skick". Men säger inte konsumentköpslagen att för fel som upptäcks inom 6 månader efter köp, åligger det säljaren att bevisa att de inte fanns där vid köptillfället?
Alltså, i princip en slags 6-mån garanti?

http://www.konsumentverket.se/Vara-omra … igt-skick/

Mycket riktigt, detta är inget en handlare kan frånsäga sig. Värt att notera är dock att mindre nogräknade firmor byter namn och bolag med jämna mellanrum, delvis för att man dragit på sig för många reklamationer. När man går i konkurs och byter namn är det ett helt nytt företag och då har konsumenten inget att hämta. Jävla skitbransch den här begagnatbranschen, på ren svenska. Jag kom själv till slutsatsen att MRF eller privat är det som gäller när jag skulle köpa bil senast.

Genna
5 mars 2015 · 260 Inlägg

AX3L skrev:

Genna skrev:
Blev inget köp, vi kom inte överens om priset...

Vad gäller btw om man köper begagnat från en bilaffär? Det står i många affärers annonser att "inga garantier gäller" eller "säljes i befintligt skick". Men säger inte konsumentköpslagen att för fel som upptäcks inom 6 månader efter köp, åligger det säljaren att bevisa att de inte fanns där vid köptillfället?
Alltså, i princip en slags 6-mån garanti?

http://www.konsumentverket.se/Vara-omra … igt-skick/

Mycket riktigt, detta är inget en handlare kan frånsäga sig. Värt att notera är dock att mindre nogräknade firmor byter namn och bolag med jämna mellanrum, delvis för att man dragit på sig för många reklamationer. När man går i konkurs och byter namn är det ett helt nytt företag och då har konsumenten inget att hämta. Jävla skitbransch den här begagnatbranschen, på ren svenska. Jag kom själv till slutsatsen att MRF eller privat är det som gäller när jag skulle köpa bil senast.

Jag har en jobbkompis som köpte en beg bil på en firma, nåt fel dök upp och hon fick rätt tack vare konsumentköpslagen. Firman fick stå för reparationen, som var ganska dyr. Men bilen blev bra efteråt. Men det var en etablerad firma, har jag för mig.

Därför jag blir så förvånad nu när jag läser "inga garantier ges" osv. Man kan väl inte avsäga sig ansvaret på det viset? Eller kanske kan man skriva bort det i köpekontraktet med en sån formulering, och då är det såna bilaffärer man verkligen ska undvika? hmm

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 mars 2015 · 17 512 Inlägg

Genna skrev:

AX3L skrev:

Genna skrev:
Blev inget köp, vi kom inte överens om priset...

Vad gäller btw om man köper begagnat från en bilaffär? Det står i många affärers annonser att "inga garantier gäller" eller "säljes i befintligt skick". Men säger inte konsumentköpslagen att för fel som upptäcks inom 6 månader efter köp, åligger det säljaren att bevisa att de inte fanns där vid köptillfället?
Alltså, i princip en slags 6-mån garanti?

http://www.konsumentverket.se/Vara-omra … igt-skick/

Mycket riktigt, detta är inget en handlare kan frånsäga sig. Värt att notera är dock att mindre nogräknade firmor byter namn och bolag med jämna mellanrum, delvis för att man dragit på sig för många reklamationer. När man går i konkurs och byter namn är det ett helt nytt företag och då har konsumenten inget att hämta. Jävla skitbransch den här begagnatbranschen, på ren svenska. Jag kom själv till slutsatsen att MRF eller privat är det som gäller när jag skulle köpa bil senast.

Jag har en jobbkompis som köpte en beg bil på en firma, nåt fel dök upp och hon fick rätt tack vare konsumentköpslagen. Firman fick stå för reparationen, som var ganska dyr. Men bilen blev bra efteråt. Men det var en etablerad firma, har jag för mig.

Därför jag blir så förvånad nu när jag läser "inga garantier ges" osv. Man kan väl inte avsäga sig ansvaret på det viset? Eller kanske kan man skriva bort det i köpekontraktet med en sån formulering, och då är det såna bilaffärer man verkligen ska undvika? hmm

Nej det kan man inte om bilen kostar över 15000:- Sen om firman åtgärdar fel är en annan sak. De kan nämligen välja att inte bry sig om de nu inte är MRF-anslutna.

Många företag säljer bilar för 14900:- Då gäller inga garantier...

Senast redigerat av Hybridsmurfen (5 mars 2015)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DKSS
5 mars 2015 · 67 Inlägg

Jag har köpt 2 bilar på firma och dessa är det

Audi A4 03a ( inköpt -10 ) för 79 och såld för 45 -12

Fick en garanti som inte gällde men hade inga strul iallafall så gick minus 35k på 2 år

Saab 9-3 aero 02a inköpt för 17900 och det var en av dom värsta affärena ja vart med om strul från dag 1 , la ner säkert 25 000 kr på 6 månader och skulle aldrig i mitt liv köpa bil från den firman igen i Västerås ... Dom sa dem skulle åtgärda allt för en mindre kostnad men fil betala allt själv plus dom liva att jag skulle få aluminium fälgar med nya sommardäck men nej fick inga däck

Ska du köpa på firma se till att den är genomgången av nån annan än den firman  oavsett om bilen blänker och är rekondad de lurar många att bilen är i toppskick .....

Rensvinf
5 mars 2015 · 528 Inlägg

Under inga förhållanden kan man frånskriva sig konsumentköpslagen. 
Dock gäller att det står klart och tydligt i lagen en hel del kriterier för vad man kan anse som ett fel som kan reklameras. Om man som köpare anser att någonting varit fel redan före köpetillfället, så innebär det INTE att det enligt lagen nödvändigtvis ska anses som ett FEL man kan reklamera.  Att det kan klassas som ett sådant fel, beror på flera faktorer:
* Pris,
* Vad för skick lovade säljaren?
* Miltal
* Ålder

osv.

Dvs, köper du en bil för 10.000 så är det nog rimligt att anta att ifall kopplingen börjar slira på vägen hem, så är det inget "fel" som man kan reklamera per automatik.  Samma sak med andra slitagedelar.

Om du däremot köper en äldre sportbil för 170 tusen med exempelvis 5000 mil på mätaren och säljaren uttryckligen lovar dig en bil i väldigt fint skick; och så visar det sig att bakvagnen är sönder. Då är det rimligt att anta att skicket på bilen inte står i relation till varken pris eller vad säljaren lovat. Och då blir detta "fel" ett fel.

Så, för att summera det som står i konsumentköpslagen (som finns på internet) så är ett fel inte alltid något man har rätt att reklamera, och det som är bärande för en tvist är hur mycket man betalat, hur långt bilen har gått, och vad säljaren lovat.
Lagen i sig är en lag, och den kan man inte friskriva sig.
 
En sak att tänka på är att vissa erbjuder "trafiksäkerhetsgaranti" på billigare bilar. Ta då bilen och kör till besiktningen och gör en trafiksäkerhetskontroll. Den kostar inte mycket, och trafiksäkerhetsgarantin säger ju att bilen ska kunna genomgå en sådan kontroll. Så blir det nerslag på något måste firman lösa det.

Rensvinf
6 mars 2015 · 528 Inlägg

Jag har för övrigt lusläst sidan på konsumentverkets hemsida om komsumentköpslagen och bilar, och där står ingenstans att bilar som kostar under 15 000 inte faller under konsumentköpslagen.  Den gäller *alltid*.   De siffror som nämns när det gäller pris, det är 30.000; och i det fallet så handlar det om att alla bilar som kostar mer än detta måste varudeklareras.  Dvs, bilen skall gås igenom och fel och brister skall anges.  För bilar som kostar under denna summan så är säljaren enbart skyldig att redovisa saker som har med säkerhet att göra. Dvs, ni som säger att man inte får garanti om bilen köps för under 15.000 får gärna hänvisa till VART det står? För jag hittar det då inte..

Rensvinf
6 mars 2015 · 528 Inlägg

Man kan nog också  säga att det med anledning av att bilar för under 30k inte behöver varudeklareras, så är det enligt lagen rimligt att anta att vid sådana prisklasser så kan man vänta sig en hel del "fel" på bilen. Dvs, de är inga fel enligt lagen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang