Ska kolla en begagnad bil idag - har jag tänkt på allt?

Genna
10 mars 2015 · 260 Inlägg

Tack för svaren! Ska ut och testa på min gamla bil och se om jag förstår. tongue


En grej till då: Det känns som det är många annonsörer som kanske inte har koll på skillnaden mellan AC och ACC. Tror ni det kan vara så? Har kollat flera nyare bilar där det bara står AC, och jag undrar om de ändå inte menar ACC.

it_mutt Avstängd
10 mars 2015 · 10 388 Inlägg

Genna skrev:
Tack för svaren! Ska ut och testa på min gamla bil och se om jag förstår. tongue


En grej till då: Det känns som det är många annonsörer som kanske inte har koll på skillnaden mellan AC och ACC. Tror ni det kan vara så? Har kollat flera nyare bilar där det bara står AC, och jag undrar om de ändå inte menar ACC.

Det stämmer säkert ja.

Folk har allmänt dålig koll på mycket. Det är inte helt ovanligt att folk kallar "värmereglage" för AC (och då säkert tänker på acc).

På samma sätt som folk kallar (inte bara dock) Audis ASR för antisladd när det bara är antispinn osv osv osv. Så, det gäller att veta vad som är vad och faktiskt kolla det när man tittar på bilen.



ACC är iofs inte gällande för alla bilar, en del tillverkare kallar det ex.vis ECC (men jo, jag vet vad du menar, det var bara som lite onödig info smile  )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Kollan
10 mars 2015 · 618 Inlägg

Jag har för mig att jag har sett någon bilfirma som skrivit: "bilar under 30.000 säljs som repobjekt?"

Är det något som fungerar för att avskriva sig diverse ansvar vid eventuellt fel eller faller det fortfarande under konsumentköplagen? it_mutt?

it_mutt Avstängd
10 mars 2015 · 10 388 Inlägg

Kollan skrev:
Jag har för mig att jag har sett någon bilfirma som skrivit: "bilar under 30.000 säljs som repobjekt?"

Är det något som fungerar för att avskriva sig diverse ansvar vid eventuellt fel eller faller det fortfarande under konsumentköplagen? it_mutt?

Spontansvar via plattan (så eventuella stavfel får ni på köpet); Ja lite så. Det ska dock tydligt framgå av köpekontraktet och så vidare. Annars går det inte att åberopa. Det är säljarens ansvar att "bevisa" att den som köper är införstådd med det hela.

Är det inskrivet i avtalet, och man därigenom kan räkna med att köparen är införstådd med det, så kan man inte komma med "men motorn rasade efter en månad" och tycka att det är säljarens ansvar exempelvis.

"Repobjekt" är just då ett undantag från vad som vanligtvis gäller.

Så ja, kort och gott; det är ett väldigt enkelt sätt för handlare att ta sig undan ansvar på billiga bilar (ett fult sådant, enligt mig).

I listan jag kommer åt just nu finns ett ärendenummer gällande just detta; 2003-5093

Sök på det (Ärendenummer 2003-5093) på google så¨bör ett fall dyka upp

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Genna
12 mars 2015 · 260 Inlägg

Läste att man ska kolla om avgassystemet är tätt genom att sätta för klacken för avgasröret och då ska bilen stanna. Testade detta på min egen bil, det funkade inte... Iofs kanske den inte är tät, men jag tror det. Avgassystemet är hyfsat nytt och jag har inte märkt några läckage.

Ska bilen verkligen stanna om man håller mot foten för avgasröret? Hur läge ska man hålla och hur tätt måste man hålla? Jag höll inte så länge och lite slarvigt, den började stänka kondens från trycket, så...

Genna
12 mars 2015 · 260 Inlägg

Och så en fråga till: miltalen! Var tycker ni gränsen går för en hyfsad begagnad bil? Hur viktig faktor anser ni att miltalet är om ni köper en beg bil? Går annat före, isf vad?

Och vad anser ni är ok miltal för en bil för 20 000:-? Beror förstås på märket, men typ VW, Opel, Ford, Toyota, Volvo V40...

Senast redigerat av Genna (12 mars 2015)

Rensvinf
14 mars 2015 · 528 Inlägg

Finns ingen gräns som är intressant. Kolla allmänna skicket gentemot service etc.  Oftast slutar man ju serva bilen regelbundet på verkstad någonstans efter 10k mil.  typ.  Och för 20k kommer du sällan eller aldrig under det.. så allmänna skicket på bromsar, avgasrör, framvagn etc spelar störst roll.

Genna
14 mars 2015 · 260 Inlägg

Rensvinf skrev:
Finns ingen gräns som är intressant. Kolla allmänna skicket gentemot service etc.  Oftast slutar man ju serva bilen regelbundet på verkstad någonstans efter 10k mil.  typ.  Och för 20k kommer du sällan eller aldrig under det.. så allmänna skicket på bromsar, avgasrör, framvagn etc spelar störst roll.

Mao, är regelbunden service det viktigaste? Jag räknar med 15 000-20 000 mil för 20k, men helst inte över.

xXSammy
14 mars 2015 · 6 580 Inlägg

Genna skrev:

Rensvinf skrev:
Finns ingen gräns som är intressant. Kolla allmänna skicket gentemot service etc.  Oftast slutar man ju serva bilen regelbundet på verkstad någonstans efter 10k mil.  typ.  Och för 20k kommer du sällan eller aldrig under det.. så allmänna skicket på bromsar, avgasrör, framvagn etc spelar störst roll.

Mao, är regelbunden service det viktigaste? Jag räknar med 15 000-20 000 mil för 20k, men helst inte över.

En motor som gått 20.000 mil och servats regelbundet mår ju bättre än en som gått 10.000 mil och servats 2-3 gånger.

De/Dem
Genna
14 mars 2015 · 260 Inlägg

Malheus skrev:

Genna skrev:

Rensvinf skrev:
Finns ingen gräns som är intressant. Kolla allmänna skicket gentemot service etc.  Oftast slutar man ju serva bilen regelbundet på verkstad någonstans efter 10k mil.  typ.  Och för 20k kommer du sällan eller aldrig under det.. så allmänna skicket på bromsar, avgasrör, framvagn etc spelar störst roll.

Mao, är regelbunden service det viktigaste? Jag räknar med 15 000-20 000 mil för 20k, men helst inte över.

En motor som gått 20.000 mil och servats regelbundet mår ju bättre än en som gått 10.000 mil och servats 2-3 gånger.

Sant, Malheus. Dock verkar det vara svårt att hitta beg bilar överlag i min prisklass som är regelbundet servade. hmm

Genna
14 mars 2015 · 260 Inlägg

Kan man pruta hos en bilhandlare? roll

Mido__
14 mars 2015 · 276 Inlägg

Genna skrev:
Kan man pruta hos en bilhandlare? roll

Självklart, deras priser är satta med tanke på att dom har lite prutmån i.

Volvo 360 GL "Douchebag" (1987)
Ingooo
15 mars 2015 · 167 Inlägg

Bilhandlare kan vara rena guldgruvan. Det går absolut att pruta! Min egen gyllene regel är att alltid pruta 10-20% (minst). Se gärna ut en lite udda bil (och en bil du själv önskar förstås) som stått länge i en bilhall och knalla in med kontanter och ge ett skambud. Full tank och en uppsättning ok däck går ofta (nästan alltid) igenom och det är inte oväsentligt på bilar under 30k☺ Å så får man sen hålla tummarna att bilen håller ihop ett par år.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 mars 2015 · 17 516 Inlägg

Mido__ skrev:

Genna skrev:
Kan man pruta hos en bilhandlare? roll

Självklart, deras priser är satta med tanke på att dom har lite prutmån i.

Visst är det så... Pruta på bara!

Här har du en bil som förvisso är rejält ful men tokigt pålitlig och billig i drift, haft en själv
(http://www.garaget.org/?car=272124&image=2569117):
http://www.blocket.se/lulea/Hyundai_Ela … _9&w=0

Körde min på ca 0.67 l/mil och försäkringen? Tja? Jag tror Trygg-Hansa betalade mig :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Genna
15 mars 2015 · 260 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Mido__ skrev:

Genna skrev:
Kan man pruta hos en bilhandlare? roll

Självklart, deras priser är satta med tanke på att dom har lite prutmån i.

Visst är det så... Pruta på bara!

Här har du en bil som förvisso är rejält ful men tokigt pålitlig och billig i drift, haft en själv
(http://www.garaget.org/?car=272124&image=2569117):
http://www.blocket.se/lulea/Hyundai_Ela … _9&w=0

Körde min på ca 0.67 l/mil och försäkringen? Tja? Jag tror Trygg-Hansa betalade mig :-)

Hahaha, ja min far kör en Hyundai och skulle säkert bli stolt om jag också skaffade en! Men får man verkligen en ok bil för 10 000:-? Hur mycket vågar man pruta (utan att bli utkastad)? Knep för att lyckas tala ner priset? roll

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 mars 2015 · 17 516 Inlägg

Genna skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Mido__ skrev:
Självklart, deras priser är satta med tanke på att dom har lite prutmån i.

Visst är det så... Pruta på bara!

Här har du en bil som förvisso är rejält ful men tokigt pålitlig och billig i drift, haft en själv
(http://www.garaget.org/?car=272124&image=2569117):
http://www.blocket.se/lulea/Hyundai_Ela … _9&w=0

Körde min på ca 0.67 l/mil och försäkringen? Tja? Jag tror Trygg-Hansa betalade mig :-)

Hahaha, ja min far kör en Hyundai och skulle säkert bli stolt om jag också skaffade en! Men får man verkligen en ok bil för 10 000:-? Hur mycket vågar man pruta (utan att bli utkastad)? Knep för att lyckas tala ner priset? roll

Ja, det kan man. Det enda felet med min var att den hade manuell växellåda vilket jag hatar. Haft senare en Elantra -01 men också den med "fel" låda. Pålitliga bilar. Kanske lite svårare att pruta i Luleå än här på västkusten men jag hade tagit med mig 16 fina femhundringar och slängt i ansiktet på säljaren... Lustigt nog brukar AC fungera i dessa!

Knep för att tjafsa ner priset? Ok...
- Dåliga däck
- AC ur funktion (skit samma om den fungerar, handlaren vet inget om det)
- Den drar åt vänster vid bromsning (Troligen inte men som ovan)
- Bakrutetorkare ur funktion. Kan förekomma.
- Slirande koppling. Samma som 2 & 3.

Bilhandlare ljuger friskt. Gör likadant.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Genna
30 mars 2015 · 260 Inlägg

Hur allvarligt är "knackning" från motorn? Volvo. Säljaren säger att det kan vara en ventil eller nåt. Fin bil annars, men har gått långt.

Edit: Vad för sorts knackning kan ha funnits i "flera år"? Borde inte vara ram/vevlagerras va, för då hade väl motorn varit paj nu?

Senast redigerat av Genna (30 mars 2015)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 mars 2015 · 17 516 Inlägg

Genna skrev:
Hur allvarligt är "knackning" från motorn? Volvo. Säljaren säger att det kan vara en ventil eller nåt. Fin bil annars, men har gått långt.

Edit: Vad för sorts knackning kan ha funnits i "flera år"? Borde inte vara ram/vevlagerras va, för då hade väl motorn varit paj nu?

Är det en Volvo V40/S40 Så kommer knackningarna ifrån insprutningen på motorn. Men då ska bilen ticka, inte knacka. Är det en 70-modell så springer du ifrån bilen.

Ska du ha en bil som verkligen fungerar så köp en Volvo 940 GL. Ni tjejer är väldigt petiga när ni köper en bil vilket är bra. Vi killar har lite och lära där. Fast de finns baksidor på medalijen. Men om bilen knackar så tacka för dig...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
31 mars 2015 · 6 580 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Genna skrev:
Hur allvarligt är "knackning" från motorn? Volvo. Säljaren säger att det kan vara en ventil eller nåt. Fin bil annars, men har gått långt.

Edit: Vad för sorts knackning kan ha funnits i "flera år"? Borde inte vara ram/vevlagerras va, för då hade väl motorn varit paj nu?

Är det en Volvo V40/S40 Så kommer knackningarna ifrån insprutningen på motorn. Men då ska bilen ticka, inte knacka. Är det en 70-modell så springer du ifrån bilen.

Ska du ha en bil som verkligen fungerar så köp en Volvo 940 GL. Ni tjejer är väldigt petiga när ni köper en bil vilket är bra. Vi killar har lite och lära där. Fast de finns baksidor på medalijen. Men om bilen knackar så tacka för dig...

Njae.. Men vanligast från VVT hjulet! Och då är det kamremsbyte + VVT (Kamaxeldrev) som gäller

De/Dem
Genna
1 april 2015 · 260 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Är det en Volvo V40/S40 Så kommer knackningarna ifrån insprutningen på motorn. Men då ska bilen ticka, inte knacka. Är det en 70-modell så springer du ifrån bilen.

Tack för det, jag ska kolla en (annan) V40 i morgon. Hade nog blivit rädd om den tickade under huven... big_smile

Hybridsmurfen skrev:
Ni tjejer är väldigt petiga när ni köper en bil vilket är bra. Vi killar har lite och lära där. Fast de finns baksidor på medalijen.

Lol, du har så rätt där! Jag är så petig att jag säkert skaffat mig ett halvt dussin nya ovänner bland bilsäljare... Har faktiskt fått lätta lite på kraven annars blir det aldrig någon bil.

Å andra sidan kan jag tycka att tjejer som säljer bilar är väldigt dåliga på att pruta. Killar kan man diskutera med, men tjejer spikar ett pris redan i annonsen och vägrar vika en tum.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang