855R: Skruva. Svära. Gråta. (långtidsprojekt)

Jadu, Meningen med detta projekt är väl att få skiten att gå igenom besiktningen för att sedan se om jag ska sälja den eller behålla den ett tag till samt få den duglig!
  • 25 Följare
  • 9 439 Visningar
  • Projektet avslutat 3 juni 2015
Thomashto Leg. Psykopat
9 mars 2015 · 28 Inlägg

Notera att det kommer ta ett tag mellan uppdateringar då jag har en väldigt begränsad inkomst!

Tänkte att jag kan ju börja med att introducera min Volvo.
Det är en -96 855R importerad från Tyskland, för det mesta Jämtlandskörd så den är så gott som rostfri!
Dock så blev jag lite smått vilseleden under inköpet då jag inte fick den "felfria" bil jag trodde det var men man kan nog skylla mycket på mig då det är min första bil smile

https://www1.garaget.org/archive/208/207207/363530/363530-3448606.jpg

Då jag köpte den så hade någon tidigare ägare varit under huven och stoppat in ett "850 Turbo" chip vilket då gjorde att det var omöjligt att köra över 80 km/h eller ge fullt gaspådrag då den direkt slog ifrån.
Detta chip var det första som byttes till original (då det som tur var följde med). Dock så slår den fortfarande ifrån vid ca 3,500 rpm men kan iaf köra 150+ (i vissa fall, det beror på vad bilen känner för, ibland vill den och ibland inte)

Det tog inte heller lång tid innan jag insåg att det försvann kylarvatten (ca 2 liter /dygn), införskaffade ny kylare då det var den som läckte i plastkåpan på sidan och när jag skulle montera den så insåg jag att den är spegelvänd...
Bara att skruva tillbaks den gamla under tiden som jag sparar ihop pengar till ännu en kylare tongue
Efter en månads tid så hade jag till slut en kylare som passade så den flög på i en väldig fart då man nu var "expert" på att montera kylare xD

Bromsbeläggen var helt slut runtom och den drog kraftigt till vänster vid hård inbromsning. Dessa byttes väldigt fort. Handbromsen tog inte ens längst upp men som tur var så var det bara att spänna den lite.

Efter det så märkte jag att hjulen var alldeles för stora (225/40-R18) och både slet sönder innerskärmarna fram och skavde mot dämparen/fjädern. Dessa däck med fälg åkte av och såldes vidare, på åkte det v70 original fälgar som vinterfälgar. och sedan en balansering på det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207207/207207-34c7d6afbfbccfc343a8bde5db66b231.jpg

Under tiden som detta hände så byttes även länkarmar, lite lampor och annat smått.

Vid besiktning i November så trodde jag att den skulle gå igenom utan anmärkning, ack så förvånad jag blev när den fick 7st (!!!) 2:or. Dessa fel var: oljeläckage, spricka i vindrutan, spricka i lykta, diffus ljusbild och fel på en massa blinkers. Detta åtgärdades med ett rutbyte, lampbyten och även ett par inköpta stylinglyktor (de var väldigt billiga och hade inte råd med original).
Oljeläckaget lät jag vara eftersom att den inte läckte någon olja för mig, trodde det var de på besiktningen som hade olja på golvet sen tidigare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207207/207207-1224fdddfda1faffd0c95f98ecb4613e.jpg

Det var även här som generatorn slutade att göra det en generator ska göra. Den följande tiden så startades bilen med ett startbatteri.

Nästa besikting visade att de nya lyktorna var diffusa och pekade åt helt fel håll och det där oljeläckaget var kvar och nu passade jag på att kolla under bilen och såg att det droppade hmm

Ännu nästa besiktning så hade jag köpt helt nya lyktor, även denna gång stylinglyktor då jag inte ville ha original men jag har fortfarande ingen aning om vart det läcker olja så det blev bara en 2:a på oljeläckaget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207207/207207-ec0d79ab3e6de6189202deb20127f268.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207207/207207-2f2d84198b534c3e16a3c9f3ed72becf.jpg

Efter detta så hada jag i princip slut på pengar så den fick stå på parkeringen och skaffa sig ett körförbud pga utebliven besikting.

Tillbaks i nuet!
I Torsdags så fick jag nog och stoppade in pannbenet under huven och tänkte plocka bort laddningsregulatorn för att se om det var den som felade, insåg efter ett antal försök att jag måste bort med insuget för att kunna komma åt generatorn. Medan jag kröp in under bilen för att kolla hur det var med oljeläckaget så insåg jag att jag kan inte se mitt oljetråg, det var helt täckt i olja...
Så sent på natten med hjälp av ett startbatteri så  smög jag mig iväg (gasade som f*n så jag tog mig tid så fort jag kunde!) till ett ställe där jag kunde arbeta på bilen med en mycket större verktygsarsenal.
På Fredagen mitt på dagen så var det dags! Började att plocka lös allt som satt i vägen för generatorn, däribland insugsröret, gasspjäll och en j*vla  slangar/kablar. Till slut så fick vi lös laddnigsregulatorn och började att inspektera och tvätta undan allt skit som var där (det kommer behövas många fler motortvättar innan den ser respektabel ut).
Vakuumslangen som styr laddtrycket var helt platt och vriden och gav lika bra luftflöde som en 90-årig kedjerökare. Kollade även oljeavskiljaren efter fel eller läckage och den verkar inte ha en enda slang som sitter åt.

Men nu kommer det roliga, trots att denna bil har kostat mig en förmögenhet (relaterat till min inkomst) så ska allt detta fixas imorgon!
Ny vakuumslang är köpt, ny insugspackning, slangklammers(vad är plural på slangklämma?) kommer köpas imorgon tillsammans med en ny laddningsregulator och sedan kommer allt detta skruvas tillbaka in i bilen för att sedan motortvättas och besiktas!
Det känns som att det blir en stor dag för mig om allt går som planerat!
Det som jag hoppas händer imorgon är att vakuumslangen får datorn att känna rätt laddtryck och luftflöde så att den inte slår ifrån, oljeavskiljaren ska inte läcka mer olja efter att jag har satt fast alla slangar och den ska kunna starta utan startkablar och startbatteri!

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207207/207207-504e33154a3c3c865b83915bfdb71392.jpg

Wish me luck smile

Senast redigerat av Thomashto (9 mars 2015)

-Kan inget men vill mycket..
--------------------------------
"Rödblockarna beter sig som spastiska tröskverk med parkinson.." -vEight
Skoda Pickup "1.9D" (1999)
cars4ever
9 mars 2015 · 834 Inlägg

Lycka till!

Saab 9-3 "Turbo" (2000)
Volvo V70N "GLT" (2001)
Suzuki Grand Vitara "XL7 V6" (2004)
Celeron
9 mars 2015 · 1 322 Inlägg

Låter intressant! ska följa med spänning!!smile

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
TBergsten
9 mars 2015 · 996 Inlägg

Det var muppen jag pratade om som monterade i chippet. Fick höra det klart och tydligt att bilen uppenbarligen hade 330hk och att jag inte vågade kappköra då jag bara skulle förlora. Snopen blev han då vi tävlade med den mot en 940 LTT och det gick då jämt upp till ca 170-180, först då så lyckades vi trycka ifrån den med ett pupishår till marginal wink

Kämpa på med den, bor du i Östersund nu eller? Har mekat lös den dära jäkla vevhusventilationen så kan det ifall du skulle behöva hjälp smile

Thomashto Leg. Psykopat
9 mars 2015 · 28 Inlägg

Yes, uppdaterat första inlägget med bilder som jag hade på telefonen och varit och skitat ner mig med skitbilen (tog dock inga nya bilder idag då jag blev riktigt less när allt skiter sig).

Det gick inte riktigt som planerat då tanken var att jag skulle på Volvo och köpa en Laddningsregulator (varken Biltema eller Mekonomen hade en) och när jag väl kommer dit efter sjuttielva bussbyten så ska de ha 5200:- för den!! En hel generator är billigare! D:
Så då sket jag i det och köpte slangklamrar på biltema ist.

For till bilen och började att skruva tillbaks den gamla regulatorn och allt annat bit för bit.
Tror även att jag har löst oljeläckaget då det inte satt en ända slangklämma på oljeavskiljaren, så där sitter det flera st nya smile
När allt det var avklarat så körda jag iväg med den för att se hur bra den gick. De första 500m gick den hur bra som helst och lyckades tillochmed varva ur den lite på 2ans växel, sen när jag släppte på gasen så sa det PANG.
Lambdasondslampan tändes och jag har nu en R med ca 120hk. Det känns som att den ströp 50% av kraften och den slår fortfarande ifrån. sad

De bra nyheterna är att jag plockade lös LMM lite snabbt för att se hur det gick, jadu.. Den gick ju mycket bättre, kunde varva genom hela registret och den laddar mer, dock så förvandlades min återcirk. dump till en pysare(???)
Hur, det vet jag inte men nu nyser bilen ist för att fjuttra så gött som den gjorde förut.

Senast redigerat av Thomashto (9 mars 2015)

-Kan inget men vill mycket..
--------------------------------
"Rödblockarna beter sig som spastiska tröskverk med parkinson.." -vEight
Skoda Pickup "1.9D" (1999)
Thomashto Leg. Psykopat
9 mars 2015 · 28 Inlägg

cars4ever skrev:
Lycka till!

Man tackar smile

Celeron skrev:
Låter intressant! ska följa med spänning!!smile

Inte ska du bli intresserad av mina plågor heller xD haha, får se hur det går nu i veckan med den då smile

TBergsten skrev:
Det var muppen jag pratade om som monterade i chippet. Fick höra det klart och tydligt att bilen uppenbarligen hade 330hk och att jag inte vågade kappköra då jag bara skulle förlora. Snopen blev han då vi tävlade med den mot en 940 LTT och det gick då jämt upp till ca 170-180, först då så lyckades vi trycka ifrån den med ett pupishår till marginal wink

Kämpa på med den, bor du i Östersund nu eller? Har mekat lös den dära jäkla vevhusventilationen så kan det ifall du skulle behöva hjälp smile

Nope, är klar med utbildningen så är "hemma" i Sundsvall igen. Tror inte det beror så mycket på vevhusventilationen utan mer på ECU då chipet kan ha stört något eller LMM. får se till veckan smile

Just det ja! glömde bort att skriva att jag kommer antagligen försöka besikta den imorrn efter en liten underredstvätt xD

Senast redigerat av Thomashto (9 mars 2015)

-Kan inget men vill mycket..
--------------------------------
"Rödblockarna beter sig som spastiska tröskverk med parkinson.." -vEight
Skoda Pickup "1.9D" (1999)
TBergsten
9 mars 2015 · 996 Inlägg

Thomashto skrev:

cars4ever skrev:
Lycka till!

Man tackar smile

Celeron skrev:
Låter intressant! ska följa med spänning!!smile

Inte ska du bli intresserad av mina plågor heller xD haha, får se hur det går nu i veckan med den då smile

TBergsten skrev:
Det var muppen jag pratade om som monterade i chippet. Fick höra det klart och tydligt att bilen uppenbarligen hade 330hk och att jag inte vågade kappköra då jag bara skulle förlora. Snopen blev han då vi tävlade med den mot en 940 LTT och det gick då jämt upp till ca 170-180, först då så lyckades vi trycka ifrån den med ett pupishår till marginal wink

Kämpa på med den, bor du i Östersund nu eller? Har mekat lös den dära jäkla vevhusventilationen så kan det ifall du skulle behöva hjälp smile

Nope, är klar med utbildningen så är "hemma" i Sundsvall igen. Tror inte det beror så mycket på vevhusventilationen utan mer på ECU då chipet kan ha stört något eller LMM. får se till veckan smile

Just det ja! glömde bort att skriva att jag kommer antagligen försöka besikta den imorrn efter en liten underredstvätt xD

Tänkte mer på om du bara ville ha hjälp, menade inte att det var problemet till att bilen går som den går... smile

Thomashto Leg. Psykopat
10 mars 2015 · 28 Inlägg

TBergsten skrev:
Tänkte mer på om du bara ville ha hjälp, menade inte att det var problemet till att bilen går som den går... smile

På så sätt, tack för förslaget men tro mig, den här bilen är inget du vill blanda dig in i då den suger ut livsglädjen ur dig xD nä men försöker hålla allt som händer under huven till mig och en polare då både jag och han antagligen behöver lära oss lite om allt som kan gå fel, vart allt är kopplat osv. Men som sagt, Tack ändå wink

-Kan inget men vill mycket..
--------------------------------
"Rödblockarna beter sig som spastiska tröskverk med parkinson.." -vEight
Skoda Pickup "1.9D" (1999)
Thomashto Leg. Psykopat
10 mars 2015 · 28 Inlägg

Yes, tillbaks efter andra dagens mekande smile (blev dock inget skruvande alls idag hmm )

Det första som gjordes var att knäppa lite bilder på bilen så att ni trogna följare och andra intresserade kan få se hur den ser ut i helhet smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207207/207207-419eecf89f9a5079b01e28a2a91ae85f.jpg
Detta är då under huven så som den ser ut för tillfället.
Reverserat flöde i intercooler med överliggande tryckrör, öppet sportluftfilter och annat lullull


https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207207/207207-5b8608094a1c8c89c793d59785942d9b.jpg
Här ser man även fronten på bilen med min trasiga front/läpp.. Den skulle behöva lagas (nångång iaf)

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207207/207207-700827e9922fa17dd4405a937cb9ec1c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207207/207207-666072620b4320852686245537bf7379.jpg
Ytterligare fler vinklar då man ser fronten tydligare samt att parkeringsljus är på (ljust ute så det syns knappt)

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207207/207207-e95533b08fb40d6993d8d71f3b95fb35.jpg
Någon som vet vad detta är för dump? pys, återcirk, märke och modell?

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207207/207207-02106f7f8067d37d0c4a30eed790bb76.jpg
Bilen i sin helhet innan tvätt, snälla ignorera mina sjukt fina plåtisar xD Dom sitter bara där tillfälligt då de andra har gett upp

Ja det var det, nu till informationen om vad som har hänt idag.
Tvättade under motorn för att få bort överflödig olja sedan läckaget först, for sedan iväg och köpte mig en "Diamanttvätt med extra avfettning + underredstvätt" hos Statens Olja! (statoil)
Direkt efter det så for jag iväg och skulle besikta bilen, 20 min senare när man är framme och håller på att registrera min ankomst så står det så fint "Vi har tyvärr inte möjlighet att besikta din bil idag"... NÄHÄ??
Skit it då! sen for jag tillbaks med bilen och kollade online, man måste tydligen boka en tid då drop-in tiderna bara är mellan 11-15 och jag var där 16.30 hmm

Har bokat tid imorgon 15.10 så vi får se hur det går dådå tongue
Hade gött sålänge! big_smile

Senast redigerat av Thomashto (11 mars 2015)

-Kan inget men vill mycket..
--------------------------------
"Rödblockarna beter sig som spastiska tröskverk med parkinson.." -vEight
Skoda Pickup "1.9D" (1999)
olofmikael
11 mars 2015 · 123 Inlägg

Oj, verkade visst va mycket som gömde sej i den bilen så att säga. Tråkigt att det ska behöva bli så då de trots allt är en R med en ovanligare färg. Vill minnas nån gång då denna bil klev på fullt på gasen å de sota mer ur avgaset är vad de gör på en d24 med fulla spjäll. Följer givetvis projekteT smile

Thomashto Leg. Psykopat
11 mars 2015 · 28 Inlägg

Jo lite strul är det med den hmm

Hopp, har varit och besiktat den idag! smile
Det gick väl lite sådär, tydligen är det oljeläckage antingen vid sumpen eller oljereturen från turbon hmm
Och vänster fjäderben är tydligen glappt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207207/207207-14deae4ba1ad06adf147e2ae9296f945.jpg

Har dessutom bara en vecka på mig att fixa felen innan det blir körförbud igen sad

Hade gött allihopa och kom ihåg, skaffa inte en billig R..

-Kan inget men vill mycket..
--------------------------------
"Rödblockarna beter sig som spastiska tröskverk med parkinson.." -vEight
Skoda Pickup "1.9D" (1999)
SimonsGarage
11 mars 2015 · 48 Inlägg

Skall följas smile

Thomashto Leg. Psykopat
14 mars 2015 · 28 Inlägg

Efter 2 dagars tystnad så tänkte jag återuppliva folket med lite nyheter!! smile
Testade en OBD II läsare i bilen idag, och gissa vad? Den funkade inte...

Skitsaker, så då gav vi upp för tillfället och körde runt i en 740 hela kvällen istället xD

Men sen när jag skulle köra hem den så tyckte jag att det gick så j*vla sakta så jag drog ur lmm och körde på, går ju hur bra som helst förutom de konstanta pangarna i röven och rycken.
Sen när jag svängde in på min parkering så gasade jag lite för mycket i tvåan och råkade göra en börnis i 50 knyck O.o
Vart ju inte som planerat men det fick mig att tänka lite.. Tänk om allt det här bara är pga av en felande luftmassemätare? Konstigt laddtryck, slår ifrån på höga varv, har ingen kraft.. Allt det kan den ju ställa till med. Så om jag byter den så kanske det bara är att tuta och köra sen då?
Vi får se helt enkelt men jag tippar på att det är den som är boven xD
Har ni andra förslag så skriv gärna, vill verkligen ha lite mera feedback från vad ni tycker och tror!
Trevlig helg på er, Thomas smile

-Kan inget men vill mycket..
--------------------------------
"Rödblockarna beter sig som spastiska tröskverk med parkinson.." -vEight
Skoda Pickup "1.9D" (1999)
Zitech
14 mars 2015 · 11 Inlägg

Härligt, ska följa denna! smile

Extrazz En 5a är Livet.
15 mars 2015 · 2 005 Inlägg

Följer.


Surt att du har problem med bilen.  Slår den fortfarande ifrån? 
Hade jag varit du så hade jag pluggat nuvarande dump och letat reda på en ny original dump och monterat istället för dumplocket som trligen sitter där nu?   Kvittar turbon förresten?

OBDII funkar inte på 96-98 på de flesta volvo. Men du kan ta en vanlig lysdiod och en brytare och leka så får du blink sekvenser och kan sen läsa ut felkoderna isf.

Sen för fan använd pallbockar vid arbete under bilen!

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Thomashto Leg. Psykopat
15 mars 2015 · 28 Inlägg

Extrazz skrev:
Följer.


Surt att du har problem med bilen.  Slår den fortfarande ifrån? 
Hade jag varit du så hade jag pluggat nuvarande dump och letat reda på en ny original dump och monterat istället för dumplocket som trligen sitter där nu?   Kvittar turbon förresten?

OBDII funkar inte på 96-98 på de flesta volvo. Men du kan ta en vanlig lysdiod och en brytare och leka så får du blink sekvenser och kan sen läsa ut felkoderna isf.

Sen för fan använd pallbockar vid arbete under bilen!

Jo det är jobbigt som fan när det bara skiter sig men man får se det från den ljusa sidan, jag lär mig ju en massa iaf xD
Funderade på att plocka bort den helt och köra utan tills jag har hittat originalet men vet inte hur det skulle funka?
Eh, ja den kvittrar med luftmassemätare på, utan lmm ikopplad så pyser den O.o
Men orkar inte med OBDI hmm så mycket pill med det tongue

Haha, den enda bilden som jag har lagt upp när bilen är upplyft är när en däckfirma balanserade hjulen åt mig så hade något hänt så är det deras fel tongue dock så har jag inget att palla upp den med så ligger oftast bara under bilen med domkraft ^^ har ramper som går att använda men sist vi gjorde det så höll de på att tippa hmm

-Kan inget men vill mycket..
--------------------------------
"Rödblockarna beter sig som spastiska tröskverk med parkinson.." -vEight
Skoda Pickup "1.9D" (1999)
Thomashto Leg. Psykopat
17 mars 2015 · 28 Inlägg

Lite brist på uppdateringar från min sida då jag inte har haft några delar att byta än men lite saker har hänt i helgen iaf smile

Passade på att byta värmeskyddet under huven från den andra 850in som jag har ståendes, då den för det första är hel men även passar bättre för överliggande tryckrör.

Föra byte
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207207/207207-befb8fab6fc0873e858c13deb0dc70f5.jpg

Efter byte
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207207/207207-cb6776e1fcc374debc05b876126b98bd.jpg

-Kan inget men vill mycket..
--------------------------------
"Rödblockarna beter sig som spastiska tröskverk med parkinson.." -vEight
Skoda Pickup "1.9D" (1999)
Volvise
17 mars 2015 · 36 Inlägg

Prem lagd..såg att en kille rengjorde den med grön såpa. Den blev som ny smile

Thomashto Leg. Psykopat
30 mars 2015 · 28 Inlägg

Ett tag sedan senaste uppdateringen så jag tänkte stoppa in skallen lite och sprida min information!

Bilen är besiktad och är därmed helt laglig nu! big_smile
Dock så är stötdämparen antagligen lös i fjäderbenet så den gnekar lite ibland, dock inget allvarligt men det bör bytas.. Tyvärr så har jag inte råd med det för tillfället :'(
Men det är lätt fixat (men dyrt..) så det får vänta till en annan gång, Oljeläckaget löstes med att byta o-ring på oljereturen och sen var det bara att rulla ut den och se nöjd ut tongue

Nu till det jobbiga, ska jag sälja bilen eller behålla den?
Om jag lägger ut den, är det någon här som kanske är sugen på en R? självklart så svarar jag på allt som undras och kan både bevisa med kvitton och på bilen vad som är gjort sedan jag tog över vårdnaden.
Har även skaffat 850 originalfälgar som ska på vid senare tillfälle.

Pris kanske ni undrar.. Jaa hmm tänkte mig 12-13.000 iallafall. Kan ju inte skänka bort den samt att det märks att jag har tagit hand om den och gjort det jag kan med min kunskap och budget för att få den så fräsch som jag bara kan.
Hör gärna av er i PM eller kommentera om ni vill komma med förslag, tips eller bara skriva nåt random skit.
(Bilder kan komma senare)

/Thomas

Senast redigerat av Thomashto (30 mars 2015)

-Kan inget men vill mycket..
--------------------------------
"Rödblockarna beter sig som spastiska tröskverk med parkinson.." -vEight
Skoda Pickup "1.9D" (1999)
Extrazz En 5a är Livet.
30 mars 2015 · 2 005 Inlägg

Ha kvar bilen vet ja!

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang