Köpråd - Bil ( MPV ? ) för transport av vanlig manuell rullstol

xXSammy
14 mars 2015 · 6 571 Inlägg

KenthIJ skrev:

Malheus skrev:
Kan kanske en Ford Grand C-max vara något?

Alternativt vanlig C-max om den för stor eller S-max/Galaxy ifall den är för liten.

http://www.blocket.se/jonkoping/Ford_Gr … _8&w=3
http://www.blocket.se/ystad/Ford_C_Max_ … _8&w=3
http://www.blocket.se/angelholm/Ford_C_ … _8&w=3

Tackar för tips.

Grand C max har jag aldrig sett eller testat men jag har som sagt testat en vanlig C Max 2005 mellanutrustningsnivån när den var ny (iofs länge sedan) men... den gillade jag inte. Gillade inte stolarna och instrumentering. Tyckte att den kändes lite "skramlig/rå" och dessutom var det ganska hög tröskel i bagageöppningen.

En nyare Grand modell kan ju iofs vara annorlunda så jag kollar den också.

Det är rätt stor skillnad på de nya Fordarna emot de gamla, ljudisoleringen har bättrats också smile

De/Dem
Ingooo
15 mars 2015 · 167 Inlägg

KenthIJ skrev:
Tackar för info och engagemang.

Lägger Ford S Max till min lista att kolla.
(även om den som sagt verkar något onödigt stor/törstig)

Gör det. Den ÄR STOR utrymmesmässigt men yttermåtten är inte så särskilt stora. Den är smart disponerad.  Du kommer inte uppleva den som större än vilken v70 eller liknande som helst när du kör den förutom att du sitter högt, har gott om utrymmen, har god komfort + att den är rolig att köra till skillnad från alla tidigare nämnda bilar i tråden. Nackdel är att kvaliteten på inredning i vissa delar kanske inte når upp i Sharanklass tex men vad mig anbelangar ändå mycket bättre jämfört med Ford från tidigare generationer.

Bränsleförbrukningen är hög på 2.5t om du inte är varsam med högerfoten  (volvos 5 cyl turbo som ger ett gött drag o ljud) men då får du en motor som gör bilen riktigt rolig och med karaktär om du värdesätter det. Övriga motoralt är relativt snåla i s-max.

Finns med 2.0 bensin/etanol (flexifuel) på 145 hkr som på sätt och vis kanske är det vettigaste och miljövänliga men samtidigt tråkigaste valet. Personligen tycker jag den motorn är lite surrig i motorvägsfart. Om du inte finner någon glädje i prestanda och körkänsla ska du kolla in en sådan.

Sen finns de med diesel i allt från 140-200 hkr. Hade jag köpt en diesel hade jag gått på 140hk varianten. Den kan du köra riktigt snålt. För biltypen skulle jag eg rekommendera diesel men 2.5t som jag själv införskaffat nyligen gör bilen till en glädjespridare körmässigt. Man lever bara en gång.. 😜
Lycka till!

KenthIJ
16 mars 2015 · 1 465 Inlägg

I dag har jag iaf provsuttit och mätt tre st Honda CR-V
årsmodell - 08 diesel med 14.400 mil på mätaren - 10 bensin med 5.400 mil - 14 bensin ny alla med manuell låda).

Hann dessvärre inte provköra eller testa med rullstolen men...

Tyckte det verkar vara en bil som skulle kunna funka för oss.

Lastmåtten i bagagen var ganska likvärdiga med VW Touran men Touranens andra rads stolar verkar mer flexibla och Hondan är ca fem cm högre upp till lasttröskel (från marken)och de centimetrarna gör dessvärre att rullestolen inte kan vinklas och köras in på bakhjulen vilket funkar i Touranen.

Honda CV-r är dock fortfarande intressant och skall undersökas närmare.
(frågan är väl dock om det är värt att lägga 125.000 på en -08 diesel med 14.400 mil ??? )

Var oxå i en butik för att testa Honda 5 men de hade ingen kvar hemma så det får bli en annan dag

KenthIJ
17 mars 2015 · 1 465 Inlägg

KenthIJ skrev:

Evildan skrev:
Ett annat tips jag har är Citroën Berlingo från 2012 och nyare.
Jag rekommenderade en släkting att kika på en sådan då hennes 2005 Caddy Life Eco Fule skulle bytas ut.
Hon har behovet at lastutrymme då två stora hundburar ska med plus lite packning uppepå dom.
Hon är skitnöjd med den då hon upplever den som mycket bekvämrare och tystare än Caddyn samt skönare att köra.
Jag hittade åt henne en 2014 HDi med 1700mil på mätaren i höstas under 140000kr.
http://www.blocket.se/uppsala/Citroen_B … 12&w=3
http://www.blocket.se/kronoberg/Citroen … amp;last=1
Rymligare än man tror, 675liter bagage.
http://www.cars-data.com/en/pictures-ci … 012/421/19

Uppskattar verkligen alla tips

Jodå jag har faktiskt kollat och även mätt bagagen på sådana och de skulle funka bra vad det gäller att lasta rullstolen men...

Jag är lite (väl) tveksam till kvaliteten på Franska bilar (hade inte tänkt ta upp detta här för att inte vara gnällig och det kanske är att generalisera men jag har hört många andra som oxå varit missnöjda.) men jag har haft en Renaul Senic 04 och det var en jättetrevlig modell men kvaliteten var urusel. den gick någotsånär problemfritt de första fem åren coh 10.000 milen men sedan var det katastrof. Har aldrig lagt så mycket pengar för reparationer på en bil, dessutom var Renault Sverigen VERKLIGEN inte trevliga att ha att göra med. Slutade med att jag nästan gav bort den.

Kollade faktiskt på en Berlingo Family igen. De är ju i särklass den bil med lägst lasthöjd från backen, av alla som jag testat. ca 46 cm + en tröskel nivå upp till golv på ca 12cm vilket gör att rullstolen ganska lätt kan tippas bakåt och hävas in på rullstolens små framhjul. Så Berlingons lastmöjligheter är ju iofs ganska optimala för våra behov.

Jag har oxå hört ett par personer som haft VW Caddy Life men som nu har Citroen Berlingo Family och tycker att Berlingon har bättre komfort.

Men... så är det ju det där med "Fransa bilar" då.
Har dock hört många Berlingo ägare som är väldigt nöjda


Tackar dessutom för ditt tips i nedanstående tråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p4187596

Evildan
18 mars 2015 ·

KenthIJ skrev:

KenthIJ skrev:

Evildan skrev:
Ett annat tips jag har är Citroën Berlingo från 2012 och nyare.
Jag rekommenderade en släkting att kika på en sådan då hennes 2005 Caddy Life Eco Fule skulle bytas ut.
Hon har behovet at lastutrymme då två stora hundburar ska med plus lite packning uppepå dom.
Hon är skitnöjd med den då hon upplever den som mycket bekvämrare och tystare än Caddyn samt skönare att köra.
Jag hittade åt henne en 2014 HDi med 1700mil på mätaren i höstas under 140000kr.
http://www.blocket.se/uppsala/Citroen_B … 12&w=3
http://www.blocket.se/kronoberg/Citroen … amp;last=1
Rymligare än man tror, 675liter bagage.
http://www.cars-data.com/en/pictures-ci … 012/421/19

Uppskattar verkligen alla tips

Jodå jag har faktiskt kollat och även mätt bagagen på sådana och de skulle funka bra vad det gäller att lasta rullstolen men...

Jag är lite (väl) tveksam till kvaliteten på Franska bilar (hade inte tänkt ta upp detta här för att inte vara gnällig och det kanske är att generalisera men jag har hört många andra som oxå varit missnöjda.) men jag har haft en Renaul Senic 04 och det var en jättetrevlig modell men kvaliteten var urusel. den gick någotsånär problemfritt de första fem åren coh 10.000 milen men sedan var det katastrof. Har aldrig lagt så mycket pengar för reparationer på en bil, dessutom var Renault Sverigen VERKLIGEN inte trevliga att ha att göra med. Slutade med att jag nästan gav bort den.

Kollade faktiskt på en Berlingo Family igen. De är ju i särklass den bil med lägst lasthöjd från backen, av alla som jag testat. ca 46 cm + en tröskel nivå upp till golv på ca 12cm vilket gör att rullstolen ganska lätt kan tippas bakåt och hävas in på rullstolens små framhjul. Så Berlingons lastmöjligheter är ju iofs ganska optimala för våra behov.

Jag har oxå hört ett par personer som haft VW Caddy Life men som nu har Citroen Berlingo Family och tycker att Berlingon har bättre komfort.

Men... så är det ju det där med "Fransa bilar" då.
Har dock hört många Berlingo ägare som är väldigt nöjda


Tackar dessutom för ditt tips i nedanstående tråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p4187596

Åk och kika på Berlingon tycker jag, bra små transportörer.
Det finns alltid måndagsexemplar av alla märken, Berlingon tenderar dock att fungera problemfritt och ekonomiskt för biltypen.
Stor skillnad på en -04 Scenic och en -14 Berlingo/Partner.
Prius+ är givetvis min favorit utav det som föreslagits, framförallt för att de två jag ägt har bara tuffat på utan några problem och går trots vad motorpressen skriver köra på utlovad förbrukning efter viss tillvänjning.
De Nada, kul att bolla lite.

KenthIJ
19 mars 2015 · 1 465 Inlägg

Har hemma och testar den här.

Citroën Berlingo 2013 HDi 90hk 5 025 mil hjul Drag M.värmare

http://www.hurtigsbil.se/begagnade-bilar-i-kungalv/

Modellen funkar ju att luta rullstolen bakåt och köra in/häva in stolen på framhjulen. Får plats utan att demontera någonting på rullstolen.

Senast redigerat av KenthIJ (19 mars 2015)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 mars 2015 · 17 483 Inlägg

KenthIJ skrev:
Har hemma och testar den här.

Citroën Berlingo 2013 HDi 90hk 5 025 mil hjul Drag M.värmare

http://www.hurtigsbil.se/begagnade-bilar-i-kungalv/

Modellen funkar ju att luta rullstolen bakåt och köra in/häva in stolen på framhjulen. Får plats utan att demontera någonting på rullstolen.

Jag har sålt Citroen i Tagene och Berlingo fungerar utmärkt. Ytterst få klagomål på dessa. Hittar du någon på Frontbilar kan jag säkert pruta åt dig...

Du ska absolut ha en diesel!

En bra App som finns heter "Buller" kort och gott. Ladda ner denna och låt någon hålla mobilen där dottern sitter och jämför med Er nuvarande bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
19 mars 2015 · 1 465 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

KenthIJ skrev:
Har hemma och testar den här.

Citroën Berlingo 2013 HDi 90hk 5 025 mil hjul Drag M.värmare

http://www.hurtigsbil.se/begagnade-bilar-i-kungalv/

Modellen funkar ju att luta rullstolen bakåt och köra in/häva in stolen på framhjulen. Får plats utan att demontera någonting på rullstolen.

Jag har sålt Citroen i Tagene och Berlingo fungerar utmärkt. Ytterst få klagomål på dessa. Hittar du någon på Frontbilar kan jag säkert pruta åt dig...

Du ska absolut ha en diesel!

En bra App som finns heter "Buller" kort och gott. Ladda ner denna och låt någon hålla mobilen där dottern sitter och jämför med Er nuvarande bil.

Tackar för synpunkter och tips.

Jo Berlingon är ju mer skåpbil och lite bullrigare än en VW Touran som ju känns mer som en vanlig personbil.

Berlingon lastar ju dock rullstolen utan att ta bort någonting. Vilket ju har hög prioritet för vår del. Att Berlingon dessutom får mycket beröm av många som har den gör ju genast att saken känns bättre oxå. På VW Touranen får man ta bort fotstöden, vilket iofs inte är nån större manöver så går det ändå att häva in rullstolen på framhjulen direkt från backen, däremot måste man köra fram två av baksätesstolarna ca 5cm och lägga rullstolen på "rygg" i Touranen (ändå väldigt smidigt men... Motsvarande årsmodell, utrustning och miltal på en Touran får men väl (enl. vad jag kollat på nätet betala iaf 30-40 000 mer för (iaf hos en etablerad bilhandlare)

Senast redigerat av KenthIJ (19 mars 2015)

Peter_5565
20 mars 2015 · 326 Inlägg

Jag sitter i samma sits som du och har en grabb som sitter i rullstol. Han har en lite större och klumpigare stol, och den enda vanliga kombi jag hittat där den går in i är min Citroen C5 -06:a. Dom nyare C5:orna är en dm lägre i öppningen och är alltså lika som alla andra kombibilar, Volvo V70, Audi A6 och liknande. För trångt alltså.
Det jag har börjat titta på nu om jag ska byta bil är Citroen C4 Grand Picasso, där borde utrymmet räcka till. Ska nog åka och kolla på en sån i helgen om jag får tid.
Eftersom du ändå börjar mjukna angående franska bilar så kan jag alltså tipsa dig med om en Grand Picasso, det verkar enligt ägarna vara en verkligt bra och praktisk bil. Säkert lite roligare än en Berlingo..  Har f.ö. haft en Berlingo själv, och det är som sagt jättestort lastutrymme, men lite speciella är dom ju.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 mars 2015 · 17 483 Inlägg

Peter_5565 skrev:
Jag sitter i samma sits som du och har en grabb som sitter i rullstol. Han har en lite större och klumpigare stol, och den enda vanliga kombi jag hittat där den går in i är min Citroen C5 -06:a. Dom nyare C5:orna är en dm lägre i öppningen och är alltså lika som alla andra kombibilar, Volvo V70, Audi A6 och liknande. För trångt alltså.
Det jag har börjat titta på nu om jag ska byta bil är Citroen C4 Grand Picasso, där borde utrymmet räcka till. Ska nog åka och kolla på en sån i helgen om jag får tid.
Eftersom du ändå börjar mjukna angående franska bilar så kan jag alltså tipsa dig med om en Grand Picasso, det verkar enligt ägarna vara en verkligt bra och praktisk bil. Säkert lite roligare än en Berlingo..  Har f.ö. haft en Berlingo själv, och det är som sagt jättestort lastutrymme, men lite speciella är dom ju.

Man bör nog googla lite på Picasson... De tidigare var det rätt mycket fel på. I synnerhet med ACC. Hur det är nu vet jag inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Peter_5565
21 mars 2015 · 326 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Man bör nog googla lite på Picasson... De tidigare var det rätt mycket fel på. I synnerhet med ACC. Hur det är nu vet jag inte.

Man kan googla på vilken bil man vill och hitta massor av problem om man vill.
Jag googlade ändå på Picasson eftersom jag funderar på en sån. Hittade inget särskilt på svenska sidor, däremot stod det lite om A/c:n på diverse engelska forum, och då handlade det om fläktstyrningen som tydligen kan krångla om man har otur.
Inget att haka upp sig på med andra ord.

KenthIJ
21 mars 2015 · 1 465 Inlägg

Peter_5565 skrev:
Jag sitter i samma sits som du och har en grabb som sitter i rullstol. Han har en lite större och klumpigare stol, och den enda vanliga kombi jag hittat där den går in i är min Citroen C5 -06:a. Dom nyare C5:orna är en dm lägre i öppningen och är alltså lika som alla andra kombibilar, Volvo V70, Audi A6 och liknande. För trångt alltså.
Det jag har börjat titta på nu om jag ska byta bil är Citroen C4 Grand Picasso, där borde utrymmet räcka till. Ska nog åka och kolla på en sån i helgen om jag får tid.
Eftersom du ändå börjar mjukna angående franska bilar så kan jag alltså tipsa dig med om en Grand Picasso, det verkar enligt ägarna vara en verkligt bra och praktisk bil. Säkert lite roligare än en Berlingo..  Har f.ö. haft en Berlingo själv, och det är som sagt jättestort lastutrymme, men lite speciella är dom ju.

Tackar för tips och engagemang.

Jo jag har sneglat lite på Citroen C4 Grand Picasso men inte kollat den närmare.

Får kanske göra det oxå då

(har några till på listan att kolla men hittills leder nog VW Touran för vår del)

KenthIJ
21 mars 2015 · 1 465 Inlägg

Uppdaterar.

Jo nu har vi haft hemma och testat Berlingo Multispace 2013 och tycker att den, liksom VW Caddy Life är lite för mycket "Skåpbil" och att de är lite för "högljudda" (förmodligen på det höga formatet). Lite onödigt högt i tak för vår del och det utrymmet blir outnyttjat för oss.
Dessutom gjorde det ca 10cm upphöjda golvet i lastrummet på Berlingon att rullstolen blev lite svårare att köra in på framhjulen.

Honda CR-V är lite för högt avstånd (ca 67cm) från mark till underkant på lastutrymmet och dessutom hade den en liten tröskel innanför öppningen som gör det svårt att "häva" in rullstolen på framhjulen.

och

Skoda Yeti
KIA Carens
Toyota corolla Verso

är för små

Så... av dem vi kollat hittills så är VW Touran den som verkar bäst

Evildan
21 mars 2015 ·

KenthIJ skrev:
Uppdaterar.

Jo nu har vi haft hemma och testat Berlingo Multispace 2013 och tycker att den, liksom VW Caddy Life är lite för mycket "Skåpbil" och att de är lite för "högljudda" (förmodligen på det höga formatet). Lite onödigt högt i tak för vår del och det utrymmet blir outnyttjat för oss.
Dessutom gjorde det ca 10cm upphöjda golvet i lastrummet på Berlingon att rullstolen blev lite svårare att köra in på framhjulen.

Honda CR-V är lite för högt avstånd (ca 67cm) från mark till underkant på lastutrymmet och dessutom hade den en liten tröskel innanför öppningen som gör det svårt att "häva" in rullstolen på framhjulen.

och

Skoda Yeti
KIA Carens
Toyota corolla Verso

är för små

Så... av dem vi kollat hittills så är VW Touran den som verkar bäst

Aha, bra marknadsundersökning du utför.
Jag avråder då från gaswagen eller DSG för att slippa problem.
En vanlig bensinare är enligt mig rätt väg att gå, inte minst pga ljudnivån med en rasslande VW diesel, dom håller i regel väl det bara förefaller annorlunda när man hör dom gå på tomgång eller den höga vägtrafikskatten samt de fördyrande servicekostnaderna och eventuella reparationskostnader.

KenthIJ
22 mars 2015 · 1 465 Inlägg

Evildan skrev:

KenthIJ skrev:
Uppdaterar.

Jo nu har vi haft hemma och testat Berlingo Multispace 2013 och tycker att den, liksom VW Caddy Life är lite för mycket "Skåpbil" och att de är lite för "högljudda" (förmodligen på det höga formatet). Lite onödigt högt i tak för vår del och det utrymmet blir outnyttjat för oss.
Dessutom gjorde det ca 10cm upphöjda golvet i lastrummet på Berlingon att rullstolen blev lite svårare att köra in på framhjulen.

Honda CR-V är lite för högt avstånd (ca 67cm) från mark till underkant på lastutrymmet och dessutom hade den en liten tröskel innanför öppningen som gör det svårt att "häva" in rullstolen på framhjulen.

och

Skoda Yeti
KIA Carens
Toyota corolla Verso

är för små

Så... av dem vi kollat hittills så är VW Touran den som verkar bäst

Aha, bra marknadsundersökning du utför.
Jag avråder då från gaswagen eller DSG för att slippa problem.
En vanlig bensinare är enligt mig rätt väg att gå, inte minst pga ljudnivån med en rasslande VW diesel, dom håller i regel väl det bara förefaller annorlunda när man hör dom gå på tomgång eller den höga vägtrafikskatten samt de fördyrande servicekostnaderna och eventuella reparationskostnader.

Tackar !

Jo jag har förstått att man bör se upp med Gashybriden och automatlåda på Touran.

Vi räknar ju med att bilen kommer att gå ganska mycket (ca 3000/år) så då hade väl kanske diesel varit mer ekonomiskt men vad jag förstår så är dieseln inte mer miljövänlig än bensinarn och eftersom dottern är ganska ljudkänslig så kan det ju vara värt de eventuella extra drivmedelskostnaderna.

Hoppas även/oxå på att kunna kolla upp/testa
Mazda 5
Opel Zafira
Mitsubishi Grandis
och
Toyota Prius+
nu till veckan

KenthIJ
23 mars 2015 · 1 465 Inlägg

Evildan skrev:
Eller en rymlig och pålitlig Toylåda?

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 12&w=3

Vi har en Corolla Verso -07 1.8 i familjen, den har rullat hårt den första tiden i livet då den var firmabil för ett parkeringsövervakningsföretag i 17000mil när vi köpte den, nu har den rullat 22000 fullständigt problemfria mil och fungerar fortfarande ypperligt.
Utrymmet i bagaget med de två extrasätena nedfällda i golvet är rymligt och bör räcka gott och väl för dotterns stol.
Jag har 10år förflutet inom Taxi/färdtjänst och vet mycket väl hur det är att lyfta in en stol i en bil med mindre höjd, inte kul för en ömmande rygg, som jag läste att du hade problem med.
Separata tre stolar som baksäte som kan vinklas i ryggen samt flyttas längsled.

Tar upp den här iden igen.

Var och kollade/testade (provlastade även rullstolen) den här

http://www.bytbil.com/bilar/toyota/vers … NWP0MNQAA!

i dag.

Den är ju som sagt eg några cm för liten (och den ca 6cm nivån från stötfångare upp till lastgolv gjorde den lite hög/bökig att lasta även om det går) för att lasta rullstolen riktigt smidigt men... om man lossar på och sänker handtagen på rullstolen ett par snäpp och tar bort fotstöden (iofs ingen svår manöver) och fäller två av andrarads sätena så går faktiskt rullstolen in.

Den var ju trevlig att köra och det skall väl vara bra kvalitet och bra försäkringar på de här bilarna, även om den gått 11.600. Något sliten i lack och inredning dock men det är ju en fem år gammal bil.

Inte lätt det här

KenthIJ
24 mars 2015 · 1 465 Inlägg

OK...

Då har jag kollat/testat provlastat rullstolen även i
Mazda5  och  Opel Zafira (modell 12 och senare) och det visade sig att VW Touran , Mazda5  och  Opel Zafira var väldigt lika vad det gällde lastmått och möjligheter. Toyota Corolla Verso är ju något mindre än de andra/ovanstående men den skulle ju ändå funka om än lite mekkigare.

Vad jag/vi bedömer så har de lite olika fördelar tex Mazda 5 var pigg och trevlig att köra och har skjutdörrar. VW Touran känns väldigt stadig och Toyota Corolla Verso har ju bra försäkringar och kvalitetsrykte.

Har jag missat nåt ???

Evildan
24 mars 2015 ·

KenthIJ skrev:
OK...

Då har jag kollat/testat provlastat rullstolen även i
Mazda5  och  Opel Zafira (modell 12 och senare) och det visade sig att VW Touran , Mazda5  och  Opel Zafira var väldigt lika vad det gällde lastmått och möjligheter. Toyota Corolla Verso är ju något mindre än de andra/ovanstående men den skulle ju ändå funka om än lite mekkigare.

Vad jag/vi bedömer så har de lite olika fördelar tex Mazda 5 var pigg och trevlig att köra och har skjutdörrar. VW Touran känns väldigt stadig och Toyota Corolla Verso har ju bra försäkringar och kvalitetsrykte.

Har jag missat nåt ???

Tycker du att Verson känns lite bökig nu första lastningen kommer du kanske reta dig mer på det med tiden eller vänja dig, det beror ju på hur du själv är som person. Gillar man bilen i övrigt brukar det vara lättare att leva med dylika "besvär" känner man inget för bilen mer än som transportlåda kanske man lättare retar sig på det med tiden.
Corollan är ett väldigt säkert köp med bra andrahandsvärde på en marknad där efterfrågan finns. Garantierna är suveräna, även om dom gäller i "bara" 4000mil till, men vad kan gå fel? Det är ju en beprövad Toylåda. wink

Mazdan är definitivt inte någon dålig bil, jag "håller den högre" än Touranen dels för att Mazda är kända för sin driftsäkerhet och att den ser lite roligare ut inuti än den strama tysken och i mitt tycke betydligt snyggare exteriört.
Skjutdörrar är smidigt på trånga platser eller när det blåser och du hjälper dotra in eller ur, skönt att slippa få dörren i ryggen.

Vi hade visst en här i byn också till salu.
http://www.blocket.se/sodermanland/Mazd … 12&w=1

KenthIJ
24 mars 2015 · 1 465 Inlägg

Evildan skrev:

KenthIJ skrev:
OK...

Då har jag kollat/testat provlastat rullstolen även i
Mazda5  och  Opel Zafira (modell 12 och senare) och det visade sig att VW Touran , Mazda5  och  Opel Zafira var väldigt lika vad det gällde lastmått och möjligheter. Toyota Corolla Verso är ju något mindre än de andra/ovanstående men den skulle ju ändå funka om än lite mekkigare.

Vad jag/vi bedömer så har de lite olika fördelar tex Mazda 5 var pigg och trevlig att köra och har skjutdörrar. VW Touran känns väldigt stadig och Toyota Corolla Verso har ju bra försäkringar och kvalitetsrykte.

Har jag missat nåt ???

Tycker du att Verson känns lite bökig nu första lastningen kommer du kanske reta dig mer på det med tiden eller vänja dig, det beror ju på hur du själv är som person. Gillar man bilen i övrigt brukar det vara lättare att leva med dylika "besvär" känner man inget för bilen mer än som transportlåda kanske man lättare retar sig på det med tiden.
Corollan är ett väldigt säkert köp med bra andrahandsvärde på en marknad där efterfrågan finns. Garantierna är suveräna, även om dom gäller i "bara" 4000mil till, men vad kan gå fel? Det är ju en beprövad Toylåda. wink

Mazdan är definitivt inte någon dålig bil, jag "håller den högre" än Touranen dels för att Mazda är kända för sin driftsäkerhet och att den ser lite roligare ut inuti än den strama tysken och i mitt tycke betydligt snyggare exteriört.
Skjutdörrar är smidigt på trånga platser eller när det blåser och du hjälper dotra in eller ur, skönt att slippa få dörren i ryggen.

Vi hade visst en här i byn också till salu.
http://www.blocket.se/sodermanland/Mazd … 12&w=1

Tål att tänka på

Här är två Mazda5 i närheten av oss

http://www.bytbil.com/bilar/mazda/5/5vz … Y.Qw1AAA_!

http://www.bytbil.com/bilar/mazda/5/wvp … Y.Qw1AAA_!

den "grå sporten" testade jag i dag

KenthIJ
2 april 2015 · 1 465 Inlägg

Ingooo skrev:

KenthIJ skrev:
Tackar för info och engagemang.

Lägger Ford S Max till min lista att kolla.
(även om den som sagt verkar något onödigt stor/törstig)

Gör det. Den ÄR STOR utrymmesmässigt men yttermåtten är inte så särskilt stora. Den är smart disponerad.  Du kommer inte uppleva den som större än vilken v70 eller liknande som helst när du kör den förutom att du sitter högt, har gott om utrymmen, har god komfort + att den är rolig att köra till skillnad från alla tidigare nämnda bilar i tråden. Nackdel är att kvaliteten på inredning i vissa delar kanske inte når upp i Sharanklass tex men vad mig anbelangar ändå mycket bättre jämfört med Ford från tidigare generationer.

Bränsleförbrukningen är hög på 2.5t om du inte är varsam med högerfoten  (volvos 5 cyl turbo som ger ett gött drag o ljud) men då får du en motor som gör bilen riktigt rolig och med karaktär om du värdesätter det. Övriga motoralt är relativt snåla i s-max.

Finns med 2.0 bensin/etanol (flexifuel) på 145 hkr som på sätt och vis kanske är det vettigaste och miljövänliga men samtidigt tråkigaste valet. Personligen tycker jag den motorn är lite surrig i motorvägsfart. Om du inte finner någon glädje i prestanda och körkänsla ska du kolla in en sådan.

Sen finns de med diesel i allt från 140-200 hkr. Hade jag köpt en diesel hade jag gått på 140hk varianten. Den kan du köra riktigt snålt. För biltypen skulle jag eg rekommendera diesel men 2.5t som jag själv införskaffat nyligen gör bilen till en glädjespridare körmässigt. Man lever bara en gång.. 😜
Lycka till!

Nu har jag kollat/provlastat och mätt upp en Ford S-Max 1,6 Tdci Sport Edition 2012 med Dragkrok.

Väldigt bra lastutrymme och bland de lägsta i höjd från mark upp till lastgolv (är ju viktigt för oss) ca 57cm som jag testat.
Det är ju som sagt en lite större bil än de vi tittat på hittills men !.6 Tdci motorn skall dra 5,2 L blandad körning, enl. pappret.

Vad jag hört så har de fått lite blandad kritik. En del har klagat på många småfet (typ rost och stolsvärme som du nämnde ovan)

Just den här var sportutrustad och mycket bekvämare än vad jag minns den nya Cmaxen som jag kolladeca 2004. Den har även dieselvärmare. Har dock gått 10 600 mil.

Lite över min ursprungsbudget dock men ändå hanterbart (om det nu inte går att pruta smile  )

Senast redigerat av KenthIJ (2 april 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang