Köpråd: Första bil!!

Jokabsson
1 maj 2015 · 1 179 Inlägg

glad95 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

glad95 skrev:

Han säger att jag kan få den för 15!! Vad tror du?

Den såg ok ut. Manuell förvisso. Åk dit och prova. Glöm inte kolla all el! Blinkers, torkare, ACC, c-lås osv. Du fattar... Låt den även stå på tomgång när du tittar med avstängd värme. Säkert inga bekymmer men då VET du att den inte går varm.

Priset var riktigt bra tycker jag. När du provkör: Ta en rejäl vända. Kör gärna som en galning en liten sträcka... Folk provkör på tok för lite! 20 minuter är lagom.

Jag har jobbat som bilhandlare :-)

Det är synd att bilen är så långt bort ifrån mig bara, ca 30 mil sad Den har haft 5 ägare, är det mycket? Killen som haft den nu är ungdom tydligen.
Förresten finns det någon FB grubb där man kan sälja bilar? Kan kolla där också

5 ägare är LITE. Speciellt på en så gammal bil.

Kolla Bmc's köp och sälj. Mycket BMW och gamla Volvos som säljs genom den FB sidan.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 maj 2015 · 17 486 Inlägg

Cracksoup skrev:

glad95 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Den såg ok ut. Manuell förvisso. Åk dit och prova. Glöm inte kolla all el! Blinkers, torkare, ACC, c-lås osv. Du fattar... Låt den även stå på tomgång när du tittar med avstängd värme. Säkert inga bekymmer men då VET du att den inte går varm.

Priset var riktigt bra tycker jag. När du provkör: Ta en rejäl vända. Kör gärna som en galning en liten sträcka... Folk provkör på tok för lite! 20 minuter är lagom.

Jag har jobbat som bilhandlare :-)

Det är synd att bilen är så långt bort ifrån mig bara, ca 30 mil sad Den har haft 5 ägare, är det mycket? Killen som haft den nu är ungdom tydligen.
Förresten finns det någon FB grubb där man kan sälja bilar? Kan kolla där också

5 ägare är LITE. Speciellt på en så gammal bil.

Kolla Bmc's köp och sälj. Mycket BMW och gamla Volvos som säljs genom den FB sidan.

Japp, ingenting på en äldre BMW.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 maj 2015 · 17 486 Inlägg

glad95 skrev:

CHEEVA skrev:
318 VS 320 så vinner helt klart 318 ... bättre på nästan alla sätt ! Ungefär samma prestanda men med mycket lägre ägandekostnader smile
Har bilen du tittat på en bra service historik och är välskött så kommer den rulla 30 000 mil till... men visst 30 000 mil är mycket.


audi a8 är riktigt trevliga bilar ... men de dricker endel, har en själv.

Han skriver "Olja plus filter bytt för ca 100 mil sedan, service bok fram till 25000 mil."

Jag ringde "herren" och kvitton på oljebyte osv har han tydligen "tappat bort". Han är 23 år och har köpt hus. Har inte ägt bilen länge. AC är skrot. Nja.... Köpa hus? 23 år?

Den är nyskattad. KAN den vara men:

Fordonsskattepliktigt: Ja    
Trängselskattepliktigt: Ja
Årsskatt, kr: 1768
Återbetalning vid avställning, kr: 147
Betalningsmånad/er: maj
Vägtrafikregisteravgift: 60 kr ska betalas samtidigt med årsskatten.

Senast redigerat av Hybridsmurfen (1 maj 2015)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nymphomaniac
1 maj 2015 · 58 Inlägg

Jag hade inte köpt den då han haft den kort tid , ring tidigare ägare på måndag och fråga va de är för fel på den samt va han fick för bilen

Volkswagen Golf VR6 "Plogarn" (1992)
Jaguar XJ40 Sovereign "Lady Nekrofilia" (1988)
Volkswagen Golf "Partypooper" (1993)
glad95
1 maj 2015 · 107 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Jag ringde "herren" och kvitton på oljebyte osv har han tydligen "tappat bort". Han är 23 år och har köpt hus. Har inte ägt bilen länge. AC är skrot. Nja.... Köpa hus? 23 år?

Den är nyskattad. KAN den vara men:

Fordonsskattepliktigt: Ja    
Trängselskattepliktigt: Ja
Årsskatt, kr: 1768
Återbetalning vid avställning, kr: 147
Betalningsmånad/er: maj
Vägtrafikregisteravgift: 60 kr ska betalas samtidigt med årsskatten.

Tack vad snällt gjort utav dig och ringa! smile Jag ringde 0771141516 och hörde om bilen då sa hon att skatten var betald men vet inte hur länge eller när den ska betalas så den kanske bara är giltig i 1-2 månader?

Har även hört med mamma om bilen och hon tyckte den såg bra ut men var även lite skeptisk

Nymphomaniac skrev:
Jag hade inte köpt den då han haft den kort tid , ring tidigare ägare på måndag och fråga va de är för fel på den samt va han fick för bilen

Får göra det, eller så kanske jag hittar någon annan bil istället. smile

Nymphomaniac
1 maj 2015 · 58 Inlägg

Ja be om namn och nummer till ägaren innan bara

SportPilot Ubåtsingenjör
1 maj 2015 · 7 232 Inlägg

glad95 skrev:

CHEEVA skrev:

glad95 skrev:
Han skriver "Olja plus filter bytt för ca 100 mil sedan, service bok fram till 25000 mil."

Du får helt enkelt försöka känna av om han är att lita på smile

Jag servar min själv jag också och den är jäkligt väl servad

Jag hade dock försökt pruta lite på den, bjud han 12 000 och se vad han säger smile

Han säger att jag kan få den för 15!! Vad tror du?

15 är ett bra pris smile gör som hybridsmurfen säger och kolla den noga .. men räkna inte med en helt fel fri bil för de pengarna, lite skavanker får man ta

att köpa hus vid 23 är inget ovanligt smile

Senast redigerat av CHEEVA (1 maj 2015)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 maj 2015 · 17 486 Inlägg

CHEEVA skrev:

glad95 skrev:

CHEEVA skrev:

Du får helt enkelt försöka känna av om han är att lita på smile

Jag servar min själv jag också och den är jäkligt väl servad

Jag hade dock försökt pruta lite på den, bjud han 12 000 och se vad han säger smile

Han säger att jag kan få den för 15!! Vad tror du?

15 är ett bra pris smile gör som hybridsmurfen säger och kolla den noga .. men räkna inte med en helt fel fri bil för de pengarna, lite skavanker får man ta

att köpa hus vid 23 är inget ovanligt
smile

Kanske inte men här får vi hosta upp minst 3 mille för en kåk som det inte regnar in i... Så jag är nog lite skadad där. Tänkte inte på det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
1 maj 2015 · 7 232 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

CHEEVA skrev:

glad95 skrev:

Han säger att jag kan få den för 15!! Vad tror du?

15 är ett bra pris smile gör som hybridsmurfen säger och kolla den noga .. men räkna inte med en helt fel fri bil för de pengarna, lite skavanker får man ta

att köpa hus vid 23 är inget ovanligt
smile

Kanske inte men här får vi hosta upp minst 3 mille för en kåk som det inte regnar in i... Så jag är nog lite skadad där. Tänkte inte på det.

Ja på regn kusten så måste husen var grymt regnskyddade så förstår det höga priset wink

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
glad95
2 maj 2015 · 107 Inlägg

Vad tror ni om skoda pickup? Har hittat en 98 diesel för 10.000kr bara 63 hästkrafter men det kanske går ändå

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 maj 2015 · 17 486 Inlägg

glad95 skrev:
Vad tror ni om skoda pickup? Har hittat en 98 diesel för 10.000kr bara 63 hästkrafter men det kanske går ändå

Haft 2 stycken i min bilfirma. Just med denna "lite lätt" slöa 1.9D. Men de går inte sönder! Billig skatt! Billig försäkring! Drar lite! Men de brukar vara rejält rostiga. Den kan ev. vara lite dyr? Har ingen koll längre...

En svag punkt är om de är slitna i maskin. Då startar de inte på vintern utan motorvärmare. Kan vara lite irriterande? Detta kan du kolla genom att se till att bilen är helt kall när du tittar på den. Har säljaren någon ursäkt till att han "Var tvungen att åka och handla" så åk därifrån... I övrigt en pålitlig men tråkig kälke. Ska du åka billigt så är den perfa.

Koll: Glöd bilen enbart i 2-3 sekunder innan du startar. Den ska vara seg om det är 5-10 grader ute. Men starta. Den kommer att låta som en stenkross... Men då BÖR den vara ok.

Jag hette "Dieselsmurfen" förut. Inte helt utan anledning...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
2 maj 2015 ·

Hybridsmurfen skrev:

glad95 skrev:
Vad tror ni om skoda pickup? Har hittat en 98 diesel för 10.000kr bara 63 hästkrafter men det kanske går ändå

Haft 2 stycken i min bilfirma. Just med denna "lite lätt" slöa 1.9D. Men de går inte sönder! Billig skatt! Billig försäkring! Drar lite! Men de brukar vara rejält rostiga. Den kan ev. vara lite dyr? Har ingen koll längre...

En svag punkt är om de är slitna i maskin. Då startar de inte på vintern utan motorvärmare. Kan vara lite irriterande? Detta kan du kolla genom att se till att bilen är helt kall när du tittar på den. Har säljaren någon ursäkt till att han "Var tvungen att åka och handla" så åk därifrån... I övrigt en pålitlig men tråkig kälke. Ska du åka billigt så är den perfa.

Koll: Glöd bilen enbart i 2-3 sekunder innan du startar. Den ska vara seg om det är 5-10 grader ute. Men starta. Den kommer att låta som en stenkross... Men då BÖR den vara ok.

Jag hette "Dieselsmurfen" förut. Inte helt utan anledning...

Kontrollera även så att inte bromspedalen kärvar på axeln, inte ovanligt att den fastnar när du kommer till en korsning och trycker ned kopplingen och bromsar. Haft det felet på två Felicior och en Caddy, fast enbart på dieseldrivna.
Rost i tornen på flaket är väldigt vanligt, likaså skarven mellan "hytt" och tröskellåda samt bakom b-stolpen där en list sitter monterad.
Drivknutar och en rasslig växellåda är inte heller ovanligt, 5ans växel försvinner på en del exemplar då förbandet gängar upp sig. Sladdriga växellägen justeras enkelt med en bit trädgårdsslang i länkaget undertill. big_smile
Bra värme och allmänt riktigt lättmekad, lika basic som en Citroën BX ungefär.
Rätt rolig förstabil med en rätt bruksig känsla.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 maj 2015 · 17 486 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

glad95 skrev:
Vad tror ni om skoda pickup? Har hittat en 98 diesel för 10.000kr bara 63 hästkrafter men det kanske går ändå

Haft 2 stycken i min bilfirma. Just med denna "lite lätt" slöa 1.9D. Men de går inte sönder! Billig skatt! Billig försäkring! Drar lite! Men de brukar vara rejält rostiga. Den kan ev. vara lite dyr? Har ingen koll längre...

En svag punkt är om de är slitna i maskin. Då startar de inte på vintern utan motorvärmare. Kan vara lite irriterande? Detta kan du kolla genom att se till att bilen är helt kall när du tittar på den. Har säljaren någon ursäkt till att han "Var tvungen att åka och handla" så åk därifrån... I övrigt en pålitlig men tråkig kälke. Ska du åka billigt så är den perfa.

Koll: Glöd bilen enbart i 2-3 sekunder innan du startar. Den ska vara seg om det är 5-10 grader ute. Men starta. Den kommer att låta som en stenkross... Men då BÖR den vara ok.

Jag hette "Dieselsmurfen" förut. Inte helt utan anledning...

Kontrollera även så att inte bromspedalen kärvar på axeln, inte ovanligt att den fastnar när du kommer till en korsning och trycker ned kopplingen och bromsar. Haft det felet på två Felicior och en Caddy, fast enbart på dieseldrivna.
Rost i tornen på flaket är väldigt vanligt, likaså skarven mellan "hytt" och tröskellåda samt bakom b-stolpen där en list sitter monterad.
Drivknutar och en rasslig växellåda är inte heller ovanligt, 5ans växel försvinner på en del exemplar då förbandet gängar upp sig. Sladdriga växellägen justeras enkelt med en bit trädgårdsslang i länkaget undertill. big_smile
Bra värme och allmänt riktigt lättmekad, lika basic som en Citroën BX ungefär.
Rätt rolig förstabil med en rätt bruksig känsla.

Ehh? Jo, de är ju normala... Men det har du rätt i! Sladdrig låda! Hade jag i en! 10 papp för en -98:a lät mycket? Men är den fin och underhållen så...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
2 maj 2015 ·

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Haft 2 stycken i min bilfirma. Just med denna "lite lätt" slöa 1.9D. Men de går inte sönder! Billig skatt! Billig försäkring! Drar lite! Men de brukar vara rejält rostiga. Den kan ev. vara lite dyr? Har ingen koll längre...

En svag punkt är om de är slitna i maskin. Då startar de inte på vintern utan motorvärmare. Kan vara lite irriterande? Detta kan du kolla genom att se till att bilen är helt kall när du tittar på den. Har säljaren någon ursäkt till att han "Var tvungen att åka och handla" så åk därifrån... I övrigt en pålitlig men tråkig kälke. Ska du åka billigt så är den perfa.

Koll: Glöd bilen enbart i 2-3 sekunder innan du startar. Den ska vara seg om det är 5-10 grader ute. Men starta. Den kommer att låta som en stenkross... Men då BÖR den vara ok.

Jag hette "Dieselsmurfen" förut. Inte helt utan anledning...

Kontrollera även så att inte bromspedalen kärvar på axeln, inte ovanligt att den fastnar när du kommer till en korsning och trycker ned kopplingen och bromsar. Haft det felet på två Felicior och en Caddy, fast enbart på dieseldrivna.
Rost i tornen på flaket är väldigt vanligt, likaså skarven mellan "hytt" och tröskellåda samt bakom b-stolpen där en list sitter monterad.
Drivknutar och en rasslig växellåda är inte heller ovanligt, 5ans växel försvinner på en del exemplar då förbandet gängar upp sig. Sladdriga växellägen justeras enkelt med en bit trädgårdsslang i länkaget undertill. big_smile
Bra värme och allmänt riktigt lättmekad, lika basic som en Citroën BX ungefär.
Rätt rolig förstabil med en rätt bruksig känsla.

Ehh? Jo, de är ju normala... Men det har du rätt i! Sladdrig låda! Hade jag i en! 10 papp för en -98:a lät mycket? Men är den fin och underhållen så...

BX generellt är mer lättskruvad än en jämngammal Volvo 850 anser jag. big_smile
Om man vet vad man pysslar med förstås.
Är ofta linkaget under som är slitet, genom att dela en trädgårdsslang på längden och montera den med lite hjälpande vaselin och två slangklämmor är detta snabbt fixat och håller oväntat länge.

Årsskatten är 2797kr.
En tia är normalt för en bes och skattad som inte har hål överallt, har blivit lite "kultstatus" över dom.

Nymphomaniac
2 maj 2015 · 58 Inlägg

En liten pickup eller ett skåp kan vara ett bra köp men tänk på de är 2 sits men perfekt om du ska åka o handla o ha ett stort baggage och du får plats med en mindre baslåda i hytten

glad95
2 maj 2015 · 107 Inlägg

Nymphomaniac skrev:
En liten pickup eller ett skåp kan vara ett bra köp men tänk på de är 2 sits men perfekt om du ska åka o handla o ha ett stort baggage och du får plats med en mindre baslåda i hytten

Och dessutom bensinsnål, jag har inte så många polare så 2 sits passar bra wink

Nymphomaniac
3 maj 2015 · 58 Inlägg

Syfta mer på att det är en liten bil . Men vad har du för budget  och vilket län ?

glad95
3 maj 2015 · 107 Inlägg

Nymphomaniac skrev:
Syfta mer på att det är en liten bil . Men vad har du för budget  och vilket län ?

Ja men då kan man lassa grejer på flaket. Runt 20, och värmland

Sebastian_85
3 maj 2015 · 24 Inlägg

http://www.blocket.se/varmland/VW_Passa … =7&w=1

Kan efter mina erfarenheter med min -98 variant ge lite tips angående just denna modell.

* Se till att elektronik fungerar, pröva allt ifrån fönster till vindrutetorkare. Just torkare har tydligen en tendens att rosta en del på Passatar av denna generation. Om så är fallet rekommendar jag enkelt multispray, 50 spänn biltema.
* kolla batteriet - köpte en billig Passat årsmodell -98 som var ungefär som denna, dock var batteriet i princip slutkört. 700-800 spänn, Biltema. Enkelt att byta. Kunde inget om bilar för 5 veckor sedan och lyckades byta det.
* Automatlådan ska växla fint och mjukt. Det ska inte märkas, annat än på varvtal och något i ljud att bilen växlar upp och ner. Om bilen har minsta antydan till ryck vid växling eller skift från P/N till D är det troligt att lådan börjar bli slutkörd. Tittade på en sådan, årsmodell -00 där detta var fallet. Dock har bilen i annonsen ingen dragkrok, vilket jag tycker är positivt.
* Lyssna efter "tjutande" ljud vid acceleration. Detta kan vara indikation på en turbo som snart brister - kostar mellan 5-9000 att laga - det är där jag är med min modell för tillfället.
* Vanliga ställen för rostangrepp eller begynnande rostproblem är kring baklucka, fönster och på motorhuv.

I övrigt gäller det vanliga som vid alla andra beg. bilar. Provkör länge och i allt från 10-110, om möjligt. I övrigt tycker jag bilen i annonsen verkar helt okej för priset. 5 tidigare ägare för en -00 är helt acceptabelt och nuvarande verkar ha haft den i iaf två år. Vettig skatt, vettig försäkringskostnad och besiktigad. 1,8t är i min erfarenhet en helt okej motor som även klarar lite acceleration. Passat är kanske inte särskilt sportig, men den kör, har plats och är enligt mig en helt okej förstabil.

Motorn ligger enligt VW på mellan 9,8 - 10,5 i förbrukning, men jag med min kärringkörstil lyckades klämma den till 0,88 på blandad - det finns törstigare!

Lycka till!

Senast redigerat av Sebastian_85 (3 maj 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang