Köpråd: Första Bil, Saab 9-5 Vector 2005 2.3 vs VW Passat 4motion 2.5 V6, Automat 2004

Sebastian_85
29 mars 2015 · 24 Inlägg

Hej.

Som titeln antyder letar jag efter råd angående min första bil. Jag har lyckats komma ner till två bilar. Båda bilar finns hos bilhandlare jag "litar på" (bra betyg, verkar ärliga), priserna är i princip identiska.  Båda är i förhållandevis bra skick om man ser till ålder.

Passaten har bara haft en ägare - ett fordon för ett Bussbolag, som servat den regelbundet på deras verkstad (ganska stort bolag). Ej som taxi, utan företagsbil. Dock behövs bromsbelägg bytas enligt säljaren, helst innan besiktning i sept -15 och höger frontskärm har ett mindre skönhetsfel. Skön att köra,. 4-hjulsdrift, motorn är förvånansvärt tyst. Har gått cirka 28000 mil.

Saaben har haft 3 ägare exkl försäljaren. Fullt ifylld servicebok, F.d Leasingbil fram till 2009, sedan privatägd. Kört den, känns också bra. 26500 mil.

Båda bilars pris är mellan 20-30k

Jag letar input. Kan tyvärr inte mycket om modellerna, mer än man kan läsa på standard-review-sidor. Vad bör man vara försiktig för vid Saab respektive Passat? Stämmer det att generationen 9-5 efter 98-03 inte har Oljesludge-problemen längre? Några erfarenheter med respektive automatlådor? Vad kan jag förvänta mig av dem, livslängd och körglädje i långa loppet?

Tack på förhand!

Edit: Just ja - är någon av modellerna lättmekad? Vill gärna lära mig mer om att fixa mina egna bilar, så det skulle också vara positivt om någon av modellerna är enklare att skruva/fixa med smile.

Senast redigerat av Sebastian_85 (29 mars 2015)

AX3L
29 mars 2015 · 398 Inlägg

Jag kan nästan lova dig att Saaben kommer vara betydligt billigare i drift än passaten på alla sätt, framförallt lär inte servicen vara speciellt kul på en tysk v6a med fyrhjulsdrift. Den lär dra betydligt mer också, och ha högre försäkring även om det inte är helt säkert. Det är riktigt att Saab 9-5 efter 04 fick förbättrad vevhusventilation som i princip åtgärdade problemet med oil sludge. Från 05 tror jag det kom ännu fler förbättringar, men 2005 ska den i alla fall inte ha mer problem med sånt än någon annan bil.

Jag röstar helt klart på Saaben som sagt! Min fråga är dock varför Du ska ha en så stor bil? Har du familj?

Sebastian_85
29 mars 2015 · 24 Inlägg

Lite barnsligt att skriva "ME LIKE BIG CARS" men....tongue


Nej, seriöst. Jag har sambo, hon kommer naturligtvis åka med och visst kan det bli familj. För tillfället är det bara vi dock bara två och hon har överlåtit bilvalet till mig (inte världens smartaste sak med tanke på min erfarenhet, men men tongue). Är dessa bilar mer av familjebilar? De är ju ganska stora båda två naturligtvis, men just de här små bilarna tilltalar inte mig sådär väldigt mycket (SMART-bilar etc). Jag är medveten om att båda bilarna är ganska törstiga - VW'n ligger på strax under 9 och 9-5'an drar väl enligt uppgifter cirka 10 sådär. Däremot är det inget som stör mig nämnvärt. Borde det kanske!

Tack för svaret - väldigt logiskt och bra tänk! Point Saab!

AX3L
29 mars 2015 · 398 Inlägg

Min poäng är att det kanske räcker med en bil i mellanklassen, inte någon småbil. Mellanklassen är typ 9-3 (jag tänker då modellen som kom 2003 och kombi 2006), S60, Audi A4 osv. Drar oftast mindre, framförallt i stadstrafik och brukar ha lägre skatt till exempel. Och brukar framförallt vara betydligt trevligare och roligare bilar att köra men oftast med lite sämre komfort.
Aldrig i helsike att den passaten drar mindre än Saaben i verkligheten i alla fall! Saab är en vanlig bruksbil och familjebil av en anledning, och fyrhjulsdrivna passater med v6 inte är det.

På tal om Saab finns det en poäng med att köpa en Biopower, dvs som klarar etanol. Dels blir det i regel billigare per mil med bränsle, men sen skiljer det i alla fall en tusenlapp per år i skatt normalt sett.

Fjellner
29 mars 2015 · 245 Inlägg

Jag hade satsat på Passaten alla dagar i veckan.

Saab har konkat en gång och kämpar återigen för sin överlevnad, VW å andra sidan är en av världens största biltillverkare, bara det lär väl säga en del?

Kan helt ärligt inte se någon som helst anledning att välja en Saab framför VW.
Saab dras med en hel del problem med kvalitén på allt från växellådor, rasade turbos, pixelfel i displayer, rost osv osv.

Dessutom är väl Saab en förklädd Opel?

AX3L
30 mars 2015 · 398 Inlägg

Fjellner skrev:
Jag hade satsat på Passaten alla dagar i veckan.

Saab har konkat en gång och kämpar återigen för sin överlevnad, VW å andra sidan är en av världens största biltillverkare, bara det lär väl säga en del?

Kan helt ärligt inte se någon som helst anledning att välja en Saab framför VW.
Saab dras med en hel del problem med kvalitén på allt från växellådor, rasade turbos, pixelfel i displayer, rost osv osv.

Dessutom är väl Saab en förklädd Opel?

Egentligen orkar jag inte ens besvara det här, men jag får väl ändå göra ett försök..

Saab automobile finns inte längre, de gick i konkurs 2012. Konkursboet köptes av NEVS som du pratar om, inte särskilt relevant i den här diskussionen. Sen tänker jag inte starta en diskussion om varför Saab lades ner, men de flesta som inte sladdar runt utanför lokala korvmojen med sin 740 är nog överens om att det inte var för att de byggde dåliga bilar. Snarare hade det att göra med dålig marknadsföring, och att bilarna i någon mening var för bra och därmed kostade för mycket att utveckla sett till vad kunderna ville betala och vilken volym man sålde.

Intressant att du som VW fanboy tar upp just växellådor. Säger DSG7 dig någonting? Saab har mig veterligen inte haft så stora problem med just växellådorna. Sen rasar de ibland ändå eftersom Saabar är väldigt lätta att skrämma upp med mycket effekt, men dåligt utförd trimning kan man knappast beskylla Saab för. Garrett Gt17 som satt i tidiga 9-5 var ingen bra turbo nej, men annars är turbon en förslitningadetalj på saab liksom övriga bilar. Kom för övrigt ihåg vilka som en gång praktiskt taget uppfann turbon till vanliga standardbilar. Pixelfel hör också till det förgångna, och rostar mer än någon annan bil vet jag inte om de gör heller ärligt talat.

Och nej, någon förklädd Opel är det inte vilket var en stor anledning till att GM tröttnade tillslut. Man vägrade helt enkelt bara byta plåten och dekalerna utan gjorde som man ville, om bilen från grunden.


Jag som är lite objektiv kan absolut säga att jag skulle ta en hel del VW framför Saabar (och framförallt rekommendera det till andra) trots att jag är väldigt förtjust i Saab. Men jag skulle aldrig rekommendera DEN passaten med den motorn osv i den prisklassen framför den Saaben. Argumentera gärna för varför jag har fel, men ta då upp argument för de aktuella modellerna. Man kan ju säga att man ska ta Saab för att det är sprunget ur en flygplanstillverkare och inte VW pga deras arv innan och under WW2, men jag ser liksom inte relevansen i det just nu.

Fjellner
30 mars 2015 · 245 Inlägg

AX3L skrev:

Fjellner skrev:
Jag hade satsat på Passaten alla dagar i veckan.

Saab har konkat en gång och kämpar återigen för sin överlevnad, VW å andra sidan är en av världens största biltillverkare, bara det lär väl säga en del?

Kan helt ärligt inte se någon som helst anledning att välja en Saab framför VW.
Saab dras med en hel del problem med kvalitén på allt från växellådor, rasade turbos, pixelfel i displayer, rost osv osv.

Dessutom är väl Saab en förklädd Opel?

Egentligen orkar jag inte ens besvara det här, men jag får väl ändå göra ett försök..

Saab automobile finns inte längre, de gick i konkurs 2012. Konkursboet köptes av NEVS som du pratar om, inte särskilt relevant i den här diskussionen. Sen tänker jag inte starta en diskussion om varför Saab lades ner, men de flesta som inte sladdar runt utanför lokala korvmojen med sin 740 är nog överens om att det inte var för att de byggde dåliga bilar. Snarare hade det att göra med dålig marknadsföring, och att bilarna i någon mening var för bra och därmed kostade för mycket att utveckla sett till vad kunderna ville betala och vilken volym man sålde.

Intressant att du som VW fanboy tar upp just växellådor. Säger DSG7 dig någonting? Saab har mig veterligen inte haft så stora problem med just växellådorna. Sen rasar de ibland ändå eftersom Saabar är väldigt lätta att skrämma upp med mycket effekt, men dåligt utförd trimning kan man knappast beskylla Saab för. Garrett Gt17 som satt i tidiga 9-5 var ingen bra turbo nej, men annars är turbon en förslitningadetalj på saab liksom övriga bilar. Kom för övrigt ihåg vilka som en gång praktiskt taget uppfann turbon till vanliga standardbilar. Pixelfel hör också till det förgångna, och rostar mer än någon annan bil vet jag inte om de gör heller ärligt talat.

Och nej, någon förklädd Opel är det inte vilket var en stor anledning till att GM tröttnade tillslut. Man vägrade helt enkelt bara byta plåten och dekalerna utan gjorde som man ville, om bilen från grunden.


Jag som är lite objektiv kan absolut säga att jag skulle ta en hel del VW framför Saabar (och framförallt rekommendera det till andra) trots att jag är väldigt förtjust i Saab. Men jag skulle aldrig rekommendera DEN passaten med den motorn osv i den prisklassen framför den Saaben. Argumentera gärna för varför jag har fel, men ta då upp argument för de aktuella modellerna. Man kan ju säga att man ska ta Saab för att det är sprunget ur en flygplanstillverkare och inte VW pga deras arv innan och under WW2, men jag ser liksom inte relevansen i det just nu.

Hehe kul att du ser mig som en VW fanboy, så är inte riktigt fallet.
Enda anledningen till at jag har två VW är av en ren slump, Volvo eller BMW fanboy skulle nog passa bättre.

Jodå jag är medveten om DSG7 (Das Shiese Getribe) och jag skulle inte ens rekommendera min värsta fiende att köpa en DSG från VAG..
Dock är det inte riktigt aktuellt i en Passat från 2004 smile

Nu måste jag erkänna att jag har tabbat mig lite, missade att det rörde sig om V6 Dieseln och inte vanliga bensin V6:an.
V6 2.5 TDI hade inte vart mitt förstahandsval direkt, hellre 2.8 V6 4Motion då faktiskt.
Men oavsett så känns Passaten som mer bil än Saaben om det står mellan dom..

Annars finns det BMW 5-serie E39 och Volvo V70N i den prisklassen också.
En Faceliftad BMW 5-serie slår både Passaten och Saaben med hästlängder enligt mig smile

AX3L
31 mars 2015 · 398 Inlägg

Fjellner skrev:

AX3L skrev:

Fjellner skrev:
Jag hade satsat på Passaten alla dagar i veckan.

Saab har konkat en gång och kämpar återigen för sin överlevnad, VW å andra sidan är en av världens största biltillverkare, bara det lär väl säga en del?

Kan helt ärligt inte se någon som helst anledning att välja en Saab framför VW.
Saab dras med en hel del problem med kvalitén på allt från växellådor, rasade turbos, pixelfel i displayer, rost osv osv.

Dessutom är väl Saab en förklädd Opel?

Egentligen orkar jag inte ens besvara det här, men jag får väl ändå göra ett försök..

Saab automobile finns inte längre, de gick i konkurs 2012. Konkursboet köptes av NEVS som du pratar om, inte särskilt relevant i den här diskussionen. Sen tänker jag inte starta en diskussion om varför Saab lades ner, men de flesta som inte sladdar runt utanför lokala korvmojen med sin 740 är nog överens om att det inte var för att de byggde dåliga bilar. Snarare hade det att göra med dålig marknadsföring, och att bilarna i någon mening var för bra och därmed kostade för mycket att utveckla sett till vad kunderna ville betala och vilken volym man sålde.

Intressant att du som VW fanboy tar upp just växellådor. Säger DSG7 dig någonting? Saab har mig veterligen inte haft så stora problem med just växellådorna. Sen rasar de ibland ändå eftersom Saabar är väldigt lätta att skrämma upp med mycket effekt, men dåligt utförd trimning kan man knappast beskylla Saab för. Garrett Gt17 som satt i tidiga 9-5 var ingen bra turbo nej, men annars är turbon en förslitningadetalj på saab liksom övriga bilar. Kom för övrigt ihåg vilka som en gång praktiskt taget uppfann turbon till vanliga standardbilar. Pixelfel hör också till det förgångna, och rostar mer än någon annan bil vet jag inte om de gör heller ärligt talat.

Och nej, någon förklädd Opel är det inte vilket var en stor anledning till att GM tröttnade tillslut. Man vägrade helt enkelt bara byta plåten och dekalerna utan gjorde som man ville, om bilen från grunden.


Jag som är lite objektiv kan absolut säga att jag skulle ta en hel del VW framför Saabar (och framförallt rekommendera det till andra) trots att jag är väldigt förtjust i Saab. Men jag skulle aldrig rekommendera DEN passaten med den motorn osv i den prisklassen framför den Saaben. Argumentera gärna för varför jag har fel, men ta då upp argument för de aktuella modellerna. Man kan ju säga att man ska ta Saab för att det är sprunget ur en flygplanstillverkare och inte VW pga deras arv innan och under WW2, men jag ser liksom inte relevansen i det just nu.

Hehe kul att du ser mig som en VW fanboy, så är inte riktigt fallet.
Enda anledningen till at jag har två VW är av en ren slump, Volvo eller BMW fanboy skulle nog passa bättre.

Jodå jag är medveten om DSG7 (Das Shiese Getribe) och jag skulle inte ens rekommendera min värsta fiende att köpa en DSG från VAG..
Dock är det inte riktigt aktuellt i en Passat från 2004 smile

Nu måste jag erkänna att jag har tabbat mig lite, missade att det rörde sig om V6 Dieseln och inte vanliga bensin V6:an.
V6 2.5 TDI hade inte vart mitt förstahandsval direkt, hellre 2.8 V6 4Motion då faktiskt.
Men oavsett så känns Passaten som mer bil än Saaben om det står mellan dom..

Annars finns det BMW 5-serie E39 och Volvo V70N i den prisklassen också.
En Faceliftad BMW 5-serie slår både Passaten och Saaben med hästlängder enligt mig smile

Fair enough. Men jag vidhåller ändå att en Passat med en stor V6 vare sig det är bensin eller diesel som är 11-12 år gammal och har gått nästan 30k mil inte är någon bra förstabil. Att den är diesel med den skatten det innebär gör såklart inte saken bättre, men det är ändå en bil som kommer kosta att driva. Om sedan Saaben är ett under av hållbarhet, nej jämfört med tex Asiatiska bilar får både VW och Saab det riktigt kämpigt. Men passaten med 2.0T eller liknande hade varit en betydligt mer jämn kamp enligt mig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang