Mitt slutsteg får ström från tändningen... Varför dra direkt från batteriet?

lighter22
31 mars 2015 · 436 Inlägg

Alkalinee skrev:

Putteliten skrev:
Den kabeln som stereon får ström från är inte gjord för den höga strömmen ett slutsteg vill ha.
Vilket resulterar i varma kablar och i värsta fall kabelbrand. Skulle det bli kabelbrand på grund av det så får du heller inget på försäkringen...

Gör om gör rätt och dra en kabel med rätt area avsedd för den strömmen steget vill ha...

Alright! Tack så mycket. Då blir det omdragning som gäller. Märkte att det blev lite varmt bakom stereon. Tack för svaret! smile

hangman skrev:
är det något skämt du håller på med är du inte rolig. Det du gjort är som gjort för elbrand och du borde ge fan i och fiffla själv om du inte förstår hur man gör.

Jag ödslar inte min tid på forum genom att låtsas & skämta... Ingen idé o vara otrevlig när du skriver heller, jag visste helt enkelt inte. Men nu vet jag det och nu ska jag ta ström direkt från batteriet!

vill inte verka otrevlig men om man inte vet vad man håller på med så är det bättre att ta reda på fakta innan man börjar koppla in grejer på fel sätt.

när man leker med EL ska man göra rätt från början annars kan det sluta olyckligt är man inte tillräckligt kunnig som du själv sager att du inte är så finns det folk som tjänar pengar på att göra jobbet åt dig!

att skriva I ett forum efter att man har gjort så grovt fel som du I detta fall är inte att rekommendera fråga innan nästa gång smile

MammDiin
31 mars 2015 · 2 019 Inlägg

Alkalinee skrev:

Andyah skrev:
hur grov kabel har du till steget? låter som du kör med skosnören.,, 20A räcker inte nånstans..nu vet jag inte vad du har för slutsteg o vad för grejjer kopplade till slutsteget..men skaffa dig en 35mm2 kabel o koppla från batteriet till slutsteget, destutom ska din jord vara lika grov...

Jag skrev ju det i inlägget ovanför ditt.. 9,5mm i diameter, dvs 70mm2. Jag skrev även i mitt första inlägg ang vad för slutsteg jag har (MDS GP2). Säkringen i steget ligger på 20A, så jag tänkte att jag skulle säkra samma på strömmen.. Jag vet att jorden ska vara lika stor som 12v

Varför köper du 70mm² kabel till ett steg som drar max 20A? Har du tänkt uppgradera ljudet?

Annars räcker 10 eller 16mm² bra till och är mycket billigare och lättare att dra när de inte är så grova.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang