Köpråd: Betald gammal Alfa Romeo vs snål men dyr Toyota Prius.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april 2015 · 17 483 Inlägg

Tjejen har tröttnat. Hon tycker det är jobbigt att hela tiden tänka på att bilen faktiskt gurglar i sig en del så fort man ska någonstans. Hon kör mer och mer min Prius... Den brukar vi glömma bort att tanka så efter 4-5 veckor blir det panik när bränslet varnar...

Alfan är betald men drar cirka 1.3 liter/mil när hon kör. Det är en 3.0 24v v6 -99. Snabb som fan men då kör man därefter... Skatten är 2627:- per år.

Jag vill att hon köper en Toyota Prius Plug-in hybrid. Då kan hon i teorin köra fram och tillbaka till jobbet utan att ens starta motorn. Förutsatt att bilen laddas varje natt. Hon har 1.3 mil till jobbet... Elen kostar "inget" då det går via ett företag. 

En sådan kostar cirka hur mycket pengar som helst... Vi får dessutom ta lån. Men det gäller samtliga. Alfapengar på cirka 16-19 tkr kan pyntas in på lånet.
http://www.blocket.se/vasterbotten/Toyo … 15&w=3

Prius gen3 utan plug-in kostar från 99000:- och uppåt. Men då mister vi vitsen med att kunna köra gratis de flesta sträckor.
http://www.blocket.se/vi/59558256.htm?ca=15

En Prius gen2 går att få för från 60000:- Men då är den lite trött med den mindre motorn. Hade varit bra att ha en bil som kanske tål att köras fort ibland utan att maskin hoppar ur huven...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
3 april 2015 ·

http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_P … 12&w=3

Årlig vägtrafikskatt.
Alfa: 2627kr. Registerhållningsavgift: 65kr. 2692/12 = 224kr/månad.
Prius P-I: 65kr. = 5.42kr/månad.

Bränslekostnad/mil.
Alfa: 13.79*1.3 = 17,92kr.
2000mil = 35840/år.
2987kr/mån.
Prius P-I: 0kr om ni enbart laddar eller 13.79*0,39 = 5.38kr.
2000mil = 10760kr/år.
897kr/mån.

Alfa: 3211kr/månad.
Prius P-I: 902.42kr/månad.
Differens enbart bränsle och skatt: 2308.58/månad att lägga på ränta och värdeminskning. big_smile

Senast redigerat av Evildan (3 april 2015)

SportPilot Ubåtsingenjör
3 april 2015 · 7 232 Inlägg

Antar att din andra hälft är lite bilintresserad och inte enbart stirrar sig blind på förbrukningen ?

Tycker hon ska köra en s80 v8 istället för en prius om hon mår bättre utav det ! Man lever bara en gång

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
3 april 2015 ·

CHEEVA skrev:
Antar att din andra hälft är lite bilintresserad och inte enbart stirrar sig blind på förbrukningen ?

Tycker hon ska köra en s80 v8 istället för en prius om hon mår bättre utav det ! Man lever bara en gång

Visst är det så att man (antagligen) bara lever en gång, detta liv ser olika ut för olika personer, någon lägger sina pengar på en S80 V8 vilket är en rätt mysig bil, någon annan lägger en mindre summa pengar/månad för att köra förslagsvis en Prius och då har ett större överskott till att just "leva" på andra vis utöver bilägandet.

Så tänker jag, men så är jag över 40 år också. wink

För sakens skull så kostar ändå en S80 v8 ungefär 100000kr mindre än en Plug-In Prius.
S80 v8 ca 130000kr.
Prius P-I ca 230000kr.
Dom 100000kr kan man nog köra 4år med innan Priusen blir billigare.

S80 11.9l/100km. 33320kr/år vid 2000mil.
Prius 3,9/100km. 10920kr/år vid 2000mil.

33320kr - 10920kr = 22400kr i skillnad/år enbart i bränsleförbrukning. 1867kr/månad.

Senast redigerat av Evildan (3 april 2015)

SportPilot Ubåtsingenjör
3 april 2015 · 7 232 Inlägg

Evildan skrev:

CHEEVA skrev:
Antar att din andra hälft är lite bilintresserad och inte enbart stirrar sig blind på förbrukningen ?

Tycker hon ska köra en s80 v8 istället för en prius om hon mår bättre utav det ! Man lever bara en gång

Visst är det så att man (antagligen) bara lever en gång, detta liv ser olika ut för olika personer, någon lägger sina pengar på en S80 V8 vilket är en rätt mysig bil, någon annan lägger en mindre summa pengar/månad för att köra förslagsvis en Prius och då har ett större överskott till att just "leva" på andra vis utöver bilägandet.

Så tänker jag, men så är jag över 40 år också. wink

visst är det så ! vi alla har olika prioriteringar här i livet smile vill hans andra hälft köra en trevlig bil så tycker jag hon ska göra det också

vissa har ju bilintresse och då lägger man gärna lite extra pengar på just bil ägandet, medans andra kanske är intresserade utav tillexempel årgångs viner eller dyr elektronik

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Muttley
3 april 2015 ·

Används bilen bara dessa kortare sträckor?  Till och från jobb kanske affären ibland.

Ja då är de ju riktigt onödigt att lägga pengarna på en v6 eller v8. 
Hade jag själv valt hade jag nog börjat med den billigare för 99tusen.  Bara på den sparar hon ju in tusentals kronor. Pengar hon senare kan lägga på kontot till en dyrare smile

Att ligga och köra en volvo v8 till jobbet 2,6 mil tor är ju enligt mig förenat lite med dumheter.  Men sen har jag råkat bli gniden och snål.
Alfan har väl några år på nacken med och kan plötsligt bli dyr bara.

Evildan
3 april 2015 ·

CHEEVA skrev:

Evildan skrev:

CHEEVA skrev:
Antar att din andra hälft är lite bilintresserad och inte enbart stirrar sig blind på förbrukningen ?

Tycker hon ska köra en s80 v8 istället för en prius om hon mår bättre utav det ! Man lever bara en gång

Visst är det så att man (antagligen) bara lever en gång, detta liv ser olika ut för olika personer, någon lägger sina pengar på en S80 V8 vilket är en rätt mysig bil, någon annan lägger en mindre summa pengar/månad för att köra förslagsvis en Prius och då har ett större överskott till att just "leva" på andra vis utöver bilägandet.

Så tänker jag, men så är jag över 40 år också. wink

visst är det så ! vi alla har olika prioriteringar här i livet smile vill hans andra hälft köra en trevlig bil så tycker jag hon ska göra det också

vissa har ju bilintresse och då lägger man gärna lite extra pengar på just bil ägandet, medans andra kanske är intresserade utav tillexempel årgångs viner eller dyr elektronik

Jag har ett väldigt stort bilintresse, dock är det utav en annorlunda art än mångas.
Hade jag inte haft intresset hade jag förmodligen inte ens kört Prius utan något mera konventionellt traditionellt såsom en Focus eller Corolla istället antagligen på inrådan utav någon bilkunnig bekant.

Jag lägger inga stora pengar på bilägandet mer än själva inköpet 135000kr och ett klanderfritt auktoriserat underhåll då det finns vissa garantier förutom ett oavbrutet tvättande och putsande.
Däremot läggs det pengar på annat som också är viktigt, bo bra och fräscht, åka på lite resor, köpa alldeles för många RC-Bilar alldeles för ofta om någon missat det, så visst är det en prioritering vad som väljs att lägga pengarna på.

Evildan
3 april 2015 ·

tkd_rille skrev:
Används bilen bara dessa kortare sträckor?  Till och från jobb kanske affären ibland.

Ja då är de ju riktigt onödigt att lägga pengarna på en v6 eller v8. 
Hade jag själv valt hade jag nog börjat med den billigare för 99tusen.  Bara på den sparar hon ju in tusentals kronor. Pengar hon senare kan lägga på kontot till en dyrare smile

Att ligga och köra en volvo v8 till jobbet 2,6 mil tor är ju enligt mig förenat lite med dumheter.  Men sen har jag råkat bli gniden och snål.
Alfan har väl några år på nacken med och kan plötsligt bli dyr bara.

Enbart bränslet blir som jag räknade ovan 1867kr/månad i differens emellan en S80V8 och en Prius gen III utan P-I.

Muttley
3 april 2015 ·

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:
Används bilen bara dessa kortare sträckor?  Till och från jobb kanske affären ibland.

Ja då är de ju riktigt onödigt att lägga pengarna på en v6 eller v8. 
Hade jag själv valt hade jag nog börjat med den billigare för 99tusen.  Bara på den sparar hon ju in tusentals kronor. Pengar hon senare kan lägga på kontot till en dyrare smile

Att ligga och köra en volvo v8 till jobbet 2,6 mil tor är ju enligt mig förenat lite med dumheter.  Men sen har jag råkat bli gniden och snål.
Alfan har väl några år på nacken med och kan plötsligt bli dyr bara.

Enbart bränslet blir som jag räknade ovan 1867kr/månad i differens emellan en S80V8 och en Prius gen III utan P-I.

De blir lite pengar på några år. Jag får nog ordna en sån om jag behöver pendla till jobb i framtiden.

SportPilot Ubåtsingenjör
3 april 2015 · 7 232 Inlägg

köp en tesla, den dricker ingen bensin alls smile eller kanske en bmw i3 ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
3 april 2015 ·

CHEEVA skrev:
köp en tesla, den dricker ingen bensin alls smile eller kanske en bmw i3 ?

i3, då är det upp en dryg hundring från en begagnad Plug-In Prius.
379000kr.
http://www.blocket.se/malmo/BMW_i3_BEV_ … amp;last=1

En Tesla P85 är ju helt klart vägen att gå, enbart 999000kr för en 2014 års demobil.
http://www.blocket.se/alvsborg/Tesla_Mo … 12&w=3
Fast då är den ju 7-sitsig med den av SAAB stulna spyfällan. big_smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 april 2015 · 17 483 Inlägg

Tackar gubbar. Varit sjuk hela veckan nästan så orkade inte räkna själv... Hade nog gjort fel då. Lite tveksamt om vi har råd med en Plug-in. Får se. Joo... hon vill ju ha en S80 V8 men inser nog att det inte var så kul att köra förbi tappen var och varannan dag.

Varit och tittat på Opel Ampera också men den är för dyr, bara att släppa den tyvärr.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
_______
4 april 2015 · 107 Inlägg

Eller tjacka en sådan häringa.
http://www.blocket.se/angelholm/Volvo_a … 11&w=3
Skattebefriad, stryktålig och hållbar som få skrindor, går att få bra sprutt på den, relativt enkel att skruva med rimliga reservdelskostnader och miljövänligare än någon prius. cool

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 april 2015 · 17 483 Inlägg

Blacken skrev:
Eller tjacka en sådan häringa.
http://www.blocket.se/angelholm/Volvo_a … 11&w=3
Skattebefriad, stryktålig och hållbar som få skrindor, går att få bra sprutt på den, relativt enkel att skruva med rimliga reservdelskostnader och miljövänligare än någon prius. cool

Synd att det inte var automat & acc. Man det kan man eftermontera? Miljövänlighet skiter jag i. Vill ha en hyfsat stor bil som drar lite. Kanske man kan hybridkonvertera den?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
4 april 2015 ·

Varför inte en genIII, mig veterligen är en sådan skattebefriad, stryktålig, hållbar som få skrindor, går att få mycket bra sprutt på om man känner någon som är duktig på mjukvaruprogrammering wink väldigt enkelt att skruva med de få gånger det behövs då reservdelstillgången är 100% och även billig och miljövänligare än någon Amazon.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1&p=12
Det kan vara roligt att räkna vidare på för som du nämner tar de siffrorna inte hänsyn till hela cykeln. Enligt siffror från Gröna bilister* får man räkna med en faktor 1.25 för att få utsläppen från källa till bilens hjul från utsläppen från tank till hjul. Bilen från 90-talet som dricker 9.0L/100km släpper alltså ut 241.2g/km (från tank till hjul)*1.25=301.5g/km.

*.PDF man får ladda ner, sök och ni skall finna.

Enligt VW´s siffror:
Tillverkning av en bensindriven bil: 39g/km*150kkm=5.85ton.
Utsläpp från bruk: 208-39=169g/km.
Skillnad: 301.5-169=132.5g/km.

Det tar alltså 5850kg-(x*1.325kg/mil) för en ny bil att bli mer miljövänlig än Blue_Speed´s exempel från 90-talet.

x=4415 mil totalt, sedan är tillverkningen kompenserad för och den nya bilen ett bättre val för miljön oavsett om man säljer den och köper en ny efter tre år eller inte.

Samma exempel för en hybridbil som Evildan är glad i:
Tillverkning: 46*150kkm=6.9ton.
Utsläpp från bruk: 143g/km.
Skillnad: 301.5-143=158.5g/km.

6900kg-(x*1.585Kg/mil), x=4353 mil. Sedan är den nya hybridbilen ett bättre val.

Evildan
4 april 2015 ·

Hybridsmurfen skrev:

Blacken skrev:
Eller tjacka en sådan häringa.
http://www.blocket.se/angelholm/Volvo_a … 11&w=3
Skattebefriad, stryktålig och hållbar som få skrindor, går att få bra sprutt på den, relativt enkel att skruva med rimliga reservdelskostnader och miljövänligare än någon prius. cool

Synd att det inte var automat & acc. Man det kan man eftermontera? Miljövänlighet skiter jag i. Vill ha en hyfsat stor bil som drar lite. Kanske man kan hybridkonvertera den?

HAHA, du skulle ledsnat på 10mil.
Veviga, bullriga, dåliga stolar, inget att bruka dagligen men ack så charmiga, jag har ändå ägt en 7-8stycken.

I Nyköping fanns det en SAAB 96 som var elkonverterad, Fordsnurran hade åkt ur och in en tämligen grov ASEA motor tillika batterier, inte snabb men jäkligt läcker och ännu mer tungstyrd.

Evildan
4 april 2015 ·

http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_P … 15&w=1

Hmm, märkligt tak. wink

Rätt färg. big_smile Är ju som du vet en enkel kulör att hålla synbart ren.

Nästan rätt pris. 125000kr är det klockrent.

Inbyten möjligt. Bye bye Alfan.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 april 2015 · 17 483 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Blacken skrev:
Eller tjacka en sådan häringa.
http://www.blocket.se/angelholm/Volvo_a … 11&w=3
Skattebefriad, stryktålig och hållbar som få skrindor, går att få bra sprutt på den, relativt enkel att skruva med rimliga reservdelskostnader och miljövänligare än någon prius. cool

Synd att det inte var automat & acc. Man det kan man eftermontera? Miljövänlighet skiter jag i. Vill ha en hyfsat stor bil som drar lite. Kanske man kan hybridkonvertera den?

HAHA, du skulle ledsnat på 10mil.
Veviga, bullriga, dåliga stolar, inget att bruka dagligen men ack så charmiga, jag har ändå ägt en 7-8stycken.

I Nyköping fanns det en SAAB 96 som var elkonverterad, Fordsnurran hade åkt ur och in en tämligen grov ASEA motor tillika batterier, inte snabb men jäkligt läcker och ännu mer tungstyrd.

Rejält OT -som vanligt- men men läste en artikel om en snubbe som ASEA-konverterat sin Bubbla som han använde när han körde ut morgontidningen. Folk var upprörda, nu hörde du inte när han kom... Bubbla-ljudet är ju lite utstickande...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 april 2015 · 17 483 Inlägg

Evildan skrev:
http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_Prius_1_8_HSD_Business_aut__57174075.htm?ca=15&w=1

Hmm, märkligt tak. wink

Rätt färg. big_smile Är ju som du vet en enkel kulör att hålla synbart ren.

Nästan rätt pris. 125000kr är det klockrent.

Inbyten möjligt. Bye bye Alfan.

Jag ringde med en gång, glömde det var påskafton... Stängt! Den var ju bara 5-6 mil från oss. Tjejen väldigt gärna ha BT i bilen då hon har mycket musik i mobilen. Ska ta en titt på den! Tack!

Synd, jag tänkte vi kunde köpa bil idag. Priusen ska ut och åka långresa imorgon och hade jag sluppit att bruka den hysteriska Alfan... 300C använder mina föräldrar tsv. Åka cab är lite tidigt.

EDIT: Men taket? Glas? Solceller (tydligen finns de med detta enligt US-spec)

Senast redigerat av Hybridsmurfen (4 april 2015)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
_______
4 april 2015 · 107 Inlägg

Evildan skrev:
Varför inte en genIII, mig veterligen är en sådan skattebefriad, stryktålig, hållbar som få skrindor, går att få mycket bra sprutt på om man känner någon som är duktig på mjukvaruprogrammering wink väldigt enkelt att skruva med de få gånger det behövs då reservdelstillgången är 100% och även billig och miljövänligare än någon Amazon.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1&p=12
Det kan vara roligt att räkna vidare på för som du nämner tar de siffrorna inte hänsyn till hela cykeln. Enligt siffror från Gröna bilister* får man räkna med en faktor 1.25 för att få utsläppen från källa till bilens hjul från utsläppen från tank till hjul. Bilen från 90-talet som dricker 9.0L/100km släpper alltså ut 241.2g/km (från tank till hjul)*1.25=301.5g/km.

*.PDF man får ladda ner, sök och ni skall finna.

Enligt VW´s siffror:
Tillverkning av en bensindriven bil: 39g/km*150kkm=5.85ton.
Utsläpp från bruk: 208-39=169g/km.
Skillnad: 301.5-169=132.5g/km.

Det tar alltså 5850kg-(x*1.325kg/mil) för en ny bil att bli mer miljövänlig än Blue_Speed´s exempel från 90-talet.

x=4415 mil totalt, sedan är tillverkningen kompenserad för och den nya bilen ett bättre val för miljön oavsett om man säljer den och köper en ny efter tre år eller inte.

Samma exempel för en hybridbil som Evildan är glad i:
Tillverkning: 46*150kkm=6.9ton.
Utsläpp från bruk: 143g/km.
Skillnad: 301.5-143=158.5g/km.

6900kg-(x*1.585Kg/mil), x=4353 mil. Sedan är den nya hybridbilen ett bättre val.

Och  vilken är den som har gett minst miljöpåverkan vid framtagning? och vilken lämnar minst gift och skit efter sig vid skrotning?...

Senast redigerat av Blacken (4 april 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang