Vad ska jag göra med min trasiga Audi A4?

Erik1994
12 april 2015 · 14 Inlägg

Hejsan!

För att göra en lång historia kort.

Köpte en bil för några månader sen, en Audi A4 1,8T Quattro  -05 för 60k. Jag vart helt blåst av bilhandlaren som vägrar stå för kostnaden av reparation som uppkom bara dagar efter att jag hämtade den.

3 månader senare har jag lagt ner 15k på verkstad besök. Senaste besöket bytte man topplockspackning och felet kvarstår fortfarande. Mekanikern tror att bilen drar in vatten någonstans. Jag har nu lessnat totalt på bilen.

Dom alternativ som jag har just nu är...

Antingen sälja den som repobjekt och få (?)
Byta ut hela motorn och har ingen aning om vad den kostnaden kommer att sluta på.

Har någon nåt tips på hur jag kan komma ur situationen med så mycket pengar kvar som möjligt?
Bilen är jättefin i övrigt och helt utrustad.

Constantine
12 april 2015 · 679 Inlägg

Du skulle ha anmält till ARN direkt, bilhandlaren ska stå för sånt.. spelar absolut ingen roll om det står något i stil med "sålt i befintligt skick". Vad sa bilhandlarn?

Erik1994
12 april 2015 · 14 Inlägg

Constantine skrev:
Du skulle ha anmält till ARN direkt, bilhandlaren ska stå för sånt.. spelar absolut ingen roll om det står något i stil med "sålt i befintligt skick". Vad sa bilhandlarn?

Handlaren gick ej att nå kort efter bilköpet. Det är anmält till ARN. Handlaren total ignorerar anmälan och lämnar inget svar.

Constantine
12 april 2015 · 679 Inlägg

Erik1994 skrev:

Constantine skrev:
Du skulle ha anmält till ARN direkt, bilhandlaren ska stå för sånt.. spelar absolut ingen roll om det står något i stil med "sålt i befintligt skick". Vad sa bilhandlarn?

Handlaren gick ej att nå kort efter bilköpet. Det är anmält till ARN. Handlaren total ignorerar anmälan och lämnar inget svar.

Ligger det långt ifrån där du bor? om inte så åk dit!

Minns inte hur det är vid beggat köp men vid nybil så har bilhandlaren rätt att låta laga bilen max 3 gånger och om det inte hjälper efter det så måste dem köpa tillbaks bilen.

Erik1994
12 april 2015 · 14 Inlägg

Constantine skrev:

Erik1994 skrev:

Constantine skrev:
Du skulle ha anmält till ARN direkt, bilhandlaren ska stå för sånt.. spelar absolut ingen roll om det står något i stil med "sålt i befintligt skick". Vad sa bilhandlarn?

Handlaren gick ej att nå kort efter bilköpet. Det är anmält till ARN. Handlaren total ignorerar anmälan och lämnar inget svar.

Ligger det långt ifrån där du bor? om inte så åk dit!

Minns inte hur det är vid beggat köp men vid nybil så har bilhandlaren rätt att låta laga bilen max 3 gånger och om det inte hjälper efter det så måste dem köpa tillbaks bilen.

Jag åkte dit flera gånger, utan att någon var på plats. Han stämde möte med mig där en gång för att reklamera köpet och han dök aldrig upp. Handlaren har rätt att reparera felet, som du säger. Jag kunde ringa han 10 gånger utan svar och sedan ringde jag från min kompis telefon och då svarade han direkt. Han undviker verkligen, svarar ej på mail eller telefon. När han väl svarar när jag ringer från nytt nummer så är han allmänt otrevlig och det slutar alltid med att han klickar telefonen utan nåt konkret. ARN anmälan är gjord men tyvärr så kommer han förmodligen att skita i att betala även om dom ger mig rätt.

Constantine
12 april 2015 · 679 Inlägg

Erik1994 skrev:

Constantine skrev:

Erik1994 skrev:

Handlaren gick ej att nå kort efter bilköpet. Det är anmält till ARN. Handlaren total ignorerar anmälan och lämnar inget svar.

Ligger det långt ifrån där du bor? om inte så åk dit!

Minns inte hur det är vid beggat köp men vid nybil så har bilhandlaren rätt att låta laga bilen max 3 gånger och om det inte hjälper efter det så måste dem köpa tillbaks bilen.

Jag åkte dit flera gånger, utan att någon var på plats. Han stämde möte med mig där en gång för att reklamera köpet och han dök aldrig upp. Handlaren har rätt att reparera felet, som du säger. Jag kunde ringa han 10 gånger utan svar och sedan ringde jag från min kompis telefon och då svarade han direkt. Han undviker verkligen, svarar ej på mail eller telefon. När han väl svarar när jag ringer från nytt nummer så är han allmänt otrevlig och det slutar alltid med att han klickar telefonen utan nåt konkret. ARN anmälan är gjord men tyvärr så kommer han förmodligen att skita i att betala även om dom ger mig rätt.

Det var de jävligaste, var håller denna handlare hus?

Lasse62
12 april 2015 · 293 Inlägg

Har du kredit på bilen eller betalt cash?

Erik1994
12 april 2015 · 14 Inlägg

Constantine skrev:

Erik1994 skrev:

Constantine skrev:

Ligger det långt ifrån där du bor? om inte så åk dit!

Minns inte hur det är vid beggat köp men vid nybil så har bilhandlaren rätt att låta laga bilen max 3 gånger och om det inte hjälper efter det så måste dem köpa tillbaks bilen.

Jag åkte dit flera gånger, utan att någon var på plats. Han stämde möte med mig där en gång för att reklamera köpet och han dök aldrig upp. Handlaren har rätt att reparera felet, som du säger. Jag kunde ringa han 10 gånger utan svar och sedan ringde jag från min kompis telefon och då svarade han direkt. Han undviker verkligen, svarar ej på mail eller telefon. När han väl svarar när jag ringer från nytt nummer så är han allmänt otrevlig och det slutar alltid med att han klickar telefonen utan nåt konkret. ARN anmälan är gjord men tyvärr så kommer han förmodligen att skita i att betala även om dom ger mig rätt.

Det var de jävligaste, var håller denna handlare hus?

Han håller hus i Järfälla utanför Stockholm.

Lasse62 skrev:
Har du kredit på bilen eller betalt cash?

Jag har betalat cash för bilen.

gravityone Fixare
12 april 2015 · 321 Inlägg

Jag gillar inte att ge dåliga nyheter men som svar på din fråga skulle iaf jag sälja bilen som den står. Om du nu inte skruvar själv så springer ett motorbyte snabbt iväg i pengar. Tyvärr så ligger det inte så mycket pengar i att sälja den som repobjekt heller men i ditt fall är ju kanske lite pengar bättre än inga pengar.

För rätt köpare kanske 20k som den står.

Om nu du inte lyckas få säljaren att ta sitt ansvar naturligtvis.

Lone Star Garage
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Ingooo
12 april 2015 · 167 Inlägg

Trist historia hörru.

1. Dokumentera alla kontakter och turer du haft med bilhandlaren
2. Häv köpet genom att åka till bilhandlaren och säg att du vill häva köpet. OBS ta med polare som vittne.
3. Om handlaren inte går med på det så säger du att om inte felet avhjälps omgående så går du till domstol genom stämning med dina skadeståndsanspråk eftersom du anser att köprättsligt fel föreligger.
4. Om du inte orkar gå till domstol sälj den som den står som repobjekt och försök att glömma skiten.

Lycka till!

Constantine
12 april 2015 · 679 Inlägg

Ingooo skrev:
Trist historia hörru.

1. Dokumentera alla kontakter och turer du haft med bilhandlaren
2. Häv köpet genom att åka till bilhandlaren och säg att du vill häva köpet. OBS ta med polare som vittne.
3. Om handlaren inte går med på det så säger du att om inte felet avhjälps omgående så går du till domstol genom stämning med dina skadeståndsanspråk eftersom du anser att köprättsligt fel föreligger.
4. Om du inte orkar gå till domstol sälj den som den står som repobjekt och försök att glömma skiten.

Lycka till!

Precis och det spelar absolut ingen roll om denna säljare är på plats eller inte, du kan och ska ändå häva köpet på plats!

Maffia
12 april 2015 · 383 Inlägg

Exakt vad är fel på bilen? Försvinner det vatten? ryker det?

keykey
12 april 2015 · 163 Inlägg

Erik1994 skrev:
Senaste besöket bytte man topplockspackning och felet kvarstår fortfarande. Mekanikern tror att bilen drar in vatten någonstans.

Funderar på om det kan vara så att mekanikern är ett klappmongo? Man byter väl inte bara topplockspackning hux flux om man inte verkligen vet att det är det som är felet? Så jävla kul är det inte att "provbyta" blockpackning liksom... Kräv pengarna tillbaka av säret och åk till en annan verkstad.

Vad är ens symptomen? Försvinner det kylvätska?

Lasse62
12 april 2015 · 293 Inlägg

Jag har ju följt den andra tråden du skrev om detta, om jag minns rätt så har man bytt vattenpump, kamrem och nu blockpackning.

Men vad är felet i grunden? Försvinner vatten utan att det syns?, vi lämnar alla varianter med vattenläcka som syns genom pöl på marken eller fuktigt utanpå motorn för det antar jag inte är fallet.

En trasig toppackning brukar ju kunna ge vatten i oljan, hur ser den ut? är den inte grå eller bilen inte bolmar vitrök så är jag ju tveksam om det är problemet.

Är kylsystemet provtryckt? Luktar glykol inne i bilen?

Erik1994
13 april 2015 · 14 Inlägg

Symptomen på bilen är att den ryker som fan. Mekanikern har provtryckt och enligt honom så drar bilen vatten någonstans. Han tror att tidigare ägaren har kört runt med låg glykol nivå och struntat i att bilen har varnat för överhettning.
Bilen går jätte bra i övrigt, det är bara att den ryker så pass mycket att det knappt går att köra den i stadstrafik.

Topplockspackningen är bytt, vattenpump och kamrem redan.

Stefan7neson
13 april 2015 · 394 Inlägg

Erik1994 skrev:
Symptomen på bilen är att den ryker som fan. Mekanikern har provtryckt och enligt honom så drar bilen vatten någonstans. Han tror att tidigare ägaren har kört runt med låg glykol nivå och struntat i att bilen har varnat för överhettning.
Bilen går jätte bra i övrigt, det är bara att den ryker så pass mycket att det knappt går att köra den i stadstrafik.

Topplockspackningen är bytt, vattenpump och kamrem redan.

Då sitter säkerligen felet i turbon..

Erik1994
13 april 2015 · 14 Inlägg

Stefan7neson skrev:

Erik1994 skrev:
Symptomen på bilen är att den ryker som fan. Mekanikern har provtryckt och enligt honom så drar bilen vatten någonstans. Han tror att tidigare ägaren har kört runt med låg glykol nivå och struntat i att bilen har varnat för överhettning.
Bilen går jätte bra i övrigt, det är bara att den ryker så pass mycket att det knappt går att köra den i stadstrafik.

Topplockspackningen är bytt, vattenpump och kamrem redan.

Då sitter säkerligen felet i turbon..

Kan vara värt att kolla upp men då borde det komma vatten i alla cylindrar genom intercoolern och inte i en som nu.

Stefan7neson
13 april 2015 · 394 Inlägg

Erik1994 skrev:

Stefan7neson skrev:

Erik1994 skrev:
Symptomen på bilen är att den ryker som fan. Mekanikern har provtryckt och enligt honom så drar bilen vatten någonstans. Han tror att tidigare ägaren har kört runt med låg glykol nivå och struntat i att bilen har varnat för överhettning.
Bilen går jätte bra i övrigt, det är bara att den ryker så pass mycket att det knappt går att köra den i stadstrafik.

Topplockspackningen är bytt, vattenpump och kamrem redan.

Då sitter säkerligen felet i turbon..

Kan vara värt att kolla upp men då borde det komma vatten i alla cylindrar genom intercoolern och inte i en som nu.

Ok, så du är säker på att vattnet kommer in i förbränningsrummet/n?

zleepy Trucker
13 april 2015 · 1 393 Inlägg

bytte dom bara topplockspackningen utan att mäta/slipa toppen jämn, så blir det såklart knas direkt igen smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
fish Allfixare
13 april 2015 · 1 475 Inlägg

Är du säker på att det ens kommer in vatten i förbränningsrummet? Kan vara en intern skada i turbon så vattnet går rätt ut i avgasröret... Behövs inte mycket för att det ska ryka som fan. Hur fort försvinner vattnet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang