Dåliga dämpare passat 3bg

elsmurfo
28 april 2015 · 412 Inlägg

Hej, har en passat 1.9 tdi 2003 årsmodell (3bg) där dämparna börjar vara riktigt slitna..

Min plan var att kanske titta på coilovers/väghållningsats.
Har hittat Nice väghållningsats för 2450kr
NICE väghållningssats är tillverkade utav rostfritt stål samt att fjädrarna är pulverlackade för maximal hållbarhet.
2års garanti.


Vad tror ni på garaget, fungerar ex detta för vardagligt bruk i snö, slask och saltade vägar på vintern?
Eller är det bättre att titta på "vanliga" stötdämpare?
Har som ingen priskoll på "vanliga" stötdämpare, tips?

it_mutt Avstängd
28 april 2015 · 10 388 Inlägg

elsmurfo skrev:
Hej, har en passat 1.9 tdi 2003 årsmodell (3bg) där dämparna börjar vara riktigt slitna..

Min plan var att kanske titta på coilovers/väghållningsats.
Har hittat Nice väghållningsats för 2450kr
NICE väghållningssats är tillverkade utav rostfritt stål samt att fjädrarna är pulverlackade för maximal hållbarhet.
2års garanti.


Vad tror ni på garaget, fungerar ex detta för vardagligt bruk i snö, slask och saltade vägar på vintern?
Eller är det bättre att titta på "vanliga" stötdämpare?
Har som ingen priskoll på "vanliga" stötdämpare, tips?

Du plockar en komplett sats (dämpare + fjädrar) från tyskland billigare än så, inkl. frakt. Fine, det blir inte justerbart och det är inte världens bästa pryttlar (vilket en uppsättning coils för 2500:- inte heller är så)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
elsmurfo
29 april 2015 · 412 Inlägg

Jaså gör man det?
Det ska hålla bättre kvalitet än coils för ungefär samma pris?

Då du säger från Tyskland, någon specifik hemsida?

it_mutt Avstängd
29 april 2015 · 10 388 Inlägg

elsmurfo skrev:
Jaså gör man det?
Det ska hålla bättre kvalitet än coils för ungefär samma pris?

Då du säger från Tyskland, någon specifik hemsida?

Ok, ska inte svära på oförändrad prisbilden är, men i höstas gjorde man det till Audi iaf. Gällande tyskland så; ebukten.

Gällande kvalitetsskillnaden; jag vet faktiskt inte. De största problemen jag hört om billiga coils är; för hårda och halvt omöjliga att justera efter en svensk vinter (more or less). Har man inga planer på att hissa upp och ner bilen (och göra den lokala hjulinställaren rik) så finns det ju egentligen ingen anledning till coils (som jag ser det). Fördelen är väl då möjligen att man kan justera och få det precis som man vill.

Däremot (och detta är rent antagande) så blir det väl lite problem om en coilover ger upp. Jag antar helt enkelt att det inte går att få tag i "en lös" s.a.s. . Skulle en billig sportdämpare ge upp, så går det iaf att köpa "lösa" i par, samma sak om en fjäder går av.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
elsmurfo
8 maj 2015 · 412 Inlägg

Nån som har koll på om detta är ett "förstärkt" framvagnskit: http://www.bildelaronline24.se/fortune-line/7275925 ?

it_mutt Avstängd
8 maj 2015 · 10 388 Inlägg

elsmurfo skrev:
Nån som har koll på om detta är ett "förstärkt" framvagnskit: http://www.bildelaronline24.se/fortune-line/7275925 ?

Behöver du fråga så; antagligen inte.

Det brukar stoltseras med det brett och tydligt. Står det inte utsatt, så är det antagligen inte så.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Zoomx
7 december 2015 · 6 Inlägg

NICE Suspension er et super produkt til prisen.
Kvaliteten er langt bedre en Ta-technix.
Jeg kan komme med et eksempel her. Jeg kørte på TA-Technix i 2 år her i Danmark, og der gav kittet op, det var ikke til at justere på. Nu har jeg kørt på Nice i 1 år, og indtil videre er der intet at komme efter overhovedt. Du skal huske at når du kører i det vejr i har, så vedligehold din undervogn. Der er forskel på undervogne til 2500 og 10000  :-)

dawwe ...has left the building...
7 december 2015 · 4 474 Inlägg

it_mutt skrev:
Däremot (och detta är rent antagande) så blir det väl lite problem om en coilover ger upp. Jag antar helt enkelt att det inte går att få tag i "en lös" s.a.s.

Fel! Köper man "The King of Cheap Coilovers" aka TA-Technix så kan man köpa dämpare/fjäderben styckvis (eller parvis) numera på ebay.de. Gällande Nice Suspension så är de "nog" tillverkade i samma fabrik som TA, men med vissa mindre (kosmetiska?) skillnader... Kom ihåg att Zoomx verkar vara involverad i en webbsida vilken saluför Nice Suspension, så han är kanske inte helt opartisk...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
it_mutt Avstängd
7 december 2015 · 10 388 Inlägg

dawwe skrev:

it_mutt skrev:
Däremot (och detta är rent antagande) så blir det väl lite problem om en coilover ger upp. Jag antar helt enkelt att det inte går att få tag i "en lös" s.a.s.

Fel! Köper man "The King of Cheap Coilovers" aka TA-Technix så kan man köpa dämpare/fjäderben styckvis (eller parvis) numera på ebay.de. Gällande Nice Suspension så är de "nog" tillverkade i samma fabrik som TA, men med vissa mindre (kosmetiska?) skillnader... Kom ihåg att Zoomx verkar vara involverad i en webbsida vilken saluför Nice Suspension, så han är kanske inte helt opartisk...

Ta inte i så du spricker över något som är ett påpekat antagande.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
dawwe ...has left the building...
7 december 2015 · 4 474 Inlägg

it_mutt skrev:
Ta inte i så du spricker över något som är ett påpekat antagande.

Såja...Andas in... Andas ut... Andas in, håll andan... Håll andan fortfarande... Blå än big_smile ? Andas ut...
Känns det bättre nu big_smile ?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
it_mutt Avstängd
7 december 2015 · 10 388 Inlägg

dawwe skrev:

it_mutt skrev:
Ta inte i så du spricker över något som är ett påpekat antagande.

Såja...Andas in... Andas ut... Andas in, håll andan... Håll andan fortfarande... Blå än big_smile ? Andas ut...
Känns det bättre nu big_smile ?

Ah crap, jag tror jag glömde andas ut där en sväng wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
WVlasting
9 december 2015 · 14 Inlägg

Jag har själv har kört på billiga tyska coils sen mars och det funkar lika bra som samma dag jag satte på dom!
Har pendlat 20 mil i somras (dit & hem) i 3 månader och det funkar lika bra nu på vinter kvisten.
Skruvar du upp dom Max är det givet det blir hårt och du behöver ta på dig ett njurbälte.
Vill du ha bra fjärding och hålla 30 istället för 5km över farthinder så skulle jag köpt original.

Sen att det ska bli svårt att ändra efter vintern har jag svårt att tänka mig. Lite avfettning sen nå riktigt fet smörj så lär det nog gå lika tungt som innan vintern(?).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang