V8 startar bara med startkablar trots nytt batteri

Rosander
28 maj 2015 · 13 Inlägg

Hej, jag har en Nova med en 327 snurra. Problemet började med att bilen bara startade ibland, så jag skickade iväg startmotorn på renovering, samma problem kvarstod. Testade med startkablar och då hostade bilen igång. Då satte jag i ett nytt batteri (75 ampere) men samma problem kvarstod, men den startar fortfarande med startkablar.
Finns det någon som har någon idé?

Mvh/ jocke

fax110
28 maj 2015 · 344 Inlägg

Dålig jord skulle jag gissa på, kolla hur det ser ut mellan motor-kaross-batteri.

mb_pucken
28 maj 2015 · 5 088 Inlägg

Dålig jordkabel skulle kunna ge spänningsfall och göra bilen svårstartad.
Jordades startkablarna på motor eller batteri i novan?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
shogun
28 maj 2015 · 2 117 Inlägg

Är det nya batteriet fulladdat?

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Rosander
28 maj 2015 · 13 Inlägg

fax110 skrev:
Dålig jord skulle jag gissa på, kolla hur det ser ut mellan motor-kaross-batteri.

Inga problem med gjorden, ger 12,7 volt överallt.

Jag har en startspärr vid växelspaken så att jag bara kan starta i parkläge. Den är kopplad batteri-tändningslås-startspärr-startmotor. Nu såg jag att jag bara får 7,5 volt mellan tändningslås och startspärren. Kan det vara så att tändningslåset är kass men att om den får tillräckligt med kräm med hjälp av startkablar så ger den från tillräckligt med kräm?

Senast redigerat av Rosander (28 maj 2015)

fax110
28 maj 2015 · 344 Inlägg

Bara för att testa, vad händer om du stoppar en starkabel mellan minus på batteriet och lämpligt ställe på motorn och försöker starta?

Rosander
28 maj 2015 · 13 Inlägg

fax110 skrev:
Bara för att testa, vad händer om du stoppar en starkabel mellan minus på batteriet och lämpligt ställe på motorn och försöker starta?

Har provat det också, hjälpte ej.
Det går även att få runt startmotorn med att koppla direkt från plus till solenoiden

Edit: Har fått lite nya idéer, ska ut imorn och felsöka startspärr och tändningslås. Vill inte väcka grannarna nu ikväll med vrålåket

Senast redigerat av Rosander (28 maj 2015)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 maj 2015 · 14 077 Inlägg

Rosander skrev:

fax110 skrev:
Dålig jord skulle jag gissa på, kolla hur det ser ut mellan motor-kaross-batteri.

Inga problem med gjorden, ger 12,7 volt överallt.

Jag har en startspärr vid växelspaken så att jag bara kan starta i parkläge. Den är kopplad batteri-tändningslås-startspärr-startmotor. Nu såg jag att jag bara får 7,5 volt mellan tändningslås och startspärren. Kan det vara så att tändningslåset är kass men att om den får tillräckligt med kräm med hjälp av startkablar så ger den från tillräckligt med kräm?

Okay, även fast det visar 12,7 volt så behöver inte det vara okay för det. Det är mängden ström (Ampere) som skall fram genom alla förbindningar. Det behövs inte mycket för att en multimeter ska visa 12,7 volt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Rosander
28 maj 2015 · 13 Inlägg

Vettemannen skrev:

Rosander skrev:

fax110 skrev:
Dålig jord skulle jag gissa på, kolla hur det ser ut mellan motor-kaross-batteri.

Inga problem med gjorden, ger 12,7 volt överallt.

Jag har en startspärr vid växelspaken så att jag bara kan starta i parkläge. Den är kopplad batteri-tändningslås-startspärr-startmotor. Nu såg jag att jag bara får 7,5 volt mellan tändningslås och startspärren. Kan det vara så att tändningslåset är kass men att om den får tillräckligt med kräm med hjälp av startkablar så ger den från tillräckligt med kräm?

Okay, även fast det visar 12,7 volt så behöver inte det vara okay för det. Det är mängden ström (Ampere) som skall fram genom alla förbindningar. Det behövs inte mycket för att en multimeter ska visa 12,7 volt.

/Benny

Nej det har du rätt i. Men det är ett nytt fulladdat batteri som klarar av att dra runt startmotorn om jag kopplar direkt från batteriet.

shogun
28 maj 2015 · 2 117 Inlägg

Kolla jordflätan mellan kaross och motorn.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 maj 2015 · 14 077 Inlägg

Rosander skrev:

fax110 skrev:
Bara för att testa, vad händer om du stoppar en starkabel mellan minus på batteriet och lämpligt ställe på motorn och försöker starta?

Har provat det också, hjälpte ej.
Det går även att få runt startmotorn med att koppla direkt från plus till solenoiden

Edit: Har fått lite nya idéer, ska ut imorn och felsöka startspärr och tändningslås. Vill inte väcka grannarna nu ikväll med vrålåket

Testa det. Men hur det än går, om du får reda på felet så vill jag att du skriver här i tråden vad det var för fel för det kan hjälpa andra.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
St3v3
29 maj 2015 · 358 Inlägg

Är problemet att den går runt och inte startar eller klickar bara startmotorn?

Är det det senare problemet är det inte ovanligt att original tändlås eller startrelä ger för lite kräm

En enkel och billig lösning är då att använda original tillslag till startmotor till att styra ett vanligt typ extraljusrelä som man kopplar till tillslaget

Tyfors Svetsare
29 maj 2015 · 1 153 Inlägg

Detta problem hade ja på opeln å höll på att få hjärtsnurr, men jag bytte allt i tändningsväg (en sak åt gången) å prova starta men hjälpte inte, inte först då ja bytte tändstift hmm det va de sista jag tänkte på.

(Bara fantasin sätter gränserna)
BMW E39 (2003)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
Rosander
29 maj 2015 · 13 Inlägg

Tyfors skrev:
Detta problem hade ja på opeln å höll på att få hjärtsnurr, men jag bytte allt i tändningsväg (en sak åt gången) å prova starta men hjälpte inte, inte först då ja bytte tändstift hmm det va de sista jag tänkte på.

Men bilen startade med startkablar innan du bytte tändstift?

Tyfors Svetsare
29 maj 2015 · 1 153 Inlägg

Ja med startkablar starta den men inte utan,.

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
Rosander
29 maj 2015 · 13 Inlägg

Tyfors skrev:
Ja med startkablar starta den men inte utan,.

Men då fick du ändå startmotorn att gå runt innan du bytte stiften?
Jag får inte startmotorn att gå runt

St3v3
29 maj 2015 · 358 Inlägg

Det har inte med tändstiften att göra
Läs det jag skrev

Rosander
29 maj 2015 · 13 Inlägg

St3v3 skrev:
Det har inte med tändstiften att göra
Läs det jag skrev

Jag såg det du skrev men som jag sa så är startmotor och relä nytt, och att jag ska felsöka tändlåset ikväll

Tyfors Svetsare
29 maj 2015 · 1 153 Inlägg

Rosander skrev:

Tyfors skrev:
Ja med startkablar starta den men inte utan,.

Men då fick du ändå startmotorn att gå runt innan du bytte stiften?
Jag får inte startmotorn att gå runt

Aha missa de hmm

Ja läste bara att den startar me kablar men inte utan. Sorry mitt fel wink

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
dalv23
29 maj 2015 · 1 Inlägg

Ibland får man shimsa ut starten om han rider för hårt på startkransen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang