Peugeot 206 cc 2.0L -04 (Kopplingen går ojämnt)

Skillerns
9 juni 2015 · 101 Inlägg

Tjena!

Nyligen köpt en Peugeot 206 då jag behöver en under sommaren. Allt verkar kanon på den och den har endast gått 7k mil. Det är dock en grej jag oroar mig över och som jag gärna vill få bort då det försvårar min växling.

Allt ligger på kopplingspedalen, notera att detta inte hände när den var kall utan det kom senare.

När man trycker ner kopplingen så går den relativt mjukt men när du ska släppa upp den så är det svårt att få den att släppa mjukt då det känns som något ligger emot och gnider mot den, det låter som en dörr knarrar. Det är inte att den tar ojämnt, utan att den går ojämnt upp vilket gör det svårt att få en fin start från att gasa upp från stillastående. Den går liksom hackigt upp då det med foten är jättesvårt att motverka dessa gnidningar.

Jag är jätteorolig för att detta ska gå på flera tusen att fixa då jag inte har råd med det, att det kanske är något med urtrampningslagret att göra.

Var idag på en verkstad för att se ifall dom kunde, det han gjorde var att han hissade upp den och sprayade in smörjning i någon typ av hylsa, detta hjälpte dock inte och vill inte lämna in den då det kommer kosta.

Jag kan spela in på mobilen så kan jag lägga ut på en hemsida så ni kan höra, hoppas innerligt att någon vet.

EDIT:

Här är filmen, ni måste troligtvis ladda ner den, annars så går det inte se. Mediafire verkar inte stödja filtypen. Inte för mig i alla fall.

http://www.mediafire.com/download/nl5tm … ppling.MOV

Senast redigerat av Skillerns (9 juni 2015)

Rille0
9 juni 2015 · 2 021 Inlägg

om du har självjusterande kopplingwire, som iaf 206orna med mindre motorer har, så brukar dessa balla ur ibland, inte särskilt dyr eller svår att byta om så är fallet, tar kopplingen onormalt högt eller lågt?

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Skillerns
9 juni 2015 · 101 Inlägg

Rille0 skrev:
om du har självjusterande kopplingwire, som iaf 206orna med mindre motorer har, så brukar dessa balla ur ibland, inte särskilt dyr eller svår att byta om så är fallet, tar kopplingen onormalt högt eller lågt?

Jag har nu plockat bort lite delar och jag ser nu något som jag tror man kallar för gaffel eller liknande, ljudet kommer inifrån, men vet inte exakt hur jag ska gå tillväga nu.

http://www.mediafire.com/download/bwfhu … Gaffel.MOV

torsen
11 juni 2015 · 7 317 Inlägg

Känner du en märkbar "tryckpunkt" när du trycker ner kopplingen?
Likaså att kopplingspedalen inte vill följa med mjukt upp?

I s f kan det vara urtrampningslagret som skurit och s a s svarvat ett spår på fingrarna till solfjäderlamellen.

Råkade jag ut för på en PSA-bil för några år sedan.
Miltalet är oväsentligt, men min bil hade rullat strax under 5.000 mil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang