Köpråd: 30-50kkr

agenour
13 juli 2015 · 9 Inlägg

Hej!

Vi är en liten familj som ska flytta till Uppsala efter flera år i huvudstaden. Jag undrar om ni kan rekomendera en beg. bil för runt 30k-50k om jag berättar lite om våra behov?

Det ska bli första bilen till mig och sambon, och vi har ett trevligt kid på 2 år. Jag har körvana (10 år, inga krockar) där bilen alltid varit skriven på någon annan men nu är det alltså dags att ha en på pappret också. Är van vid en Renault Mégane (III) och vill inte ha mindre pga. barnstolen som är förvånansvärt maffig.

Tyvärr svårt att säga exakt hur användandet blir i nuläget, men antagligen något som följande:
Bilen ska underlätta pendling 1-2 ggr i veckan Uppsala-Stockholm (120km på E4:an fram o tillbaka), och vara ett nöjesfordon att ta på utflyckter på svängiga 70-vägar. Beroende på jobsituationen så kanske det blir lite extra turer runt om i Uppsala eller ev. Stockholm när jag frilansar. Allt annat som handla mat och sånt har vi på fotavstånd så det blir inte mycket vardagsanvändande (cyckel och till fots för jobb annars).

Det ska sägas att jag inte har mycket koll på bilar förutom att köra och fixa service/besiktning och sånn rutin, så blir det fel på bilen gäller verkstad.

Vår ekonomi är mager, så:

* Billig i drift, totalt sett - drivmedelsförbrukning, förväntat underhåll/service, o skatt, försäkring mm.
* Kring 30-50k i inköpspris. Här är vi flexibla men prisläget ska "löna sig" på något vis i övrigt .
* Storlek: helst halvkombi eller kombi, Golf-klass. Barnstol ska lätt få plats i baksätet. Lastutrymmet behöver inte vara volumöst, men däremot hyffsat brett och gärna låg tröskel.

* Manuell är kul, köregenskaper är kul, men som sagt jag är van vid en ganska "snäll" bil och behöver inte leva ut här om det känns bättre i plånboken.
* En skitsak, men jag irriterar mig på den där plysch-liknande klädeln vissa bilstolar utförs i. Skippar  helst sånt till fördel av lite sportigare väv/tyg om möjligheten infinner sig.


Till sist. Jag har läst lite tidigare trådar och sett Citroën C4 rekommenderad. Den ser fräsch ut, har redan bläddrat bland annonserna - men vad ska man hålla koll på vid köpet? Vad kan man förvänta sig i den budgetklass vi pratar om egentligen? Har hört att runt 10000mil blir el-installationen "opålitlig", men vad kan man tänkas göra åt det? Eller är det bara att gilla läget med el-rutor som inte stängs/får öppnas?

En annan bil jag tycke var intressant var Priusen. Däremot vet jag inte om 60k Prius kontra 30k-40k annat är en bra investering ur ett totalekonomiskt perspektiv. Behöver övertygas.. Dessutom: är det någon mening med Prius om jag mestadels pendlar på motorväg?

Är även tacksam om någon känner för att lägga fram generella tips till prioriteringar, saker att tänka på kring resoneringen, vid själva köpet eller annat.

Långt inlägg det blev - Tack på förhand! big_smile

xXSammy
13 juli 2015 · 6 582 Inlägg

Tror att Priusen lastar för dåligt för dina behov, tycker du Ford Mondeo MK3 ser intressant ut nog? (2001-2007)

De/Dem
agenour
13 juli 2015 · 9 Inlägg

Malheus skrev:
Tycker du Ford Mondeo MK3 ser intressant ut nog? (2001-2007)

Jovars. Osäker hur man söker fram på revisionen på t.ex autouncle men kollar nu.
Vilken motor och utförande ska jag satsa på i så fall?

Edit: Bilen är egentligen större än jag tänkt mig, men det kanske är bra för komforten. Dock osäker på hur det blir med bränsleförbrukningen. Är det orimligt att hoppas på bättre än 8.0l/100km i den här prisklassen?

Senast redigerat av agenour (13 juli 2015)

xXSammy
13 juli 2015 · 6 582 Inlägg

2.0an om du vill åka ekonomiskt
2.5an om du vill ha lite mer drag och hyfsad ekonomi (Går ganska billigt för att vara V6a)

Ju senare årsmodell desto bättre, de tidigare 2.0orna har haft lite problem med sitt insug.. De knackar vid gaspådrag (Plastspjäll som glappar då) går att prova lätt genom att lägga i 3an i 25kmh och gasa fullt. smile
2.5an har svaga vevhusventilations slangar, när de spricker början bilen gå ojämn tomgång och motorlampan tänds. Kika lite under huven då slangar och anslutningar att de inte ser ut att spricka.
Kamkedja på samtliga motorer, inga bilar jag har skruvat med har visat indikation på sträckt kamkedja heller.

För bägge motorvalen så är det bra om handbromsen fungerar som den ska! Vajrarna är vanligt att börja kärva men i oturs fall kan det vara bromsoken (Kärvar vajern kan bromsoket börja kärva också)
Bra om fjädrarna fram är bytta, söder ut får de en del stryk.. Lika så det vanliga, styrstag och styrleder.

För att förgylla bilen lite så finns det med eluppvärmd framruta, underlättar frostiga mornar när isskrapan inte biter smile

http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Mo … 11&w=1

Denna är viseligen en MK4, men det gör inte saken sämre!
http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Mo … 11&w=1

Problem där? Tja.. Styrleder fram och enstaka fall av kablaget i dörrarna.

De/Dem
xXSammy
13 juli 2015 · 6 582 Inlägg

agenour skrev:
Edit: Bilen är egentligen större än jag tänkt mig, men det kanske är bra för komforten. Dock osäker på hur det blir med bränsleförbrukningen. Är det orimligt att hoppas på bättre än 8.0l/100km i den här prisklassen?

0.8 är väl det man får räkna med i den storleken, annars finns ju alternativet Ford Focus.. den är mindre.

Men ska man köra långt så tycker jag det är viktigare att sitta bra än billigt, Mondeon är Fords flaggskepp så den är mer påkostad. smile

De/Dem
xXSammy
13 juli 2015 · 6 582 Inlägg

Flickar in några faceliftade Ford Focus.
Hjullager fram och knapp till bagageluckan är det vanligaste som ser sig på dessa.
De tidigare har haft problem med ESPn (ABS enheten) dessa BÖR vara bytta nu då många gick sönder samtidigt tongue
http://www.blocket.se/uppsala/Ford_Focu … 10&w=2
http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Fo … 10&w=2
http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Fo … 10&w=2

Låg milad MK1
http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Fo … 10&w=2

Senast redigerat av Malheus (13 juli 2015)

De/Dem
agenour
13 juli 2015 · 9 Inlägg

Tack för länkarna! Och den utförliga checklistan, det uppskattas! smile Hur ser du på pålitligheten av bilarna vid 15.000mil? Vilka servicekostnader ska man planera för?

Senast redigerat av agenour (13 juli 2015)

xXSammy
13 juli 2015 · 6 582 Inlägg

Uppe hos oss går en årlig service med olja + filter samt kupéfilter på ca 2300 kr, då ingår även 1 års fri assistans.

1.6an som sitter i Mk1 har kamrem, bytesintervall 16.000 mil/8år, övriga bilar har kedja. smile

Edit: Stor service var 6000 mil, med luftfilter och tändstift.
Vet inte riktigt vad man ska oroa sig efter 15.000 mil, kanske att de börjar dra olja efter 30 tusen mil för de gjorde en fd. arbetskollegas bil. wink

Senast redigerat av Malheus (13 juli 2015)

De/Dem
agenour
13 juli 2015 · 9 Inlägg

Mycket matnyttig info, tack Malheus. Ska grubbla lite på det du länkat och se var vi hamnar. Måste erkänna att TitaniumX paketet på Mondeon lockar.

En fråga till: hur ser du på prisvärderingen på bilpriser.se? I vissa fall är annonspriset mer än 10k över deras värdering. Ska man vara inställd på att tokpruta eller är det bara en dålig kalkyl?

Exempel: 40k vs 25.5k - http://www.bilpriser.se/bilvardering?re … v-enl-plan

skutte Bilrekonditionerare
13 juli 2015 · 453 Inlägg

http://www.blocket.se/goteborg/SAAB_9_5 … 13&w=3

Saab 9-5. Utrustning, säkerhet, utrymmen, prestanda, mängd reservdelar billigt. Blir svårslagen i den prisklassen. Biopower - Etanoldrift ger bra ekonomi, billig skatt. Lycka till

MVH Rikard
xXSammy
13 juli 2015 · 6 582 Inlägg

Tycker väl lite sådär om värderings hemsidor, de drar ner priserna för alla ..

Är bilen i bra skick ska det betalas där efter, vissa försäljare värderar ju bilen utan att ens gå ut och titta på den. Kan säkert får samma för en bil som är repig som en repfri om de ska värderas så.

Kostar bilen lite mer än övriga kan det finnas lite utrymme för att be om saker i priset, typ en 1års service. smile
Gjorde så på min nuvarande bil, istället för att pruta på bilen så bad jag om att få med vinterdäck. Inga problem, fick nya gummin monterade på fälgarna.

De/Dem
agenour
13 juli 2015 · 9 Inlägg

skutte skrev:
Biopower - Etanoldrift ger bra ekonomi, billig skatt

Osäker om min uträkning stämmer men enligt uppgift ger etanoldriften en förbrukning på omkring 12l/100km, vilket jämfört med 9l/100km bensin blir ungefär sak samma prismässigt.

Ska erkänna att jag alltid tyckt Saab vara väldigt snygga och trevliga bilar så skulle det bli en sån skulle jag känna ett tomrum fyllas av att äga denna numer ej producerade bil. Men jag är van vid en förbrukning på 4.3l/100km på en diesel (TDi) Mégane så närmare en liter milen låter tyvärr väldigt dyrt. Får kolla hur det står sig mot Fordarna dock.

Jokabsson
13 juli 2015 · 1 181 Inlägg

Om förbrukningen är vad oss hindrar dig så fortsätt då köra diesel? smile http://www.blocket.se/vi/59398201.htm

Förbrukning 0,59l blandat och är man inte jättelång så får det plats en bakvänd barnstol i baksätet. Skatten är lite dyrare än en vanlig bensinare på 3855kr. Dock är det en årskostnad och det låter som att ni kommer använda bilen rätt mycket och det då kan löna sig att köra diesel som är något snålare än motsvarande bensinare smile

Saab i sig är bra och pålitliga bilar byggda för svenskt klimat. Ett plus är också att bilen jag länkade har taklucka!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Golf_TurboDiesel
13 juli 2015 · 72 Inlägg

Cracksoup skrev:
Om förbrukningen är vad oss hindrar dig så fortsätt då köra diesel? smile http://www.blocket.se/vi/59398201.htm

Förbrukning 0,59l blandat och är man inte jättelång så får det plats en bakvänd barnstol i baksätet. Skatten är lite dyrare än en vanlig bensinare på 3855kr. Dock är det en årskostnad och det låter som att ni kommer använda bilen rätt mycket och det då kan löna sig att köra diesel som är något snålare än motsvarande bensinare smile

Saab i sig är bra och pålitliga bilar byggda för svenskt klimat. Ett plus är också att bilen jag länkade har taklucka!

Måste bara påpeka att det som står i annonsen inte stämmer vad gäller kamkedja.
Sitter kamrem på 1.9an smile

xXSammy
13 juli 2015 · 6 582 Inlägg

Golf_TurboDiesel skrev:

Cracksoup skrev:
Om förbrukningen är vad oss hindrar dig så fortsätt då köra diesel? smile http://www.blocket.se/vi/59398201.htm

Förbrukning 0,59l blandat och är man inte jättelång så får det plats en bakvänd barnstol i baksätet. Skatten är lite dyrare än en vanlig bensinare på 3855kr. Dock är det en årskostnad och det låter som att ni kommer använda bilen rätt mycket och det då kan löna sig att köra diesel som är något snålare än motsvarande bensinare smile

Saab i sig är bra och pålitliga bilar byggda för svenskt klimat. Ett plus är också att bilen jag länkade har taklucka!

Måste bara påpeka att det som står i annonsen inte stämmer vad gäller kamkedja.
Sitter kamrem på 1.9an smile

Bytet rekommenderas 8000mil/4år på remmen, snittet för alforna är att vatten pumpen går sönder efter 10.000 och resulterar i topplocks haveri (1.9 motorn är Fiat/GM)

De/Dem
agenour
13 juli 2015 · 9 Inlägg

Malheus skrev:
[Saab 9-3 1,9] - Bytet rekommenderas 8000mil/4år på remmen, snittet för alforna är att vatten pumpen går sönder efter 10.000 och resulterar i topplocks haveri (1.9 motorn är Fiat/GM)

Är det alltså din rekomendation att unvika 1.9:orna helt?

Senast redigerat av agenour (13 juli 2015)

Golf_TurboDiesel
13 juli 2015 · 72 Inlägg

Malheus skrev:

Golf_TurboDiesel skrev:

Cracksoup skrev:
Om förbrukningen är vad oss hindrar dig så fortsätt då köra diesel? smile http://www.blocket.se/vi/59398201.htm

Förbrukning 0,59l blandat och är man inte jättelång så får det plats en bakvänd barnstol i baksätet. Skatten är lite dyrare än en vanlig bensinare på 3855kr. Dock är det en årskostnad och det låter som att ni kommer använda bilen rätt mycket och det då kan löna sig att köra diesel som är något snålare än motsvarande bensinare smile

Saab i sig är bra och pålitliga bilar byggda för svenskt klimat. Ett plus är också att bilen jag länkade har taklucka!

Måste bara påpeka att det som står i annonsen inte stämmer vad gäller kamkedja.
Sitter kamrem på 1.9an smile

Bytet rekommenderas 8000mil/4år på remmen, snittet för alforna är att vatten pumpen går sönder efter 10.000 och resulterar i topplocks haveri (1.9 motorn är Fiat/GM)

Saab säger 15.000mil åren är jag mer osäker på men jag skulle tippa på 10. Brukar inte vara någon fara att köra dom milen heller, kanske kör GM en annan pump? Bra mycket vanligare med virvelspjäll, EGR-ventil och dubbelmassesvänghjul.
Inte heller helt ovanligt att kabelbrott kommer efter många mil då Saab kom på den fantastiska idén att sätta motorstyrenheten i höger hjul hus...
Så med det sagt, dom har en del svaga punkter som kan bli kostsamma.

Rquired Allmänt envis
13 juli 2015 · 12 512 Inlägg

Om du vill ha en rolig bil med vettiga utrymmen och driftkostnader bör du åtminstone överväga och pröva en BMW 3-serie Touring. 318i (med 143Hk from 2001) eller 320d E46 har klart godkända prestanda och visar lite mer hänsyn mot plånboken än vad de raka sexorna gör, men inte heller de kräver några bankrån för att ha råd att betala räkningarna.

Nackdelar och svaga punkter? Jo som på alla bilar men det blir ingen historia värdig Stephen King av att räkna upp dem, den biten utvecklar jag gärna om du är intresserad. Ta en titt, fundera och lycka till med stundande bilköp oavsett vad det blir!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
xXSammy
14 juli 2015 · 6 582 Inlägg

agenour skrev:
Är det alltså din rekomendation att unvika 1.9:orna helt?

Nej, de gångerna som kamremmen gått av har det räckt med att byta vipparmarna i motorn, ventilerna brukar hålla (Förutsatt att remmen inte går av i 150 typ)
Bara man byter kamrem och vattenpump i tid så är det ingen totalt värdelös motor smile Den är inte fel fri men eftersom GM och Fiat använder den så finns det många håll att få tag på delar ifall det går sönder.

Golf_TurboDiesel skrev:
Saab säger 15.000mil åren är jag mer osäker på men jag skulle tippa på 10. Brukar inte vara någon fara att köra dom milen heller, kanske kör GM en annan pump? Bra mycket vanligare med virvelspjäll, EGR-ventil och dubbelmassesvänghjul.
Inte heller helt ovanligt att kabelbrott kommer efter många mil då Saab kom på den fantastiska idén att sätta motorstyrenheten i höger hjul hus...
Så med det sagt, dom har en del svaga punkter som kan bli kostsamma.

Virvelspjäll, EGR och DMF är vanligt, ja smile
Att vattenpumpen går tidigare på Alforna kan nog ha med att göra att de körs hårdare rent generellt.

De/Dem
Evildan
14 juli 2015 ·

Välkommen hit till vår brokiga skara.

Jag som är "relativt" förtjust i min Prius genIII och var så även i den genII jag hade innan tänker varmt rekommendera en sådan och skriva lite om hur den fungerar.

Du kör en del motorväg skrev du och en mycket vanlig missuppfattning är precis som du skriver att HSD-systemet inte gör någon nytta förbrukningsmässigt i högre farter.
En genII kör du lätt under eller runt 5.0l/100km i motorvägsfart då systemet stöttar vid accelerationer eller uppförsbackar och på så vis sänker förbrukningen. Bränslemotorn stängs även av i motorvägsfart om det blir nedförsrull eller vid inbromsning och på så vis sparas bränsle och samtidigt laddas hybridbatteriet.

Bagageutrymmet om 408liter har en låg tröskel och är relativt brett, givetvis beroende på vad man jämför med.
Ser ut på detta vis:
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-a747672674597517859942c17397dc9c.jpg

Ekonomin i en genII är ypperlig anser jag, så här såg mitt år ut med den -08 jag ägde.
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=127666


Fråga gärna om du har mer funderingar gällande Toylådan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang