Hjälp mig med tips/råd vid köp utav ny bil!

Queenie
14 juli 2015 · 74 Inlägg

Hej,

så här ligger det till:

Jag kommer inom ca ett år behöva införskaffa ytterligare en bil pga flytt. Har för närvarande en 9-3
SC '08 som får fungera som barntransportör.

Jag kommer alltså behöva en andrabil eller vad man ska säga. Ska bara använda den till och från jobbet (ca 4 mil tur och retur) vilket inte ställer särskilt höga krav på vare sig komfort eller utseende, billig skatt och försäkring väger desto tyngre.

Tanken är att jag inom tre år (2018) ska köpa en nyare kombi och ha kvar Saaben och använda den som extrabil. Behöver alltså spara ihop pengar till dess så en billig bil är jag ute efter.

Då står jag inför tre val som jag kan se det:

Alternativ 1: Jag köper en bil kontant för max 15 000:-. Finns en hel del potentiella bilar inget snack om saken men det slår mig att alla bilar riskerar att ramla ihop dagen efter jag köpet. Och att reparera en bil för nära på bilens värde känns inte lockande.

Alternativ 2: Jag hittar en bil för ca 50 000 och lägger 10 000 kontant och tar ett lån på resten som jag betalar av på 2 år vilket blir totalt ca 52-53 000 med ränta. För 50 000 kan jag nog hitta en bil som är helt okej, självklart kan även denna gå sönder vilket känns så där.

Alternativ 3: Privatleasing. Säg att jag letar upp den billigaste bilen (typ Seat Ibiza 1.2 för ca 1400/mån) då har jag en fast kostnad som om inget oförutsett inträffar, kommer ligga inom en rimlig gräns. Fördelen är då att jag får en sprillans ny bil med all säkerhet och alla garantier på köpet. Denna lämnar jag då tillbaka efter 3 år och köper min "nya" bil.

Alt 1 är alltså mest ekonomiskt förutsatt att bilen inte går sönder/måste repas stup i kvarten.
Alt 2 känns mest riskabelt då en bil för 50' kan vara lika rutten som en bil för 15'.
Alt 3 känns mest "safe", men det är ändå 30-40' jag inte kan spara till den nya bilen.

Ge mig lite tips och synpunkter, hur skulle ni ha gjort??

Senast redigerat av Queenie (25 juli 2015)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
14 juli 2015 · 3 730 Inlägg

Queenie skrev:
Hej,

så här ligger det till:

Jag kommer inom ca ett år behöva införskaffa ytterligare en bil pga flytt. Har för närvarande en 9-3 SC '06 som får fungera som barntransportör.

Jag kommer alltså behöva en andrabil eller vad man ska säga. Ska bara använda den till och från jobbet (ca 4 mil tur och retur) vilket inte ställer särskilt höga krav på vare sig komfort eller utseende, billig skatt och försäkring väger desto tyngre.

Tanken är att jag inom tre år (2018) ska köpa en nyare kombi och ha kvar Saaben och använda den som extrabil. Behöver alltså spara ihop pengar till dess så en billig bil är jag ute efter.

Då står jag inför tre val som jag kan se det:

Alternativ 1: Jag köper en bil kontant för max 15 000:-. Finns en hel del potentiella bilar inget snack om saken men det slår mig att alla bilar riskerar att ramla ihop dagen efter jag köpet. Och att reparera en bil för nära på bilens värde känns inte lockande.

Alternativ 2: Jag hittar en bil för ca 50 000 och lägger 10 000 kontant och tar ett lån på resten som jag betalar av på 2 år vilket blir totalt ca 52-53 000 med ränta. För 50 000 kan jag nog hitta en bil som är helt okej, självklart kan även denna gå sönder vilket känns så där.

Alternativ 3: Privatleasing. Säg att jag letar upp den billigaste bilen (typ Seat Ibiza 1.2 för ca 1400/mån) då har jag en fast kostnad som om inget oförutsett inträffar, kommer ligga inom en rimlig gräns. Fördelen är då att jag får en sprillans ny bil med all säkerhet och alla garantier på köpet. Denna lämnar jag då tillbaka efter 3 år och köper min "nya" bil.

Alt 1 är alltså mest ekonomiskt förutsatt att bilen inte går sönder/måste repas stup i kvarten.
Alt 2 känns mest riskabelt då en bil för 50' kan vara lika rutten som en bil för 15'.
Alt 3 känns mest "safe", men det är ändå 30-40' jag inte kan spara till den nya bilen.

Ge mig lite tips och synpunkter, hur skulle ni ha gjort??

Jag hade siktat in mig på en billig bil i inköp. Nu är jag ju Volvoidiot och skruvar själv så jag kanske inte är rätt person att ge råd.

Men hade jag haft dina förutsättningar hade jag köpt en Volvo 945, finaste att uppbringa. En idiotsäker bil som om något skulle haverera så kostar delen inte mer än 500 kr nytt/beg. Den bilen kommer stå sig i värde oxå.

Detta kommer inte många hålla med mig om. Men så tänker jag.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
baltis
14 juli 2015 · 1 948 Inlägg

Varför kan du inte åka saaben till jobbet?

Leasa NY bil för 1400kr/månaden? Hur många mil ingår? Skatt/Försäkring?
Har svårt att tro att du kommer undan för 1400 kr månaden men gör du det så ge mig en länk så ska jag också leasa en big_smile

Annars så tycker jag det låter som du lever på lån? Gissar att du har lån på saaben men 2018 är den betald och då ska du låna nya pengar och köpa ny bil?
Visst kan man låna pengar till allt man ska köpa men det blir dyrt och jävligt tråkigt i längden...

Mack Forum- och sitemoderator
14 juli 2015 · 26 151 Inlägg

DiwraZ skrev:

Queenie skrev:
Hej,

så här ligger det till:

Jag kommer inom ca ett år behöva införskaffa ytterligare en bil pga flytt. Har för närvarande en 9-3 SC '06 som får fungera som barntransportör.

Jag kommer alltså behöva en andrabil eller vad man ska säga. Ska bara använda den till och från jobbet (ca 4 mil tur och retur) vilket inte ställer särskilt höga krav på vare sig komfort eller utseende, billig skatt och försäkring väger desto tyngre.

Tanken är att jag inom tre år (2018) ska köpa en nyare kombi och ha kvar Saaben och använda den som extrabil. Behöver alltså spara ihop pengar till dess så en billig bil är jag ute efter.

Då står jag inför tre val som jag kan se det:

Alternativ 1: Jag köper en bil kontant för max 15 000:-. Finns en hel del potentiella bilar inget snack om saken men det slår mig att alla bilar riskerar att ramla ihop dagen efter jag köpet. Och att reparera en bil för nära på bilens värde känns inte lockande.

Alternativ 2: Jag hittar en bil för ca 50 000 och lägger 10 000 kontant och tar ett lån på resten som jag betalar av på 2 år vilket blir totalt ca 52-53 000 med ränta. För 50 000 kan jag nog hitta en bil som är helt okej, självklart kan även denna gå sönder vilket känns så där.

Alternativ 3: Privatleasing. Säg att jag letar upp den billigaste bilen (typ Seat Ibiza 1.2 för ca 1400/mån) då har jag en fast kostnad som om inget oförutsett inträffar, kommer ligga inom en rimlig gräns. Fördelen är då att jag får en sprillans ny bil med all säkerhet och alla garantier på köpet. Denna lämnar jag då tillbaka efter 3 år och köper min "nya" bil.

Alt 1 är alltså mest ekonomiskt förutsatt att bilen inte går sönder/måste repas stup i kvarten.
Alt 2 känns mest riskabelt då en bil för 50' kan vara lika rutten som en bil för 15'.
Alt 3 känns mest "safe", men det är ändå 30-40' jag inte kan spara till den nya bilen.

Ge mig lite tips och synpunkter, hur skulle ni ha gjort??

Jag hade siktat in mig på en billig bil i inköp. Nu är jag ju Volvoidiot och skruvar själv så jag kanske inte är rätt person att ge råd.

Men hade jag haft dina förutsättningar hade jag köpt en Volvo 945, finaste att uppbringa. En idiotsäker bil som om något skulle haverera så kostar delen inte mer än 500 kr nytt/beg. Den bilen kommer stå sig i värde oxå.

Detta kommer inte många hålla med mig om. Men så tänker jag.

Jag är en av dom få som faktiskt håller med.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
14 juli 2015 · 3 730 Inlägg

Mack skrev:

DiwraZ skrev:

Queenie skrev:
Hej,

så här ligger det till:

Jag kommer inom ca ett år behöva införskaffa ytterligare en bil pga flytt. Har för närvarande en 9-3 SC '06 som får fungera som barntransportör.

Jag kommer alltså behöva en andrabil eller vad man ska säga. Ska bara använda den till och från jobbet (ca 4 mil tur och retur) vilket inte ställer särskilt höga krav på vare sig komfort eller utseende, billig skatt och försäkring väger desto tyngre.

Tanken är att jag inom tre år (2018) ska köpa en nyare kombi och ha kvar Saaben och använda den som extrabil. Behöver alltså spara ihop pengar till dess så en billig bil är jag ute efter.

Då står jag inför tre val som jag kan se det:

Alternativ 1: Jag köper en bil kontant för max 15 000:-. Finns en hel del potentiella bilar inget snack om saken men det slår mig att alla bilar riskerar att ramla ihop dagen efter jag köpet. Och att reparera en bil för nära på bilens värde känns inte lockande.

Alternativ 2: Jag hittar en bil för ca 50 000 och lägger 10 000 kontant och tar ett lån på resten som jag betalar av på 2 år vilket blir totalt ca 52-53 000 med ränta. För 50 000 kan jag nog hitta en bil som är helt okej, självklart kan även denna gå sönder vilket känns så där.

Alternativ 3: Privatleasing. Säg att jag letar upp den billigaste bilen (typ Seat Ibiza 1.2 för ca 1400/mån) då har jag en fast kostnad som om inget oförutsett inträffar, kommer ligga inom en rimlig gräns. Fördelen är då att jag får en sprillans ny bil med all säkerhet och alla garantier på köpet. Denna lämnar jag då tillbaka efter 3 år och köper min "nya" bil.

Alt 1 är alltså mest ekonomiskt förutsatt att bilen inte går sönder/måste repas stup i kvarten.
Alt 2 känns mest riskabelt då en bil för 50' kan vara lika rutten som en bil för 15'.
Alt 3 känns mest "safe", men det är ändå 30-40' jag inte kan spara till den nya bilen.

Ge mig lite tips och synpunkter, hur skulle ni ha gjort??

Jag hade siktat in mig på en billig bil i inköp. Nu är jag ju Volvoidiot och skruvar själv så jag kanske inte är rätt person att ge råd.

Men hade jag haft dina förutsättningar hade jag köpt en Volvo 945, finaste att uppbringa. En idiotsäker bil som om något skulle haverera så kostar delen inte mer än 500 kr nytt/beg. Den bilen kommer stå sig i värde oxå.

Detta kommer inte många hålla med mig om. Men så tänker jag.

Jag är en av dom få som faktiskt håller med.

Tack!! Köper man en Ford Escort HGV-94 som är nybes och skattad för 5000kr så håller den 6mån. Sen är den förbrukad. För 5000 kan du hålla liv i en 945 i rätt lång tid. Men det är ett fåtal som tänker som vi. Ungefär lika många som antalet 945or hehe

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Queenie
15 juli 2015 · 74 Inlägg

baltis skrev:
Varför kan du inte åka saaben till jobbet?

Leasa NY bil för 1400kr/månaden? Hur många mil ingår? Skatt/Försäkring?
Har svårt att tro att du kommer undan för 1400 kr månaden men gör du det så ge mig en länk så ska jag också leasa en big_smile

Annars så tycker jag det låter som du lever på lån? Gissar att du har lån på saaben men 2018 är den betald och då ska du låna nya pengar och köpa ny bil?
Visst kan man låna pengar till allt man ska köpa men det blir dyrt och jävligt tråkigt i längden...

Jag kan åka Saab till jobbet, men frugan kommer behöva en bil hon med, därav behovet av två bilar.
Jag skulle klara mig på 1500 mil/år ifall jag leasar. Och försäkring blir hyfsat billigt i o med att ett räcker med halvförsäkring. Vilken bil jag än väljer måste jag ha en försäkring på den så det är en kostnad jag inte kommer förbi.

Nej det är inte saaben jag har lån på, utan huset. Visst hjälper lån en att köpa nya saker, men jag gör inget utan att räkna på det först. Dvs inga sms lån och dylikt.

Ang leasing så ska jag erkänna att jag inte har lusläst några avtal utan endast tittat på blocket lite snabbt och där hittat en seat med 4500 mil/3år 1400kr/mån fri service. Men som sagt, inget jag kastar mig över innan jag läst igenom allt noggrant.

Vad tror ni om en 9-5 sedan från 2008 för ca 30'. Ligger okej i pris och känns något säkrare än en 945. Har dock ingen vidare kunskap om Volvo. SkruvAr ej själv och har inte tid att ligga på backen och klia mig i huvudet med småbarn hemma smile

Martin81
15 juli 2015 · 1 232 Inlägg

har samma bekymmer då vi har v70 som frugan har och jag pendlar 8mil om dan.
har kollat buss men tiderna är ju sådär, så jag följer då jag me letar bra billig pålitlig pendlar åk. Med vänlig hälsning

Queenie
15 juli 2015 · 74 Inlägg

baltis skrev:
Varför kan du inte åka saaben till jobbet?

Leasa NY bil för 1400kr/månaden? Hur många mil ingår? Skatt/Försäkring?
Har svårt att tro att du kommer undan för 1400 kr månaden men gör du det så ge mig en länk så ska jag också leasa en big_smile

Annars så tycker jag det låter som du lever på lån? Gissar att du har lån på saaben men 2018 är den betald och då ska du låna nya pengar och köpa ny bil?
Visst kan man låna pengar till allt man ska köpa men det blir dyrt och jävligt tråkigt i längden...

http://m.blocket.se/goteborg/SEAT_Ibiza … 11&w=3

Här är bilen jag hittade på blocket

Och ang. lån så tar jag inga lån jag inte kan betala tillbaka inom en rimlig tid (1-5 år)

Senast redigerat av Queenie (15 juli 2015)

Evildan
15 juli 2015 ·

Hej och välkommen hit.

Jag skulle köra på alternativ 2 av de alternativ du ställt upp.

Köper du en säker, snål, rymlig, driftsäker bil som är riktigt totalekonomisk att äga så räknar du lätt hem räntepengarna samt har en modernare bil med allt vad det innebär jämfört med en 15000kr kärra.

Givetvis har jag en kandidat vilket är föga överraskande för våra luttrade forumsmedlemmar.

En....wait for it....







http://www.blocket.se/sodermanland?q=pr … &md=th
såklart.

Jag har ägt en genII -04/10 som jag var riktigt nöjd med.
Fick ett bra erbjudande om en genIII därav min nuvarande släde.

Mitt år med en genII
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=127666

Queenie
15 juli 2015 · 74 Inlägg

Evildan skrev:
Hej och välkommen hit.

Jag skulle köra på alternativ 2 av de alternativ du ställt upp.

Köper du en säker, snål, rymlig, driftsäker bil som är riktigt totalekonomisk att äga så räknar du lätt hem räntepengarna samt har en modernare bil med allt vad det innebär jämfört med en 15000kr kärra.

Givetvis har jag en kandidat vilket är föga överraskande för våra luttrade forumsmedlemmar.

En....wait for it....







http://www.blocket.se/sodermanland?q=pr … &md=th
såklart.

Jag har ägt en genII -04/10 som jag var riktigt nöjd med.
Fick ett bra erbjudande om en genIII därav min nuvarande släde.

Mitt år med en genII
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=127666

Hej, ja dina inlägg ang prius har inte undgått mig (surfat på garaget i ett par år nu) och visst det verkar vara en ekonomisk bil minst sagt, det är något som både väcker avsky och facination på samma gång när jag ser sådana bilar. Men helt klart värt att kika närmare på.

Hur är en sådan för ca 60' .. Slitna? Vad behöver bytas efter 20k mil? Är det så bra kvalité på Toyota som alla säger?

Queenie
15 juli 2015 · 74 Inlägg

DiwraZ skrev:

Queenie skrev:
Hej,

så här ligger det till:

Jag kommer inom ca ett år behöva införskaffa ytterligare en bil pga flytt. Har för närvarande en 9-3 SC '06 som får fungera som barntransportör.

Jag kommer alltså behöva en andrabil eller vad man ska säga. Ska bara använda den till och från jobbet (ca 4 mil tur och retur) vilket inte ställer särskilt höga krav på vare sig komfort eller utseende, billig skatt och försäkring väger desto tyngre.

Tanken är att jag inom tre år (2018) ska köpa en nyare kombi och ha kvar Saaben och använda den som extrabil. Behöver alltså spara ihop pengar till dess så en billig bil är jag ute efter.

Då står jag inför tre val som jag kan se det:

Alternativ 1: Jag köper en bil kontant för max 15 000:-. Finns en hel del potentiella bilar inget snack om saken men det slår mig att alla bilar riskerar att ramla ihop dagen efter jag köpet. Och att reparera en bil för nära på bilens värde känns inte lockande.

Alternativ 2: Jag hittar en bil för ca 50 000 och lägger 10 000 kontant och tar ett lån på resten som jag betalar av på 2 år vilket blir totalt ca 52-53 000 med ränta. För 50 000 kan jag nog hitta en bil som är helt okej, självklart kan även denna gå sönder vilket känns så där.

Alternativ 3: Privatleasing. Säg att jag letar upp den billigaste bilen (typ Seat Ibiza 1.2 för ca 1400/mån) då har jag en fast kostnad som om inget oförutsett inträffar, kommer ligga inom en rimlig gräns. Fördelen är då att jag får en sprillans ny bil med all säkerhet och alla garantier på köpet. Denna lämnar jag då tillbaka efter 3 år och köper min "nya" bil.

Alt 1 är alltså mest ekonomiskt förutsatt att bilen inte går sönder/måste repas stup i kvarten.
Alt 2 känns mest riskabelt då en bil för 50' kan vara lika rutten som en bil för 15'.
Alt 3 känns mest "safe", men det är ändå 30-40' jag inte kan spara till den nya bilen.

Ge mig lite tips och synpunkter, hur skulle ni ha gjort??

Jag hade siktat in mig på en billig bil i inköp. Nu är jag ju Volvoidiot och skruvar själv så jag kanske inte är rätt person att ge råd.

Men hade jag haft dina förutsättningar hade jag köpt en Volvo 945, finaste att uppbringa. En idiotsäker bil som om något skulle haverera så kostar delen inte mer än 500 kr nytt/beg. Den bilen kommer stå sig i värde oxå.

Detta kommer inte många hålla med mig om. Men så tänker jag.

Okej, gammal Volvo alltså.. Hur står sig en gammal v/xc70 från ca 2001-2002. Börjar de bli trötta efter 20 000 mil? Självklart varierar det, men generellt

Evildan
16 juli 2015 ·

Queenie skrev:

Evildan skrev:
Hej och välkommen hit.

Jag skulle köra på alternativ 2 av de alternativ du ställt upp.

Köper du en säker, snål, rymlig, driftsäker bil som är riktigt totalekonomisk att äga så räknar du lätt hem räntepengarna samt har en modernare bil med allt vad det innebär jämfört med en 15000kr kärra.

Givetvis har jag en kandidat vilket är föga överraskande för våra luttrade forumsmedlemmar.

En....wait for it....







http://www.blocket.se/sodermanland?q=pr … &md=th
såklart.

Jag har ägt en genII -04/10 som jag var riktigt nöjd med.
Fick ett bra erbjudande om en genIII därav min nuvarande släde.

Mitt år med en genII
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=127666

Hej, ja dina inlägg ang prius har inte undgått mig (surfat på garaget i ett par år nu) och visst det verkar vara en ekonomisk bil minst sagt, det är något som både väcker avsky och facination på samma gång när jag ser sådana bilar. Men helt klart värt att kika närmare på.

Hur är en sådan för ca 60' .. Slitna? Vad behöver bytas efter 20k mil? Är det så bra kvalité på Toyota som alla säger?

lol Dom lämnar sällan åskådaren oberörd.

Bromsskivor bak är som jag brukar tjata om en svag punkt, annars är det mest kosmetiskt med repade stötfångare då en ny förare kan ha lite svårt att avgöra var bilen slutar.
Det är "så bra kvalité som alla säger" och Priusen är en av de modeller med minst problem inom det väldigt problemfria koncernen. Närapå idiotsäkert köp mao. wink

På enstaka bilar som rullat en bit kan spiralfjädern bak i ovanliga fall gå av, enkelt och billigt att byta och händer så sällan att det inte ens kan kallas för typfel.
Startbatteriet kan vara lite trött då det inte används så mycket till själva driften, ett litet billigt 45Ah.

Annars är det väl inget särskilt svaga punkter. Toyota gick sas "all in" när dom byggde Prius, inget fick fela i miljardsatsningen och således är bilarna mkt väl hopskruvade och konstruerade.
Service är inte dyrare än till andra Toylådor, slitagedelarna likaså som bromsar och fjädrar/stötdämpare.
Givetvis kostar ett nytt hybridbatteri en slant ,men ändock inte mer än exempelvis en pump till en VAG-diesel eller Volvo eller för all del ett partikelfilter till någon snåldiesel.
Hybridbatterier finns det på skroten, krockade bilar hamnar där och batterierna säljs sällan så det finns uppsjöar att välja och vraka ifrån för 2000kr och uppåt om behovet högst osannolikt skulle uppstå.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
16 juli 2015 · 3 730 Inlägg

Queenie skrev:

DiwraZ skrev:

Queenie skrev:
Hej,

så här ligger det till:

Jag kommer inom ca ett år behöva införskaffa ytterligare en bil pga flytt. Har för närvarande en 9-3 SC '06 som får fungera som barntransportör.

Jag kommer alltså behöva en andrabil eller vad man ska säga. Ska bara använda den till och från jobbet (ca 4 mil tur och retur) vilket inte ställer särskilt höga krav på vare sig komfort eller utseende, billig skatt och försäkring väger desto tyngre.

Tanken är att jag inom tre år (2018) ska köpa en nyare kombi och ha kvar Saaben och använda den som extrabil. Behöver alltså spara ihop pengar till dess så en billig bil är jag ute efter.

Då står jag inför tre val som jag kan se det:

Alternativ 1: Jag köper en bil kontant för max 15 000:-. Finns en hel del potentiella bilar inget snack om saken men det slår mig att alla bilar riskerar att ramla ihop dagen efter jag köpet. Och att reparera en bil för nära på bilens värde känns inte lockande.

Alternativ 2: Jag hittar en bil för ca 50 000 och lägger 10 000 kontant och tar ett lån på resten som jag betalar av på 2 år vilket blir totalt ca 52-53 000 med ränta. För 50 000 kan jag nog hitta en bil som är helt okej, självklart kan även denna gå sönder vilket känns så där.

Alternativ 3: Privatleasing. Säg att jag letar upp den billigaste bilen (typ Seat Ibiza 1.2 för ca 1400/mån) då har jag en fast kostnad som om inget oförutsett inträffar, kommer ligga inom en rimlig gräns. Fördelen är då att jag får en sprillans ny bil med all säkerhet och alla garantier på köpet. Denna lämnar jag då tillbaka efter 3 år och köper min "nya" bil.

Alt 1 är alltså mest ekonomiskt förutsatt att bilen inte går sönder/måste repas stup i kvarten.
Alt 2 känns mest riskabelt då en bil för 50' kan vara lika rutten som en bil för 15'.
Alt 3 känns mest "safe", men det är ändå 30-40' jag inte kan spara till den nya bilen.

Ge mig lite tips och synpunkter, hur skulle ni ha gjort??

Jag hade siktat in mig på en billig bil i inköp. Nu är jag ju Volvoidiot och skruvar själv så jag kanske inte är rätt person att ge råd.

Men hade jag haft dina förutsättningar hade jag köpt en Volvo 945, finaste att uppbringa. En idiotsäker bil som om något skulle haverera så kostar delen inte mer än 500 kr nytt/beg. Den bilen kommer stå sig i värde oxå.

Detta kommer inte många hålla med mig om. Men så tänker jag.

Okej, gammal Volvo alltså.. Hur står sig en gammal v/xc70 från ca 2001-2002. Börjar de bli trötta efter 20 000 mil? Självklart varierar det, men generellt

Skippa xc70 av dom årgångarna. En v70 däremot är en sund bil. Gasspjällen är en svag punkt på dessa bilar men de flesta har vid det här laget fått det utbytt. Ta ävem en titt på S80 av första generation. Om du inte behöver kombi. S80 är enligt mig den ideala bilen ur totalekonomisk synvinkel om man även ska väga in komforten. Har varken hundar eller flickvän längre så snart kanske det blir en S80 igen. Tänk på saken iaf.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Queenie
17 juli 2015 · 74 Inlägg

Tack för alla era svar! Jag ska kika närmare på några objekt ni har givit förslag på..s80:n lockar om den går ihop total ekonomiskt. Kommer tillbaka med funderingar, hyvens

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
17 juli 2015 · 3 730 Inlägg

Queenie skrev:
Tack för alla era svar! Jag ska kika närmare på några objekt ni har givit förslag på..s80:n lockar om den går ihop total ekonomiskt. Kommer tillbaka med funderingar, hyvens

En S80 ska ha 170hk motorn enligt mig. Tillräckligt med power och går otroligt snålt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 juli 2015 · 17 485 Inlägg

DiwraZ skrev:

Queenie skrev:
Tack för alla era svar! Jag ska kika närmare på några objekt ni har givit förslag på..s80:n lockar om den går ihop total ekonomiskt. Kommer tillbaka med funderingar, hyvens

En S80 ska ha 170hk motorn enligt mig. Tillräckligt med power och går otroligt snålt

Ja. Jag har haft 2.9 utan turbo med aut. De vill ha runt litern är ute på landet. Man ska han köra manuell kort sträcka så vaffan? 140hk räcker väl? Eller drar den mer?

Men självklart ska det inhandlas en Prius :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
17 juli 2015 · 3 730 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

DiwraZ skrev:

Queenie skrev:
Tack för alla era svar! Jag ska kika närmare på några objekt ni har givit förslag på..s80:n lockar om den går ihop total ekonomiskt. Kommer tillbaka med funderingar, hyvens

En S80 ska ha 170hk motorn enligt mig. Tillräckligt med power och går otroligt snålt

Ja. Jag har haft 2.9 utan turbo med aut. De vill ha runt litern är ute på landet. Man ska han köra manuell kort sträcka så vaffan? 140hk räcker väl? Eller drar den mer?

Men självklart ska det inhandlas en Prius :-)

Ja 2.9an är en sur jäkel. Faktiskt inte kört någon 140hk. Men kan tänka mig de 30 saknade pollarna märks. 170hk är en bra medelväg

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 juli 2015 · 17 485 Inlägg

DiwraZ skrev:

Hybridsmurfen skrev:

DiwraZ skrev:

En S80 ska ha 170hk motorn enligt mig. Tillräckligt med power och går otroligt snålt

Ja. Jag har haft 2.9 utan turbo med aut. De vill ha runt litern är ute på landet. Man ska han köra manuell kort sträcka så vaffan? 140hk räcker väl? Eller drar den mer?

Men självklart ska det inhandlas en Prius :-)

Ja 2.9an är en sur jäkel. Faktiskt inte kört någon 140hk. Men kan tänka mig de 30 saknade pollarna märks. 170hk är en bra medelväg

Inte så mycket som man kan tro. Samma maskin men enklare. Tror nog TS ska prova en 140.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
17 juli 2015 · 3 730 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

DiwraZ skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Ja. Jag har haft 2.9 utan turbo med aut. De vill ha runt litern är ute på landet. Man ska han köra manuell kort sträcka så vaffan? 140hk räcker väl? Eller drar den mer?

Men självklart ska det inhandlas en Prius :-)

Ja 2.9an är en sur jäkel. Faktiskt inte kört någon 140hk. Men kan tänka mig de 30 saknade pollarna märks. 170hk är en bra medelväg

Inte så mycket som man kan tro. Samma maskin men enklare. Tror nog TS ska prova en 140.

Enklare?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Queenie
17 juli 2015 · 74 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

DiwraZ skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Ja. Jag har haft 2.9 utan turbo med aut. De vill ha runt litern är ute på landet. Man ska han köra manuell kort sträcka så vaffan? 140hk räcker väl? Eller drar den mer?

Men självklart ska det inhandlas en Prius :-)

Ja 2.9an är en sur jäkel. Faktiskt inte kört någon 140hk. Men kan tänka mig de 30 saknade pollarna märks. 170hk är en bra medelväg

Inte så mycket som man kan tro. Samma maskin men enklare. Tror nog TS ska prova en 140.

Om jag nu tittar på en S80 blir det den fräschaste för det lägsta priset, råkar det vara en 140hp så får det vara så. Bara den tar mig upp till motorvägshastighet inom 15km så är jag nöjd.

Problemet med gamla Volvos är att jag aldrig kört någon, vill inte och "provåka" någon från blocket bara för att känna och klämma på modellen. Tycker inte det känns speciellt schysst mot säljaren så att säga.
Saab å andra sidan är jag bekant med och kan utan vidare välja bara från bilder på blocket i stort sett.

http://www.blocket.se/halland/Trogen_la … 11&w=3

Denna t ex.. Om man bortser från det sunkiga baksätet som får mig att kräkas lite i munnen, så skulle denna kunna vara okej. Den behöver bara rulla i 2 år

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang