Begagnatmarknaden är stendöd ? Blocket m.m

JBeam
18 juli 2015 · 201 Inlägg

Visst stereon kanske vi borde ta tag i innan försäljning. Vi har ju faktiskt pratat om det. Förstår att det ser ut som att vi sänkt den 15.000:- pga av stereon, dock var det ju mest för att bli av med bilen fort rent allmänt. Men visst det ser ju skumt ut, det tänkte jag inte på!

Dock var just denna bil bara ett exempel, säljer även vanliga standardbilar. Har sålt många V8 bilar från runt 2000-talet både coupe och sedan. Aldrig varit några bekymmer, visst tar det längre tid än att sälja en v70. Men det har alltid funnits intressenter och alltid fått till en försäljning inom 1-4 veckor till vettig summa.

Men ni tror inte det är bättre att vänta till hösten än att sänka priset ytterligare ? Bilen var ju ändå värderad till 90.000:- när farsan köpte den för ca ett år sedan. Värdeminskning i alla ära, men kan ju inte tappa 30k på ett år.

Ska man kanske ta bort bilen helt och hållet från Blocket så man inte annonserar sönder den. Laga stereon, knäppa nya bilder och lägga ut den igen i September ?

Säljer ju som sagt "vanliga" bilar också och där står helt still där med.. Har aldrig stått så här still innan, har ju sålt en del bilar genom åren nu..

Senast redigerat av JBeam (18 juli 2015)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
18 juli 2015 · 3 730 Inlägg

JBeam skrev:
Visst stereon kanske vi borde ta tag i innan försäljning. Vi har ju faktiskt pratat om det. Förstår att det ser ut som att vi sänkt den 15.000:- pga av stereon, dock var det ju mest för att bli av med bilen fort rent allmänt. Men visst det ser ju skumt ut, det tänkte jag inte på!

Dock var just denna bil bara ett exempel, säljer även vanliga standardbilar. Har sålt många V8 bilar från runt 2000-talet både coupe och sedan. Aldrig varit några bekymmer, visst tar det längre tid än att sälja en v70. Men det har alltid funnits intressenter och alltid fått till en försäljning inom 1-4 veckor till vettig summa.

Men ni tror inte det är bättre att vänta till hösten än att sänka priset ytterligare ? Bilen var ju ändå värderad till 90.000:- när farsan köpte den för ca ett år sedan. Värdeminskning i alla ära, men kan ju inte tappa 30k på ett år.

Ska man kanske ta bort bilen helt och hållet från Blocket så man inte annonserar sönder den. Laga stereon, knäppa nya bilder och lägga ut den igen i September ?

Säljer ju som sagt "vanliga" bilar också och där står helt still där med.. Har aldrig stått så här still innan, har ju sålt en del bilar genom åren nu..

Ja ta bort annons och fixa stereo. Jag hajjar även till på "sänkt pris". Då känns det som nåt är galet. Vänta några veckor och lägg ut igen

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
badhero
20 juli 2015 · 92 Inlägg

JBeam skrev:
Är det någon mer som kränger iväg bilar hit och dit som märkt att marknaden är stendöd ??

Har haft och har flera bilar ute alldeles för billigt men ändå händer ingenting!?

Funderar på om man bara ska ta bort alla bilar och invänta, för sänka mer går ju inte.

Gäller privata begagnatmarknaden..

Det är ju sommar, alla lägger betydligt mer med pengar på nöje än bil atm.
Annars marknaden blev lite konstig pga kursen SEK-Dollar, t.ex en 320d f30 blev DYRARE i år med någon procent, men enl. prognoser bor den rasa ner med minst 10%

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
Bondra
21 juli 2015 · 8 Inlägg

Jag skulle inte vilja köpa någon bil av dig!

spillolja skrev:
Om radion i bilen är trasig så skriver jag inte det i annonsen
alla begagnade bilar är reparationsobjekt

skriv annonsen på ett sånt sätt så köparen tvingas ringa för att få svar
ta bort text som får köparen att undvika objektet

köparen har undersökningplikt dvs. prova bilens alla funktioner

sen är bilradios som är modelanpassadeär  ett sattyg
Golf V och VI finns iaf. ombyggnadskit till vanlig Din och Iso

som den nämda CLK500  om jag hade varit spekulat på den hade jag koncenterat mig främst på drivlinans skick
tex. onormala missljud

mr_green
21 juli 2015 · 847 Inlägg

Skönt med fler som reflekterar över detta. Har flera polare som oxå sagt att marknaden är segare än vanligt.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
aakesson
21 juli 2015 · 812 Inlägg

Min golf tog 19000 visningar innan den blev såld men när jag sänkte priset till "rätt marknads pris" så blev den såld på 5 dagar.

JBeam
21 juli 2015 · 201 Inlägg

mr_green skrev:
Skönt med fler som reflekterar över detta. Har flera polare som oxå sagt att marknaden är segare än vanligt.

Ja då är det inte bara jag då^^

Dock märks detta inte alls av på jobbet (märkesoberoende bilfirma), men det kanske är för de finns tillgång till finans...

Dotzie
21 juli 2015 · 487 Inlägg

Du har fått många klokheter i denna tråd tycker jag, juli är ingen bra säljmånad av bilar, det har det aldrig varit. Sedan har couper och cabbar en betydligt mindre andel presumtiva köpare än en kombi. Färgen på en bil är också avgörande liksom skicket såklart, i relation till priset.

Köparens uppfattning av vad det kostar att laga delar på bilen har säkert en påverkan. Andra faktorer är ju var i landet bilen finns att beskåda, vilken typ av vxlåda, utrustning, vem som säljer den.  Slumpen är också en faktor som tyvärr inte går att räkna med. Sist men inte minst utbudet av just din bilmodell på marknaden.

Jag vet inte om utformningen av beg-bil annons är speciellt avgörande, grunden är att den bör vara tydlig, jag finner det knappast intressant att läsa det om utrustning som idag är standard på varje västerländsk bil. Bilen får gärna ha tvättats innan fotot är tagit, jag kan uppskatta fler foton i annonsen också.

Om man kunde förutspå bilmarknaden i massa olika sammanhang så skulle man snart kunna göra något annat smile Det går inte göra så mycket annat än utforma en skaplig annons med ett hyfsat pris och sedan vänta på köparen, det är aldrig de som ringer och inte köper bilen som ska räknas utan den gör det, och då är det tillräckligt med en enda person. smile

My car Brings Me Women
BMW 325 Touring "Projekt" (2002)
JFfoto
21 juli 2015 ·

Sen är de väl kanske fler som byter in sina bilar och köper via bilfirmor istället.

lanab
27 juli 2015 · 28 Inlägg

Själv letar jag bruksbil använda på vintern då mina entusiastbilar står avställda men jag förstår många bilar inte blir sålda och det beror på större delen av bilarna är ganska slut och gått mellan 20-25 tusen mil samtidigt som ägarna tror de kan få fantasipriser för sina bilar.

Sätt rätt pris, annars skrämmer man bort köparna då man bryr sig inte ens kontakta säljaren.

Ett exempel på överprissatta bilar är Volvo generellt, där tror folk att en Volvo som gått över 25 tusen mil kan man få över 100 tusen för, annonserna blir kvar och dom envisa säljarna fattar inte varför ingen köper, duh!

Senast redigerat av lanab (27 juli 2015)

StefanH95
27 juli 2015 · 70 Inlägg

tycker också det är dött.. Brukar iallafall alltid hitta något intressant till rimligt pris, nu känns det som att man aldrig hittar vad man letar efter. Får hoppas på att fler annonser kommer efter sommaren iallafall.

spillolja
27 juli 2015 · 4 033 Inlägg

Har läst på artiklar ang. beg bilar, bästa månade att köpa bil lär vara December månad, vilket ska vara den mest döda månaden för begagnade fordon

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
granadadr
27 juli 2015 · 7 295 Inlägg

spillolja skrev:
Har läst på artiklar ang. beg bilar, bästa månade att köpa bil lär vara December månad, vilket ska vara den mest döda månaden för begagnade fordon

speciellt bra att köpa på firma då,, för de vill ha ett bra bokslut för året wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
REJ
28 juli 2015 · 89 Inlägg

Reagerar på stereon och att det står att ACn är påfylld. Läcker den?
Visst skatten är betald men inte nyskattad, betalningsmånaden är november, skriv ut det i annonsen.
Den är besiktad och godgänd 150408 men besiktiningsperioden är 150601-151031 så den måste besiktas igen. F r om 151101 har den körförbud om inte en ny besiktning görs.
Eftersom den togs i trafik 150407 så har den varit avställd i ca 1 år eftersom den inte har någon godkänd besiktning 2014. Hade den haft det hade det inte behövt någon besiktning innan besiktningsperioden.
Den var i trafik i Sverige 041227 men togs i trafik i utlandet 020620. Vet inte heller om man kan kalla den för modellår 2003.
Det är ju även en importbil så det kan dra ner intresset.
Skriv ut allt i annonsen så att en ev intresserad köpare slipper se dom uppgifterna på Transportstyrelsens sida.
Ju ärligare man är i en annons ju bättre är det.

Senast redigerat av REJ (28 juli 2015)

it_mutt Avstängd
28 juli 2015 · 10 388 Inlägg

REJ skrev:
Reagerar på stereon och att det står att ACn är påfylld. Läcker den?
Visst skatten är betald men inte nyskattad, betalningsmånaden är november, skriv ut det i annonsen.
Den är besiktad och godgänd 150408 men besiktiningsperioden är 150601-151031 så den måste besiktas igen. F r om 151101 har den körförbud om inte en ny besiktning görs.
Eftersom den togs i trafik 150407 så har den varit avställd i ca 1 år eftersom den inte har någon godkänd besiktning 2014. Hade den haft det hade det inte behövt någon besiktning innan besiktningsperioden.
Den var i trafik i Sverige 041227 men togs i trafik i utlandet 020620. Vet inte heller om man kan kalla den för modellår 2003.
Det är ju även en importbil så det kan dra ner intresset.
Skriv ut allt i annonsen så att en ev intresserad köpare slipper se dom uppgifterna på Transportstyrelsens sida.
Ju ärligare man är i en annons ju bättre är det.

Inget modernt AC-system håller helt tätt.

Att en bil är tillverkad och tas i bruk året "före" modellåret är inte det minsta ovanligt.

Senast redigerat av it_mutt (28 juli 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
JBeam
29 juli 2015 · 201 Inlägg

REJ skrev:
Reagerar på stereon och att det står att ACn är påfylld. Läcker den?
Visst skatten är betald men inte nyskattad, betalningsmånaden är november, skriv ut det i annonsen.
Den är besiktad och godgänd 150408 men besiktiningsperioden är 150601-151031 så den måste besiktas igen. F r om 151101 har den körförbud om inte en ny besiktning görs.
Eftersom den togs i trafik 150407 så har den varit avställd i ca 1 år eftersom den inte har någon godkänd besiktning 2014. Hade den haft det hade det inte behövt någon besiktning innan besiktningsperioden.
Den var i trafik i Sverige 041227 men togs i trafik i utlandet 020620. Vet inte heller om man kan kalla den för modellår 2003.
Det är ju även en importbil så det kan dra ner intresset.
Skriv ut allt i annonsen så att en ev intresserad köpare slipper se dom uppgifterna på Transportstyrelsens sida.
Ju ärligare man är i en annons ju bättre är det.

Bilen är 12 år gammal, AC system behövs fyllas på ibland. Ja bilen måste både skattas och besiktigas igen, det behöver alla bilar lite då och då. Det är ingen engångsgrej man gör. Bilen är fortfarande nybesiktigad med blankt papper. Nyskattad kan man väl ändra på därimot.

Bilen stod avställd under förvaring ca 5 månader vintern 2014-2015. Bilen körde besiktigad och godkänd under hela  sommaren 2014.

Bilen är av modellår 2003, så att kalla den något annat vore ju lite dumt.

Senast redigerat av JBeam (29 juli 2015)

Evildan
29 juli 2015 ·

JBeam skrev:

REJ skrev:
Reagerar på stereon och att det står att ACn är påfylld. Läcker den?
Visst skatten är betald men inte nyskattad, betalningsmånaden är november, skriv ut det i annonsen.
Den är besiktad och godgänd 150408 men besiktiningsperioden är 150601-151031 så den måste besiktas igen. F r om 151101 har den körförbud om inte en ny besiktning görs.
Eftersom den togs i trafik 150407 så har den varit avställd i ca 1 år eftersom den inte har någon godkänd besiktning 2014. Hade den haft det hade det inte behövt någon besiktning innan besiktningsperioden.
Den var i trafik i Sverige 041227 men togs i trafik i utlandet 020620. Vet inte heller om man kan kalla den för modellår 2003.
Det är ju även en importbil så det kan dra ner intresset.
Skriv ut allt i annonsen så att en ev intresserad köpare slipper se dom uppgifterna på Transportstyrelsens sida.
Ju ärligare man är i en annons ju bättre är det.

Bilen är 12 år gammal, AC system behövs fyllas på ibland. Ja bilen måste både skattas och besiktigas igen, det behöver alla bilar lite då och då. Det är ingen engångsgrej man gör. Bilen är fortfarande nybesiktigad med blankt papper. Nyskattad kan man väl ändra på därimot.

Bilen stod avställd under förvaring ca 5 månader vintern 2014-2015. Bilen körde besiktigad och godkänd under hela  sommaren 2014.

Bilen är av modellår 2003, så att kalla den något annat vore ju lite dumt.

Den är bes för snart 4 månader sedan, hur länge är en bil egentligen nybesiktigad då det räknas kalendariskt och inte milmässigt.
Att skriva nybes inom perioden och bilen är bes utanför gör att jag tex skulle bläddra vidare då det i mina ögon framstår som lite oseriös buskhandel att omskriva/försköna bilens status på det viset.
Vad är fel då? Undrar jag om bilen inte är besiktigad nu i perioden inför försäljning.
Att skriva hur länge bilen är besiktigad brukar vara ett bra kort, om den nu är det ett tag till.

Köparen bryr sig inte om när du betalat skatten, denne är bara intresserad av att veta hur länge bilen är skattad. Även där en försköning av statusen då nyskattad enligt praxis betyder att den är skattad cirka ett år till, du som handlar med bilar bör väl ha koll på terminologin. wink

Senast redigerat av Evildan (29 juli 2015)

lanab
29 juli 2015 · 28 Inlägg

Var kolla på en bil som bruksbil, mailade fram och tillbaks många ggr, frågade flera gånger om bilen är rostfri, den är helt rostfri och det stod i annonsen också, annonsen gav skenet av att det var en bil i verkligen fint skick.

Jag kommer dit, kollar på bilen, den står i garage halvmörkt, ser fin ut på utsidan, jag tänkte ska han inte köra ut den så man kan se den i ljuset, säger till honom köra ut den.

Kollar runt på bilen, ser ok på utsidan, sen börjar man titta under bilen och ser att det är rost precis överallt, lyfter motorhuven kollar, blir då helt avtänd, hela motorblocket korroderat samt färgen avflagnad i stora bitar på toppen, kollar djupare ner och ser stora rostfläckar på balkarna och rören, stänger fort.

Frågar om han bytt kamrem eftersom den nu gått 22000mil, ok inte bytt, du sa den var i fint skick?

Beläggen var helt slut, kanske 1mm kvar eller så....jo jag tänkte bytt sa han, ja gör det innan du säljer den då!!

Plötsligt när man står där och tittar ser man att en stor bit av bakdäcket lossnat så man ser stomen, du den där bilen kan inte gått igenom besiktningen med dom däcken, han står och velar och säger nja jag vet inte bla bla...

Så klart han besiktigat med vinterdäcken som följde med annars hade den ju inte gått igenom....

Bilen var katastrof, jag har nog inte sett så illa skött bil som den, saltet hade fått totalt fäste efter vintrarna och det märktes bilen blivit eftersatt, synd för det var en fin bil i grunden men det var fel ägare som hade den.

Han ville dessutom ha 48 tusen för den, vad kan du ge sa han efter jag totalsågat bilen? han sa då han kunde gå ner till 40, jag sa du får inte en spänn över 30 för bilen, den är så illa skött och det är inte ens säkert jag vill betala 30..

Det är jäkligt irriterande med alla som ljuger i sina annonser, ställer av bilen för slippa skatt vid försäljning, ljuger om ingen rost etc etc....

Förresten, annonsen finns kvar på Blocket, det står helt rostfri fortfarande och i fantastiskt skick.

Senast redigerat av lanab (29 juli 2015)

REJ
29 juli 2015 · 89 Inlägg

Har aldrig fyllt på ACn i någon bil med helt fungerande system. Dessa system är testade vid inbyte och det har aldrig varit något fel. Att fylla på ibland, vad betyder det i tidsintervall? Kan ju vara hur ofta som helst. Jag har haft bil sedan jag tog körkort 1986 och vet hur det fungerar med skatt och besiktning. Inget konstigt att bilen varit avställd under vintern. Men varför besikta den dagen efter påställning när den redan är godkänd? Dessutom före besiktningsperioden. Nyskattad och nybesiktad är för mig att man kan köra nästan 1år innan det är dax att betala skatt eller besikta den. Du undrar varför bilen inte blir såld. Det undrar inte jag.

JBeam skrev:

REJ skrev:
Reagerar på stereon och att det står att ACn är påfylld. Läcker den?
Visst skatten är betald men inte nyskattad, betalningsmånaden är november, skriv ut det i annonsen.
Den är besiktad och godgänd 150408 men besiktiningsperioden är 150601-151031 så den måste besiktas igen. F r om 151101 har den körförbud om inte en ny besiktning görs.
Eftersom den togs i trafik 150407 så har den varit avställd i ca 1 år eftersom den inte har någon godkänd besiktning 2014. Hade den haft det hade det inte behövt någon besiktning innan besiktningsperioden.
Den var i trafik i Sverige 041227 men togs i trafik i utlandet 020620. Vet inte heller om man kan kalla den för modellår 2003.
Det är ju även en importbil så det kan dra ner intresset.
Skriv ut allt i annonsen så att en ev intresserad köpare slipper se dom uppgifterna på Transportstyrelsens sida.
Ju ärligare man är i en annons ju bättre är det.

Bilen är 12 år gammal, AC system behövs fyllas på ibland. Ja bilen måste både skattas och besiktigas igen, det behöver alla bilar lite då och då. Det är ingen engångsgrej man gör. Bilen är fortfarande nybesiktigad med blankt papper. Nyskattad kan man väl ändra på därimot.

Bilen stod avställd under förvaring ca 5 månader vintern 2014-2015. Bilen körde besiktigad och godkänd under hela  sommaren 2014.

Bilen är av modellår 2003, så att kalla den något annat vore ju lite dumt.

granadadr
29 juli 2015 · 7 295 Inlägg

REJ skrev:
Har aldrig fyllt på ACn i någon bil med helt fungerande system. Dessa system är testade vid inbyte och det har aldrig varit något fel. Att fylla på ibland, vad betyder det i tidsintervall? Kan ju vara hur ofta som helst. Jag har haft bil sedan jag tog körkort 1986 och vet hur det fungerar med skatt och besiktning. Inget konstigt att bilen varit avställd under vintern. Men varför besikta den dagen efter påställning när den redan är godkänd? Dessutom före besiktningsperioden. Nyskattad och nybesiktad är för mig att man kan köra nästan 1år innan det är dax att betala skatt eller besikta den. Du undrar varför bilen inte blir såld. Det undrar inte jag.

JBeam skrev:

REJ skrev:
Reagerar på stereon och att det står att ACn är påfylld. Läcker den?
Visst skatten är betald men inte nyskattad, betalningsmånaden är november, skriv ut det i annonsen.
Den är besiktad och godgänd 150408 men besiktiningsperioden är 150601-151031 så den måste besiktas igen. F r om 151101 har den körförbud om inte en ny besiktning görs.
Eftersom den togs i trafik 150407 så har den varit avställd i ca 1 år eftersom den inte har någon godkänd besiktning 2014. Hade den haft det hade det inte behövt någon besiktning innan besiktningsperioden.
Den var i trafik i Sverige 041227 men togs i trafik i utlandet 020620. Vet inte heller om man kan kalla den för modellår 2003.
Det är ju även en importbil så det kan dra ner intresset.
Skriv ut allt i annonsen så att en ev intresserad köpare slipper se dom uppgifterna på Transportstyrelsens sida.
Ju ärligare man är i en annons ju bättre är det.

Bilen är 12 år gammal, AC system behövs fyllas på ibland. Ja bilen måste både skattas och besiktigas igen, det behöver alla bilar lite då och då. Det är ingen engångsgrej man gör. Bilen är fortfarande nybesiktigad med blankt papper. Nyskattad kan man väl ändra på därimot.

Bilen stod avställd under förvaring ca 5 månader vintern 2014-2015. Bilen körde besiktigad och godkänd under hela  sommaren 2014.

Bilen är av modellår 2003, så att kalla den något annat vore ju lite dumt.

jag har fyllt på gas i bilar med helt fungerande ac,, och de har fungerat i flera år efter det,, så man bör fylla på efter ca 7-12 år allt är ju beroende på som allt annat med bilar,,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang