EVO 8: händer inget när man vrider på nyckeln

Magglot
26 juli 2015 · 197 Inlägg

Köpte mig en EVO 8 i torsdags som funkat klockrent fram till idag när jag skulle starta den. Tvärdöd, man kan slå på tändningen som vanligt men när man vrider till startläget händer inget, inget klick eller nått ser bara ut som läge 2 på tändningen.

Har provat att lägga av minus en stund utan resultat. Någon som har någon bra idé? Tyvärr är det ju turbotimer och imobilizer på den men båda funkar som dom ska och de kopplar man ju inte bort på en fikarast.....

Tack på förhand!

uhlin
26 juli 2015 · 2 834 Inlägg

Lyser instrumentlampor och sånt som de ska och du har ett bra batteri?

Prova att knacka lite på startmotorn och se om den hoppar igång, låter lite som slitna kol i startmotorn.

mb_pucken
26 juli 2015 · 5 087 Inlägg

Sitter startmotorn bra till så mät att du har spänning dels till den grova kabeln och till den tunna kabeln som sitter på startmotorn. Den tunna kabeln ska ge minst 12V med nyckeln i startläget. Går även bra att prova med en testlampa.
Har du ström dit så är det ok och då är antingen startmotorn eller tändningslås, relä eller startspärr som krånglar.
Startmotorn kan lätt kollas om du sätter ström på det lilla stiftet på startmotorn från batteri eller den grova kabeln till startmotorn. Då ska den snurra och dra rum motorn. Lägg ur växel bara.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Magglot
26 juli 2015 · 197 Inlägg

Har nu hittat felet, det va den förbannade turbotimern, när jag tittade närmare på det va det rätt lätt att koppla ur den.

Så fort den va urkopplad startade den direkt, onödig skit som folk ska trycka i bilarna.....

Tack för ni tog er tid och försökte hälpa till!

zleepy Trucker
26 juli 2015 · 1 392 Inlägg

En turbotimer är en väldigt smutt pryl att ha, spec om man kör hårt och inte "orkar" låta turbon lugna ner sig från maxvarv till "tomgångssnurr"... Så är det skönt och ha någon minut/två inställda, bara låsa bilen och larma, sen sköter det sig själv smile

men visst, strular det, så kanske det inte är kul smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Magglot
26 juli 2015 · 197 Inlägg

Mjo det är väl en häftig mojäng, va väl arg när jag skrev wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang