Volvo 245 med T6 - LAGLIGT

Ska göra en övergripande renovering av bilen så den blir komplett och hel så den ska kunna segla genom besiktningen utan några som helst bekymmer. Sen ska jag försöka sätta i en T6 kopia i bilen med "Bi-Turbo" och få den reggad med motorn så den blir helt laglig, tror även att det kommer bli lite "Sleeper" stuk över bilen.
  • 85 Följare
  • 21 783 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 april 2016
Volvo244DL_SugTurbo
26 juli 2015 · 132 Inlägg

Har precis skaffat mig en 75' 245L, tänkte jag ska försöka få ner en T6 kopia med "Bi-Turbo" i den till våren.

Allt ska reggas och vara lagligt så man kan åka omkring utan att behöva oroa sig över Harry-Haffa.

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
28 juli 2015 · 132 Inlägg

V_O-L-V_O skrev:
Intressant...vad menar du med "T6 kopia" ?
Har du en massa rost å fixa + blir de modd av bromsar o chassie också?

  / mvh sven

Med kopia så menar jag att det kommer att bli hop-plockat av 960 motorer (B6304 + B6254)

Kommer först och främst skaffa T5 kolvar för att sänka kompet, på med liten turbo och ladda lågt utan intercooler med en i övrigt original 2.5L. (Måste få motorn bänkad på MAX 225Hk & 275Nm)

Sen efter att motorn är bänkad och godkänd under gränsvärdena med turbo så denonterar jag motorn, tar oljekylningen av kolvarna från 3.0, tar även vev och stakar från den (då den har längre slag), då hamnar motorn på 2.8L. Tar även toppen från 3.0 då den har något större ventiler och har lite vassare kammar i sig. Och det är så en T6 är byggd, är i grunden samma block, topp, vev osv...
Därför det blir en "T6 kopia", går att regga i en 75'. Till skillnad mot en äkta T6 som har 272Hk original, då måste man regga bilen som ombyggt fordon. (Då ska det gå via SFRO, man måste typ ha bur och högre tjänstevikt och bla bla bla osv osv...)
Blir för dyrt och krångligt att ha med SFRO att göra. :p

Sen kommer vi till det roliga...
Efter att motorn är ihopplockad så ska det sättas dit en till turbo som är större då det blir sekventiell turboladdning. Ska även dit med en intercooler och lull lull.

Ska även göra en sekundär bänkning när allt är klart, målet är MINST 300+Hk, helst med ett jävligt bra register.




Bilen var faktiskt förvånadsvärt rostfri, lite i baljor och så, men inte alls så farlig som man kan tro (är trots allt en Norrlands bil)

Bromsar och sånt blir det inte så fruktansvärt mycket gjort åt, men måste iallafall fixa ventilerade skivor för att kunna regga (måste även ha 1031 bakaxel). Kanske att jag försöker fixa nå värre, men vill fortfarande kunna ha 14" fälgar.

Chassit: har funderat STARKT på bälgar då jag vill kunna komma fram med bilen utan att behöva oroa mig över farthinder och dylikt, men även bara kunna sänka ner bilen i backen på en criusing eller när man kommer in till stan.
Är lite kostsamt, dock hittar jag inget färdigt kit till 240 heller. Finns ju universalgrejer om man verkligen vill modda dit, men det blir LÅNGT fram när jag har 10.000 liggandes som jag inte vet vad jag ska göra med.

Senast redigerat av Volvo244DL_SugTurbo (28 juli 2015)

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
29 juli 2015 · 132 Inlägg

Djo skrev:
Finns färdiga kitt i USA till 240 med luftfjädring.

Länka gärna! 😛

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
4 augusti 2015 · 132 Inlägg

Finns det chip att få tag på till boxarna på 960 så dom kan lira med turbo, eller måste man gå den dyra vägen och skaffa eftermarknads grejer???

Hade varit smidigt som fan om det fanns, annars så kommer det ta lite längre tid än beräknat med projektet då ekonomin inte tillåter så stora inköp varje månad...

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
10 augusti 2015 · 132 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-31be5dc0e5b810f70f498d13d436b4bf_tn.jpg

Var bara att plocka fram kopplingsschemat, då det såg ut som nå EPA-pojkar varit framme med avbitartången och "skit samma" mentaliteten och klippt och skarvat i original härvan... 😩

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
10 augusti 2015 · 132 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-2b14b3c9a03740a3b1036a3eac223e43_tn.jpg

Själva plasten runt värmereglagen var sprucken och hängde.

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
10 augusti 2015 · 132 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-845902e9b15ef79ab2d3b922530de9a1_tn.jpg

Då satt allt på plats igen! 😃

Och självklart så bytte jag ENDAST själva plasten, så reglagen och alla vajrar är fortfarande original. 😉

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
10 augusti 2015 · 132 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-6e51979b68784969148a5dce332260ef_tn.jpg

SJÄLVKLART så hade ju någon klippt originalkablar bakom mätarhuset och stulit motståndet..! 😡

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
10 augusti 2015 · 132 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-26a1c35e71e2979d59a9e053a0afa771_tn.jpg

Som tur är så hade man ju flera motstånd liggandes och den pålitliga Haynes. 👌

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
18 augusti 2015 · 132 Inlägg

Isopropanol skrev:
Ja du, att elsystemet var skumt sa jag ju till dig när du var på gården, tordes inte rota i det efter att jag tittat...

Det ska iallafall bli kul att se "svampens" fortsatta öden!

Haha, men har lyckats fått det mesta att funka. Ska bara fixa bromsarna sen prova besiktiga.

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
18 augusti 2015 · 132 Inlägg

Fattar inte varför det blir små bilder nu för?

Har lagt upp bilden i ett album och sedan kopierat BBCode:n som i mitt andra projekt, och där funkade det utan problem...

Fattar inte varför Garaget.org krånglar till det så jävligt, och inte bara låter en lägga upp en bild genom att klistra in den eller ladda upp direkt i projekt-tråden???
FRUKTANDVÄRT omständigt och onödigt mycket tryckande så som dom har det nu tycker jag...

Senast redigerat av Volvo244DL_SugTurbo (18 augusti 2015)

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
19 augusti 2015 · 132 Inlägg

Clipsen till askkoppen var trasiga, fanns inget glas för bältespåminnare och belysningen till askkoppen var trasig samt att samtliga kablar var klippa rakt av med avbitare under handbromskonsolen... -_-

Inte undra på varför säkringen till innerbelysningen gick lite då och då efter att jag kopplade dit en reostat, som någon tidigare ägare kände att dom klarat sig bra utan sån lyx och kopplat förbi... :p

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-9024e0e108794ab14b3bccd11388847b_tn.jpg

Senast redigerat av Volvo244DL_SugTurbo (19 augusti 2015)

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
19 augusti 2015 · 132 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-d2295894b497651668d63ab2b551a59b_tn.jpg

Men efter en vända inne hos Ted så hade man allt man behövde. 👍

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
20 september 2015 · 132 Inlägg

Har försökt ladda upp fler bilder, men min telefon påstår att jag har "för lite minne för att kunna ladda upp bilder"... -_-

Så har skickat bilder till mig själv på Facebook, så får jag lägga upp dom här när jag får tillgång till en dator. :p

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
21 september 2015 · 132 Inlägg

Hade en liten funderare...

Har LÄST att om man ska köra med 5vxl ZF-låda i 240 så blir det rätt längd att ta 740 M47 främre kardanhalva och det ska passa ihop med 240:ins bakre halva. Kardan ska enligt uppgift vara ca: 69cm, och då ska allt passa, bli bra osv osv...

MEN, eftersom jag hade tänkt köra på en 6vxl ZF, så tänkte jag först om man skulle få lov att korta ner en kardan... hmm
Men sen fick jag en så pass bra idé så jag tror fan nästan att en lampa tändes över huvudet på mig. :p

Kom på att M46:ans kardan är ju en bit kortare än den som hör till M47, och den 6vxl lådan är ju en bit längre än den 5vxl. smile

Så till den stora frågan: är det någon som vet om en främre kardan från en 7/940 med M46 passar till 6vxl ZF??? big_smile

Om inte annat så om någon snäll själ har måtten på grejerna?
Hur lång en 5vxl är och hur lång en 6vxl är, eller bara mellanskillnaden på HUR pass mycket längre en 6vxl är gentemot 5vxl?
Även vad det är för längd på kardanerna, eller bara mellanskillnaden?

Är mellanskillnaden lika stor på bägge delarna, då vore det ju JÄVLIGT smidigt! :p

Tack på förhand!

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
22 september 2015 · 132 Inlägg

Djo skrev:
En ZF är 530mm lång till medbringaren.

M3 3.0 har 1469mm lång kardan och 5-växlat
M3 3.2 har 1367mm lång kardan och 6-växlat

Det blir en skillnad på 102mm och så mycket längre är den 6-växlade lådan.

googlade jag fram på 5 sek wink

kardaner lär du väl ha liggandes du kan mätta wink

Nej, har tyvärr bara kardan till 240 M46 och M45 liggandes, dock inget till 7/940, men det borde nog grannen ha. :p

Tack för info:n i övrigt! smile

Senast redigerat av Volvo244DL_SugTurbo (22 september 2015)

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
22 september 2015 · 132 Inlägg

Om inte annat så borde ju en kardan till 7/940 med automat kanske vara kortare, eller från 960 med automat om det ens passar mot 240:ins bakre halva?

I sådana fall så går ju det att plocka från donatorbilen. :p

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
22 september 2015 · 132 Inlägg

Om inte annat så borde ju en kardan till 7/940 med automat kanske vara kortare, eller från 960 med automat om det ens passar mot 240:ins bakre halva?

I sådana fall så går ju det att plocka från donatorbilen. :p

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
24 mars 2016 · 132 Inlägg

Nu har jag inte uppdaterat på BRA LÄNGE! tongue

Men kände att det var dags att komma igång igen. smile

Så idag har jag slitit ur stolarna och börjat plocka ur original mattan, ska i med en brun tygmatta istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-ea53598deb13480bea2b026580253e91.jpg

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
24 mars 2016 · 132 Inlägg

Ja, det är ju lite tråkigt att man inte har ett eget garage att vara i, så är ju vädret som styr över hur mycket man skruvar... hmm

Men tur att jag får låna min farbrors garage ibland! smile

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang