Tar motorn skada utan resonator och ljuddämpare?

AlexanderB
27 juli 2015 · 12 Inlägg

Tjena!

Laddar på en sista åktur med min Benz cl 500, tänkte ta en resa på drygt 120 mil.
Hört på ryktesväg att ventilerna tar stryk när man kör utan rent från kattarna och utåt stämmer detta?
Anledningen till detta är att system knäcktes då bilen skulle in i garaget och nytt är under konstruktion och detta är sista möjligheten i år att få köra kärran.

Rensvinf
27 juli 2015 · 528 Inlägg

För det första så borde du öva lite på hur du skriver. Det framgår inte fullt ut vad du egentligen menar.  Har du ingenting efter katalysator? Dvs, fritt blås utåt?  Jag har aldrig hört talas om att just ventiler tar stryk av detta; men en sugmotor går *bättre* med ett visst motttryck från avgassystemet, och fritt utblås ger ju mindre mottryck. Det är däremot inte det samma som att den tar skada.
Men frågan är mer,  ska du åka 120 mil med fritt utblås?  Det låter väldigt obehagligt.. ? sad

Om du menar att du kör med komplett avgassystem utan katalysator, så vetisjöven.. det bör väl egentligen inte ta skada. Inte mer än att din motorstyrning säkerligen försätter bilen i felsäkert läge och går skit.. vilket då får mig att undra, är det värt att åka 120 mil då?

Rensvinf
27 juli 2015 · 528 Inlägg

Förtydligad: utan katalysator så kommer bilen hamna i limp-home-mode och gå som en påse nötter.  Dvs, du kommer inte kunna njuta av färden alls..  ?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 juli 2015 · 14 077 Inlägg

Rensvinf skrev:
Förtydligad: utan katalysator så kommer bilen hamna i limp-home-mode och gå som en påse nötter.  Dvs, du kommer inte kunna njuta av färden alls..  ?

Beror inte det på var Lambdan sitter, före eller i katten. Bara en tanke jag fick.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Evildan
27 juli 2015 ·

AlexanderB skrev:
Tjena!

Laddar på en sista åktur med min Benz cl 500, tänkte ta en resa på drygt 120 mil.
Hört på ryktesväg att ventilerna tar stryk när man kör utan rent från kattarna och utåt stämmer detta?
Anledningen till detta är att system knäcktes då bilen skulle in i garaget och nytt är under konstruktion och detta är sista möjligheten i år att få köra kärran.

Utveckla gärna den texten för ett utförligt svar.

Med vänlig hälsning .

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 juli 2015 · 3 730 Inlägg

Har oxå hört att ventiler/säten kan ta skada om man kör utan avgas. Det jag fått höra gäller dock helt utan avgassystem dvs inget grenrör. Sanningshalten har jag ingen aning om.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Evildan
27 juli 2015 ·

En fundering över rubriken.

Kan någon förklara för mig vad det är för skillnad på en ljuddämpare och en resonator? big_smile
(Då bilen i fråga tycks ha bägge tingen).

torsen
27 juli 2015 · 7 264 Inlägg

Om jag tolkar din fråga rätt så undrar du om motorn tar skada av att köras utan katalystor?
Svaret är nej.
Tvärt om skadligt att köra med gamla igensatta "kattar".
Då finns risk att bränna ventilerna.
På min Benz rensade en allbilverkstad båda mina "småkattar" på innehållet.
Orsaken var att motorn hade tappat orken.
Meken sa att man regelmässigt på Mercor som rullat långt rensar.
Märkesverkstäderna får/vågar inte göra det.
Men han visste bättre än Philipssons.big_smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 juli 2015 · 14 077 Inlägg

Enl. Wikipedia är resonator följande:
En resonator är en anordning eller ett system som uppvisar resonans eller resonansbeteende, det vill säga det naturligtvis oscillerar vid vissa frekvenser , som kallas dess resonansfrekvenser , med större amplitud än på andra.  De svängningar i en resonator kan vara antingen elektromagnetisk eller mekanisk (inbegripet akustisk ).  Resonatorer används för att antingen generera vågor av specifika frekvenser eller att välja ut vissa frekvenser från en signal.  Musikinstrument använda akustiska resonatorer som producerar ljudvågor på specifika toner.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Evildan
27 juli 2015 ·

Vettemannen skrev:
Enl. Wikipedia är resonator följande:
En resonator är en anordning eller ett system som uppvisar resonans eller resonansbeteende, det vill säga det naturligtvis oscillerar vid vissa frekvenser , som kallas dess resonansfrekvenser , med större amplitud än på andra.  De svängningar i en resonator kan vara antingen elektromagnetisk eller mekanisk (inbegripet akustisk ).  Resonatorer används för att antingen generera vågor av specifika frekvenser eller att välja ut vissa frekvenser från en signal.  Musikinstrument använda akustiska resonatorer som producerar ljudvågor på specifika toner.

/Benny

Jodå resonans och resonatorer är kända begrepp för mig.

Däremot skillnaden på en ljuddämpare och en resonator är vad jag undrar jag över. wink

Evildan
27 juli 2015 ·

En resonator är i detta fall en frekvensurskiljare, den tar bort/minskar vissa frekvenser men släpper igenom vissa, precis som...en ljuddämpare gör.

Sedan finns det andra typer som exempelvis används av mina stränginstrument, resonanslåda för att istället förstärka ljudet.

AlexanderB
28 juli 2015 · 12 Inlägg

Ursäkta att min förklaring inte höll standarden, mitt nuvarande avgassystem består av grenrör och katalysatorer och lambdan sitter på kattarna. Utöver detta, vilket är under rep, så sitter det RESONATORER samt ett stycke slutljuddämpare på bilen i vanliga fall

http://www.audibmw.info/14/2013/12/Vilk … ystem.html

Använde ordet resonator då det är den vitala delen, utöver kattarna, som avgör motorns motstånd.

Evildan
28 juli 2015 ·

AlexanderB skrev:
Ursäkta att min förklaring inte höll standarden, mitt nuvarande avgassystem består av grenrör och katalysatorer och lambdan sitter på kattarna. Utöver detta, vilket är under rep, så sitter det RESONATORER samt ett stycke slutljuddämpare på bilen i vanliga fall

http://www.audibmw.info/14/2013/12/Vilk … ystem.html

Använde ordet resonator då det är den vitala delen, utöver kattarna, som avgör motorns motstånd.

Det var inte helt lätt att ta till sig, därav min önskan om en tydligare förklaring.

Det fungerar alldeles utmärkt att åka med förutom att det tillför ett "visst" ökat motorljud. wink
Men en V8 låter gott så varför inte?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang