Avgasröret tar emot skärmen

EmilEriksson
30 juli 2015 · 52 Inlägg

Hej! Jag lämnade in min bmw 330 e46 hos en kompis kompis kompis som har en egen, till synes seriös bilverkstad. Han hängde på mitt TA-Technix (halvsystem) för en billig peng. Det var strul men dom fick dit det.

Problemet nu är att slutrören slår i skärmen när jag kör på ojämn väg eller på gupp. Min tanke var att köpa en sån plåt som jag sett "racingbilar" använda sig av. Men detta hade nog inte hjälpt då den fortfarande kommer slå i fast i metall istället.

Min andra tanke var ett avgasbandage, det kommer säkert eliminera ljudet men hur snyggt är det?

Har ni tips på nåt man kan göra?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 juli 2015 · 14 079 Inlägg

EmilEriksson skrev:
Hej! Jag lämnade in min bmw 330 e46 hos en kompis kompis kompis som har en egen, till synes seriös bilverkstad. Han hängde på mitt TA-Technix (halvsystem) för en billig peng. Det var strul men dom fick dit det.

Problemet nu är att slutrören slår i skärmen när jag kör på ojämn väg eller på gupp. Min tanke var att köpa en sån plåt som jag sett "racingbilar" använda sig av. Men detta hade nog inte hjälpt då den fortfarande kommer slå i fast i metall istället.

Min andra tanke var ett avgasbandage, det kommer säkert eliminera ljudet men hur snyggt är det?

Har ni tips på nåt man kan göra?

Åk tillbaks så får dom rätta till felet, det är väl garanti på arbeten som sker på en verkstad.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
EmilEriksson
30 juli 2015 · 52 Inlägg

Det var pengar under bordet. Visst kan jag gå tillbaka men det kommer med största sannolikhet fortfarande att slå i då det kommer se konstigt ut om man sänker ner slutburken.

Därför frågar jag här om någon har tips på hur man kan vaddera eller liknande runt slutrören.

Evildan
30 juli 2015 ·

EmilEriksson skrev:
Det var pengar under bordet. Visst kan jag gå tillbaka men det kommer med största sannolikhet fortfarande att slå i då det kommer se konstigt ut om man sänker ner slutburken.

Därför frågar jag här om någon har tips på hur man kan vaddera eller liknande runt slutrören.

Slår det i skärmen? Hur 17 sitter den burken?

Avgasbandage går utmärkt att linda med.

EmilEriksson
30 juli 2015 · 52 Inlägg

Burken sitter på samma höjd som original. Urblåsen har ganska mycket större diameter och ligger därmed mycket närmre skärmen.

Jo jag vet, det är inte snyggt bara. Avvaktar nån dag till innan jag lindar det..Det kanske dyker upp nåt tips

Evildan
30 juli 2015 ·

EmilEriksson skrev:
Burken sitter på samma höjd som original. Urblåsen har ganska mycket större diameter och ligger därmed mycket närmre skärmen.

Jo jag vet, det är inte snyggt bara. Avvaktar nån dag till innan jag lindar det..Det kanske dyker upp nåt tips

Men originalutblåsen går inte ut vid skärmen.

Vad f-n har dom gjort?

_Thor_
30 juli 2015 · 512 Inlägg

Jag förstår inte riktigt om det är ett sidepipe eller en tailpipe du talar om, men varför kan du inte göra plats genom att skära bort skärmen där det tar i?

Bilder hade hjälpt.

EmilEriksson
30 juli 2015 · 52 Inlägg

Med skärmen så syftar jag så klart på bakskärmen. Kanske inte beskrev vilken skärm jag menade men antog att man skulle fatta. My bad.

EmilEriksson
30 juli 2015 · 52 Inlägg

Vet inte om jag vill skära i plasten...men det tåls att fundera på. Tack för tipset!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 juli 2015 · 14 079 Inlägg

EmilEriksson skrev:
Vet inte om jag vill skära i plasten...men det tåls att fundera på. Tack för tipset!

Har du plastskärmar på bilen eller menar stötfångaren???

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Evildan
30 juli 2015 ·

EmilEriksson skrev:
Vet inte om jag vill skära i plasten...men det tåls att fundera på. Tack för tipset!

Plastskärmar bak på din bil?

Du har tappat mig.

EmilEriksson
30 juli 2015 · 52 Inlägg

Bakskärm, stötfångare...trodde det va samma sak. Men ja, bakre stötfångaren är det jag menar. Tack för alla svar hittills!

CC72
30 juli 2015 · 1 661 Inlägg

Du släpper ner systemet baktill och kapar ur i plasten. Vill du inte kapa får du sänka systemet.

torsen
30 juli 2015 · 7 274 Inlägg

EmilEriksson skrev:
Bakskärm, stötfångare...trodde det va samma sak.

Driver du med oss?mad

EmilEriksson
30 juli 2015 · 52 Inlägg

Nej det gör jag inte. Ber om ursäkt om det skapade förvirring. Folk kan sluta skriva i tråden nu då jag bestämt mig för att åka tillbaka till verkstaden o h be dom släppa ner det lite istället.

_Thor_
30 juli 2015 · 512 Inlägg

EmilEriksson skrev:
Bakskärm, stötfångare...trodde det va samma sak. Men ja, bakre stötfångaren är det jag menar. Tack för alla svar hittills!

Skär bort lite plast ur bakstöten. Enklast, billigast och bättre än att släppa ned avgassystemet.

Troligast ville verkstaden som gjorde jobbet inte göra några kosmetiska ingrepp även om det behövdes och lämnade det till dig att ordna.

Gör du det rätt så kommer det inte att synas. Stötfångarplast är också lätt och svetsa i och vill du sätta tillbaka biten du skär bort så går det tekniskt sätt med en varmlufts plastsvets.

EmilEriksson
30 juli 2015 · 52 Inlägg

Evildan skrev:

EmilEriksson skrev:
Vet inte om jag vill skära i plasten...men det tåls att fundera på. Tack för tipset!

Plastskärmar bak på din bil?

Du har tappat mig.

Japp, min bakre STÖTFÅNGARE är gjord av plast. Som på alla andra e46 or och det flesta andra bilar över lag.

EmilEriksson
30 juli 2015 · 52 Inlägg

_Thor_ skrev:

EmilEriksson skrev:
Bakskärm, stötfångare...trodde det va samma sak. Men ja, bakre stötfångaren är det jag menar. Tack för alla svar hittills!

Skär bort lite plast ur bakstöten. Enklast, billigast och bättre än att släppa ned avgassystemet.

Troligast ville verkstaden som gjorde jobbet inte göra några kosmetiska ingrepp även om det behövdes och lämnade det till dig att ordna.

Gör du det rätt så kommer det inte att synas. Stötfångarplast är också lätt och svetsa i och vill du sätta tillbaka biten du skär bort så går det tekniskt sätt med en varmlufts plastsvets.

Tack för ett bra svar. Okej,  kan man smälta i plastem utan att lacken tar skada?

_Thor_
30 juli 2015 · 512 Inlägg

EmilEriksson skrev:

_Thor_ skrev:

EmilEriksson skrev:
Bakskärm, stötfångare...trodde det va samma sak. Men ja, bakre stötfångaren är det jag menar. Tack för alla svar hittills!

Skär bort lite plast ur bakstöten. Enklast, billigast och bättre än att släppa ned avgassystemet.

Troligast ville verkstaden som gjorde jobbet inte göra några kosmetiska ingrepp även om det behövdes och lämnade det till dig att ordna.

Gör du det rätt så kommer det inte att synas. Stötfångarplast är också lätt och svetsa i och vill du sätta tillbaka biten du skär bort så går det tekniskt sätt med en varmlufts plastsvets.

Tack för ett bra svar. Okej,  kan man smälta i plastem utan att lacken tar skada?

Nej, ev. tillbaka montering kommer kräva lite finspackel samt bättringsfärg från Biltema för nån hundring.

För att skära bort biten får du bli lite kreativ. Finns säkert många guider om du söker.

Själv hade jag nog borrat hål och försökt skära med ett rakblad eller riktigt tunn kniv. Att värma upp kniven skulle nog hjälpa dessutom. Och sedan fixat till kanterna med en stor fil eller liknande.

EmilEriksson
30 juli 2015 · 52 Inlägg

_Thor_ skrev:

EmilEriksson skrev:

_Thor_ skrev:

Skär bort lite plast ur bakstöten. Enklast, billigast och bättre än att släppa ned avgassystemet.

Troligast ville verkstaden som gjorde jobbet inte göra några kosmetiska ingrepp även om det behövdes och lämnade det till dig att ordna.

Gör du det rätt så kommer det inte att synas. Stötfångarplast är också lätt och svetsa i och vill du sätta tillbaka biten du skär bort så går det tekniskt sätt med en varmlufts plastsvets.

Tack för ett bra svar. Okej,  kan man smälta i plastem utan att lacken tar skada?

Nej, ev. tillbaka montering kommer kräva lite finspackel samt bättringsfärg från Biltema för nån hundring.

För att skära bort biten får du bli lite kreativ. Finns säkert många guider om du söker.

Själv hade jag nog borrat hål och försökt skära med ett rakblad eller riktigt tunn kniv. Att värma upp kniven skulle nog hjälpa dessutom. Och sedan fixat till kanterna med en stor fil eller liknande.

Smart, får se vad verkstaden kan göra. Annars så testar jag ditt förslag. Tack!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang