Köpråd - Konstiga ägare Hjälp tack.

Sandviken
3 augusti 2015 · 16 Inlägg

Hej

Jag är inte den bästa när det kommer till bilar men tänkte köpa en bil i lagom prisklass.

Problemet är att ägar historiken verkar lite konstig. Jag bifogar den från carfax så kan ni kika och få höra er uppfattning.

Här är annonsen från blocket: http://www.blocket.se/vi/61786574.htm

Kan det vara så att man bytt över ägarbyte inom familj eller att bil firmor köpt den sinsemellan?

Tack på förhand!

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214569/214569-998a4690e21bb49d997c031d3d5ccb23.jpg

_Thor_
3 augusti 2015 · 512 Inlägg

Gå på magkänslan, känns det som en hund är begraven så avstå hellre än att chansa.

Mack Forum- och sitemoderator
3 augusti 2015 · 26 186 Inlägg

Det var en jäkla massa ägare du..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
BudgetDunkaren Osponsrad
3 augusti 2015 · 1 631 Inlägg

Verkar ju jävligt annorlunda ! Varningsklockorna ringer som ett jävla brandlarm !!

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
Sandviken
3 augusti 2015 · 16 Inlägg

11 ägare totalt. Jag förstår inte riktigt vad som hänt år 2014 framåt, knappast att någon köpt o sålt så snabbt eller?

Marlboroman
3 augusti 2015 · 8 234 Inlägg

11 ägare varav många ägarbyten på kort tid på senare tid och så är det kredit på den vilket i sig inte behöver betyda något men man lär ha koll på det. Det är en lite för vanlig bil för att man ska befatta sig med dem bilar man får misstankar om i min mening och jag hade letat vidare.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Sandviken
3 augusti 2015 · 16 Inlägg

Vad menar du med att den är på kredit? Tack. Riktigt fin bil du hade smile

Marlboroman
3 augusti 2015 · 8 234 Inlägg

Sandviken skrev:
Vad menar du med att den är på kredit? Tack. Riktigt fin bil du hade smile

Slår man upp bilen på transportstyrelsen ( https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx ) så står det att det är kredit på bilen. Vilket innebär att bilen står som säkerhet på ett lån. Behöver inte betyda något så länge ägaren löser skulden vid ägarbytet. Finns det ju historier om hur folk köpt bilar och fått betala lånet förra ägaren hade på bilen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Sandviken
3 augusti 2015 · 16 Inlägg

Det säger ju inget om ägarbytena? Du verkar King på det här så kan du förenkla så att jag förstår lite bättre:) tusen tack

Mack Forum- och sitemoderator
3 augusti 2015 · 26 186 Inlägg

Sandviken skrev:
Det säger ju inget om ägarbytena? Du verkar King på det här så kan du förenkla så att jag förstår lite bättre:) tusen tack

Ursäkta frågan, men hur gammal är du?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Marlboroman
3 augusti 2015 · 8 234 Inlägg

Sandviken skrev:
Det säger ju inget om ägarbytena?

Nej? Det är det bara dem tidigare ägarna som kan svara på - om man hittar dem och dem vill säga något om bilen och tala sanning... För det är ju inte säkert att den nuvarande ägaren vet något.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Sandviken
4 augusti 2015 · 16 Inlägg

Tänk följande. TomBaker får en ny tjänstebil på jobbt och sular ner till SAAB-handlaren (ägare #1) där han hittar en ny fin bil för omgående leverans. Leasingbolaget (#2) köper bilen och han hämtar ut den. Efter ett tag så får TomBaker ett bättre jobb på ett annat företag men vill gärna ha bilen kvar. För att skatteverket inte ska ha några synpunkter på att T övertar bilen så går affären genom en bilfirma (#3) innan det nya leasingbolaget tar över bilen (#4). Efter ytterligare ett år så byter företaget leasingbolag till ett annat som har fördelaktigare vilkor (#5). Nu har det gått tre år och T ska få en ny tjänstebil men tänker att den här är bra för frun att köra ungarna till dagis med. P.g.a. skattemyndigheten så går även den här affären genom en bilfirma (#6) innan frun skrivs som ägare (#7). På det jobbet så skickas T på tjänsteresa till Hamburg och hamnar stupfull på Herberstrasse. Detta kryper fram till fugan som måste mutas med en ny BMW och SAAB;en lämnas som inbyte till BMW-handlaren (#8). BMW-handlare har ofta svårt att sälja SAAB så bilen säljs genast vidare till ÄrligeArnesBilar (#9) där den stå i två månader innan Arne byter den mot två Volvokombisar hos en annan handlare(#10) där den nu står för försäljning. Nu har bilen 10 ägaren men det är bara T och hans fru somhar kört bilen.

Bilar med många ägare ska kollas upp men betyder inte nödvändigtvis att det är nåt skumt.

Tobzter
4 augusti 2015 · 3 147 Inlägg

Bra skrivet ..min bil är så, tex 11 ägare står de om man slår på den.men enbart 3st brukare om man undersöker lite djupare..så stirra dig inte blind på ägar antalet.köper du den på firma så kan dom hjälpa dig och kolla alla ägare och så

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Sandviken
4 augusti 2015 · 16 Inlägg

Vad förstår ni av informationen från transportstyrelsen? 

Om jag förstått rätt så är det 4 ägare? Rätta mig om jag har fel

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214569/214569-6cf037c746df0be689966bde6008f087.jpg

Tobzter
4 augusti 2015 · 3 147 Inlägg

6st får ja de till om  man räknar antal privat namn

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Cobraa
5 augusti 2015 · 47 Inlägg

Sandviken skrev:
Vad förstår ni av informationen från transportstyrelsen? 

Om jag förstått rätt så är det 4 ägare? Rätta mig om jag har fel

Ladda inte upp en bild med folks personliga information, idiot.

Sandviken
5 augusti 2015 · 16 Inlägg

Okej din pajas hur tar jag bort bilden?

macattac
5 augusti 2015 · 201 Inlägg

Sandviken skrev:
Okej din pajas hur tar jag bort bilden?

redigera ditt inlägg och ta bort länken.


tills TS....oavsett så får jag kalla kårar av den där carfaxen...leta vidare.

Audi A5 "3.0tdi Sportback" (2010)
wofflan- Gear Heads Göteborg
5 augusti 2015 · 156 Inlägg

Sandviken skrev:
Okej din pajas hur tar jag bort bilden?

Finns ingen anledning det där är publika uppgifter som vem som helst kan ta del av.

Cobraa
5 augusti 2015 · 47 Inlägg

mrglass skrev:

Sandviken skrev:
Okej din pajas hur tar jag bort bilden?

Finns ingen anledning det där är publika uppgifter som vem som helst kan ta del av.

Är det så Mattias Holmqvist? Trivs du på Servera R&S AB?
Reg.nr på din mr2 är DAE065.
Jag kan släppa mer detaljer, men du förstår nog poängen nu... Inte så kul när sån information släpps allmänt, även om det inte direkt påverkar dig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang