Förvara nyckel-koder och Car-pass var?

Muttley
15 augusti 2015 ·

Rorys skrev:

Hamilton skrev:
Men herregud... Lämna kortet hemma eller läg det synligt i bilen, vi kan ju inte bestämma vad du ska göra med dina kort, nycklar.
Några beslut måste man faktiskt ta skjälv.

Man får inte fråga hur andra gör och varför?

Det kallas beslutsunderlag och är av mer vikt om det blir fel, då det inte är min bil men mitt jobb.

Då de INTE är din bil har du INTE ansvar för något i bilen.
ÄGAREN (brukaren) har ansvaret.

Lägg de på instrumentbrädan för tusan. Lägg gärna dina 2 nycklar på brädan med.  Ingen vill ju stjäla din bil ändå har du sagt,eller din frus bil.

Hamilton
15 augusti 2015 · 8 868 Inlägg

Rorys skrev:

Hamilton skrev:
Men herregud... Lämna kortet hemma eller läg det synligt i bilen, vi kan ju inte bestämma vad du ska göra med dina kort, nycklar.
Några beslut måste man faktiskt ta skjälv.

Man får inte fråga hur andra gör och varför?

Det kallas beslutsunderlag och är av mer vikt om det blir fel, då det inte är min bil men mitt jobb.

Ja men då är det ju mycket enklare att du frågar bilägaren eller vet inte ägaren heller vad som ska göras och bad dig posta ett inlägg i ett passande forum för att få underlag till ett beslut?

Dina senaste trådar är av den arten att man börjar undra i fall du driver med oss övriga på forumet.....

Fotograf på tierpidag.se
Auto-man
16 augusti 2015 · 551 Inlägg

Evildan skrev:
Ta ett kuvert, gör hål i det passande en A4-pärm, placera kortet där i och sätt bredvid kuvertet med registeringsbeviset i pärmen.

Ska du ut och resa, skriv ned koder på en papperslapp utan angivelse om vad som är vad och placera i plånboken.


Inte för att vara elak på något vis men du verkar förbannat nojjig över allt vad detta med att äga bil innebär.

Knappast, jag har haft några hundra så jag är väl trött på klagomål av idioter och försiktig med andras bilar.

När det upptäcks i boken att man inte ska ha koderna i hustruns bil längre, får man antingen göra som det står eller tänka själv vad som är bäst, hon har inte tid. Snabbast är att fråga andra hur dom gjort, numera när man kan hjälpa varandra över nätet, istället för att gnälla om vad andra skriver, så kan även andra få hjälp..

Senast redigerat av Rorys (16 augusti 2015)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
JFfoto
16 augusti 2015 ·

Ta ett kort med mobilen på vad som är viktigt, om det är något som är viktigt att ha med sig.

Naslund93
16 augusti 2015 · 297 Inlägg

Rorys skrev:

tkd_rille skrev:

Rorys skrev:

Vilket batteri, bilens har varit urkopplat

Vänta nu.  Car-pass är ett sånt kort med vin nr och biluppgifter?   Varför ska du ens ha det med dig?

Ja när behövs det?

Hej!
Nu vet jag inte vad det är för bil du har. Men är det en nyare Opel så måste man ha säkerhetskoden för att nollställa servicelampan.

Mvh

Maffia
16 augusti 2015 · 383 Inlägg

Man behöver inte säkerhetskoden för att nollställa servicelampan, enda gången den behövs är när man ska göra något med immobilizern tex coda in nyckel, byta ecu m,m.

Naslund93
16 augusti 2015 · 297 Inlägg

Maffia skrev:
Man behöver inte säkerhetskoden för att nollställa servicelampan, enda gången den behövs är när man ska göra något med immobilizern tex coda in nyckel, byta ecu m,m.

Har varit tvungen att ange säkerhetskoden flera gånger när man ska nollställa lampan med datorn (på vissa Opel modeller)

Mvh

Senast redigerat av Naslund93 (16 augusti 2015)

Auto-man
16 augusti 2015 · 551 Inlägg

tkd_rille skrev:

Rorys skrev:

Hamilton skrev:
Men herregud... Lämna kortet hemma eller läg det synligt i bilen, vi kan ju inte bestämma vad du ska göra med dina kort, nycklar.
Några beslut måste man faktiskt ta skjälv.

Man får inte fråga hur andra gör och varför?

Det kallas beslutsunderlag och är av mer vikt om det blir fel, då det inte är min bil men mitt jobb.

Då de INTE är din bil har du INTE ansvar för något i bilen.
ÄGAREN (brukaren) har ansvaret.

Lägg de på instrumentbrädan för tusan. Lägg gärna dina 2 nycklar på brädan med.  Ingen vill ju stjäla din bil ändå har du sagt,eller din frus bil.

Fungerar det att behandla sin kvinna så illa?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
16 augusti 2015 · 551 Inlägg

Hamilton skrev:

Rorys skrev:

Hamilton skrev:
Men herregud... Lämna kortet hemma eller läg det synligt i bilen, vi kan ju inte bestämma vad du ska göra med dina kort, nycklar.
Några beslut måste man faktiskt ta skjälv.

Man får inte fråga hur andra gör och varför?

Det kallas beslutsunderlag och är av mer vikt om det blir fel, då det inte är min bil men mitt jobb.

Ja men då är det ju mycket enklare att du frågar bilägaren eller vet inte ägaren heller vad som ska göras och bad dig posta ett inlägg i ett passande forum för att få underlag till ett beslut?

Dina senaste trådar är av den arten att man börjar undra i fall du driver med oss övriga på forumet.....

Frågan är avgränsad till ett fåtal som kan svara. Man måste inte läsa och kunna svara på allt.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
16 augusti 2015 · 551 Inlägg

Kalltkaffe skrev:
Ta ett kort med mobilen på vad som är viktigt, om det är något som är viktigt att ha med sig.

Hon gör alltid det, jag litar aldrig på batteridrivet.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
16 augusti 2015 · 551 Inlägg

Naslund93 skrev:

Maffia skrev:
Man behöver inte säkerhetskoden för att nollställa servicelampan, enda gången den behövs är när man ska göra något med immobilizern tex coda in nyckel, byta ecu m,m.

Har varit tvungen att ange säkerhetskoden flera gånger när man ska nollställa lampan med datorn (på vissa Opel modeller)

Mvh

Vilka i så fall?

Den jag lärt mig som är nyare kan man nollställa på panelen, eller med en OBD2 eller en Opcom utan några koder.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
16 augusti 2015 · 551 Inlägg

Maffia skrev:
Man behöver inte säkerhetskoden för att nollställa servicelampan, enda gången den behövs är när man ska göra något med immobilizern tex coda in nyckel, byta ecu m,m.

Men behövs alltså till Startpärren?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Muttley
16 augusti 2015 ·

Rorys skrev:

tkd_rille skrev:

Rorys skrev:

Man får inte fråga hur andra gör och varför?

Det kallas beslutsunderlag och är av mer vikt om det blir fel, då det inte är min bil men mitt jobb.

Då de INTE är din bil har du INTE ansvar för något i bilen.
ÄGAREN (brukaren) har ansvaret.

Lägg de på instrumentbrädan för tusan. Lägg gärna dina 2 nycklar på brädan med.  Ingen vill ju stjäla din bil ändå har du sagt,eller din frus bil.

Fungerar det att behandla sin kvinna så illa?

Jag förstår faktiskt inte hur du kan få mitt inlägg till att behandla en kvinna illa?

Du borde ha en god man. För övrigt bör du ha en handbok i hur man förför en kvinna då du är inkompetent nog att inte kunna bestämma om du ska ha en lapp i bilen eller inte.

Men eftersom du är ett troll så är allt bara en fantasi för dig.

Ha de kuligt.

Auto-man
16 augusti 2015 · 551 Inlägg

tkd_rille skrev:

Rorys skrev:

tkd_rille skrev:
Då de INTE är din bil har du INTE ansvar för något i bilen.
ÄGAREN (brukaren) har ansvaret.

Lägg de på instrumentbrädan för tusan. Lägg gärna dina 2 nycklar på brädan med.  Ingen vill ju stjäla din bil ändå har du sagt,eller din frus bil.

Fungerar det att behandla sin kvinna så illa?

Jag förstår faktiskt inte hur du kan få mitt inlägg till att behandla en kvinna illa?

Du borde ha en god man. För övrigt bör du ha en handbok i hur man förför en kvinna då du är inkompetent nog att inte kunna bestämma om du ska ha en lapp i bilen eller inte.

Men eftersom du är ett troll så är allt bara en fantasi för dig.

Ha de kuligt.

Jag har varit god man och är nu förvaltare så jag är van i hur folk kan bete sig. De som kan följa tråden kan finna att sakfrågan diskuterats till nytta för flera, emedan en del tycks ha fritidsproblem och ge sig på de som skriver.

Var lappen ska vara är inget problem, frågan är bara vad som är lämpligast och som familjefar har jag nog förfört så det räcker.

De osakliga brukar kalla andra troll när de är svarslösa i sak, inget nytt. Trollet har du i inlägget ovanför.

Senast redigerat av Rorys (16 augusti 2015)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang