Volvo v70 2,5T AWD -05, Klonk vid växling från 1-2-3 (UPPDATERAD)

jottosson
24 augusti 2015 · 606 Inlägg

hej!

Nyss köpt en v70 2,5t AWD och har ett dovt klonkande vid växling från 1an och 2an men bara ibland och blir högre ju mer jag gasar, visserligen så tror man alltid att världen ska gå under men efter en snabb koll under huven så konstatera jag att övre motorfästet är sopslut och då borde undre vara det med? hur stor är chansen att detta är problemet?

Senast redigerat av jottosson (1 september 2015)

Kan det lagas ska det lagas! :)
Kibil
24 augusti 2015 · 552 Inlägg

Är fästet dåligt så kan det ge sådana oljud, byt det övre och testa. Väldigt vanligt att dom övre går sönder, dom undre brukar hålla bilen ut i vissa fall smile

jottosson
24 augusti 2015 · 606 Inlägg

Jo antar det, dom va ju inte speciellt dyra fästena så kanske lika bra att byta både övre å undre när man lix ska dit å jyckla?

Kan det lagas ska det lagas! :)
Tobzter
24 augusti 2015 · 3 145 Inlägg

De tycker jag som sagt de undre brukar vara slut också .så enkelt å byta så har du möjlighet byt båda,satsa på polyrethan bussningar om du inte har något i mot att bilen kommer morra lite mer ...men vissa får tyvärr små vibrationer vid tomgång men inge ja upplevde som irriterande ..bilen känns rappare med bussningar i polyrethan  wink

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
jottosson
24 augusti 2015 · 606 Inlägg

tobzter skrev:
De tycker jag som sagt de undre brukar vara slut också .så enkelt å byta så har du möjlighet byt båda,satsa på polyrethan bussningar om du inte har något i mot att bilen kommer morra lite mer ...men vissa får tyvärr små vibrationer vid tomgång men inge ja upplevde som irriterande ..bilen känns rappare med bussningar i polyrethan  wink

Kör nog på vanliga jävla gummibussningar tillsvidare :-)

Kan det lagas ska det lagas! :)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
24 augusti 2015 · 3 730 Inlägg

För optimal komfort hade jag bytt över till powerflex och undre till standard. De undre är slut vid 15k mil.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
jottosson
24 augusti 2015 · 606 Inlägg

DiwraZ skrev:
För optimal komfort hade jag bytt över till powerflex och undre till standard. De undre är slut vid 15k mil.

vart hittarjag ett powerflex fäste? :-)


http://vparts.se/se/powerflex-motorbuss … 0-s80.html

Sådan? byter jag bara bussningen då och behåller gammla fästet?

Senast redigerat av jottosson (24 augusti 2015)

Kan det lagas ska det lagas! :)
jottosson
24 augusti 2015 · 606 Inlägg

Bör jag byta bakre och sido fästena med eller äre övre undre som tar stryk=?

Kan det lagas ska det lagas! :)
Tobzter
24 augusti 2015 · 3 145 Inlägg

Kolla om du har fyrkantig eller rund bussning orginal först

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
jottosson
24 augusti 2015 · 606 Inlägg

tobzter skrev:
Kolla om du har fyrkantig eller rund bussning orginal först

yes ofc, tror det var rund bilen står på verkstad för 4hjulsinställning nu för andra gången, hur kan man misslyckas första!?

Kan det lagas ska det lagas! :)
Christian S
24 augusti 2015 · 4 816 Inlägg

tobzter skrev:
satsa på polyrethan bussningar om du inte har något i mot att bilen kommer morra lite mer ...men vissa får tyvärr små vibrationer vid tomgång men inge ja upplevde som irriterande )

små vibrationer? bytte till en power flex i övre fästet på den V70 2,5T ´05 som pappa hade och det blev helt sjuka vibrationer så att bla luckan till handskfacket vibrerade så vi åkte och beställde en ny 4kantig orginal istället.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Tobzter
24 augusti 2015 · 3 145 Inlägg

Ja fick verkligen inga såna vibrationer. .du märkte dom enbart när man la ett finger på ratten vid tomgång

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
pukan2
24 augusti 2015 · 3 182 Inlägg

jag har övre o undre i powerflex på min 05 v70 2,5t och det är vibrationer på tomgång men det glömmer man fort.

jottosson
25 augusti 2015 · 606 Inlägg

Bara för att klargöra.. Äre nedre bak eller "momemtstaget" jag bör byta?

Kan det lagas ska det lagas! :)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
25 augusti 2015 · 3 730 Inlägg

jottosson skrev:
Bara för att klargöra.. Äre nedre bak eller "momemtstaget" jag bör byta?

Det framför motorn. Sitter mellan vxllåda och subframe?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
jottosson
25 augusti 2015 · 606 Inlägg

DiwraZ skrev:

jottosson skrev:
Bara för att klargöra.. Äre nedre bak eller "momemtstaget" jag bör byta?

Det framför motorn. Sitter mellan vxllåda och subframe?

http://www.skruvat.se/Motorfaste-P11525.aspx

Detta?

Kan det lagas ska det lagas! :)
Christian S
26 augusti 2015 · 4 816 Inlägg

jottosson skrev:

DiwraZ skrev:

jottosson skrev:
Bara för att klargöra.. Äre nedre bak eller "momemtstaget" jag bör byta?

Det framför motorn. Sitter mellan vxllåda och subframe?

http://www.skruvat.se/Motorfaste-P11525.aspx

Detta?

precis

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
jottosson
31 augusti 2015 · 606 Inlägg

Hittade nog problemet, undre fästet var totalslut men! De ja länkade från skruvat är fel, gick att pressa dit men lever om mer nu då de ligger i mot växellådan, ba köpa nytt igen då -.-

Kan det lagas ska det lagas! :)
jottosson
1 september 2015 · 606 Inlägg

Uppdatering, båda fästena bytta men klonket består, jag håller på bryta ihop?! Va kan de vara?!

Kan det lagas ska det lagas! :)
Tobzter
1 september 2015 · 3 145 Inlägg

Fjäderbenslagringen? Isolatorer på fjädrarna sitter där dom ska?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang