Opel CIH 2,4 Liter. Omega 24v topp moddning till 16 ventiler + Motor bygge

Projektet går ut på att modifiera en 24V topp till 16v. Jag hade turen att se en annons på en OPEL Omega 3000 med 24 ventils topp som var till salu, motorn hade skurit på ett vevstakslager efter lite tjat så lyckades jag få köpa lös toppen med de delar som behövs. Var och hämtade toppen fredagen den 21/8-2015 någonstans i södra Norrland. Planen är att modifiera toppen till att passa på en 4 cylindrig OPEL CIH motor. Förhoppningen är att kunna bli färdig med motorn till våren 2016. Och den målsättningen gick ju inte alls...... Men till våren 2017 borde det gå. Målsättningen för motorn:------ Slagvolym = 2,4 liter.------- Effekt = 230 - 250 hästar UTAN turbo.------- Max varv = 8000 - 8500 rpm.
  • 217 Följare
  • 261 226 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 augusti 2017
Dr_No
6 juli 2016 · 549 Inlägg

Går trögt just nu, men fortsatt och fixat lite med motorstödet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-c643625d20e8467a7ebeb47bd2cbf39a.jpg
Hållare för batteri och "tank"

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dr_No
8 juli 2016 · 549 Inlägg

Jobbat lite till på modifieringen av motorstativet smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-20af4a5f5003a6b759ac0b6478067d70.jpg
Kylaren har fått ett fäste och motorn har fått ett litet extra stöd

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
MxKrus
9 juli 2016 · 530 Inlägg

Riktigt tjusigt! :-)

Lika bra att hålla käft och låta folk tro att man är en idiot än att öppna käften och bevisa att dom har rätt.
Mitt projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=183794
Opel Corsa B "Ägget" (1993)
Farbrorfransson Högskoleutbildad däcksparkare
19 juli 2016 · 1 481 Inlägg

Sjukt snyggt! smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92
Volvo 940 "Grp F" (1991)
Dr_No
15 augusti 2016 · 549 Inlägg

Äntligen så kommer det ett livstecken lol
Semestern är slut och man är tillbaka till det vanliga livet.
Har haft lite tid i helgen att fortsätta på motorstödets ombyggnad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-e5060e4eb38a7f965e5a6c0c3c9f57b9.jpg
Expansions kärlet har fått ett fäste

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dr_No
20 augusti 2016 · 549 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-06c57d83190e9625a46a26ba4a44ed89.jpg
Motorstödet kompletterat för att kunna köra motorn i det

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-6a7795d016e37e6d3bddbb1178ef55af.jpg
MaxxeECU är det som motorstyrsystem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-560a2e8ce8b665e7364e8656154dad63.jpg
Så här blev det

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-7178e4bb762fcd518231a16c7c6ddd21.jpg
Gas måste man ju ha så jag kom på iden att använda ett gashandtag till en motorcykel.
Mycket enklare än att tillverka något själv smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-7c0712b3e2b440c56744be369ae586aa.jpg
Fäste för bränslepump måste man ju ha

Senast redigerat av Dr_No (20 augusti 2016)

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dr_No
24 augusti 2016 · 549 Inlägg

Nu har man kommit igång med motorbygget igen, grenröret är på G att svetsas. Började med att svetsa fast de första böjarna mot flänsen och naturligtvis så slog den sig så att den behövde riktas och planfräsas lite.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-d9eb8919fd270f95ac7e1c3a060b6beb.jpg
Planfräsning av grenrörsflänsen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-f2d2703debc9d00c48bf18f708d198d0.jpg
Svetsat dit små fästen för mini (M5 gänga) EGT:er

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dr_No
28 augusti 2016 · 549 Inlägg

Nu har man legat i igen: lol lol
Svetsat ihop grenröret med MIG:en.
Tyvärr så blev det bakläxa, höll inte tätt. Så det får ett varv svetsning till med TIG:en.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-c34209dc2fa735f4e13cd076b2ed3a27.jpg
Första 2:1 del av grenröret cylinder 1&4 TIG:at

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-b2ce029800194f1e8b4816c538e07fa0.jpg
En gammal god TIG svets. Klarar även Aluminium.
200 Amp på AC, 165 Amp på DC Men den vill ha 32 Amp uttag.

Skall nog köpa mig en ny TIG svets så om det är någon som är intresserad av att köpa den gamla hederliga transformator TIG:en så är den till salu vid ett vettigt bud. OBS bara svetsen inte gasflaskan den behöver jag själv....... Jo den är tung som ett AS tongue

Senast redigerat av Dr_No (28 augusti 2016)

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
3 september 2016 · 1 899 Inlägg

Ser bra ut! Alltid kul att titta in i denna tråd smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Dr_No
6 september 2016 · 549 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
Ser bra ut! Alltid kul att titta in i denna tråd smile

Tack för de orden, behövs lite tröst just nu när det går tröööögt sad
Har svårt att få grenröret tätt. Svetsade med MIG:en och det var ingen bra ide. Har sedan svetsat om allting med TIG:en och tydligen så finns det skräpinneslutningar som ger porer vid TIG svetsningen med läckage som följd sad sad

Har beslutat mig för att börja om med ett helt nytt grenrör och enbart svetsa med TIG samt göra allting kliniskt rent innan jag börjar svetsa. TIG svetsen är tydligen väldigt grinig på att det skall vara helt rent tongue tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-947d28731e242d1ccf8b39207b47a319.jpg
Läckage test.....

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dannne11
6 september 2016 · 412 Inlägg

Nu känner jag mig lite elak men är glad att du ska göra om det neutral
Trycker svetsarna ser ut som skit.... allt annat där emot är topp notch! Hoppas det nya röret följer restens standard! lol

Dr_No
7 september 2016 · 549 Inlägg

Dannne11 skrev:
Nu känner jag mig lite elak men är glad att du ska göra om det neutral
Trycker svetsarna ser ut som skit.... allt annat där emot är topp notch! Hoppas det nya röret följer restens standard! lol

Inte behöver du känna dig elak, svetsarna ser ut som SKIT smile
Funderar allvarligt på att köpa mig en ny TIG svets också då den som jag har tillgång till är allt annat än bra saknar speciellt downslope mad

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dannne11
7 september 2016 · 412 Inlägg

Dr_No skrev:

Dannne11 skrev:
Nu känner jag mig lite elak men är glad att du ska göra om det neutral
Trycker svetsarna ser ut som skit.... allt annat där emot är topp notch! Hoppas det nya röret följer restens standard! lol

Inte behöver du känna dig elak, svetsarna ser ut som SKIT smile
Funderar allvarligt på att köpa mig en ny TIG svets också då den som jag har tillgång till är allt annat än bra saknar speciellt downslope mad

Jadu, en bra tig är inte billig direkt... hmm Det vore ju schysst om allt höll samma höga kvalitet smile
Har själv inte tigat så mycket kanske har 2-4 timmar på övningsbitar men inte mer så det där säger mig inte så mycket tongue

macattac
7 september 2016 · 201 Inlägg

läst igenom hela tråden....just jizzed my pants....vilket hantverk...fantastiskt

Audi A5 "3.0tdi Sportback" (2010)
Dr_No
11 september 2016 · 549 Inlägg

Dannne11 skrev:

Dr_No skrev:

Dannne11 skrev:
Nu känner jag mig lite elak men är glad att du ska göra om det neutral
Trycker svetsarna ser ut som skit.... allt annat där emot är topp notch! Hoppas det nya röret följer restens standard! lol

Inte behöver du känna dig elak, svetsarna ser ut som SKIT smile
Funderar allvarligt på att köpa mig en ny TIG svets också då den som jag har tillgång till är allt annat än bra saknar speciellt downslope mad

Jadu, en bra tig är inte billig direkt... hmm Det vore ju schysst om allt höll samma höga kvalitet smile
Har själv inte tigat så mycket kanske har 2-4 timmar på övningsbitar men inte mer så det där säger mig inte så mycket tongue

Har hittat en 3 fas TIG på 320 Amp i England http://www.r-techwelding.co.uk/tig-weld … ig-320ext/som ser helt okej ut, priset är väl i grövsta laget men det skall ju byggas 2 rostfria avgassystem + 2 grenrör till och med tanke på att Ferrita vill ha närmare 15 000:- för ett avgassystem så kan det vara en investering som återbetalar sig ganska snart tongue tongue Tja sedan så är ju 2 grenrör till en sådanhär topp inge billiga heller, dessutom så är de som finns att köpa inte avpassade till kammarna. Jag vill också ha 4-2-1 rör istället för 4-1 det ger lite bredare varvtalsområde vilket nog kan behövas big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-aa25a27575b27a28ab8826d582c0ad74.jpg
R-Tech TIG Welder Digital AC/DC 320 Amp 415v

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dr_No
11 september 2016 · 549 Inlägg

macattac skrev:
läst igenom hela tråden....just jizzed my pants....vilket hantverk...fantastiskt

Man tackar och bugar för de värmande orden. smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dr_No
11 september 2016 · 549 Inlägg

Nu har jag svetsat ihop grenröret, ni behöver inte vara oroliga det skall byggas ett nytt med bättre finish big_smile
det här blev degraderat till provstarts grenrör lol lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-1e299048f6a807a5dc2c3242c72216cf.jpg
Grenrör och termostahus

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-9d246fd4748f63deda3414853224002e.jpg
4-2-1 Grenrör

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
macattac
12 september 2016 · 201 Inlägg

Dr_No skrev:

Dannne11 skrev:

Dr_No skrev:

Inte behöver du känna dig elak, svetsarna ser ut som SKIT smile
Funderar allvarligt på att köpa mig en ny TIG svets också då den som jag har tillgång till är allt annat än bra saknar speciellt downslope mad

Jadu, en bra tig är inte billig direkt... hmm Det vore ju schysst om allt höll samma höga kvalitet smile
Har själv inte tigat så mycket kanske har 2-4 timmar på övningsbitar men inte mer så det där säger mig inte så mycket tongue

Har hittat en 3 fas TIG på 320 Amp i England http://www.r-techwelding.co.uk/tig-weld … ig-320ext/som ser helt okej ut, priset är väl i grövsta laget men det skall ju byggas 2 rostfria avgassystem + 2 grenrör till och med tanke på att Ferrita vill ha närmare 15 000:- för ett avgassystem så kan det vara en investering som återbetalar sig ganska snart tongue tongue Tja sedan så är ju 2 grenrör till en sådanhär topp inge billiga heller, dessutom så är de som finns att köpa inte avpassade till kammarna. Jag vill också ha 4-2-1 rör istället för 4-1 det ger lite bredare varvtalsområde vilket nog kan behövas big_smile

Köp den, jag kan beställa ett avgas av dig så betalar den sig lite smile (om du är billigare än Ferrita smile )

Audi A5 "3.0tdi Sportback" (2010)
Dr_No
15 september 2016 · 549 Inlägg

macattac skrev:

Dr_No skrev:

Dannne11 skrev:

Jadu, en bra tig är inte billig direkt... hmm Det vore ju schysst om allt höll samma höga kvalitet smile
Har själv inte tigat så mycket kanske har 2-4 timmar på övningsbitar men inte mer så det där säger mig inte så mycket tongue

Har hittat en 3 fas TIG på 320 Amp i England http://www.r-techwelding.co.uk/tig-weld … ig-320ext/som ser helt okej ut, priset är väl i grövsta laget men det skall ju byggas 2 rostfria avgassystem + 2 grenrör till och med tanke på att Ferrita vill ha närmare 15 000:- för ett avgassystem så kan det vara en investering som återbetalar sig ganska snart tongue tongue Tja sedan så är ju 2 grenrör till en sådanhär topp inge billiga heller, dessutom så är de som finns att köpa inte avpassade till kammarna. Jag vill också ha 4-2-1 rör istället för 4-1 det ger lite bredare varvtalsområde vilket nog kan behövas big_smile

Köp den, jag kan beställa ett avgas av dig så betalar den sig lite smile (om du är billigare än Ferrita smile )

Svetsen är beställd, tar väl en vecka innan den kommer.... Alla är väl billigare än Ferrita smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dr_No
15 september 2016 · 549 Inlägg

Har klurat lite på hur man skall kunna förenkla byggandet av nästa grenrör och snodde en ide från Icengineworks på hur man kan hålla ihop grenrörsbitarna innan punktsvetsningen. Deras prylar var så förbenat dyra (1200:- för fyra stycken plus frakt) så jag klurade ut min alldeles egna konstruktion, materialkostnad 70:- för 8 slangklämmor vilket räcker till fyra hållare + lite material som finns på jobbet smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-1328f527fa053e89ea45252880133a01.jpg
Svetshållare för grenrörsbygge

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang