Alliansen höjer bensinskatten trots vallöfte

Gonken Fortare än kvickt
6 mars 2007 · 241 Inlägg

Hur fan kan man vara så korkad att man råder någon som behöver en bil stor som en Voyager, att köpa en Lupo?
Låt inte svenska bilägare dra hela lasset när det finns en mängd stater i öst som helt och hållet saknar miljöpolicy.

Akta lacken pappskalle!
zoopåse
6 mars 2007 · 1 171 Inlägg

Det var ju iofs ett mer generellt exempel och ingen specifik rekommendation. Annars finns det ju massor av andra dieselbilar för olika typer av behov. Amerikanska pickuper, minibussar som vw sharan, seat har väl någon motsvarande också.

Chrom Kapten Långsam
6 mars 2007 · 185 Inlägg

Ännu är det långt kvar innan bensin kommer upp i sitt rätta värde wink

Jag anser att det är viktigt att så långt det är möjligt, underlätta för människor som vill byta till miljövänligare alternativ. Jag är motorintresserad själv och då blir man ju lite kluven, men till sist är det väl bara att bita i det sura äpplet och ta sitt miljöansvar. Är faktiskt stolt över hur långt vi kommit i Sverige med miljöarbetet på de flesta plan och bara genom att vara föredömen själva kan vi pressa andra länder till samma åtaganden som vi gjort.

Skulle f.ö aldrig i mitt liv rösta på ett högerparti så nu kan man gå runt och vara lite låtsasförbannad när bensinskatten höjs med 10 öre, ärligt talat bryr jag mig inte speciellt mycket. Bensinen är väl värd sina kronor fortfarande idag smile

Aerodynamik ...
6 mars 2007 · 7 120 Inlägg

Chrom skrev:
Ännu är det långt kvar innan bensin kommer upp i sitt rätta värde wink

Jag anser att det är viktigt att så långt det är möjligt, underlätta för människor som vill byta till miljövänligare alternativ. Jag är motorintresserad själv och då blir man ju lite kluven, men till sist är det väl bara att bita i det sura äpplet och ta sitt miljöansvar. Är faktiskt stolt över hur långt vi kommit i Sverige med miljöarbetet på de flesta plan och bara genom att vara föredömen själva kan vi pressa andra länder till samma åtaganden som vi gjort.

Skulle f.ö aldrig i mitt liv rösta på ett högerparti så nu kan man gå runt och vara lite låtsasförbannad när bensinskatten höjs med 10 öre, ärligt talat bryr jag mig inte speciellt mycket. Bensinen är väl värd sina kronor fortfarande idag smile

Bra att du känner dig duktig men det du gör hjälper inte miljön något, tyvärr.
Kina, Indien, USA m.m. skitar ner. Vi i sverige är knappt en bråkdel av världen.
Jag känner inget ansvar för miljön iallafall..

Chrom Kapten Långsam
6 mars 2007 · 185 Inlägg

Aerodynamik skrev:

Chrom skrev:
Ännu är det långt kvar innan bensin kommer upp i sitt rätta värde wink

Jag anser att det är viktigt att så långt det är möjligt, underlätta för människor som vill byta till miljövänligare alternativ. Jag är motorintresserad själv och då blir man ju lite kluven, men till sist är det väl bara att bita i det sura äpplet och ta sitt miljöansvar. Är faktiskt stolt över hur långt vi kommit i Sverige med miljöarbetet på de flesta plan och bara genom att vara föredömen själva kan vi pressa andra länder till samma åtaganden som vi gjort.

Skulle f.ö aldrig i mitt liv rösta på ett högerparti så nu kan man gå runt och vara lite låtsasförbannad när bensinskatten höjs med 10 öre, ärligt talat bryr jag mig inte speciellt mycket. Bensinen är väl värd sina kronor fortfarande idag smile

Bra att du känner dig duktig men det du gör hjälper inte miljön något, tyvärr.
Kina, Indien, USA m.m. skitar ner. Vi i sverige är knappt en bråkdel av världen.
Jag känner inget ansvar för miljön iallafall..

No offense, men du har väl inte en susning om vad och hur mycket jag eventuellt gör för miljön? smile

Alla är väl överens om att de länder du räknar upp måste skärpa sig, men det ger väl inte oss rätten att vara lika stora puckon? "Bara för de gör det så ska jag också" är ju rena dagismentaliteten. Att du inte känner något ansvar själv kan jag väl bara beklaga, själv skulle jag åtminstone gärna kunna säga till framtida generationer att vi i den "förnuftiga" delen av världen åtminstone försökte, till skillnad från de flesta andra.

Mvh
/C

Aerodynamik ...
6 mars 2007 · 7 120 Inlägg

Försök vara realistisk. Jag är.
En vulkan släpper ut lika mycket koldioxid under ett utbrott som hela USA gör under ett helt år. Tänk dig då att DU är 1 person i en värld med 6 miljarder människor. Det du gör är liksom bra men till inte så mycket nytta. Om något ska hända måste företag och industrier minska på utsläppen.

Chrom Kapten Långsam
6 mars 2007 · 185 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Försök vara realistisk. Jag är.
En vulkan släpper ut lika mycket koldioxid under ett utbrott som hela USA gör under ett helt år. Tänk dig då att DU är 1 person i en värld med 6 miljarder människor. Det du gör är liksom bra men till inte så mycket nytta. Om något ska hända måste företag och industrier minska på utsläppen.

Går man efter det resonemanget är det väl lika bra att gå hem och lägga sig och sen stanna där, då spelar ju ingenting vi gör någon roll. Vi är helt överens om att det är de stora miljöbovarna man ska fokusera på, men försöker man inte själv är det ju bara hyckleri att trycka på andra, därför går jag inte runt och hänger läpp när bensinskatten höjs med 10 öre.

Priset går upp och ner hela tiden, och lagom tills att smärtgränsen är nådd (om kanske 5, 10, 15år) är jag säker på att de alternativa bränslen och tekniker som idag är i startgroparna kommer vara lönsamma och allmänt accepterade. Fanns det ingen press på människor (stigande bensinpris tex) så skulle ju ingen bry sig om att utveckla miljövänliga alternativ som vi faktiskt gör idag, därför ska det kosta lite att skita ner smile

Mvh
/C

jonesono Personal- och beteendevetare
6 mars 2007 · 1 082 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Försök vara realistisk. Jag är.
En vulkan släpper ut lika mycket koldioxid under ett utbrott som hela USA gör under ett helt år. Tänk dig då att DU är 1 person i en värld med 6 miljarder människor. Det du gör är liksom bra men till inte så mycket nytta. Om något ska hända måste företag och industrier minska på utsläppen.

Men för helvete.. tänk lite längre nu. "Nej, jag vill inte.. vulkanen gör det, så det är skit samma om jag bryr mig eller bara skräpar ner själv". Så kan man bara inte resonera.. det är dagisnivå om något!
Du skriver ju sen själv att "om något ska hända måste företag och industrier minska på utsläppen". No shit, Sherlock.. och vad jobbar i företag och industrier? Just det, männsikor. Och människor, ja dem kan man påverka.. speciellt när de är för dumma för att själva förstå, men även för att alla inte har fått reda på vilken skillnad de kan göra. Med andra ord, om vi föregår med gott exempel.. vi får fler att förstå innebörden i att hjälpa till, fler och fler fattar vinken.. fler företag börjar tänka efter osv osv. Som ett ekorrhjul ungefär.
Lägg ner vulkan-grejen, den är så fruktansvärt fånig och det är bara en slapp ursäkt till att göra hur fan som helst. T.ex bara för att ett rikspucko vill köra utan katalysator, betyder de inte att miljön tar en vidare skada.. men när många för samma briljanta idé, ja då har vi ett problem.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
zoopåse
6 mars 2007 · 1 171 Inlägg

Roten till alla miljöproblem och alla större kollektiva problem egentligen är just det tänkandet som Aerodynamik ger uttryck för. Att man rationaliserar sitt eget beteende med att det finns värre. De som är värst, dvs ökar utsläppen i snabbast takt (asien), rationaliserar sitt beteende med att de också har rätt till samma ekonomiska standard som vi i väst har.

Det enda uppenbara lösningen är alltså att på minsta nivå man har kontroll över att vara medveten om denna kollektiva mekanism och föregå med mindre ont, eller ännu hellre, gott exempel.

Kristian_L
6 mars 2007 · 1 893 Inlägg

Gonken skrev:
Hur fan kan man vara så korkad att man råder någon som behöver en bil stor som en Voyager, att köpa en Lupo?
Låt inte svenska bilägare dra hela lasset när det finns en mängd stater i öst som helt och hållet saknar miljöpolicy.

Hehe...
Ni skulle vara här och se min varghunds reaktion om jag bad honom krypa in i en Lupo smile (Han går in i en VolvoKombi med fälda säten under kraftig protest.) Han skulle titta på husse och undra hur sjutton husse hade tänkt..? (Bild på hunden finns under "Offtopic/Vad har ni för hundar?") Jag skulle inte få in han i Lupon med våld en gång!
Vi har en kennel för Irländsk varghund, även om den är i malpåse just nu, så är det stor bil som gäller.

Ni som tycker att bensinen är billig, betänk detta! Alla bor inte i eller i närhet av storstad. Det finns redan i dag många människor på landsbygden som skulle spara pengar på att sluta jobba. Ligga hemma på sofflocket och sparka sig trötta istället. De skulle ha mer kvar i plånboken ifall de gick på A-kassa än arbetade. För dem är bensin priset INTE billigt.

Den här debatten är lite sneddriven på det sättet. För här sitter jag och många med mig och "tycker".
Aliansen sitter där och bryter sitt vallöfte. Ett av de stora löftena som fick dem valda!

Men vad hade vi förväntat oss? De är ju politiker! Att ljuga har de ju fått med bröstmjölken. Att ljuga är ett krav för att kunna bli politiker. Det och att svara på frågor, utan att igentligen ha sagt nått...

Vi kan sitta och hamra på tangenterna om hur Kina saknar miljö policy... Men... Alliansen höjer bensinskatten trots vallöfte <-- (Topic) = Sant!

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Madhouse
6 mars 2007 · 1 079 Inlägg

Grejen är den att höjer man miljöskatter och dyl sticker företag från Sverige som de redan gör för att kunna hänga med i konkurrensen utomlands dessutom så är det lägre andra skatter. Det är ett rejält dilemma faktiskt, satsar man för mkt på miljön och ska reglera det med skatter så drar företagen, och miljön blir inget bättre för det, för då får de släppa ut ännu mer på andra sidan sjön i öststaterna.

Det finns mkt saker man själv kan göra för att förbättra miljön men allt bottnar i ekonomi, är det inte lönsamt så drar företag. I slutändan är det privatpersoner som får dra det tunga lasset och betala för företagens utsläpp för det går inte att strypa företag men däremot så tvekar inte politiker att dra åt snaran på privatpersoner för att få ner de % som egentligen borde ha tagits från företagen. Den egentliga boven ligger utanför sveriges gränser, hur ska ett miljömedvetet företag i Sverige kunna konkurrera med ett öststatsföretag med likvärdiga produkter till mkt lägre priser. Sättet man kan ändra detta är att konsumenterna köper de dyrare produkter som är miljövänliga, men ta då en invånare i ett annat land han har produkt för 10:- en likadan produkt men med prislappen på 50:- som är miljövänligare, gissa vilken produkt en låg/medelklass person köper?

Skälet till att jag riktar in mig på företag i detta inlägg är att företag står för 20% av fordonen i sverige ca: 0.5miljoner fordon, som dessutom står för de största delen av utsläppen i trafiken. Det glöms oftast bort att det är inte privatbilisterna som står för de största utsläppen.

Och återigen vi är ett pytteland som tror att sverige är i en bubbla och att alla utsläpp vi gör får vi på oss. Om det vore så väl ändå sanningen är att vi får utsläppen från andra länderna däribland öststaterna som säljer kol/oljeeldad elkraft till oss medans vi säljer den "rena" kärnkraftselen till andra, dubbelmoral så det heter duga. Så om vi får politker och även vanligt folk att slänga av sig skygglapparna och inse att det vi gör i Sverige för miljön ja det är bra och vi är ett föredöme men samma mängd pengar som vi får in från miljöskatter i ett annat land skulle göra mer för miljön än vad vi kan göra med att strypa 10miljoner svenskar, så då är frågan är skatterna de får in från miljöskatter för bättre miljö eller för stadskassan? Bara brainstormar lite för jag tycker miljöpolitiken luktar skit så länge inte alla länder kommer överens om saker och ting, under tiden tycker jag inte staten ska sko sig på miljöskatter för en bättre miljö när de pengarna inte är öronmärkta.

Alliansen (fraggelberget) som valdes in åt Sverige med sänkt skatt, höjd akassa osv som ändå slutade på minussidan om man räknar in allt. Vi kommer få skatta ännu mer på bensinen, det tack vara momsen som ligger ovanpå bensinpris, skatter, höjs skatten betalar vi mer moms på skatten känns fel. Och höjs oljepriserna tjänar staten mer pengar på ökade momsintäkter.

Senast redigerat av ruhler (6 mars 2007)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Kristian_L
7 mars 2007 · 1 893 Inlägg

Spjutski skrev:
...Vägverket har en policy som säger att de bara får hyra bilar som klassas som "energieffektiva", det vill säga antingen bilar som drivs på biobränslen eller bilar som har en mycket låg bensinförbrukning, vi pratar 0,5 l/mil eller mindre. Policys som dessa är sådant som växer starkt i dagens läge. Företag kör dessutom i stort sett bara nyare bilar då de använder sig utav leasingbilar, detta leder också till minskade utsläpp då utvecklingen ändå går framåt. Bara för att ge ett par exempel.

Detta ger ju effekt i hela ledet, vilket är oerhört bra. För det är ju så att en stor del av den svenska bilparken är leasing/tjänstebilar, eller före detta sådanna. Efter de har tjänat ut sin roll som leasing/tjänstebil, så säljs de ju ut till privatpersoner. Och detta hjälper till att få ut sådanna fordon snabbare i samhället. Skit bra!

Spjutski skrev:
Visst har du rätt i det du säger. Men jag vill även upplysa här om att hela 42 % av det totala trafikarbetet med bil faktiskt sker i städer. 50 % av alla resor som sker med bil är kortare än 5 km (enligt VV), jag tror att samma siffra för resor kortare än 3 km ligger mellan 20 och 30 %. Är detta verkligen vettigt med tanke på vår miljö, katalysatorns funktion och alla utsläpp som kommer från kallstarter? Det är dessa resor man vill åt med ett dyrare bensinpris, ta cykeln vid alla dessa korta resor, samåk, inför bilpooler åk kollektivt osv. Observera att det inte handlar om att jävlas med alla dom som bor på landsbygden!

Tyvär tänker folk i allmänhet, och politiker i synnerhet inte längre än näsan räcker. Det enda de kommer på är att höja bensinskatten och därmed slå undan benen på de som bor i glesbygden.
Jag vill påpeka att jag bor 14km från centralstation i Gbg och hör alltså inte till gruppen "glesort".
Däremot tycker jag det är för jävligt att folk som åker tunnelbanan två, tre hållplatser på 5-10 minuter i huvudstaden, sitter och bestämmer att de skall höja skatten på bensin, så att de som valt bilen i huvudstaden skall välja tunnelbanan istället. Utan en tanke på hur det drabbar folk som inte bor i huvudstaden.
Att komma åt folk som kör mindre än 5km med höjda skatter på bensinen, det gör man inte!
Skulle jag köra 4km + 4km tillbaka hem, skulle jag inte bry mig om min SUV drog 5 liter milen, eller vad bensinen kostade. Specielt som jag som kör ny SUV "tjänar lite över snittet". De skulle behöva höjja bensin skatten till över 50kr litern innan man skulle komma i närheten av dessa människor. Och då skulle vi ha en fasligt massa små spök-städer, det skulle vara nästan tomt på folk norr om Gävle (Möjligen Sundsvall). Alla skulle bo i stan och åka grönt... Underbart. Jag kan nästan se idyllen... wink Sedan kommer frågorna på rad. Var kommer maten ifrån..? hmm  OCH vad kostar den, när skatten på Diesel kostar 10x..? För den uppstod väl inte i affären. Senast jag kollade, kördes den från bonden med lastbil till affären.
Vad tycker ni om 75:- litern för mjölk..?
Eller köttfärs för 500:- /kg..?
Prova själv att lägga på x10 på varor du tänker på. Ser bilden fortfarande lika idyllisk ut?
När man höjer skatten till löjliga nivåer på nått, kommer kriminaliteten "som ett brev på posten" eller "säkert som ammen i kyrkan"
Redan idag råkar vi som bor i villa ut för att bilarna blir slangade på natten. (Nej 15 åringar på moppe stjäl inte 130 liter bensin till sin moppe.) Grävmaskinister blir av med all diesel de har på arbetsplatserna. m.m.
Föreställ er hur det skulle se ut med bara dubla skatten. Se hur det gick i slutet på 90 talet när man shock höjde skatten på cigaretter! Folk skulle tvingas sluta röka. hahahaha...
Cigarett smuglingen uppstod. Den finns kvar än idag, det hjälpte inte att sänka skatten igen.
Jag kan rabla upp fler exempel, ser ungefär likadant ut, bara olika saker.
Fast just med bensin/diesel, riskerar det att bli riktigt farligt när det blir "svart marknad", kan smälla både här och där, för svarta marknaden har inga säkerhets föreskrifter att följa. Vi har en intressant framtid. wink

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Albertoo
7 mars 2007 · 538 Inlägg

skyll er själva som röstade blått, det är allt jag har o säga, hoppas ni är smarta nog o rösta rätt nästa ggn!

HoKkee
7 mars 2007 · 845 Inlägg

bensin priset blir bara dyrare å dyrare. och de är inge bra!

Kristian_L
7 mars 2007 · 1 893 Inlägg

Albertoo skrev:
skyll er själva som röstade blått, det är allt jag har o säga, hoppas ni är smarta nog o rösta rätt nästa ggn!

Kul att blis stämplad som moderat för att man skriver några inlägg i forumet. sad
"For the record" Jag röstade blankt. I valet mellan pest eller kolera, kände jag att det var det ända rätta.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Kettunen
7 mars 2007 ·

Hellre död än blå

Fredrik.Gustavsson
7 mars 2007 · 2 123 Inlägg

Kettunen skrev:
Hellre död än blå

Får man fråga om du går på bidrag ?
Läste i en annan tråd att du inte hade ett enda godkänt från årskurs 9:e och i så fall är det inte så konstigt att man röstar på Social demokraterna.
Antar att du inte har något jobb ?

jonesono Personal- och beteendevetare
8 mars 2007 · 1 082 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

Kettunen skrev:
Hellre död än blå

Får man fråga om du går på bidrag ?
Läste i en annan tråd att du inte hade ett enda godkänt från årskurs 9:e och i så fall är det inte så konstigt att man röstar på Social demokraterna.
Antar att du inte har något jobb ?

Varför gör du den kopplingen? Så alla som inte har jobb röstar på s.. den teorin rasar ju innan den ens blev påtänkt. Vad man däremot lättare och mer troligt koppla samman är ekonomi och val av parti..ofta iaf.. och då menar jag mer på förmögenhet, föräldrars inkomst osv.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
zoopåse
8 mars 2007 · 1 171 Inlägg

Jag betalar sedan årsskiftet 25% skatt istället för 33%. Det känns bra med min tighta ekonomi faktiskt. Man behöver ingen förmögenhet för att uppskatta den skillnaden.

TRYIT Teddan
8 mars 2007 · 2 495 Inlägg

är det någon som vet vad bensinen hadde gått upp med en röd regering i samarbete med miljöpartiet.....

kan ju säga att för bensin prisets skull så är alliansen det bästa valet.... sen finns det ju andra saker som inte är lika bra .. jag röstade iaf blått och är stolt !

slopa ränte avdragen och fastighetsskatten, gör det svårt att leva på bidrag.... skall man ha bidrag ska man utföra en mot prestation.
Man skall inte kunna ligga hemma å gå till socialen engång i månaden ...

å JA det skall vara knapert å leva på bidrag, det SKALL löna sig att jobba! !

hellre död än röd heter det å inte blå som någon sa längre upp ...

ps. jag till hör gruppen små företagare och arbetsnarkomaner. ds

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang