Effektbox eller "chiptrimning"?

ChrisO
5 september 2015 · 447 Inlägg

tjenare.

har köpt en mazda 3 1.6 turbodiesel. 109 hk och 240 nm original. hur är dom här såkallade effektboxarna? ökar dom bara bränsletrycket?


har kikat på dessa 2:

http://www.kcr.se/effektboxar/kcr-produ … _DE_109_hk

http://www.dieselkraft.se/Produkt/Mazda/Mazda+3/5241/

funderar även på om det är bättre för motorn att göra en riktig motoroptimering på it´s fun i göteborg som är anpassad för min bil istället? dock nästan 2000 kr dyrare jämfört mot dieselkrafts box.

http://www.itsfun.nu/index.php?option=c … mp;itemid=

vilket av dessa skulle ni rekommendera?

simlar
5 september 2015 · 5 526 Inlägg

Riktig motoroptimering är alltid bättre än effektboxar.

Effektboxarna lurar styrdatorn så den antingen höjer bränsletrycket eller ökar insprutningstiden.
Färddatorns förbrukningsmätare stämmer då inte heller, brukar visa fel redan från fabrik men med effektbox visar förbrukningsmätaren ännu mer fel.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
5 september 2015 · 329 Inlägg
Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
xXSammy
5 september 2015 · 6 571 Inlägg

Mappa..!

Kört med bägge, skulle ge någon mer hästkraft med boxen men kände verkligen skillnad. Helt klart mer värt plus att du slipper ha massa trassel under huven.

De/Dem
ChrisO
5 september 2015 · 447 Inlägg

okey. får bli mappning då. känns nog bättre då på lång sikt. sa ta och ringa aktuning och se lite va de kan kosta m.m

Evildan
5 september 2015 ·

Jag hade inte gjort några modifikationer på bilens mjukvara utan att även uppdatera hårdvaran.

Hårdvaran är anpassad på alla de vis efter den effekt/förbrukning/utsläpp bilen hade från fabrik och kan således ge dig en mängd problem med både hållbarhet såsom besiktningsproblem med avgasvärden osv.

ChrisO
5 september 2015 · 447 Inlägg

Evildan skrev:
Jag hade inte gjort några modifikationer på bilens mjukvara utan att även uppdatera hårdvaran.

Hårdvaran är anpassad på alla de vis efter den effekt/förbrukning/utsläpp bilen hade från fabrik och kan således ge dig en mängd problem med både hållbarhet såsom besiktningsproblem med avgasvärden osv.

okey. är inte alls insatt i detta. är rätt förvirrande när alla säger olika. har iaf varit i kontakt med aktuning nu. effekten efter mappning hade blivit 109 till 143 hk och 240 nm till 300 nm. man är ju väldigt sugen men dumt och göra de kanske om de kostar mer än vad de smakar

Evildan
5 september 2015 ·

ChrisO skrev:

Evildan skrev:
Jag hade inte gjort några modifikationer på bilens mjukvara utan att även uppdatera hårdvaran.

Hårdvaran är anpassad på alla de vis efter den effekt/förbrukning/utsläpp bilen hade från fabrik och kan således ge dig en mängd problem med både hållbarhet såsom besiktningsproblem med avgasvärden osv.

okey. är inte alls insatt i detta. är rätt förvirrande när alla säger olika. har iaf varit i kontakt med aktuning nu. effekten efter mappning hade blivit 109 till 143 hk och 240 nm till 300 nm. man är ju väldigt sugen men dumt och göra de kanske om de kostar mer än vad de smakar

Jag har arbetat inom just motoroptimering av dieslar en tid och all den rigtid (pengar) som läggs ned enbart för att skapa mjukvaran bör rimligtvis inte vara något som en tillverkare gör "bara för att" det är roligt om det finns så snabba genvägar som dessa program och mappningar som erbjuds?
Hårdvaran testas simultant med mjukvaran både i testrig och på fältet för att säkerställa tillförlitligheten under en längre tid hos samtliga komponenter.

Vill du ha mera hästkrafter?
Köp en bil som är anpassad från början är mitt råd, det blir i längden billigare och mindre problematiskt. wink

mr_green
5 september 2015 · 847 Inlägg

Jag har optimerat alla dieslar jag ägt utan några som helst problem. Båda mina Fabia RS var ställda på bristningsgränsen av vad motorn tål. Den båda har nu gått en bra bit över 10k mil med trim. Passaten var oxå rejält påställd med borttaget partikelfilter. Jag körde 4000mil helt utan fel. Det extra plusset är att den drack 0.40-0-45 i motorvägsfart.
Så ja optimera med ny mjukvara är mitt svar.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
omegalover
5 september 2015 · 118 Inlägg

Av erfarenhet så kan jag säga att om mjukvaran passar just din specifika bil och effekten inte är överdrivet hög borde det hålla. Om det nu inte är Opels/Saabs kassa 2.0T motor som ogillar trimmning.
Men är det som skoda tex som har samma motor med 75hk, 90hk och 105hk, så kan man utan problem optimera för att få från 75 till 105hk utan att något blir galet.

Så tänk ordentligt och läs på så mycket du hittar. Lycka till!

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'
Skoda Yeti 1,4 tsi "Snyggo" (2015)
Volvo XC70 "Beast" (2011)
ChrisO
5 september 2015 · 447 Inlägg

Får kolla runt mycket på amerikanska mazdaforum och höra lite som har denna modell och se lite vad folk säger. Slrev vad aktuning skulle kunna utlova för effekt några inlägg upp smile

xXSammy
5 september 2015 · 6 571 Inlägg

Oftast är motorerna nedtrimmade ifrån fabrik just för att förlänga livslängden

De/Dem
ChrisO
5 september 2015 · 447 Inlägg

Sen är de väl också så att dom är anpassade för att kunna köras i många olika länder med olika avgaskrav?

AK-TUNING Four rings to rule them all
5 september 2015 · 227 Inlägg

Hej, AK-Tuning här.
Vi har tydliga uppgifter på hur mycket vi kan ställa upp mjukvarorna till, hur mycket varje bil och dess hårdvara.
Vi överskrider inte de siffrorna och den effekten om inte kund vill annat. Vi håller oss alltså alltid inom säkerhetsmarginalerna. Vi har optimerat flera hundra bilar, bilar som rullat flera tusen mil.. Är inga som helst konstigheter så länge man sköter om bilen. Ordentlig service (oljebyte m.m.), inte köra hårt tills inte motorn är uppe i tillräcklig temperatur.. Så håller det hur bra som helst!

Evildan
6 september 2015 ·

BMW-318 skrev:
Hej, AK-Tuning här.
Vi har tydliga uppgifter på hur mycket vi kan ställa upp mjukvarorna till, hur mycket varje bil och dess hårdvara.
Vi överskrider inte de siffrorna och den effekten om inte kund vill annat. Vi håller oss alltså alltid inom säkerhetsmarginalerna. Vi har optimerat flera hundra bilar, bilar som rullat flera tusen mil.. Är inga som helst konstigheter så länge man sköter om bilen. Ordentlig service (oljebyte m.m.), inte köra hårt tills inte motorn är uppe i tillräcklig temperatur.. Så håller det hur bra som helst!

Jag blir givetvis nyfiken på var ni fått uppgifterna ifrån gällande hur mycket hårdvaran i respektive bilar tål?

En effektökning i detta fall med Mazdan från 109hk till 143hk vilket är avrundat en ökning med hela 31% från originaleffekten samt en vridmomentökning från 240Nm till 300Nm vilket är 25% till.

Du menar alltså att en ökning av effekten 31% och vridmomentet med 25% inte spelar någon som helst roll för bilens komponenter ur hållfasthetssynpunkt?

Om vi gör detta väldigt enkelt för oss och då tänker oss att två personer kör varsin exakt likadan bil, den ena pressar aldrig ned gasen mer än till 70% medans den andra pressar ner till 100% och då skulle alltså slitaget vara detsamma på komponeterna?

AK-TUNING Four rings to rule them all
6 september 2015 · 227 Inlägg

Det är inget vi kan ge information om, tyvärr. Men uppgifterna finns.

Den effektökningen är inga som helst konstigheter för den Mazdan.

Allt beror på körstil såklart, om den ena personen pressar med 100% konstant, slits hans däck snabbare än den andra personen som ligger och pressar 70%? Såklart är det så, logiskt.
Visst slits komponenterna snabbare och helt och hållet beroende på körstil.
Finns bilar som vart optimerade/trimmade i flera år, som rullat flera tusen mil utan några som helst problem.

Så inget att oroa sig över smile

alexbenhard Hemlig Agent
6 september 2015 · 1 115 Inlägg

BMW-318 skrev:
Det är inget vi kan ge information om, tyvärr. Men uppgifterna finns.

Den effektökningen är inga som helst konstigheter för den Mazdan.

Allt beror på körstil såklart, om den ena personen pressar med 100% konstant, slits hans däck snabbare än den andra personen som ligger och pressar 70%? Såklart är det så, logiskt.
Visst slits komponenterna snabbare och helt och hållet beroende på körstil.
Finns bilar som vart optimerade/trimmade i flera år, som rullat flera tusen mil utan några som helst problem.

Så inget att oroa sig över smile

Svar på tal utan dess like.
Däcken slits snabbare....

Wow

Evildan
6 september 2015 ·

BMW-318 skrev:
Det är inget vi kan ge information om, tyvärr. Men uppgifterna finns.

Den effektökningen är inga som helst konstigheter för den Mazdan.

Allt beror på körstil såklart, om den ena personen pressar med 100% konstant, slits hans däck snabbare än den andra personen som ligger och pressar 70%? Såklart är det så, logiskt.
Visst slits komponenterna snabbare och helt och hållet beroende på körstil.
Finns bilar som vart optimerade/trimmade i flera år, som rullat flera tusen mil utan några som helst problem.

Så inget att oroa sig över smile

Att du inte kan verifiera det du påstår gällande att exempelbilen inte skulle slitas mera av den procentuella effektökningen är föga förvånande. Det kan mig veterligen inte en enda av chip/mappningsföretagen göra med laboratorietester eller dylika tester.

Jag gör det enkelt och ställer några Ja/Nej frågor för att du ska slippa skrivande svävande och undflyende svar.
Alla frågor gäller nu enkom denna Mazda som diskuteras och som du menar är ofarlig att effektmodifiera med 31% höjd effekt samt 25% höjt vridmoment.

1. Motorn slits mer av det högre effektuttaget?

2. Växellådan slits mer av den högre effekten/vridmomentet?

3. Kopplingen slits hårdare?

4. Framvagnen där effekten skall vidarebefordras till drivhjulen slits hårdare?

5. Turbon får arbeta hårdare?

6. DPF fylls snabbare med sot till följd av ökad förbränning?

7. Är dom uppgifter ni har gällande slitage gjorda i ett motorlab?

8. Har du någon kunskap gällande materialhållfasthet, arbetat med provning eller utveckling av motorer eller på annat vis tillgodogjort dig adekvata kunskaper gällande detta?

Enkla Ja/Nej frågor som jag mkt gärna skulle vilja ha svar på eftersom du hävdar motsatsen av mina påståenden.

ChrisO
7 september 2015 · 447 Inlägg

Så de finns risk också att dpf sätts igen vid effektökningen?

Evildan
7 september 2015 ·

ChrisO skrev:
Så de finns risk också att dpf sätts igen vid effektökningen?

Tydligen är det beroende på vem du frågar, den som säljer motoroptimeringar eller den som arbetat några år inom utveckling av dieselmotorer, den senares svar är att ja det "fylls igen" fortare då en ökad effekt medför en ökad förbränning vilket i sin tur medför en större mängd partiklar.

Senast redigerat av Evildan (7 september 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang