Köpråd: Skoda Superb

DasAuto
7 oktober 2015 · 2 751 Inlägg

matteeee skrev:

DasAuto skrev:

matteeee skrev:
Vad är det för utrustning du får med en Skoda som du inte kan få med andra bilar i ungefär samma prisklass, som du "måste ha"?

En kollegaköpte en Superb 2011 2.0TDI Elegance med i princip allt du kan ha i den för 150 000kr, den hade gått 6000mil. Tror det är rätt svårt att hitta en sådan bil med den utrustningen och den storleken för de priset.

De va en ägare på den, köptes dessutom på firma.
Han hade tidigare en BMW 530i E60 LC

Min syster och hennes sambo köpte en nyligen också. Det finns många av dessa då det för några år sen gick att få en fullsmetad sån inom 7,5 prisbasbelopp - lockande för väldigt många tjänstebilsfolk.

Men min fråga var vad det är för utrustning som fås till Skodan som han "måste ha". Det finns rätt många andra bilar i ungefär samma (tillräcklig?) storlek för samma pengar eller billigare, men inte tvunget med lika mycket utrustning. Om man nu vill undvika VAG av förklarade själv kan det ju vara vettigt att iaf jämföra innan köp?

Det är väl legitimt i en köprådstråd kan jag tycka. Om TS tvärvägrar och bara vill prata Superb så backar jag ur och lägger mig inte mer i det. Som jag redan nämnt är det garanterat en bra bil.

Finns ju inget man "måste ha" eller leva utan, men faktum är att Skoda Superb är jävligt mycket bil för pengarna. Speciellt krona/utrymme.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Cupra_
7 oktober 2015 ·

matteeee skrev:

DasAuto skrev:

matteeee skrev:
Vad är det för utrustning du får med en Skoda som du inte kan få med andra bilar i ungefär samma prisklass, som du "måste ha"?

En kollegaköpte en Superb 2011 2.0TDI Elegance med i princip allt du kan ha i den för 150 000kr, den hade gått 6000mil. Tror det är rätt svårt att hitta en sådan bil med den utrustningen och den storleken för de priset.

De va en ägare på den, köptes dessutom på firma.
Han hade tidigare en BMW 530i E60 LC

Min syster och hennes sambo köpte en nyligen också. Det finns många av dessa då det för några år sen gick att få en fullsmetad sån inom 7,5 prisbasbelopp - lockande för väldigt många tjänstebilsfolk.

Men min fråga var vad det är för utrustning som fås till Skodan som han "måste ha". Det finns rätt många andra bilar i ungefär samma (tillräcklig?) storlek för samma pengar eller billigare, men inte tvunget med lika mycket utrustning. Om man nu vill undvika VAG av förklarade själv kan det ju vara vettigt att iaf jämföra innan köp?

Det är väl legitimt i en köprådstråd kan jag tycka. Om TS tvärvägrar och bara vill prata Superb så backar jag ur och lägger mig inte mer i det. Som jag redan nämnt är det garanterat en bra bil.

Det jag tror DasAuto menar är att för de pengarna får du inte så mycket andra bilar med samma storlek och utrustning som är så nya.

Visst kan du köpa en fullsmetad bmw för det priset, men då har den ju gått avsevärt längre och är äldre helt enkelt.  Ts har en V70 som känns för liten, och vilka andra bilar finns som är större än V70 och som ligger i samma pris/ålder/mil/utrustning som superb? Den är helt enkelt ett väldigt bra alternativ.

Senast redigerat av Deception (7 oktober 2015)

DasAuto
7 oktober 2015 · 2 751 Inlägg

Deception skrev:

matteeee skrev:

DasAuto skrev:

En kollegaköpte en Superb 2011 2.0TDI Elegance med i princip allt du kan ha i den för 150 000kr, den hade gått 6000mil. Tror det är rätt svårt att hitta en sådan bil med den utrustningen och den storleken för de priset.

De va en ägare på den, köptes dessutom på firma.
Han hade tidigare en BMW 530i E60 LC

Min syster och hennes sambo köpte en nyligen också. Det finns många av dessa då det för några år sen gick att få en fullsmetad sån inom 7,5 prisbasbelopp - lockande för väldigt många tjänstebilsfolk.

Men min fråga var vad det är för utrustning som fås till Skodan som han "måste ha". Det finns rätt många andra bilar i ungefär samma (tillräcklig?) storlek för samma pengar eller billigare, men inte tvunget med lika mycket utrustning. Om man nu vill undvika VAG av förklarade själv kan det ju vara vettigt att iaf jämföra innan köp?

Det är väl legitimt i en köprådstråd kan jag tycka. Om TS tvärvägrar och bara vill prata Superb så backar jag ur och lägger mig inte mer i det. Som jag redan nämnt är det garanterat en bra bil.

Det jag tror DasAuto menar är att för de pengarna får du inte så mycket andra bilar med samma storlek och utrustning som är så nya.

Visst kan du köpa en fullsmetad bmw för det priset, men då har den ju gått avsevärt längre och är äldre helt enkelt.  Ts har en V70 som känns för liten, och vilka andra bilar finns som är större än V70 och som ligger i samma pris/mil/utrustning som superb? Den är helt enkelt ett väldigt bra alternativ.

Precis, jämförde dessutom hans utrymmen i skodan och i min A6a, Skodan hade bokstavligt talat dubbelt så mycket benutrymme bak än i min big_smile

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Jannez
7 oktober 2015 · 13 Inlägg

Tycker Skoda har höjt sig nämnvärt och lurar faktisk själv på nya Superb.

Cupra_
7 oktober 2015 ·

Jannez skrev:
Tycker Skoda har höjt sig nämnvärt och lurar faktisk själv på nya Superb.

Ja absolut. Tyvärr har ju priserna också gått upp lite, men vänder man på det så får du en passat/A6 till en billigare peng.. Alltså det är ju samma delar förutom designen i det stora hela. Skoda får väl inte alltid de nyaste finesserna eller plattformarna i och för sig, men fortfarande klart prisvärda bilar. Själv kör jag ju seat då det är lite samma där fast i mitt tycke ett steg över skoda rent design och materialmässigt (inredningen). Om octavia rs hade haft lite mer pulver hade jag kunnat haft en sån, men nu är det väl nya leon cupra som hägrar smile

DasAuto
7 oktober 2015 · 2 751 Inlägg

Deception skrev:

Jannez skrev:
Tycker Skoda har höjt sig nämnvärt och lurar faktisk själv på nya Superb.

Ja absolut. Tyvärr har ju priserna också gått upp lite, men vänder man på det så får du en passat/A6 till en billigare peng.. Alltså det är ju samma delar förutom designen i det stora hela. Skoda får väl inte alltid de nyaste finesserna eller plattformarna i och för sig, men fortfarande klart prisvärda bilar. Själv kör jag ju seat då det är lite samma där fast i mitt tycke ett steg över skoda rent design och materialmässigt (inredningen). Om octavia rs hade haft lite mer pulver hade jag kunnat haft en sån, men nu är det väl nya leon cupra som hägrar smile

Kollar du på ETKA kataloger så är det rätt mycket som skiljer sig mellan A6 och Passat/Superb. Allt från upphängning till bottenplatta. Skoda/Vw brukar oftast ha generationen äldre bottenplatta och delar. Sen om man märker det är en annan sak.

Största skillnaden mellan Passat/Skoda/Audi är upplevda kvalitén samt lite bättre köregenskaper på Audin kontra de andra. Det tycker jag man märker genom hela modell linjen. Om det är värt extra slanten vet jag inte smile

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
7 oktober 2015 · 2 972 Inlägg

DasAuto, kan du definiera vad du menar med "upplevd kvalitet"? Är det känslan du får när du sätter dig i bilen första gången eller är det bilens hållbarhet över ägandets tid eller vad är det?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
DasAuto
7 oktober 2015 · 2 751 Inlägg

matteeee skrev:
DasAuto, kan du definiera vad du menar med "upplevd kvalitet"? Är det känslan du får när du sätter dig i bilen första gången eller är det bilens hållbarhet över ägandets tid eller vad är det?

Upplevd kvalité då menar jag att bilen känns lyxigare, alltså allt från säten till knappar och reglage. Dvs kvalitén i sig behöver inte nödvändigtvis vara bättre, men den upplevs som mer lyxig.

Personligen vet jag och har jämfört att nästan alltid så har audi bättre kvalité och material i sin interiör. Tjockare läder, mer gedigna reglage osv. Sedan har vi mekaniska bitarna, jämför jag min kollegas Superb som är 2 år nyare än min A6 så har min t.ex grövre bromsar, massivare upphängning etc etc. Det betyder inte att bilen är "bättre" men definitivt mer påkostad. Motormässigt så delar dem dock 100% om det är samma motorserie dvs.

En annan sak jag definitivt är säker på är att om du jämför en 10år gammal audi med en skoda eller passat så är interiören i Audin definitivt bättre skick, rent generellt.

Senast redigerat av DasAuto (7 oktober 2015)

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Cupra_
7 oktober 2015 ·

Det var precis det jag antydde ang seat också. Interiörkvaliten. Den känns lite väl billig även i de nyaste skodorna, men för övrigt är det en bra bil.
Plattformar som skiljer sig åt skrev jag också om i ovan inlägg.
Motorer, bromsar och sådant brukar ofta vara samma.

Stahre87
7 oktober 2015 · 346 Inlägg

Blev inte riktigt rätt där från min sida. Menar en bil i samma storlek med riklig utrustning och pris, som skoda superb.
Typ; nav, pdc fram bak, elstolar, keyless, el baklucka, kurvljus osv.

Någon kanske kan hjälpa mig lite vad gäller kostnader för service osv.
Blir ägandekostnaden mkt högre med 4wd?
Om jag letar bil med ca 10 000 mil , kommer någon stor service som är dyrare ?

Stahre87
7 oktober 2015 · 346 Inlägg

matteeee skrev:

DasAuto skrev:

matteeee skrev:
Vad är det för utrustning du får med en Skoda som du inte kan få med andra bilar i ungefär samma prisklass, som du "måste ha"?

En kollegaköpte en Superb 2011 2.0TDI Elegance med i princip allt du kan ha i den för 150 000kr, den hade gått 6000mil. Tror det är rätt svårt att hitta en sådan bil med den utrustningen och den storleken för de priset.

De va en ägare på den, köptes dessutom på firma.
Han hade tidigare en BMW 530i E60 LC

Min syster och hennes sambo köpte en nyligen också. Det finns många av dessa då det för några år sen gick att få en fullsmetad sån inom 7,5 prisbasbelopp - lockande för väldigt många tjänstebilsfolk.

Men min fråga var vad det är för utrustning som fås till Skodan som han "måste ha". Det finns rätt många andra bilar i ungefär samma (tillräcklig?) storlek för samma pengar eller billigare, men inte tvunget med lika mycket utrustning. Om man nu vill undvika VAG av förklarade själv kan det ju vara vettigt att iaf jämföra innan köp?

Det är väl legitimt i en köprådstråd kan jag tycka. Om TS tvärvägrar och bara vill prata Superb så backar jag ur och lägger mig inte mer i det. Som jag redan nämnt är det garanterat en bra bil.

Tar gladeligen emot förslag på andra kombi som har samma storlek i baksätet som superb. Jag kan inte komma på någon, har givetvis testat andra förslag.
Jag är 195 cm , 100 kg och har två barn i bakåtvända bilbarnstolar i minst 4 år till, den ena kanske 2år till.
Audi a6 2010 kör pappa, den är inte rymligare, v70 hade jag tidigare är inte rymligare, 525 har en kompis, är inte rymligare, mondeo kör arbetsledaren den är inte heller större...
Har slut på idéer

DasAuto
7 oktober 2015 · 2 751 Inlägg

Stahre87 skrev:

matteeee skrev:

DasAuto skrev:

En kollegaköpte en Superb 2011 2.0TDI Elegance med i princip allt du kan ha i den för 150 000kr, den hade gått 6000mil. Tror det är rätt svårt att hitta en sådan bil med den utrustningen och den storleken för de priset.

De va en ägare på den, köptes dessutom på firma.
Han hade tidigare en BMW 530i E60 LC

Min syster och hennes sambo köpte en nyligen också. Det finns många av dessa då det för några år sen gick att få en fullsmetad sån inom 7,5 prisbasbelopp - lockande för väldigt många tjänstebilsfolk.

Men min fråga var vad det är för utrustning som fås till Skodan som han "måste ha". Det finns rätt många andra bilar i ungefär samma (tillräcklig?) storlek för samma pengar eller billigare, men inte tvunget med lika mycket utrustning. Om man nu vill undvika VAG av förklarade själv kan det ju vara vettigt att iaf jämföra innan köp?

Det är väl legitimt i en köprådstråd kan jag tycka. Om TS tvärvägrar och bara vill prata Superb så backar jag ur och lägger mig inte mer i det. Som jag redan nämnt är det garanterat en bra bil.

Tar gladeligen emot förslag på andra kombi som har samma storlek i baksätet som superb. Jag kan inte komma på någon, har givetvis testat andra förslag.
Jag är 195 cm , 100 kg och har två barn i bakåtvända bilbarnstolar i minst 4 år till, den ena kanske 2år till.
Audi a6 2010 kör pappa, den är inte rymligare, v70 hade jag tidigare är inte rymligare, 525 har en kompis, är inte rymligare, mondeo kör arbetsledaren den är inte heller större...
Har slut på idéer

Just baksätet är Superbens liga smile
Inte ens A8 D3 har lika stort baksäte, möjligtvis bredare.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 oktober 2015 · 2 972 Inlägg

E-klass kan möjligen nå dit? A8L kanske, men den finns inte i kombi...och är definitivt inte i samma prisklass. Det är väl inte E-klass heller visserligen smile

Nä, då låter det som att Superb är bilen för TS. Hoppas du hittar en fin bil och blir nöjd. Jag håller även tummarna för att min teori om värdeminskning är fel!

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Stahre87
8 oktober 2015 · 346 Inlägg

Dom enda e-klass jag hittat är fd taxi med minst 30000 mil..

ekelund88
8 oktober 2015 · 2 656 Inlägg

Stahre87 skrev:
Dom enda e-klass jag hittat är fd taxi med minst 30000 mil..

Kan ge min åsikt här , stog och valde mellan en superb kombi och en bmw kombi när vi behövde uppgradera för större barnvagn osv , en 2011/2012 skoda eller en e61 lci , och valet föll på en e61 lci ,

komforten och insikten att jag ska åka många mil i bilen gjorde att skodan föll bort då kupeljudet var av det mycket högre slaget

Men kör min andra octavia som pendlar bil nu upp till bmwn , och är merän nöjd andra skodan i rad som bara "går och går" så tror inte det är nått dåligt köp , men kolla lite på dom tyska konkurenterna med om du ska ha mer komfort !

Stahre87
8 oktober 2015 · 346 Inlägg

Tyvärr sitter jag inte optimalt i en e61, med bilstol bakom mig

Stahre87
12 oktober 2015 · 346 Inlägg

Okej hjälp mig nu! Har kollat på två superb via nätet som enligt mig är rimliga kandidater.
Båda finns på länna bil och den ena är en 2,0td 4wd med ca 11000 mil.
Den andra är en 2.0td 4wd men med automat(dsg) har gått ca 13000 mil.

Den senare har absolut en mer attraktivt utrustning men är som sagt en dsg.
Har läst ögonen blodiga på nätet när det gäller dsg.
Är det värt risken att välja denna med tanke på utrustning?
Sannolikheten att den ska gå sönder efter 13k mil?

Blir tokig

Lasse62
12 oktober 2015 · 292 Inlägg

Det är ju DSG 6 (DQ250) med våtkoppling i denna, visst kan även dessa lådor haverera men felprocenten är en helt annan jämfört med DSG 7 med torrkoppling.

Cupra_
12 oktober 2015 ·

Håller med ovan.
Den 6-växlade lådan är helt okej jämfört med den 7-växlade.. Sitter ju tom i Golf R så.. Om än med lite annan mjukvara kanske..  Ju längre den gått desto större risk såklart.. Jag som har ägt en bil med dsg och kör med det dagligen på jobbet skulle aldrig för mitt liv köpa någon av de lådorna igen.. Men det är klart, kommer du köra mycket i stan så förstår jag dig.
Manuell med 4wd är ju kanske dock att föredra vintertid.

Stahre87
12 oktober 2015 · 346 Inlägg

Varför skulle du aldrig köpa en med dsg? Vi är vana med automat men har tidigare haft manuella.
Tyvärr verkar det inte finnas så gott om 4wd o manuellt på superb..
Och vi kör nästan uteslutande i stadstrafik.
Ett stort plus är webasto på den med automat...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang