Volvo V70N-01 Motorbyte från 2.4T aut till T5 man.vxl

OskarLB
1 oktober 2015 · 82 Inlägg

Hej ! Som rubriken lyder så har ni nog redan vid det här laget förstått vart jag vill komma med.

Jag är nyfiken och medveten om att det lönar sig att köpa en bil som redan har T5 med man låda i sig. Men det är ej relevant vid detta lager.

Har läst på lite att det skall gå att stoppa i en T5 motor i min bil utan större problem, bara att man måste anpassa mjukvaran och kylarslangen. Något annat som man bör tänka på?

Ang lådbytet, så tål aut väldigt lite. Speciellt den jag har i just nu(tror jag har GT-lådan). Så därför bör man byta lådan enligt min mening.  Iaf om man vill över 320hp/500nm(?).  Är detta något som inte är allt för jävla krångligt? Förstår att lådan väger 100kg och att det kan bli tungt.

Leker mest med tanken här, men i framtiden så är jag väldigt intresserad av att få detta gjort.

Har säkerligen glömt någon fråga/info, men återkommer isf.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
1 oktober 2015 · 3 730 Inlägg

Spakställ, pedalställ och elektronink ska du nog fundera lite på oxå. Vad är det för låda som väger 100kg???

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
OskarLB
1 oktober 2015 · 82 Inlägg

DiwraZ skrev:
Spakställ, pedalställ och elektronink ska du nog fundera lite på oxå. Vad är det för låda som väger 100kg???

Min automatlåda enligt folks "historier" osv.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
1 oktober 2015 · 3 730 Inlägg

OskarLB skrev:

DiwraZ skrev:
Spakställ, pedalställ och elektronink ska du nog fundera lite på oxå. Vad är det för låda som väger 100kg???

Min automatlåda enligt folks "historier" osv.

Tung kanske men inga 100 kg. Lyssna inte på folks prat...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
OskarLB
1 oktober 2015 · 82 Inlägg

DiwraZ skrev:

OskarLB skrev:

DiwraZ skrev:
Spakställ, pedalställ och elektronink ska du nog fundera lite på oxå. Vad är det för låda som väger 100kg???

Min automatlåda enligt folks "historier" osv.

Tung kanske men inga 100 kg. Lyssna inte på folks prat...

BAra det att jag har läst på ett flertal forum så man tror på att det stämmer. Men skitsamma om vikten på lådan, det var inte det som var det viktiga i detta inlägg:)

Maxen Teknisk
1 oktober 2015 · 328 Inlägg

På en så pass ny bil ingår växellådan i avgascertifieringen, så att regga in den med manuell låda kan bli problematiskt.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
OskarLB
1 oktober 2015 · 82 Inlägg

Maxen skrev:
På en så pass ny bil ingår växellådan i avgascertifieringen, så att regga in den med manuell låda kan bli problematiskt.

Lagen säger även att man inte får modifiera en motor eller trimma den osv....men det är ju något som dom flesta på bes inte bryr sig om. Såvida man inte har gjort något för uppenbart med en HX45 osv.  Men hur stor är chansen att dom märker att bilen "borde" vara aut?

Senast redigerat av OskarLB (1 oktober 2015)

Maxen Teknisk
1 oktober 2015 · 328 Inlägg

OskarLB skrev:

Maxen skrev:
På en så pass ny bil ingår växellådan i avgascertifieringen, så att regga in den med manuell låda kan bli problematiskt.

Lagen säger även att man inte får modifiera en motor eller trimma den osv....men det är ju något som dom flesta på bes inte bryr sig om. Såvida man inte har gjort något för uppenbart med en HX45 osv.  Men hur stor är chansen att dom märker att bilen "borde" vara aut?

Nu var det ju så att jag inte skrev "slinka igenom på bilprovningen", utan "att regga" den kan bli problematiskt.

Hur du beter dig rent moraliskt gentemot bilprovningen etc. lägger jag mig inte i, utan jag försökte bara komma med ett litet tips så du inte gör en massa arbete som du sedan kanske ångrar.

Hur stor risken är att det upptäcks? Ingen aning, men jag skulle inte vilja ta reda på det själv iaf.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Blyfot_Racing
1 oktober 2015 · 904 Inlägg

Det finns en s60 som är ombyggd som du vill göra det har ju rullat några år nu

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang