Köpråd: Saab för max 3-40000 kr

simonhumla
13 oktober 2015 · 30 Inlägg

Är nu ute efter min första bil och det mesta pekar på att det blir en saab, detta pga av att man får hemskt mycket bil för pengarna. Så nu undrar jag, vilken modell och årsmodell ska jag satsa på? Är det någon som har sämre kvalité än den andra? Något speciellt jag ska kolla efter? Bilen jag letar efter får kosta runt 30000-40000 kr.
Väldigt tacksam för hjälp här! mvh

nitrousblu3_rs
13 oktober 2015 · 262 Inlägg

Helt klart en 9-3 Aero 04 och nyare. Fantastisk bil, inte några kända fel eller bristningar direkt. Är dessutom löjligt billiga just nu.

http://www.blocket.se/uppsala/SAAB_9_3_ … 15&w=3
http://www.blocket.se/varmland/Saab_9_3 … 15&w=3

Detta är min åsikt!

Jokabsson
13 oktober 2015 · 1 177 Inlägg

Kul att du blivit intresserad av dessa pärlor!
Jag utgick från samma budget i mitt bilval och det föll på en 9-3 2005 som hade gått 18 000 mil. Detta är den årsmodell jag anser att du ska titta på för att minimera risken att då problem. Aero i all ära men Vector betyder billigare försäkring och vill du ha fler hästar så är det rekord-billigt att trimma! Kort och gott årsmodell 04-> så har du en klockren bil såvida service stämmer och slitagedelar är bytta smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
simonhumla
22 oktober 2015 · 30 Inlägg

Cracksoup skrev:
Kul att du blivit intresserad av dessa pärlor!
Jag utgick från samma budget i mitt bilval och det föll på en 9-3 2005 som hade gått 18 000 mil. Detta är den årsmodell jag anser att du ska titta på för att minimera risken att då problem. Aero i all ära men Vector betyder billigare försäkring och vill du ha fler hästar så är det rekord-billigt att trimma! Kort och gott årsmodell 04-> så har du en klockren bil såvida service stämmer och slitagedelar är bytta smile

okej, tackar för svar! Bara att försöka få tag på en fin nu smile

Nausea Avstängd
22 oktober 2015 · 598 Inlägg

Satsa på en aero för chassits skull. 9-3 eller 9-5 spelar ingen roll. Det är inte bara motorn som har mer effekt, även fjädrar, stötdämpare och krängningshämmare brukar vara anpassade. För snart kommer du att tycka att bilen är för hög och då köper du sänkningssats och förstör chassit när du inte har kortare stötdämpare/fjäderben och anpassade hjulvinklar som på aeron. Det gäller inte bara Saab utan generellt på alla bilar. Om du vill göra rätt köper du justerbara coilovers men ta reda på vad det kostar och hur du ska göra innan för det är inte bara att skruva dit allt och be Gud om att bilen är körbar. Om du vill ha bättre väghållning köper du riktiga däck, som Michelin Pilot.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang