Opel Astra G 2001- P0340 - Camshaft Position Sensor 'A' Circuit(Bank 1 or Single Sensor)

kianian
14 oktober 2015 · 7 Inlägg

Hej alla Garageare!

Har en Opel Astra G 2001, servicelampan dyker upp direkt då jag startar bilen och bilen hamnar i limp mode. Går inte att varva motorn mer än 3500 rpm. Vi har kollat på ECUn/Styrenheten som verkar vara ett känt fel vid liknande situationer men verkade helt felfri. Vet någon var jag finner kamaxelgivaren? Ska jag utgå från att de är det som spökar? Ge gärna tips och råd gött folk!

MVH

xXSammy
14 oktober 2015 · 6 593 Inlägg

Vilken motor är det? Sträckt kedja är inte ovanligt

De/Dem
Tum
14 oktober 2015 · 27 Inlägg

Kam givaren sitter mellan kamdreven.. bara plocka av plastkåpan så ser du den, sitter med t25 torx tror ja

kianian
15 oktober 2015 · 7 Inlägg

Ok ska kolla... Det är en Z16XE

xXSammy
15 oktober 2015 · 6 593 Inlägg

OK.. det är kamrem, är den bytt?

De/Dem
kianian
15 oktober 2015 · 7 Inlägg

Det må vara några år sedan, hur många exakt vet jag inte. Vad vill den där felkoden säga?

xXSammy
15 oktober 2015 · 6 593 Inlägg

Om kamremmen har sträckt sig (Vilket de gör med åren, eftersom de är gummi) så kan den lägga felkod på kamlägesgivaren då den känner av att kamaxeln "pekar fel", alternativt att den hoppar en kugg.. och då blir ventiltiderna fel.

Kan lika vara fel på givaren också, men har kamremmen överskridit sin bytesintervall kan de ställa till med större problem

De/Dem
kianian
15 oktober 2015 · 7 Inlägg

Tack kompis ska ta tag i det ikväll!
Tack för all hjälp! Kommer att hålla er uppdaterade

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang