Xenonkonvertering Förlänga kablage?

blink_pj
14 oktober 2015 · 477 Inlägg

Många trådar om xenon konvertering men hittar inget om förlängning av kablage!

Vet att xenon kräver speciell isolerad kabel som klarar av den starka strömmen.
MEN gäller det även på "lågströmsidan"? Alltså den sidan av ballasten som går till original lampkontakt från bilen.
Visst måste man väl kunna skarva den delen med "vanlig isolerad" kabel utan risk att det blir överslag?
cool

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
mb_pucken
14 oktober 2015 · 5 090 Inlägg

Kabeln mellan lampa och ballast ska klara hög spänning framför allt och inte hög ström ;-) (sorry)

Ja du kan förlänga kablarna på 12V sidan. Dock betyder långa kablar mera spänningsfall och ibland krävs det större kabelarea för att inte tappa spänning (volt), det beror alltså på hur långt du ska förlänga kablarna. Nått dm, kör på. Några meter så rekommenderar jag strömmatning via relä och grövre kablar. Detta för att inte överanstränga dom färdiga kablarna i bilen till helljuset.
Dock kan relä och direktström behövas ändå beroende på hur mycket ström xenonkittet drar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
blink_pj
14 oktober 2015 · 477 Inlägg

Självklart ska jag använda relä och använder alltid grövre kabel än nödvändigt till allt..... nu när jag tänker efter så kanske min fråga var lite dum då drivningen iaf blir separat på relä och då spelar de ju ingen roll hur långt bort matningen sitter.... 😉
Tack ändå för svaret ☺

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang