Snygg bildesign på bruksbil

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
6 november 2015 · 1 128 Inlägg

dawwe skrev:
Volvo är inte svaret på allt, inte BMW heller för den delen. Volvo är överlag relativt tråkiga bilar för transport mellan A och B, med minsta möjliga finnes o njutning, till skillnad från andra märken (nu syftar jag inte enbart på BMW, Alfa-Romeo kan vara ett annat aternativ). Det är snarare som så att om man generaliserar så hoppar ägare av andra märken på BMW-ägare hela tiden, "Asså jag drog ju en M3 med min 740 GL", en M3 som förmodligen var en 316i med M3 märke, så mycket kunde den Volvo ägaren om BMW... Så sluta bry er om vilka M3, M5 eller så ni körde ifrån, det hela blir ju bara skrattretande patetiskt.

Men det kanske är en produkt av att BMW-ägare ofta har den stilen och tron om att BMW är nån form av guds gåva till bilvärlden.

Nöjeskör närproducerat
dawwe ...has left the building...
6 november 2015 · 4 474 Inlägg

Återigen. BMW har lyckats med sin marknadsföring som du märker. De ha bra bilar med åtråvärd image uppenbarligen. Ställ dig sedan frågan varför inte Volvo lyckas med detta (för de vill ju faktiskt upp i premium-segmentet där BMW, Audi och MB finns)?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
it_mutt Avstängd
6 november 2015 · 10 388 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Men det kanske är en produkt av att BMW-ägare ofta har den stilen och tron om att BMW är nån form av guds gåva till bilvärlden.

Du menar så du beter dig om Volvo.

Senast redigerat av it_mutt (6 november 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Aquilla
6 november 2015 · 299 Inlägg

Nej volvo är en bil för den aktiva människan som inte vill va smalspårig och ej har intresse att sticka ut från höger till vänster. som vill ha en balans av allt man kan göra med en bil och ha den till. Komfort, gedigen kvalité, bra rostskydd, okej inköpspris, billig driftkostnad, bra andrahandsvärde, snygg design, stort motorutbud (både prestanda o ekonomi), rikligt med utrymme o bra säkerhet. Dessutom borde det va en plikt som svensk att stödja det inhemska o skapa arbetskraft! Working class heroes drives a volvo all other are dorks! Volvo v70 är helt enkelt den perfekta bruksbilen!

Senast redigerat av Aquilla (6 november 2015)

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
it_mutt Avstängd
6 november 2015 · 10 388 Inlägg

Aquilla skrev:
Nej volvo är en bil för den aktiva människan som inte vill va smalspårig och ej har intresse att sticka ut från höger till vänster. som vill ha en balans av allt man kan göra med en bil och ha den till. Komfort, gedigen kvalité, bra rostskydd, okej inköpspris, billig driftkostnad, bra andrahandsvärde, snygg design, stort motorutbud (både prestanda o ekonomi), rikligt med utrymme o bra säkerhet. Dessutom borde det va en plikt som svensk att stödja det inhemska o skapa arbetskraft! Working class heroes drives a volvo all other are dorks! Volvo är helt enkelt den perfekta bruksbilen!

Eller enligt någon helt annans åsikt;

Pissful, obekväm, tråkig, dålig komfort och så vidare.

Så nej, Volvo -är- inte den perfekta bruksbilen, den är det möjligt enligt dig. Men det är två väldigt olika saker.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
dawwe ...has left the building...
6 november 2015 · 4 474 Inlägg

Precis. Lagom beskriver Volvo bra. Man sticker inte ut på någon punkt. De upplevs som tråkiga, sävliga o trygga. Det är Volvos kärnvärden (?). Ge dig nu Aquila, Volvo kan vara den perfekta bruksbilen för dig, men inte alla. Tänk om alla andra länder tänkte mycket-mycket mer så som du skriver om att stödja det inhemska, då skulle Volvo förmodligen ha gått i konkurs för läääänge sedan, USA och Kina är ju två av Volvos viktigaste marknader...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Aquilla
6 november 2015 · 299 Inlägg

Säger han som åker runt i pisstråkiga och fula gamla audibilar med den ena fantastiska (eller inte) tekniklösningen efter den andra tyska ståpick-ingenjörerna kunnat lista fram På vw's elitavdelning. Det enda som är bra med en audi är fyrhjulsdriften men den har andra tillverkare kommit ikapp oxå.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
6 november 2015 · 1 128 Inlägg

dawwe skrev:
Återigen. BMW har lyckats med sin marknadsföring som du märker. De ha bra bilar med åtråvärd image uppenbarligen. Ställ dig sedan frågan varför inte Volvo lyckas med detta (för de vill ju faktiskt upp i premium-segmentet där BMW, Audi och MB finns)?

BMW har lyckats sälja in sig till folk som är ute efter status och blingbling. Volvo har aldrig ens försökt vara status utan de har gått sin egna väg där hållbarhet och säkerhet alltid har varit nummer 1, det är först nu på senare år de vill slå sig in på premium marknaden.

Jag är fö knappt ett dugg intresserad av de nyaste "premiummodellerna".

Nöjeskör närproducerat
Aquilla
6 november 2015 · 299 Inlägg

Volvo har alltid gått hem i usa o sålt bra där. Amerikanerna vill ha något robust, komfortabelt o tryggt och det får dom med volvo. Farsan köpte ut precis en ny v60 d4 awd och jag kan inte säga att det känns sävligt, tråkigt, billigt, omodernt eller slött jömfört med dyrare bilar. Faktiskt så är både motor, drivlina, 8 stegade automaten o styrkänslan bättre än bmw 320d. Men det dom är bra före bmw med är navin o dataskärmen.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
it_mutt Avstängd
6 november 2015 · 10 388 Inlägg

Aquilla skrev:
Säger han som åker runt i pisstråkiga och fula gamla audibilar med den ena fantastiska (eller inte) tekniklösningen efter den andra tyska ståpick-ingenjörerna kunnat lista fram På vw's elitavdelning. Det enda som är bra med en audi är fyrhjulsdriften men den har andra tillverkare kommit ikapp oxå.

Fast, du missar ju poängen. Du är lika insnöad som BS.

Poängen var att du inte kan avgöra vad som -är- "den perfekta bruksbilen". Dina åsikter är just dina, och inte, som du försöker göra gällande, universella för alla.

Jag till, skillnad från dig, hävdar inte att någon specifik bil de facto är den perfekta bruksbilen (för alla). För mig är det Audi som gäller. Nästa skillnad är att jag inte sätter Audi (exempelvis) som något "supermärke" oavsett vad den ställs mot. Jag har inte hittat något som passar mig bättre. Men just i relation till Volvo är det absolut ingen match; "volvon" (V70 som du hänvisar till) är -enligt mig- allt jag nämnde tidigare, och än värre.

Det innebär alltså inte att någon annan inte får tycka att Volvo är bra, men att envist hävda att en V70 är överlägset bästa bruksbilen, oavsett prisklass och givetvis för alla, är bara rent infantilt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
dawwe ...has left the building...
6 november 2015 · 4 474 Inlägg

Jo Volvo vill ju vara med i "gänget med Audi, BMW och MB", men de når inte fram riktigt. Gör gärna jämförelser mellan jämnstora/jämngamla Volvo o valfri motsvarande premiumbil gällande hållbarhet o säkerhet, minimala skillnader. Det finns INGET som hindrar Volvo från att bygga roliga, körglada o snygga bilar! Så varför gör de det inte? Ett svar kan vara att de är rädda för att inte nå fram riktigt o istället för o vinna över konkurrerande märkens kunder så förlorar de "trogna Volvo kunder eftersom de inte känner igen Volvo längre"?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
6 november 2015 · 1 128 Inlägg

it_mutt skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Men det kanske är en produkt av att BMW-ägare ofta har den stilen och tron om att BMW är nån form av guds gåva till bilvärlden.

Du menar så du beter dig om Volvo.

Nej, de är de absolut inte men det var stabila bilar Volvo byggde. Förnekar man det är man en clown. tongue

Nöjeskör närproducerat
dawwe ...has left the building...
6 november 2015 · 4 474 Inlägg

Aquilla skrev:
8 stegade automaten

Hm...ZF 8-stegad automat. Var det nån som sa Tyskland? Ge dig nu!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
torsen
6 november 2015 · 7 238 Inlägg

dawwe skrev:
Jag tycker att åsikter som att 2CV och 4CV är "snygga bruksbilar" faller på sin egen orimlighet. Hur många bruksar en 2CV idag? I Sverige? I Frankrike? 2CV är mer eller mindre en entusiastbil idag, möjligen att de brukas mer bruksigt i nåt afrikanskt land...

Jag kör sedan 40 år tillbaka 2CV som bruksbil.cool

dawwe ...has left the building...
6 november 2015 · 4 474 Inlägg

it_mutt skrev:
Fast, du missar ju poängen. Du är lika insnöad som BS.

Poängen var att du inte kan avgöra vad som -är- "den perfekta bruksbilen". Dina åsikter är just dina, och inte, som du försöker göra gällande, universella för alla.

Jag till, skillnad från dig, hävdar inte att någon specifik bil de facto är den perfekta bruksbilen (för alla).

Word!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
6 november 2015 · 4 474 Inlägg

Torsen: Ok big_smile. One and counting....Någon mer smile ?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
6 november 2015 · 1 128 Inlägg

dawwe skrev:
Jo Volvo vill ju vara med i "gänget med Audi, BMW och MB", men de når inte fram riktigt. Gör gärna jämförelser mellan jämnstora/jämngamla Volvo o valfri motsvarande premiumbil gällande hållbarhet o säkerhet, minimala skillnader. Det finns INGET som hindrar Volvo från att bygga roliga, körglada o snygga bilar! Så varför gör de det inte? Ett svar kan vara att de är rädda för att inte nå fram riktigt o istället för o vinna över konkurrerande märkens kunder så förlorar de "trogna Volvo kunder eftersom de inte känner igen Volvo längre"?

BMW och Audi har tyvärr inget att hämta mot Volvo när det gäller hållbarhet från 80-90 talet, Volvo var överlägsna mot dessa två. Det var bara Mercedes som kunde stå sig mot Volvo. Tyvärr rostade de som såll istället.

Nöjeskör närproducerat
dawwe ...has left the building...
6 november 2015 · 4 474 Inlägg

Ni som älskar Volvo...Om Volvo hade varit tyskt från början o byggt exakt de bilar (svenska) Volvo byggt/bygger, både i nutid och dåtid, hade ni då fortfarande varit lika entusiastiska? Jag kan säg som så om BMW hade varit svenskt o byggt/bygger exakt de bilar (tyska) BMW byggt både i dåtid och nutid så hade jag tyckt likadant! För mig är det inte bilens märke som är avgörande, utan vilka värden, prestanda, design mm den har...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
6 november 2015 · 4 474 Inlägg

Kul att man nämner rost, 80 och 90 tal tillsammans med Volvo...Nån som sett en rostig 240 big_smile ?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Aquilla
6 november 2015 · 299 Inlägg

Det enda som blänker på en gammal merca är judesiktet på huven!
Om man läser vi billägare 15 år tillbaka kan vi se att v70 är enligt folket den mest överlägsna bruksbilen om man ser till försäljningsiffror o dom torde man gå på i detta fall då de flesta har sin bil och köper sin bil för att bruka den vardagligen och ej åka runt och få stånd i den o visa upp sig. Varför är det nästan alltid så att det antingen sitter en utlänning i en bmw, annars en yngling med stor keps o tända dimljus o dunkar musik eller så är det någon ensam 30-40 åring som har medelålderskris som sitter med armbågen uppe i sidorutan vid rödljusen. Men ser man en v70 är det stor chans att det sitter en lycklig familj med 2 barn och en hund i bilen eller fullpackat bagage påväg till fjällen. Måste va så att volvograbbarna blir mycket mer intressanta för brudarna då de förmodligen har ett liv utanför bilen och inte pratar om sin bil 24/7 samt har pengar över efter billånet är betalt varje månad.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang