Varför är dieselmotorer så slöa jämfört med bensinmotorer?

Aquilla
4 november 2015 · 299 Inlägg

Du får nog jämföra samma karosser, med samma vikt, manuell /automat. Dessutom framgår det inte om det var diesel eller bensin i audisarna eller om det var quattro. Överlag är audi tunga bilar!
Den med 225 hk var avsevärt mycket snabbare oxå.

Men vi kan ju va överens om att generellt är motsvarande bensinmotor med lägre vridmoment snabbare än motsvarande diesel. Tex om du jämför 330i e46 och 330d e46 eller 320i och 320d e46

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
s85b25
4 november 2015 · 1 Inlägg

Inte meningen att man ska köra fort med dieslar . Min q7 har en stor motor och ett jäkla vrid med och drar mindre bränsle så till totalekonomi om man kör 2000 mil år är diesel bättre än bensin om man ska tjäna något

BMW E36 m50b25 turbo "Driftmissil" (1991)
Volvo V70 turbodiesel "Dieseldoris" (1997)
Aquilla
4 november 2015 · 299 Inlägg

När tjänar man på att köpa en Q7 och när blir det billigt att äga och åka med en Q7? Inget annat än kapitalförstöring och kapitalistbil för statusfixerade människor.

Senast redigerat av Aquilla (4 november 2015)

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
J3n5
4 november 2015 · 792 Inlägg

Har ett minne då jag tävlade mot min kompis 2008 320d (177hk och 350nm) mot min gamla 1994 e36 325 (191hk och 245nm).

Jag körde i från han, 70-180 var jag ca 5 billängder före. Från stillastående drog vi typ exakt jämnt till 100.

Båda var manuella

Skillnaden sen när vi prata om racet var att han låg på 5ans växel och jag låg på 2an. När vi körde 70-180 big_smile

En annan skillnad är väl att min tog 3 gånger så mycket soppa.

Många som stirrar sig blind på just vridmomentet. Vad spelar det för roll om du har 1000nm vid 1000rpm? Det ger ingen effekt. Det är VARS vridmomentet ligger som har betydelse.

Kolla bara på Formel 1 bilarna (de kring 2010). De ligger bara kring 275nm.

Saxat från en sida:

"The imense power a Formula One engine produces is generated by operating at a very high rotational speed, up to 18,000 revolutions per minute (RPM). This contrasts with road car engines of a similar size which operate safely at typically less than 7,000 rpm. However, the torque (turning force at a given speed) of a Formula One engine is not much higher than a conventional petrol engine. For example, the 2006 2.4 litre Toyota RVX-06 V8 engine produces 552 kW (740 bhp) at 19,000 rpm and outputs 274 Nm of torque giving the engine a 14.3 bar (1.43 MPa) mean effective pressure. This is less than the 15.1 bar maximum MEP of the 2009 Ferrari 458 Italia, the best production car in this respect. Consequently, high power is obtained by making an engine turn faster."

Senast redigerat av J3n5 (4 november 2015)

Mazda Miata "Turbo" (1991)
Janneutanb
4 november 2015 · 7 271 Inlägg

Att det kan vara så svårt för vissa att förstå.
Effekten är vad som flyttar bilen. Ju högre effekt ju mer acceleration.
Effekten kommer från vrid OCH varvtal. Ökar du vridet på samma varvtal så höjs effekten.
Samma om du ökar varvtal men behåller samma vrid så får du högre effekt.

Man måste kolla på hela effektkurvan också eftersom ingen bil ligger på samma varvtal hela tiden.
Max effekt och max vrid är bara försäljningsknep.

viccoA
4 november 2015 · 3 110 Inlägg

saab_sonett skrev:
En bil accelererar som mest då vridmomentet på de drivande hjulen är maximalt. Vridmomentet på drivhjulen bestäms av motorns vridmoment och vald utväxling (växel). Ett exempel: 3000 rpm och 200 Nm med utväxling 2:1 (ca tvåans växel) resulterar i 1500 rpm och 400 Nm på utgående axel från växellådan. 5250 rpm och 180 Nm med utväxling 3.5:1 (ca ettans växel) resulterar också i 1500 rpm men hela 630Nm på utgående axel, dvs >50% kraftigare acceleration trots lägre motorvridmoment.

Bilens accelerationskraft är störst när momentet på drivhjulen är högst. Växellådan mellan motorn och drivhjulen ändrar moment och varvtal medan den överförda effekten är samma på båda sidorna av den om vi bortser från
förlusterna. Testar man accelerationen på en viss växel kommer den att vara störst när motorn når sitt maximala vridmoment

Effekten är en produkt utav moment och varvtal.

Sista sista meningen, "Testar man accelerationen på en viss växel kommer den att vara störst när motorn når sitt maximala vridmoment", borde inte accelerationen vara som kraftigast där hjulens vridmoment är som högst, inte motorns.

Relevant är var bilens acceleration är som kraftigast, det är den väldigt sällan på vridmomentstoppen på bensinmotor. Maximal acceleration tex 0-200 nås om man ligger nära bilens maxeffekt hela tiden, därför är tex
växellådor för banracing väldigt tätstegade och utväxlade för att hela tiden ligga nåra effekttoppen.

På min M-coupe når jag max vrid vid 3250rpm men maximal effekt nås vid ca 7850 rpm.

Ex:
321 hk (236 KW) vid 7400/min
Vridmoment 350 Nm vid 3250/min
hk / liter 100,3 (vid max effekt inte vid maxvrid, vid maxvrid är min motoreffekt ca 50 hk/liter).

Min motor har alltså, trots ett väldigt högt effektuttag per liter fortfarande bra körbarhet då 350Nm tex är ungefär likadant som maxvridet i en original SAAB 9-3 Aero 2.8T 250hk men med den skillnaden att SAABen har maxvrid vid 2000 varv (dvs ännu mer bottenstark än min M-maskin).

Är det någon som på allvar tror att en 9-3 Aero accelererar fortare 0-100 om man växlar vid vridmomentstoppen?

Senast redigerat av viccoA (4 november 2015)

Ingooo
4 november 2015 · 167 Inlägg

viccoA skrev:

saab_sonett skrev:
En bil accelererar som mest då vridmomentet på de drivande hjulen är maximalt. Vridmomentet på drivhjulen bestäms av motorns vridmoment och vald utväxling (växel). Ett exempel: 3000 rpm och 200 Nm med utväxling 2:1 (ca tvåans växel) resulterar i 1500 rpm och 400 Nm på utgående axel från växellådan. 5250 rpm och 180 Nm med utväxling 3.5:1 (ca ettans växel) resulterar också i 1500 rpm men hela 630Nm på utgående axel, dvs >50% kraftigare acceleration trots lägre motorvridmoment.

Bilens accelerationskraft är störst när momentet på drivhjulen är högst. Växellådan mellan motorn och drivhjulen ändrar moment och varvtal medan den överförda effekten är samma på båda sidorna av den om vi bortser från
förlusterna. Testar man accelerationen på en viss växel kommer den att vara störst när motorn når sitt maximala vridmoment

Effekten är en produkt utav moment och varvtal.
.....
Är det någon som på allvar tror att en 9-3 Aero accelererar fortare 0-100 om man växlar vid vridmomentstoppen?

Tummen upp för ditt inlägh. Ohh en effekt/vridmoment diskussion ☺ Det brukar alltid vara roligt och varje gång så är det förhoppningsvis några som lär sig att det inte är vridmomentet i sig som är det intressanta. Ä Finns ju gamla ångmaskiner som har ett massivt vridmoment men eftersom de varvar så lågt så blir ju inte effekten så mycket att hänga i julgranen.

Effektkurvans utseende är ju det som är intressant i sammanhanget. Dieslar är som regel ganska trevliga på måttliga varvtal sen tvärdör dom så fort de börjar varvas mycket. Men man kan väl säga att en diesel levererar sin maxeffekt på låga varvtal jämfört med bensinare. Däremot börjar ju de flesta bensinare överlag få turbo eller kompressorer idag så de börjar leverera effekt på dieselmaner de också, plus att de inte tvärdör över 4000 rpm vilket gör att jag absolut diggar bensinare överlag bättre än diesel i dagsläget.

Muttley
4 november 2015 ·

Nu förutsätter jag ju att du gillar att provocera lite.

Men har ett par frågor.
Har du någonsin kört nyare diesel typ från 2006?

Har du jämfört bränsleförbrukningen i en ny diesel med tankmetoden?

Faktum är att när jag körde taxi så var den första jag körde en volvo v70 D5, många kunder undrade om de faktiskt var en bensin jag körde då den var så tyst.

Andra dieseln jag faktiskt fick köra helt fabriksny passat diesel 2015 (nåja 5 mil på mätaren) i en vecka, cirka 50 mil om dagen, den var knäpptyst.

Faktiska förbrukningen under den veckan blandad körning låg på 0.4.

smile

Senast redigerat av tkd_rille (4 november 2015)

xXSammy
4 november 2015 · 6 576 Inlägg

Ingooo skrev:
Effektkurvans utseende är ju det som är intressant i sammanhanget. Dieslar är som regel ganska trevliga på måttliga varvtal sen tvärdör dom så fort de börjar varvas mycket. Men man kan väl säga att en diesel levererar sin maxeffekt på låga varvtal jämfört med bensinare. Däremot börjar ju de flesta bensinare överlag få turbo eller kompressorer idag så de börjar leverera effekt på dieselmaner de också, plus att de inte tvärdör över 4000 rpm vilket gör att jag absolut diggar bensinare överlag bättre än diesel i dagsläget.

200hk diesel vs 200hk bensin smile

http://www.zeperfs.com/en/match1369-3074.htm

(Mappade bilar, men den röda linjen är original, övre delen är vrid och undre effekt)
http://vtech.pl/katalog/logo/chip_tuning_wykres_z_hamowni_Alfa_Romeo_159_2.4JTD-M_200KM_Chip_manual.png
http://vtech.pl/katalog/logo/Alfa_Romeo_Brera_1.75TBi_200CV_Chip_manual_2009r.jpg

Senast redigerat av Malheus (4 november 2015)

De/Dem
Soulman
4 november 2015 · 1 271 Inlägg

Aquilla skrev:
När tjänar man på att köpa en Q7 och när blir det billigt att äga och åka med en Q7? Inget annat än kapitalförstöring och kapitalistbil för statusfixerade människor.


Inlägg raderat.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Aquilla
4 november 2015 · 299 Inlägg

Soulman skrev:

Aquilla skrev:
När tjänar man på att köpa en Q7 och när blir det billigt att äga och åka med en Q7? Inget annat än kapitalförstöring och kapitalistbil för statusfixerade människor.

Du tror kanske inte jag värdesätter lite mer än materiella ting i livet än stor o vräkig bil? Bilar är inte allt och dessutom har jag förmånen att kunna gå till jobbet. jag tycker det finns bättre saker att njuta av för de pengarna en q7a kostar att köpa o driva runt, desssutom vill jag inte sträcka ljumskarna varje gång jag ska in o ut ur bilen.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Aquilla
4 november 2015 · 299 Inlägg

tkd_rille skrev:
Nu förutsätter jag ju att du gillar att provocera lite.

Men har ett par frågor.
Har du någonsin kört nyare diesel typ från 2006?

Har du jämfört bränsleförbrukningen i en ny diesel med tankmetoden?

Faktum är att när jag körde taxi så var den första jag körde en volvo v70 D5, många kunder undrade om de faktiskt var en bensin jag körde då den var så tyst.

Andra dieseln jag faktiskt fick köra helt fabriksny passat diesel 2015 (nåja 5 mil på mätaren) i en vecka, cirka 50 mil om dagen, den var knäpptyst.

Faktiska förbrukningen under den veckan blandad körning låg på 0.4.

smile

Jodå har förmånen att åka farsans nya bilar som byter bil var i varanatt år och senaste 6 åren har det varit traktormotorer. I jobbet har jag en caddy tdi från 15.
Senast igår var jag ute o åkte i en ganska ny bmw 535d som även skulle va chippad. inte direkt så jag var rädd i bilen eller några ryggradshäst där eller kurr i magen av vridet.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Muttley
4 november 2015 ·

Aquilla skrev:

tkd_rille skrev:
Nu förutsätter jag ju att du gillar att provocera lite.

Men har ett par frågor.
Har du någonsin kört nyare diesel typ från 2006?

Har du jämfört bränsleförbrukningen i en ny diesel med tankmetoden?

Faktum är att när jag körde taxi så var den första jag körde en volvo v70 D5, många kunder undrade om de faktiskt var en bensin jag körde då den var så tyst.

Andra dieseln jag faktiskt fick köra helt fabriksny passat diesel 2015 (nåja 5 mil på mätaren) i en vecka, cirka 50 mil om dagen, den var knäpptyst.

Faktiska förbrukningen under den veckan blandad körning låg på 0.4.

smile

Jodå har förmånen att åka farsans nya bilar som byter bil var i varanatt år och senaste 6 åren har det varit traktormotorer. I jobbet har jag en caddy tdi från 15.
Senast igår var jag ute o åkte i en ganska ny bmw 535d som även skulle va chippad. inte direkt så jag var rädd i bilen eller några ryggradshäst där eller kurr i magen av vridet.

Då har de inte varit som volvon och passaten jag provat.  Bättre acceleration än många bensinbilar.
Men frågan som kommer då är varför du bryr dig när du kan gå till jobbet och ser ner på folk som vill köra stora bilar?

Aquilla
4 november 2015 · 299 Inlägg

tkd_rille skrev:

Aquilla skrev:

tkd_rille skrev:
Nu förutsätter jag ju att du gillar att provocera lite.

Men har ett par frågor.
Har du någonsin kört nyare diesel typ från 2006?

Har du jämfört bränsleförbrukningen i en ny diesel med tankmetoden?

Faktum är att när jag körde taxi så var den första jag körde en volvo v70 D5, många kunder undrade om de faktiskt var en bensin jag körde då den var så tyst.

Andra dieseln jag faktiskt fick köra helt fabriksny passat diesel 2015 (nåja 5 mil på mätaren) i en vecka, cirka 50 mil om dagen, den var knäpptyst.

Faktiska förbrukningen under den veckan blandad körning låg på 0.4.

smile

Jodå har förmånen att åka farsans nya bilar som byter bil var i varanatt år och senaste 6 åren har det varit traktormotorer. I jobbet har jag en caddy tdi från 15.
Senast igår var jag ute o åkte i en ganska ny bmw 535d som även skulle va chippad. inte direkt så jag var rädd i bilen eller några ryggradshäst där eller kurr i magen av vridet.

Då har de inte varit som volvon och passaten jag provat.  Bättre acceleration än många bensinbilar.
Men frågan som kommer då är varför du bryr dig när du kan gå till jobbet och ser ner på folk som vill köra stora bilar?

Jag ser inte ner på alla som kör stora bilar som är nya, det beror på vad syftet hos personen är. Det finns tyvärr allt för många som har sin bil som kukförlängare och det är sorgligt många som passar in i den kategorin. OCH de som verkligen har råd med en vräkig bil samt pengar i överflöd går väl inte o köper en dieselmotor?!?! Skulle du göra det? Jag skulle köpa den med v8 bensin både för komforten, prestandan och lite trevligare motorljud än en vibrerande diesel och knarrande instrumentbräda.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Muttley
4 november 2015 ·

Aquilla skrev:

tkd_rille skrev:

Aquilla skrev:

Jodå har förmånen att åka farsans nya bilar som byter bil var i varanatt år och senaste 6 åren har det varit traktormotorer. I jobbet har jag en caddy tdi från 15.
Senast igår var jag ute o åkte i en ganska ny bmw 535d som även skulle va chippad. inte direkt så jag var rädd i bilen eller några ryggradshäst där eller kurr i magen av vridet.

Då har de inte varit som volvon och passaten jag provat.  Bättre acceleration än många bensinbilar.
Men frågan som kommer då är varför du bryr dig när du kan gå till jobbet och ser ner på folk som vill köra stora bilar?

Jag ser inte ner på alla som kör stora bilar som är nya, det beror på vad syftet hos personen är. Det finns tyvärr allt för många som har sin bil som kukförlängare och det är sorgligt många som passar in i den kategorin. OCH de som verkligen har råd med en vräkig bil samt pengar i överflöd går väl inte o köper en dieselmotor?!?! Skulle du göra det? Jag skulle köpa den med v8 bensin både för komforten, prestandan och lite trevligare motorljud än en vibrerande diesel och knarrande instrumentbräda.

Varför skulle de inte köpa en diesel? På riktigt då?  Majoriteten kör inte i närheten av 200 eller har ens ett mål med det.
Varför ha en penisförlängare med så mycket hästkrafter som möjligt när du aldrig brukar de på allmän väg överhuvudtaget? 
Jag hade absolut kunnat köpa en diesel.

mb_pucken
4 november 2015 · 5 087 Inlägg

Jag gillar diesel. Har alltid gjort och kommer alltid göra.
Gillar känslan av mycket vrid på låga varvtal och ordentlig turboknuff.
Att en diesel skulle vara slöare än en bensin tycker jag är både sant och falskt. Tycker man får väga in förbrukningen i ekvationen med. Kollar man på effekt kontra förbrukning så är en diesel ganska pigg.
Dock kräver en diesel att man växlar oftare. Jag gillar när det bara är å peta ner gasen och det bara drar utan att behöva varva livet ur någon maskin.

Att gämföra en trimmad motor med en serieproducerad motor går ej då en serieproducerad motor har helt andra krav på serviceintervaller, hållbarhet och ekonomi.

Nog går det att få en jävla snurr i dieselmaskiner. Komma på valfri Merca diesel med tex dieselmekenpump och stor turbo. 4-500hp för ganska små pengar. Går att bygga driftsäkra maskiner för ca 20K med 400+ kusar och 7-800nm i vrid.

Skulle vi drabbas av en zombieinvation (japp kollar the walking dead) eller krig så skulle jag lägga vantarna på en gammal 80tals Benz med en riktig gammal slö diesel. Driftsäkrare går ej att hitta och går att tanka med det mesta man kan få tag på.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Soulman
4 november 2015 · 1 271 Inlägg

Aquilla skrev:

tkd_rille skrev:

Aquilla skrev:
Jodå har förmånen att åka farsans nya bilar som byter bil var i varanatt år och senaste 6 åren har det varit traktormotorer. I jobbet har jag en caddy tdi från 15.
Senast igår var jag ute o åkte i en ganska ny bmw 535d som även skulle va chippad. inte direkt så jag var rädd i bilen eller några ryggradshäst där eller kurr i magen av vridet.

Då har de inte varit som volvon och passaten jag provat.  Bättre acceleration än många bensinbilar.
Men frågan som kommer då är varför du bryr dig när du kan gå till jobbet och ser ner på folk som vill köra stora bilar?

Jag ser inte ner på alla som kör stora bilar som är nya, det beror på vad syftet hos personen är. Det finns tyvärr allt för många som har sin bil som kukförlängare och det är sorgligt många som passar in i den kategorin. OCH de som verkligen har råd med en vräkig bil samt pengar i överflöd går väl inte o köper en dieselmotor?!?! Skulle du göra det? Jag skulle köpa den med v8 bensin både för komforten, prestandan och lite trevligare motorljud än en vibrerande diesel och knarrande instrumentbräda.

Har du överhuvudtaget åkt i en modern diesel eller sträcker sig din referens till en v70 från början av 00-talet? Du kan åtminstone försöka lägga band på din avundsjuka.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Aquilla
4 november 2015 · 299 Inlägg

Soulman: läs lite högre upp i tråden så får du svar på alla dina åtankar. Vad ska jag va avundsjuk. Att jag inte vill ha lån på en bil hos banken på något som sjunker som en sten? Eller när jag ej har behov av att visa upp mig i en ny o vräkig suv för grannarna på uppfarten? LOL alla som har ett normalt fast jobb kan gå o låna upp sig till en bil för 500-600 k om man har det behovet.

Senast redigerat av Aquilla (4 november 2015)

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Aquilla
4 november 2015 · 299 Inlägg

tkd_rille skrev:

Aquilla skrev:

tkd_rille skrev:

Då har de inte varit som volvon och passaten jag provat.  Bättre acceleration än många bensinbilar.
Men frågan som kommer då är varför du bryr dig när du kan gå till jobbet och ser ner på folk som vill köra stora bilar?

Jag ser inte ner på alla som kör stora bilar som är nya, det beror på vad syftet hos personen är. Det finns tyvärr allt för många som har sin bil som kukförlängare och det är sorgligt många som passar in i den kategorin. OCH de som verkligen har råd med en vräkig bil samt pengar i överflöd går väl inte o köper en dieselmotor?!?! Skulle du göra det? Jag skulle köpa den med v8 bensin både för komforten, prestandan och lite trevligare motorljud än en vibrerande diesel och knarrande instrumentbräda.

Varför skulle de inte köpa en diesel? På riktigt då?  Majoriteten kör inte i närheten av 200 eller har ens ett mål med det.
Varför ha en penisförlängare med så mycket hästkrafter som möjligt när du aldrig brukar de på allmän väg överhuvudtaget? 
Jag hade absolut kunnat köpa en diesel.

På riktigt, jag skulle tycka diesel kändes fattigt o billigt på en dyr statusbil. Hade jag så mycket flis skulle jag inte tycka att ett par deciliter soppa per mil skulle spela någon roll. Samma sak med skatt eller försäkring på en bil. Jag skulle vilja ha högre krav på komfort, motorljud och motorkaraktär än vad en diesel ger. Jag skulle förmodligen vilja ha om vi tar 3 ex av statusbilar en merca med amg motor, en audi rs variant eller en bmw m modell. Ingen riktigt av dessa finns med diesel.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Muttley
4 november 2015 ·

Aquilla skrev:

tkd_rille skrev:

Aquilla skrev:

Jag ser inte ner på alla som kör stora bilar som är nya, det beror på vad syftet hos personen är. Det finns tyvärr allt för många som har sin bil som kukförlängare och det är sorgligt många som passar in i den kategorin. OCH de som verkligen har råd med en vräkig bil samt pengar i överflöd går väl inte o köper en dieselmotor?!?! Skulle du göra det? Jag skulle köpa den med v8 bensin både för komforten, prestandan och lite trevligare motorljud än en vibrerande diesel och knarrande instrumentbräda.

Varför skulle de inte köpa en diesel? På riktigt då?  Majoriteten kör inte i närheten av 200 eller har ens ett mål med det.
Varför ha en penisförlängare med så mycket hästkrafter som möjligt när du aldrig brukar de på allmän väg överhuvudtaget? 
Jag hade absolut kunnat köpa en diesel.

På riktigt, jag skulle tycka diesel kändes fattigt o billigt på en dyr statusbil. Hade jag så mycket flis skulle jag inte tycka att ett par deciliter soppa per mil skulle spela någon roll. Samma sak med skatt eller försäkring på en bil. Jag skulle vilja ha högre krav på komfort, motorljud och motorkaraktär än vad en diesel ger. Jag skulle förmodligen vilja ha om vi tar 3 ex av statusbilar en merca med amg motor, en audi rs variant eller en bmw m modell. Ingen riktigt av dessa finns med diesel.

Om jag hade tjänat riktigt mycket pengar så hade jag köpt en riktig statusbil.
Skärp dig.
Bilarna du nämner har man råd med på en fattiglön wink
Känner folk med riktigt lågstatusjobb som kör AMG och Bmw M.

Du får komma ner på marken lite.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang